Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Oisko mitään suositteluja kenelläkään, mikä valkkari saattaisi sopia naiselle, joka ei ole koskaan ennen juonut viinejä? Mielellään kuiva tai puolikuiva. Nii ja ihan seurustelujuomaksi, ei minkään ruoan kanssa.

Itse en valkkareista muuten tykkää, mutta tämä on hyvää: Jacob's Creek Chardonnay.

Hyvä edullinen kuohari? Tyyliin 20e.

Ei mullanmakusta elyseeetä :D

Suosittelen lämpimästi: Marqués de Monistrol Reserva Brut ja Codorníu Pinot Noir Brut

Nuo ovat sitten erittäin kuivia, makeat kuoharit kun maistuvat mun suussani sokerivedelle :urjo:

En jaksa laittaa tuonne kännithreadiin, koska tässä haetaan juomia, joita on mukava vaan ottaa lasillinen tai kaksi perjantai-iltana. Itsellä hakusessa on muutama hyvä Irkku viski. Olen perjantaina lähössä Irlantiin ja ajattelin, että joku ystävällinen voisi kertoa muutaman "paremman" Irkku viskin nimen, joita sitten voin metsästää.

Tässä threadissa voisi yleisesti keskustella tällaisista ns. paremmista juomista eli ne kossu batteryt ja Jaakko Tanelit voi heivata sinne kännithreadiin ja tässä keskittyä ruoka- ja jälkiruokajuomiin.

edit: No olishan pitänyt kattoa vähän tarkemmin.. Drinksu vinkkejä :) thread löytyi, kun avasti silmät. No modet sulkekoon, jos toteavat tämän keskustelun sopivan paremmin sen alle.

Se on jotenkin herttaista kun aina puhuttaessa "paremmista juomista", niin sitä on vaan kahta laatua. On Whiskey ja Cocnag, ei mitään muuta. Kuvaa hyvin sitä, missä ympäristössä on kasvettu, mistä vaikutteet on saatu. Suomalaiset perheenisät ovat kautta aikain ovat korkanneet jompaa kumpaa kaikkiin huomattaviin tapahtumiin, lasten syntymiin, jouluna, merkkipäivinä ja niiden lapset laahaa samaa iettä hautaan saakka. Ottakaahan hyvä vauhti ja juoskaa päänne seinään, josko se saisi harmaaseen massaan eloa.

Ei sillä, etteikö hyvä viski ja konjakki olisi hyvää. Päinvastoin, kummatkin ovat erinomaisia nautinnon lähteitä, mutta silti: eikö maailmassa ole muuta hyvää ja hienoa? Menkääs http://www.pocotequila.com ja arvatkaa minkä puolesta minä haluaisin lausua muutaman sanan. Se on nimittäin niin, että lupaan halveksia rajattomasti niitä ihmispoloja, jotka eivät ole maistaneet aitoa Meksikolaista 100% Blue Agave tequilaa. Teillä onnettomilla on aivan vtun suuri aukko sivistyksessä, niin suuri ettei sitä tuki edes pullo cohiba-konjakkia joka itseasiassa ei ollut edes hyvää(alkon erikoismyymälä helsingissä,ns. hankkijan alko hyllytavarana 350€ pullo.) Tai siis hyvää, joo, mutta ei mitään veret seisauttavaa, hintansa arvoista jne.

Ei vaikka poltteli ohessa Cohiban, ei tehnyt vaikutusta. Sen sijaan, jos verrataan tuota vaikka Patron anejoon samanlaisen sikarin kera, niin otan miluummin Patronin milloin tahansa. Premium tequila on yksinkertaisesti hyvää ja se kilpailee laadussa täällä mainittujen konjakkien ja viskien kanssa milloin vain, jos unohtaa ennakkoluulonsa ja ne kusilitkut mitä alko yleensä myy tequilana, ja hankkii keinoja kaihtamatta haltuunsa aitoa meksikolaista tequilaa.

Erilaiset verkkokaupat tulevat avuksi, ellet harrasta matkailua. Selatkaa Poco tequilan aineistoa ja miettikää miksi oikeastaan mitään noista ei myydä suomessa, mitä nautintoja noihin kauniisti muotoiltuihin pulloihin sisältyy. Henk.koht olen tyypittänyt reilut kolmisenkymmentä erilaista tequilaa ja vaikka joukossa on surkeita pettymyksiäkin(alkosta, ruotsinlaivalta), niin noista parhaat suovat sellaisen sellaisen makunautinnon että se tulisi jokaisen kokea itse. Varsinkin täällä suomessa, jossa hyvää tequilaa ei ole koskaan ollut saatavilla, tuo kannattaisi kokea, sillä se avaa silmät aivan uuteen maailmaan.

Tequila nimittäin on hyvin erilainen juoma jo valmistustavaltaan ja raaka-aineiltaan. Perinteisesti valmistettuna luomutuote, lisänä vain vettä, kaikki muu aina käyttämiseen tarvittavaa hiivaa myöten tulee raaka-aineena olevasta kasvista, blue agavesta joka on amarylliksen sukuinen aavikon kasvi.
Juoma tehdään siis pikemminkin kukasta kuin viljasta tai rypäleistä, mikä antaa juomalle aivan erilaisen aromimaailman kuin mitä kohtaat vilja/rypäle/omena jne. pohjaisissa viinoissa. Nautit sen sitten snifferistä tai liekität sillä sisäfilettä, se antaa sinulle jotain jota ei muista alkoholijuomista saa. Älä usko minua vaan kokeile itse ja ylläty positiivisesti.

sitä sun tätä..

Hyviä pointteja, mutta oikeastaan kuitenkin turhan kärkästä meuhkaamista.
Kyse on kuitenkin vain makuasioista. Vaikka joku tequila olisi kuinka hienosti tehty niin joku saattaa silti saada paremman makunautinnon vaikka keppanasta. Enkä minä silti sanoisi sitä mitenkään "vtun isoksi aukoksi sivistyksessä.."
Menen korkkaamaan Daniel´sini.....

Tossa on muuten yksi rafla josta itse asiassa juuri äsken tulin: www.coyotebangkok.com ja sieltä saa VITUN MONTAA ERILAISTA tequilaa, on pitänyt maistaa jotain mutta kun ei ole hajuakaan mikä noista olisi hyvä. Kerrotakoon että halvin Sierran paska maksaa noin 2e shotti ja kallein sitten 200e/shotti.

Pistäpä pari suositusta niin maistan jotain noista, ei kalleimpia vaan jotain hyviä parempia tequiloita.

Itseasiassa alkosta löytyy tuolta pogo.comstakin löytyvä "Cuervo 1800 Anejo". Liekkö tämä hyvää tavaraa? Itse hommasin pullon tuota jokunen aika sitten mutta en ole sitä vielä avannut. Pogo.comissa saanut kolme tähteä.

Itse suosittelisin alkon valikoimista Ron Zacapa Centenario 23 años rommia. Kannattaa nauttia konjakkien tapaan aromilasista hitaasti ja käden lämpöisenä. Huom! EI juomasekoituksiin!

Asiaan palatakseni; Oletko heinis käynyt tutustumassa http://www.viskikaappi.net/ sivustoon? Se on kyllä viskiin erikoistunutsivusto, mutta siellä on avointa ja aktiivista porukkaa jonka kanssa saa varmasti juttua tequilastakin aikaan. Siellä on esim. rommeile
oma osasto.

Tämmöinen tarttui mukaan Bangkokin lentokentältä:

image_SUNTOHIBI_1.jpg

Ei ollut hajuakaan mitä ostin mutta maksoi sopivasti että sain pikkuhilut tungettua kassaneidille. Nyt kun googlettaa niin aika arvokasta flunssalääkettä oon ostanu, joo oon nyt pari päivää vetäny tota kipeeseen kurkkuun :lol2:

http://www.whisky24.de/tws/product_info.php?products_model=SUNTOHIBI

No ihan jees toi on, mut ei voita esim. 10yo Laphroaigia. Makso muuten tasan 40 eskoo Bangkokissa.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Ostin eilen vaihtelun vuoksi tax-freestä Lauder's viskiä
459.jpg

Ominaisuuksista sen verran, että tuoksuu todella pistävästi viinalta, maistuu laimennetulta pirtulta ja jälkimakua ei tavoita kun suuta kirvelee. Tuli ihan suru puseroon. Olishan se pitänyt arvata, kun oli niin halpaakin. Saa jäädä kaappiin odottamaan huonoja vieraita.

Hyviä pointteja, mutta oikeastaan kuitenkin turhan kärkästä meuhkaamista.
Kyse on kuitenkin vain makuasioista. Vaikka joku tequila olisi kuinka hienosti tehty niin joku saattaa silti saada paremman makunautinnon vaikka keppanasta. Enkä minä silti sanoisi sitä mitenkään "vtun isoksi aukoksi sivistyksessä.."
Täysin samaa mieltä. Itse en esimerkiksi pidä viskeistä enkä kuohuviineistä, on ne sitten kuinka hienoja tai kalliita tahansa. Nistäkin toiset ovat silti hirveämpiä kuin toiset, mutta pahoja enimmäkseen kaikki. Suurin väkevien alkoholien ryhmä, josta löytyy eniten suuhuni sopivaa viinaa, ovat konjakit, mutta kyllä niin hirveitä konjakkejakin löytyy, ettei mitään tolkkua, vaikka ovat kohtuullisen arvokkaitakin.

Ei tarvi maksaa 20e hyvistä kuohareista. Esim kannattaa kokeilla Fresitaa http://www.alko.fi/tuotteet/fi/563967

Hinta 8.99e ja todella maukasta juomaa ;)

Myös aloittelijan ei kannata ruveta maisteleen skumppaa koska ei luultavasti huomaa mitään eroo siinä halvempaan, eli kuohariin.

Ensinnäkin, Fresita ei edes ole kuoharia, vaan lähinnä ällömakeaa mansikkalimpparia.

Toiseksi, skumppa = skumvin = kuohuviini = kuohari.

Kuohareissa ja shampanjoissa on periaatteessa sama asia (eri paikassa tehtyä), jos ne on valmistettu samalla menetelmällä. Kuohuviiniä taaseen ei aina valmisteta samalla menetelmällä.

Muistaako kukaan "halpaa" punaviiniä joka valittiin iltalehden tai iltasanomien parhaaksi halvaksi punaviiniksi jonkin aikaa sitten. Join tota ruuan kanssa lasillisen ja oli nannaa, nyt pitäs tonkia nimi selville vielä:D Vähän sekavasti kyllä selostin...

Kuohareissa ja shampanjoissa on periaatteessa sama asia (eri paikassa tehtyä), jos ne on valmistettu samalla menetelmällä. Kuohuviiniä taaseen ei aina valmisteta samalla menetelmällä.
Vaikka kuohuviini olisi tehty alkuperäisellä samppanjamenetelmällä ei se tee siitä vastaavaa tuotetta. Samalla ajatuksella voisi nimittää myös esimerkiksi suurinta osaa punaviinestä samanlaisiksi koska valmistustapa on samanlainen.

Toki samppanjamentelmällä tehdään kelpo kuohuviineja esimerksi Franciacortta alueella.

Hihi pääsimpäs maistamaan tuossa viikkositten Richard Hennesyä. En siis tarkoita nyt mitään perus vs litkua vaan ns. "Rikardia"

Aah.. namia oli. Ero Paradiseen on kuin yöllä ja päivällä

For relaxing times - make in Suntory time :D

Kyllä Japanissa osataan juomia tehdä, vaikka sake ei omaan makuuni ihan täysin olekaan. Toki sitäkin lienee aika montaa eri hintaluokkaa tarjolla eikä sieltä kalliimmasta päästä tullut juomia hankittua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom