Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Zacaba (Centerio) ja ei kannata ostaa sitä XO ta vaan mennä ihan tällä "normaalilla". yksi jääpala ja ääntä kohti. Tutustuin aikanaan kun olin Guatemalassa duunissa. Loistava.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oikeastaan Legendario Elixir de Cuba on ainoa rommi, joka on tarjonnut jotain elämyksiä mulle.
 

Tossa oma suosikki rommeista, on kyllä linnunmaitoa. Ei todellakaan mihinkään drinkkeihin vaan sellaisenaan.
 
Lomia varten tuli kerättyä pieni tasting-setti. Kotimantereen helmiä löytyi ihan hyvin. Viski tarttui mukaan jo tulomatkalla Heathrowista.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211223_164237.jpg
    Screenshot_20211223_164237.jpg
    276,7 KB · Katsottu: 194
Ja vaikuttavalta ainesosaltaan vahvin eteeni tullut olut odottelee myös vuoroaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211223_164432.jpg
    Screenshot_20211223_164432.jpg
    190 KB · Katsottu: 165
Nyt lasissa Larsenin XO. Todella hyvä. Alkoholi ei juuri maistu lainkaan läpi eikä närästä yhtään, kuten itseäni moni konu.

Larsen on kieltämättä se pullo johon tulee tartuttua kerta toisensa jälkeen, jos ja kun haluaa siivun tai kaksi nautiskella.
 
Millainen tuo Ailsa Bay oli? Kuullut siitä kehuja. Ilmeisesti uudempi tislaamo?
Ailsa Bay on oikein mainio viski, voimakkaan savuinen ja profiililtaan hieman makea (molemmat ppm:t merkattu batcheittäin). Neljässä tynnyrissä kypsytetty, paljon sävyjä.

Ailsa Bay on Girvanin tislaamon tuote. Heidän pannutislaamonsa on Skotlannin teknisimmistä tällä hetkellä, ja monia tuotannon muuttujia voidaan ohjata yksityiskohtaisesti ja automatisoidusti. Tislaamo itsessään on vanha, mutta he ovat aiemmin tehneet mallasviskiä ainoastaan blendaukseen. Nykyään siellä tehdään pieniä tuotantoeriä Ailsa Bay -mallasviskipullotetta.
 
Toiseen ketjuun jo ilmoitinkin, että nyt on kapteeni Haddockin viski pöydässä.

Eli Loch Lomond. Detaljit näkyvät kuvasta.

Korkea prosentti toki vaikuttaa makukokemukseen, mutta kokeilin ilman vesitippaakaan. Omaan nenään ensin toffee, calvados.

En todellakaan ole mikään ekspertti vaikka viskejä olen maistellut vuosikymmeniä ja aika kalliitakin välillä. Tärkeintä itselleni on, tykkäänkö vai enkö. Kolme leijonaa om oikein hyvä sopivassa tilanteessa.

Tästä en ole ihan varma. Vihaan kovin savuisia ja turpeisia viskejä, mutta tässä jo kaipaisi tietynlaisen makeuden vastapainoksi vähän savua. Tämä siis täysin savuton ja turpeeton.
 

Liitteet

  • IMG_2641.jpeg
    IMG_2641.jpeg
    95 KB · Katsottu: 72
Mulla on elänyt aika paljon viskimaku vuosien saatossa. Alkuun vierastin itsekin kovin turpeisia ja join paljon kaikkia Highlandin viskejä, Sherry-tynnyreissä kypsytettyjä, hedelmäisempiä jne. viskejä. Nykyään en taas oikein siedä enää tota Sherry-tynnyrin makua ja juon melkein yksinomaan Islayn tuotoksia, mitä nyt viimeisimpänä koittanu vähän japanilaisiin viskeihin myös tutustua.

Useampaa Laphroaigia kaapissa, mutta jos yhden siivun haluaa ottaa, niin kyllä se vaan tuo halpis Islay Mist mieluiten lasiin menee. Halvaksi on mennyt maku, vaikka olen minäkin aika arvokkaita viskejä tullut joskus maistaneeksi.
 
koittanu vähän japanilaisiin viskeihin myös tutustua
Itse taannoisella jaappanin reissulla tykästyin Nikkaan. Suomesta taitaa vaan nihkeästi noita saada. Tuli käytyä Yoichissa missä se firma sai alkunsa. Siellä oli tislaamo, museo ja "baari" missä sai maistella heidän tuotteitaan. Viskin lisäksi valmistivat pirun hyvää omenaviiniä. Itse asiassa firma alun perin myikin omenamehua odotellessaan ekan viskisatsin kypsymistä.

20230311_114704.jpg

Sopivan kokonen muki siinä myös.

20230311_121739.jpg
 
noi brandyt vaikuttaa mielenkiintoisilta
 

Suositut

Back
Ylös Bottom