Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Bowmore (ei kuitenkaan sitä Alkon halvinta). Cherry casked Bowmore oli hyvää. Nimi taisi vaan muuttua tuolle vuosi pari sitten.

Lienee Bowmore Enigma nykyaan. Ihan hyvaa tuokin, mutta tosiaan se tavis-Bowmore 12yo kannattaa jattaa hyllyyn.

Suositelkaas jotain hemmetin hyvää konjakkia, lahjaksi menis. Itse kun en noihin juurikaan ole perehtynyt, mutta sanotaan näin että lahjan saaja on jonkun verran. Hintaluokka vaikka max 300-400e.

Pistäkääs nyt listaa hyvistä viskeistä joita roudaan Saksasta Suomeen?
Tyyliin:
Lagavulin 12yo
Laphroaig 10yo
Caol Ila

jne...
Eli edullisen pään laatuviskejä... Vaikka 10 erilaista

Pitääks olla single malteja?
Itse koin että Bunnahabbhain 12 yo oli hintaisekseen tosi hyvää ainetta.
Ardbegin 10yo myös.

Jos blended käy niin 15-v Johnnie Walker, eli Green Label;

on parempaa kuin 12-vuotias Black Label ja taas 18 yo eli Gold Label ei tunnu juurikaan Green Labeliä paremmalta, vaiks selkeesti kalliimpaa on.

Ja jos Ardbegin Renaissancea löytyy, suosittelen.
Hiukan hinnakkaampi mutta tykätty ainakin heidän parissa, jotka yleensä argbegia, laphroaigia, caol ila jne juovat :)

Ahvenanmaan kautta tultassa alkoholi on verovapaata. Jos tuo suoraa ruotsista tai virosta, niin verot on maksettu ko. maahan ja alkoholia saa tuoda (melko) vapaasti.

Tarkennuksena vielä: Hommahan menee niin, että vaikka laiva kävisikin ahvenanmaalla niin ruotista ostetut (ja verolliset) viinat ei sisälly tuontirajoitukseen JOS on tullissa (jos sinne sattuu jostain ihmeellisestä syystä joutumaan:D) esittää ostokuitit mistä ilmenee ostopaikka ja verot on maksettu. Rajoitukset koskevat vaan laivalta ostettuja TAX-FREE viinaksia.

Tarkennuksena vielä: Hommahan menee niin, että vaikka laiva kävisikin ahvenanmaalla niin ruotista ostetut (ja verolliset) viinat ei sisälly tuontirajoitukseen JOS on tullissa (jos sinne sattuu jostain ihmeellisestä syystä joutumaan:D) esittää ostokuitit mistä ilmenee ostopaikka ja verot on maksettu. Rajoitukset koskevat vaan laivalta ostettuja TAX-FREE viinaksia.
Onko tuo muka ihan tottakin? Itse olen perstuntumalta eri mieltä. Koska laiva kulkee ahvenanmaan kautta, kuljet sinäkin ja sieltä ei saa viinaa tuoda rajoituksetta.

Punaviineistä ehdoton suosikkini on ranskalainen Rosiere Syrah. Pullo maksaa sen 9e ja sitä voisin juoda vaikka 2 pulloa putkeen. Viini sopii hyvin seurusteluviiniksi. :thumbs:

edit: Kyse on siis näistä 6-15 euron viineistä.

Onko tuo muka ihan tottakin? Itse olen perstuntumalta eri mieltä. Koska laiva kulkee ahvenanmaan kautta, kuljet sinäkin ja sieltä ei saa viinaa tuoda rajoituksetta.

100% varmuudella menee näin. Tarkistin vielä tullineuvonnasta asian.

P.S punainen lanka tässä on se, että viinat on ostettu Ruotsista (Tai muusta EU maasta) verollisena etkä siis tuo mitään Ahvenanmaalta tai TAX-Freenä.

Meillä eilen parin veijarin joiden kanssa pelaan samassa joukkueessa, juttua siitä, että 2003 vuoden viini olis parasta mitä lähi-aikoina on pulputettu. Johtunee siitä, kun Euroopassa oli jumalattomat lämpöaallot, niin rypäleet jäivät pieniksi ja kaikki mineraalit olisivat näin ollen pakkautunut pienempään tilaan kuin tavallisesti, tekemällä rypäleestä maukkaaman ja runsaamman.

Ootteko enää nähneet esim. Alkon hyllyssä ko. vuoden viinejä? Muistaako joku, missä olis sellanen "kartta", mikä ilmoittaa mikä rypäle ja miltä alueelta on hyvä minäkin vuonna, kun kuulemma sellainen on olemassa.

100% varmuudella menee näin. Tarkistin vielä tullineuvonnasta asian.

P.S punainen lanka tässä on se, että viinat on ostettu Ruotsista (Tai muusta EU maasta) verollisena etkä siis tuo mitään Ahvenanmaalta tai TAX-Freenä.

Juu nimen omaan näin. Hyvä täsmennys, näissä asioissa ei koskaan voi olla liian tarkka :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään kävin hakemassa satsin. Kaikenlaista sekalaista, tulevan baarikaapin täytettä lähinnä, onpahan sitten valinnanvaraa. 440 eskoa meni.
Hauskin oli tuollainen nahkainen Rock Absolut, josta tuli välittömästi mieleen MissEvilEve :whip:

absolut_rock_blog.png

http://blog.koormann.de/files/absolut_rock_blog.png

10,99e maksoi 0.7L

Meillä eilen parin veijarin joiden kanssa pelaan samassa joukkueessa, juttua siitä, että 2003 vuoden viini olis parasta mitä lähi-aikoina on pulputettu. Johtunee siitä, kun Euroopassa oli jumalattomat lämpöaallot, niin rypäleet jäivät pieniksi ja kaikki mineraalit olisivat näin ollen pakkautunut pienempään tilaan kuin tavallisesti, tekemällä rypäleestä maukkaaman ja runsaamman.

Ootteko enää nähneet esim. Alkon hyllyssä ko. vuoden viinejä? Muistaako joku, missä olis sellanen "kartta", mikä ilmoittaa mikä rypäle ja miltä alueelta on hyvä minäkin vuonna, kun kuulemma sellainen on olemassa.
Aika hyviä johtopäätöksiä veijarit on tehnyt. 2003 vuoden viini on aika laaja käsite. Noh, samanlaisiahan nuo litkut ovat jokapuolella ;)

Perinteiset vuosikertakaaviot antavat viitteitä sadon laadusta tietyillä viinialuille. Tässä on viiniikoni Robert Parkerin:
http://www.erobertparker.com/info/VintageChart.pdf

Onko kellään kokemuksia J.Walkerin Black Labelista? Kannattaako ostaa Virosta?

Itse olen tykästynyt jopa viskejä enemmän rommeihin. Suomen tarjonta ei kovin kummoinen ole mutta oikein hyviä alkostakin löytyy. Omia suosikkejani:

Ron Zacapa Centenario

Appleton Estate Extra Aged 12 Years

Voi jehna kun on hyvää!

Tuo mustaleima kävelijäkin on oikein hyvää....

Tuo Lagavulin 16 on niin nannaa, että tekisi mieli maistaa esim 12yo Cask strenghtiä samasta lafkasta. Onko kukaan maistellut muita kuin 16yo Lagavulinia?

Tänään kävin hakemassa satsin. Kaikenlaista sekalaista, tulevan baarikaapin täytettä lähinnä, onpahan sitten valinnanvaraa. 440 eskoa meni.

No kerro mitä ostit:kuola:
Tuo absolut on ollut halpa sillä monessa paikassa jotain +18€ normi hinta.

Pitää katsoa kunhan saan purettua kuorman. Kaikenlaista tuli ostettua.
Harmi kun satamassa huomasin vasta ostoksien jälkeen että siellä oli Ardbergiä jota joku suositteli. En jaksanut enää ostaa sitä kun tuli jo rohmuttua aika paljon kaikkea. Quarter Cask Laphroaigin otin, sen olisin mielelläni vaihtanut Ardbergiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom