Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
En jaksa laittaa tuonne kännithreadiin, koska tässä haetaan juomia, joita on mukava vaan ottaa lasillinen tai kaksi perjantai-iltana. Itsellä hakusessa on muutama hyvä Irkku viski. Olen perjantaina lähössä Irlantiin ja ajattelin, että joku ystävällinen voisi kertoa muutaman "paremman" Irkku viskin nimen, joita sitten voin metsästää.

Tässä threadissa voisi yleisesti keskustella tällaisista ns. paremmista juomista eli ne kossu batteryt ja Jaakko Tanelit voi heivata sinne kännithreadiin ja tässä keskittyä ruoka- ja jälkiruokajuomiin.

edit: No olishan pitänyt kattoa vähän tarkemmin.. Drinksu vinkkejä :) thread löytyi, kun avasti silmät. No modet sulkekoon, jos toteavat tämän keskustelun sopivan paremmin sen alle.

En ole irkkuviskejä pahemmin maistellut mutta Black Bush oli kyllä erittäin maukas ja positiivinen yllätys kun sitä taannoin laivalta ostin.
Ikävä kyllä brittein saarilla viinan hinta on sitä luokkaa että tuliaiset kannattaa ennemmin tilata jostain saksalaisesta nettikaupasta, valikoima on huikea ja hinnat edulliset. Itse olen lähdössä keväällä Islaylle viskejä maistelemaan mutta luulen että kotiin ei viitsi sieltä pahemmin juomia ostaa...
esim:
http://www.whiskymag.com/whisky/brand/black_bush/whisky232.html

No jos kerran Irlantiin asti lähtee, niin ei sieltä kyl minun mielestäni kannata samaa tuoda mitä alkostakin saa. Itse en juuri Irlantilaisiin tisleisiin ole perehtynyt ja enenpi mielenkiintoni on tuola Islayn suunnalla, joskin pikku hiljaa katseeni on ylämaan suuntaankin harhailemassa.

Muuten, mikä hintataso on briteissä? Suomen ja saksan hintatasossa ei enään niin mahdotonta hintaeroa ole noissa keskihintaisissa single-malteissa. Jos pullo maksaa suomessa 40-45 euroa, niin saksassa se on ehkä 5-7 euroa halvempi. Siinä kun se alkoholiveron suhteellinen osuus on jo aika pieni. Eli jos tilaileen lähteepi, niin sitten jotian mitä ei alkosta saa.

Paikanpäällä kannattaa kysellä, jos vaikka löytyisi jotian tyyliin "talon wisky" tms, mitä ei välttämättä juuri muualla saisikaan.

Onko muuten jengillä millasia pulloja kaapissa? Mulla on Bowmore cast strengh ja mariner, coal ila signatory 1991 (tai 2..) portwood finish, Teerenpelin whisky ja Balvenie Doublewood. Pari puloa pitäisi vielä hommata kun kerran olen reussun päällä täällä saksan maalla. Tietty punkku-telinettäkin pitäisi täydentää..

Yhdyn eli penetroidun Javuun täydellisesti, Black Bush on keskitason irkkuviskeistä ehdoton ykkönen. Bushmillsin parasta laatua IMHO ja takuusaletti laivatuliainen.

Irkkuviskithän eroavat pääosin skoteista siinä mielessä että ne on useimmiten tislattu 3x ja ovat siksi vähän ehkä pehmeämpiä maultaan. Suomessa nyt ei kovin paljoa ole tarjolla, skottilaisista alkaa löytyä jo aika paljon vaihtoehtoja kalliimmassa päässä singlemalt puolelta etenkin. Omasta mielestäni ne vain tahtovat olla joskus liiankin persoonallisia ja vaikeasti lähestyttäviä.

Jos nyt saa vielä mainostaa hyvää (blendattua) viskiä niin paras mitä olen pullona ulkomailta ostanut on Chivas brothersin Royal Salute 21v (ovh. suomessa olisi jotain 200€?). Vaikka en mikään viskispede olekaan niin voi sanoa että kyllä eroa on kovasti vaikkapa verrattuna Chivas Regaliin.

royalsalute.jpg

Ja nuo paikalliset itse sumpitetut viskit varmaan on niitä ostoslistalla olevia jos nyt paikanpäälle menet. Tuskin ne mitään kusta koskaan vieraalle tarjoaa, taitaa tuo wiski olla sen verran sydämen asia skoteille ja irkeille.

Pistetäänpä omaa mielipidettä joukkoon.
Itseltäni lähtee ääni Bushmillssille mutta paljon suurempi äännähdys Jamesonin suuntaan. Eikä tuo Tullamore Dew:kaan huonoa ole.
Itse ostaisin Jamesonia iiison pullon. Siihen ihastuin täysin kun tuliais pullon sain Irlannista.

Enpä muista mistä päin on, mutta Glennfiddich Single Malt on oma suosikkini. Chivas on myös OK, eipä ole tullutkaan pitkään aikaan ostettua, taidankin ajella joku päivä pitkäripaisen kautta kotiin.

Saksasta tilatessa/ostaessa kannattaa tosiaan tsekata Alkon hinta ja saatavuus. Sieltä löytyy pari skottia sopuhintaan, Glengoyne jopa halvemmalla kuin eräästä sakujen nettikaupasta. Talisker on myös ihan kohtuuhintaista Alkossa ja vieläpä aivan erinomainen viski. Tuo Glengoyne 12 pesee muuten Chivas Regalin helposti ja on huomattavasti halvempaa.

Kuten sanottiin niin ei kannata varmaan mitään alkosta saatavia juomia itse lähteä Irlannista kantamaan muutaman euron vuoksi, en tiennyt Black Bushia olevan Suomessakin myytävänä.

Mä olen tässä parin vuoden aikana vähän haalinut viskejä kaappiin, tällä hetkellä on esim. Islayn viskeistä Lagavulin 16, Laphroaigin 12y ja cask strength, Ardbeg 10 ja Bowmore Surf. Kuriositeettina löytyy 30-vuotissynttäreiksi ostettu Glenmorangie 1974, jota ihme kyllä on vieläkin vajaa puoli pulloa vaikka on aivan tajuttoman hyvää viskiä, kuin linnunmaitoa joisi.

Viskeistä en niinkään välitä, mutta tulihan sitä joskus englannista päin tilattua. Merkki oli Black Adder (Musta kyy ;)) ja voi pojat miten se oli hyvää, pulloja tilattiin useita ja kaikki maistuivat hyvälle, tosin hintaluokka olin silloin noin 500mk/pullo. http://www.blackadder.com/

Viinit tuli mainittua myös, niin heitänpä oman suosikkini (mikä tuppaa vaihtumaan aika-ajoin): Vina Albali, Gran Reserva 1997, Espanja, hinta n.9e/pll Alkossa. Edullinen ja todella hyvä (seurustelu)viini. Voimakkaan liharuoan kanssa sitten kaikkien tuntema??? Chileläistä: Casillero Del Diablo, Cabernet Sauvignon!!!, myös edullinen 9e hinta koristaa tuon pullon kylkeä :thumbs:

EDIT: Yksi monista nettikaupoista Saksassa: https://www.thewhiskystore.de

Javu sanoi:
Laphroaigin 12y ja cask strength

Vaikka en viskejä niin työkseni ryystäkään, niin tämä on kyllä hyvvää. Jo se perusmallin 10y peltiputkilo on aika maukasta tavaraa ja kokolailla pehmeän makuista juomaa peruskuraviskeihin tottuneelle suulle.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
keijo s sanoi:
Yhdyn eli penetroidun Javuun täydellisesti, Black Bush on keskitason irkkuviskeistä ehdoton ykkönen. Bushmillsin parasta laatua IMHO ja takuusaletti laivatuliainen.

Tuo Bushmills on kyllä perkeleellisen hyvää. Sitä nyt en kuitenkaan tuo, koska sitä saa tästä niin paljon lähempääkin ja hinnassakaan tuskin on isoa eroa. Jotain paikallista single malttia tuon pullon tai pari.

Huppe sanoi:
Viinit tuli mainittua myös, niin heitänpä oman suosikkini (mikä tuppaa vaihtumaan aika-ajoin): Vina Albali, Gran Reserva 1997, Espanja, hinta n.9e/pll Alkossa. Edullinen ja todella hyvä (seurustelu)viini.

Tuo on hyvä viini, päätyy (liian) usein ostoskoriin. Mä oon täysin amatööri näissä hommissa, mutta kyllä sitä joskus tulee löytöjäkin vastaan. Pitäisi vaan kirjata nimet ylös. Ulkoa en moisia muista.

Irlantilaisista viskeistä mulle tulee ekana mieleen Jameson. Sen halvemmatkin versiot menee hyvin jäiden kanssa alas.

Laivalta tulee tuotuta skottilaista Chivas Regalia, joka on mun mielestä parasta viskiä (mihin nyt budjetti riittää).

IronMind sanoi:
Jo se perusmallin 10y peltiputkilo on aika maukasta tavaraa
Minulta lipsahti typo tuohon. Sekä "perus" Laphroaigini että cask strenght ovat 10 -vuotiaita.
Tuo Blackadder näyttääkin mielenkiintoiselta. Kyseessähän ei ole tislaamo eikä varsinaisesti mikää tietty viskimerkki vaan firma joka ostaa viskitynnyreitä eri tislaamoilta ja tekee niistä "single cask" -pullotuksia.

Javu sanoi:
Minulta lipsahti typo tuohon. Sekä "perus" Laphroaigini että cask strenght ovat 10 -vuotiaita.
Tuo Blackadder näyttääkin mielenkiintoiselta. Kyseessähän ei ole tislaamo eikä varsinaisesti mikää tietty viskimerkki vaan firma joka ostaa viskitynnyreitä eri tislaamoilta ja tekee niistä "single cask" -pullotuksia.
Aha, kiitti valistuksesta. Itse ei tullut niin tarkkaan tuota tutkittua... Moinen firma sattui silloin 90-luvulla olemaan ainoita mistä suomeen pystyi litkuja tilaamaan niin valinta oli helppo :D

Eipä muuten mennyt veroja eikä tulleja ja viinat kannettiin suoraan kotiin :lol2:

Laitetaan tännekin kun irssissä puhetta oli: Lagavulin 16 yo on todella hyvää tavaraa, harmi vain että saatavuus on ollut aika kehnoa. Turve maistuu mutta kuitenkin pehmeästi.

Blendatuista sellainen helposti lähestyttävä on Famous Grouse, ei ollenkaan kehnompaa. Chivaksesta jäi mieleen sellainen vähän (liian) terävä maku, jos ensimmäistä sekoitetta kokeilee niin sanoisin että kannattaa kokeilla tuota Grousea ennemmin. Irkuista Bushmills on ihan hyvää, Jamesonikin menee (kahvin ja kermavaahdon kanssa :) ) Ja ei, en ole mikään viskintuntija mutta maistetuista on nuo jääneet mieleen.

Vinkkuja on helppo ostaa kun Alko takaa jonkinlaisen tason. Valitsee vaan täyteläisyysasteen ja mieluisen rypäleen niin melkein aina tulee hyvää tavaraa :) Jotain hyötyä monopolistakin.

JSmith sanoi:
Vinkkuja on helppo ostaa kun Alko takaa jonkinlaisen tason. Valitsee vaan täyteläisyysasteen ja mieluisen rypäleen niin melkein aina tulee hyvää tavaraa :) Jotain hyötyä monopolistakin.
Jep, samaa mieltä. On se arpapeliä lähteä ulkomailla ostamaan jotain viiniä ruokakaupasta/huoltoasemalta, huomattavasti halvemmaksikin tulee kun ostaa viinit Alkosta ummikkona vaikka ne ulkomailla tuppaavat paljon halvempiakin olemaan. Alkosta saa myös tarvittaessa todella asiantuntevaa apua, ei ehkä kesätytöiltä mutta wanhemmilta herroilta ainakin (enkä nyt puhu niistä garillo-hyllyn vieressä notkuvista asiakkaista ;))

Huppe sanoi:
Viinit tuli mainittua myös, niin heitänpä oman suosikkini (mikä tuppaa vaihtumaan aika-ajoin): Vina Albali, Gran Reserva 1997, Espanja, hinta n.9e/pll Alkossa. Edullinen ja todella hyvä (seurustelu)viini. Voimakkaan liharuoan kanssa sitten kaikkien tuntema??? Chileläistä: Casillero Del Diablo, Cabernet Sauvignon!!!, myös edullinen 9e hinta koristaa tuon pullon kylkeä :thumbs:

Pitääkin viikonloppuna kokeilla tota Vina Albalia, jos oot sitä mieltä että se on todella hyvää. Itselläni viime aikoina (vaihtelee tosiaan) ollut suosikkina Vina Maipo n. 6e Chilestä, on oikein hyvää erityisesti hintaansa nähden. Jouluksi pitäisi keksiä joku todella loistava punaviini jota voisi hyvän kirjan ääressä nautiskella. Olisiko ehdotuksia?

Vuoden 1950 Armagnac Castarède.
Isukki sai 50-vuotislahjaksi ja vaikka luulin että en ymmärrä kalliiden (ja erittäin hyvien) juomien päälle, niin olin väärässä. Makua en osaa kuvailla, mutta tosi pehmeetä ja *liuta niitä ammattitermejä tähän päälle*.

Ei voi muuta sanoo, ku että en varmaa koskaan pääse enää maistamaan niin kallista ja hyvää juomaa ku se oli, joten pitää vielä yrittää päästä osingoille ku pullo taas jossain vaiheessa avataan. (Hinta aika noh.. tähtitieteellinen..)

:kuola:

Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa lukijoita siitä, että makuasioista voi toki kiistellä, ja se kallein ei välttämättä istukaan omaan suuhun. Mä meinaan investoin kerran Alko-hintaiseen Laphroaig:iin. Ajattelin idioottina, että "kun se on vitun kallista, niin sen on pakko olla hyvää". Kaverit sen sitten joi. Mulle se yyber turpeinen maku, joka muistutti lähinnä savusaunan laudetta, jota oli hinkattu savustetulla LOHELLA, oli liian eksoottista. On noin Islay-viskit "hieman" kaukana jostain Jamesonista, jota voi dokata pullon suusta kuin jallukaakaota. Kyllä mä sen uskon, että se on monen muun suuhun marabouta. Tuli vaan ihan vitun urpo olo, kun tiesi, että se mitä on suussa on kaikkien OIKEIDEN viskintuntijoiden mielestä todella hyvää...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom