Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
- Konjakkia ei mielellään kahvin kanssa. Kahvi sisältää joitain ainesosia jotka "tukahduttavat" makuaistia jolloin ymmärrettävästi konjakin nauttiminen tämän yhteydessä ei ole paras mahdollinen tapa.

- Konjakkia ei mielellään "aromilasista". Alkoholi saa aromilasissa suuren haihtumispinta-alan ja ainoastaan haisteltu tuoksu on suurimmaksi osaksi alkoholia. Tähän löysin myös toisenkin lähteen.

- Konjakki toimii hyvin pienen jääpalan tai pisaran veden kanssa.

- Konjakin tarjoilulämpötila viileähkö (lue: ~15 asteinen). Tarkoittaako tämä samaa kuin nauttimislämpötila?

- Konjakki avautuu hyvin vesipisaran tai pienen jääpalan kanssa.

Mitä olette näistä mietteistä mieltä? Ovathan ne tosin itse kouluttajan suusta, mutta yleinen kanta mietityttää.
Itse olen kyllä aika samoilla linjoilla. Tosin itse olen hieman enemmän kallellaan viskiin päin...

Kahvi ja konjakki eivät kyllä samaan hetkeen kuulu. Pilaavat toisen nautinnot täysin.

Niin viski kuin konjakkikin pienestä lasista. Viskit menee kotona riedelin vinum laseista.

Konjakkiin toimii tuo vesi (muutamia pisaroita) hyvin maukujen avaajana kuten myös viskissäkin.

Nauttimislämpönä toimii hyvin huoneen (+20) ja sitä alemmat lämpötilat. Omiin kokemuksiin perustuen ihan hyvää tietoa koulutuksessa on tarjottu.

Nyt löytyi tähän astisista viskeistä paras. Laphroaigh 10v Casket Strenght 55.7% Tämä turve oikeasti hyökyy päälle. Täyden kympin viski.

Niin viski kuin konjakkikin pienestä lasista. Viskit menee kotona riedelin vinum laseista.

.

Totta, itse operoin lähes kaikki terävät snapsut (mukaanluettuna laatuviskit) nykyisellään erilaisilla tulppaanilasivariaatioilla, (jotain leonardon peruslasistoa taitaa nyt pyöriä tiskillä). Viskilasit ovat siirtyneet päiväkäyttöön maitolaseiksi.

Toikin on suhteellista. Ei noita "parempia" tarvii koko pulloa kerralla vetää. Muutaman mukin jälkeen on melko sama mitä juo. Eli tollanen parempi pullo kyllä kestää aika kauan. Ostaa dokausviskit sit erikseen..

Aivan.Käyttäisin ilmaisua mitä Nakertajan antamassa loistavassa konjakkiohjeessa luki..

Mitä vähemmän, sitä parempi.

Kalliimmilla juomilla ei kuulu läträtä tai vetää kännejä, vaan niitä maistellaan ja juodaan maun vuoksi mm. jälkiruuan yhteydessä. Tulppaanilasiinkin kaadetaan vain 1-2 senttilitraa, ja aromilasia kannattaa välttää jotta haihtumiselle ei suoda suurta pinta-alaa. Tulppaanilasissa alkoholi kertyy lasin sivuille ja itse aromi nousee ylöspäin.

On tällaisten juomien väärinkäyttöä juoda niitä suoraan pullosta tai karjalatuopista runsain määrin. Eihän sitä kukaan kiellä mutta se ei oikein ole tarkoituksenmukaista.

Totta, itse operoin lähes kaikki terävät snapsut (mukaanluettuna laatuviskit) nykyisellään erilaisilla tulppaanilasivariaatioilla, (jotain leonardon peruslasistoa taitaa nyt pyöriä tiskillä). Viskilasit ovat siirtyneet päiväkäyttöön maitolaseiksi.

Ihan mielenkiinnosta, minkä tyyppistä lasia tuo viskilasi tarkottaa, jos ei tulppaanin mallista? Mulle se tulppaanin mallinen on aina ollut se "oikea" viskilasi. Yhtä virallista lasiahan ei varsinaisesti ole olemassa.

Ihan mielenkiinnosta, minkä tyyppistä lasia tuo viskilasi tarkottaa, jos ei tulppaanin mallista? Mulle se tulppaanin mallinen on aina ollut se "oikea" viskilasi. Yhtä virallista lasiahan ei varsinaisesti ole olemassa.

Kokeileppa googlen kuvahakua niin näkyy jo eka sivulta että "viskilasi" on statsien mukaan (20/21) enemmän ontherocks-tyyppinen laakea muki.

Esim. seuraavanlaista:
AAAAArl7T4IAAAAAAQEBmg.jpg

Näitähän on moneen lähtöön, mutta itse suosin tämän juuri tyylistä, jossa yläreuna kapenee sisäänpäin. Ihan jo yksistään siitä syystä, että tulppaanilaseista ja vastaavista on minusta v-mainen juoda.

Noniin itämaan tietäjät, millasta tavaraa on Glenfiddich 12 vuotias single maltti?

Äärimmäisen laadukas ja maukas viski omassa hintaluokassaan, sopii mainiosti sinä itsenään jään kanssa. Ei halpaa lasol-makua kuten joissain alkon pettymyksissä, vaan hedelmäinen ja jopa vähän omenan ja päärynän makua. Itsellä on tuota vielä lähes täysi pullo käyttämättä. Yleisiä suosituksia ovat mm. minttuschnapsin tai rommin kanssa, voisi kokeilla joskus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kokeileppa googlen kuvahakua niin näkyy jo eka sivulta että "viskilasi" on statsien mukaan (20/21) enemmän ontherocks-tyyppinen laakea muki.
Sitähän minä en kysynyt, mikä on internetin mielestä viskilasi:) Tumbler on toki tuttu, samoin tarina jonka mukaan kyseistä lasityyppiä on alettu käyttämään, koska siinä viskin paha haju ei tunnu yhtä voimakkaasti-->miellyttävämpi juoda. Keksijällä lienee ollut paha krapula, kun ei oo voinu nektaria haistella ennen nauttimista.

Niin, oletuksena tässä nyt on tietysti sekä etymologisen että stereotyyppisen kohteen kuvauksen kannalta tiettyä muotoa edustava lasimalli, joka nyt lähinnä perustelee tässä tapauksessa olemassaoloaan nimenomaan googlen kuvahaun kautta. Googlen kuvahaulla toteutettuna statistiikkahan osoittaa alle 5% edustusta "tulppaanilasille", kun taas kaikenlaiset muut tumblerit ja rocksit edustavat 95% otosta valitussa segmentissä. Eli voitaneen varsin kiistattomasti osoittaa sanan "viskilasin" todennäköisemmin tarkoittavan juuri tällaista lasia yleismaailmallisesti tarkasteltuna.

Itse olen viskien hienouden tajunut tässä viime aikoina vasta. Tuli tuossa joululomalla baarissa maisteltua laphroaig, ardbegia ja lagavulinia. Aikasemmin ollut käsitys vaan että "viski on pahaa", kun juonut jotain halvimpia mahdollisia.

Mutta hyvä viski on kyllä hyvää. Vähän on kallista vaan Alkossa.

itsekin nyt tuollaista 16 vuotiasta lagavulinia vähän maistellut ja hyväähän se on. todella pehmyttä eikä polta suussa ollenkaan, toisin kuin monet halvemmat. eihän noita tosiaan dokaukseen ole tarkoitettu, eikä varmaan monen kukkaro moista kestäisikään, mutta mukavaa vaihtelua tosiaan välillä. miltei voisi sanoa että pieni kipinä heräsi viskinmaisteluun. jos jollain tulee mieleen, suositelkaahan jonkunlaista starttipakettia.

on muuten hieno fiilis kun tarjoaa jollekin vähän hienompaa viskiä, kaveri kulauttaa sen ykkösellä alas ja sanoo että "no joo, samaa paskaa ku muutki viskit. ihan ok" :D

Sitähän minä en kysynyt, mikä on internetin mielestä viskilasi:) Tumbler on toki tuttu, samoin tarina jonka mukaan kyseistä lasityyppiä on alettu käyttämään, koska siinä viskin paha haju ei tunnu yhtä voimakkaasti-->miellyttävämpi juoda. Keksijällä lienee ollut paha krapula, kun ei oo voinu nektaria haistella ennen nauttimista.

Viski ei aina ole ollut sellaista nektaria kuin se nykyään tietyiltä osin on.

Tuollainen tumbleri / on the rocks lasi sopii kyllä edelleen oikein hyvin jonkun rokkiviskin litkimiseen, mutta single maltit menevät mielestäni täysin hukkaan moisen lasin kanssa.

Ostin tommoisen sodastream hiilihapotuskoneen. Tuli mieleen että onkohan joku hiilihapottanut kossua, jallua tai vaikkapa viskiä? Onnistuuko? Nouseeko paremmin päähän?

Ostin tommoisen sodastream hiilihapotuskoneen. Tuli mieleen että onkohan joku hiilihapottanut kossua, jallua tai vaikkapa viskiä? Onnistuuko? Nouseeko paremmin päähän?

Hapotettua jallua oon maistanut. Ei maistunut hyvältä. Ei hapotu yhtä hyvin kuin vesi. En osaa sanoa meneekö paremmin pähään, koita.

Eilen meni maisteluun, jokseenkin oman mielen mukaisessa paremmuusjärjestyksessä, ylhäällä paras:

Laphroaig Quarter Cask
Suntory Hibiki 17-Year-Old
Suntory Yamazaki 12-Year-Old
Caol Ila 1995 Distillers Edition
Jameson 12-Year-Old

Osa tartti hieman jäätä tai vettä, jotta sai kaikki maut irti. Hennessy X.O. meni jälkkäriksi ja hyvin maistui, olen rakastunut.

Mitä mieltä jengi on Ballantinesistä? Onko hirveää kuraa? Innostuin tässä joku aika sitten viskeistä, Glenfiddich 12 yo ja Dullamore Dew on koeajattu, eli vielä alkutekijöissä ollaan. Täytyy nämä bulkkituotteet mennä varmaan läpi ensiksi?

Back
Ylös Bottom