Viikon lepo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samani
  • Aloitettu Aloitettu
Joo oon nyt lähdössä viikon reissuun ja ei mahdollisuutta treenata,serkku kehu että viikon tauko tekee hyvää ja,sillä nousi 7-12kg penkkistä lisää:wtf:
tekemättä oikeastaan mitään treeniä eikä ees oo lihonukaan kauheesti.
joten onko jollain kokemuksia kyseisestä tauosta tai pidemmästä,onko noussu vai laskenut paljon ja onko ollut miten vaikeeta pästtä taas rytmiin.
ruokaa varasin kaikea heraa kreatiinii jne.

Vuoteen tekee hyvää pitää joitakin totaalitaukoja jos on pidempään reenannu. Lepää pää ja keho. Viikko on lyhyt aika vuodesta kuitenkin. Ei ne tulokset nyt viikossa laske minnekään sen kummemmin. Nousee ehkäpä jopa enemmän kun kunnolla lepää ja syö. Eikä ne mr. Olympia tason lihatkaan pois päältä karise.:D

Ite en kyllä vapaaehtosesti pitäs mitää viikon totaalitaukoja. Tosin tuskin jos vuodessa parit tollaset tauot pitää niin tulee mitään hirveitä haittoja. Sulla nyt ei oo mahdollisuutta treenata siellä matkalla, joten eihän sille mitään voi. Ite en kyllä lähtis mitään sarjapainojen nousua silti odottamaa.

Veikkaisin, että iso osa innokkaista ja aktiivisista salilläkävijöistä on jatkuvasti pienessä ylirasitus-tilassa. Näissä tapauksissa viikon lepo voi hyvinkin nostaa tuloksia.

Ite pitäny viikon lepoja 2-6 viikon välein riippuen siitä millä jaolla tehny eikä tuo ole kasvua hidastanut kuin ehkä nimellisesti.
Ja jaksaa treenata täysiä vaikka sit sen viikon vähemmän ja kestää pääkin paremmin :D

pidin ite tossa just yhden viikon totaalilepoa ja tulokset vähän laski, mutta toisissa treeneissä jo kulki suunnilleen yht hyvin ku ennen taukoa.

edit: nii ja sillä viikolla tuli kyl ryypättyy pari kertaa, et seki on voinu siihen vähän vaikuttaa.

Ite en kyllä vapaaehtosesti pitäs mitää viikon totaalitaukoja. Tosin tuskin jos vuodessa parit tollaset tauot pitää niin tulee mitään hirveitä haittoja. Sulla nyt ei oo mahdollisuutta treenata siellä matkalla, joten eihän sille mitään voi. Ite en kyllä lähtis mitään sarjapainojen nousua silti odottamaa.

Saattaa kannattaa ainakin kokeilla ja opetella tuo lepokin. Jos on treenannu kovaa suht pitkään, niin viikon levon jälkeen on todennäköisimmin odotettavissa kehitysbuusti, eikä mitään taantumia. Eihän näitä koko ajan kannata pitää, mutta pitää sitä nyt osata se väliviikkokin pitää tarvittaessa.

Itse toivun parhaillaan kahden viikon takaisesta polven tähystysleikkauksesta. Viikko oli totaalilepoa (lukuunottamatta varovaisia kävelylenkkejä), tällä viikolla olen jo kevyesti pystynyt jotakin kotitreeniä tekemään. Tosin jaloilla ei luonnollisesti vielä muuta kuin pyörällä ajoa. Huomaan, että hiukan negatiivisesti on vaikuttanut, mutta uskon, että nopeasti tästä taas homma alkaa luistaa.

Ehkä merkille pantavin miinuspuoli on, että iltaisin jalat jomottaa oudosti, johtuen varmaankin siitä, ettei veri kierrä kunnolla, kun ei juurikaan liikuntaa harrasta.

Mutta yllättävän kauan tuollaisesta simppelistä leikkauksestakin kestää toipua. Esim vieläkin on polvi turvoksissa ja mustelmilla, vaikka leikkauksesta on kaksi viikkoa aikaa. Ja äärikoukistus tuntuu vielä kummalliselta.

on täysin järkevää pitää välillä totaalitaukoja reenaamisesta. Perusteluja löyty henkiseltä puolelta, sekä ihan fyysisiä. Varsinkin jos on treenannut jo pidemmän aikaa(>2v) niin tulokset ei enää nouse lineaarisen mallin mukaan vaan täytyy soveltaa näitä "over-reaching" ja "deloading" periaatteita. Eli pidetään stressijaksoja jonka jälkeen kevyt jakso. Ja muutaman tälläisen jälkeen vaikka se viikko totaalilepoa, jolloin keho palautuu "kovemmalle tasolle" :).

Aijai sitä reeni intoa kun pääset lomalta. Annat sen motivaation kasvaa lomalla ja nautit jo saavuttamistasi tuloksista lomalla : )

Jos ei älyä itse pitää taukoa, niin kyllä kroppa siitä pitää sitten huolen. On se sitten perusflunssa vai mikä joka vie sängyn pohjalle...

ei oo itellä ainakaa vaikuttanu isommin mihinkään, ensimmäiset pari treeniä on ehkä pikkusen tahmeaa ja sellasta tuntuman hakua mutta sitten se kyllä kulkee niinku ennenki... just pidin kuukauden paussin ja sen jälkeen tuntu just samalta mutta tulokset ei merkittävästi pudonnu yms yms... en lihonu en laihtunu ja viikossa ny ei kerkee mitää ihmeitä tapahtuu vaikka mitä söis/ jois, nestepöhön korkeintaan

Mä en oo puoleenvuoteen pitäny lepoviikkoa enkä edes kevyttä viikkoa.. välillä kyl vois mutta ei malta :D

Itse toivun parhaillaan kahden viikon takaisesta polven tähystysleikkauksesta. Viikko oli totaalilepoa (lukuunottamatta varovaisia kävelylenkkejä), tällä viikolla olen jo kevyesti pystynyt jotakin kotitreeniä tekemään. Tosin jaloilla ei luonnollisesti vielä muuta kuin pyörällä ajoa. Huomaan, että hiukan negatiivisesti on vaikuttanut, mutta uskon, että nopeasti tästä taas homma alkaa luistaa.

Ehkä merkille pantavin miinuspuoli on, että iltaisin jalat jomottaa oudosti, johtuen varmaankin siitä, ettei veri kierrä kunnolla, kun ei juurikaan liikuntaa harrasta.

Mutta yllättävän kauan tuollaisesta simppelistä leikkauksestakin kestää toipua. Esim vieläkin on polvi turvoksissa ja mustelmilla, vaikka leikkauksesta on kaksi viikkoa aikaa. Ja äärikoukistus tuntuu vielä kummalliselta.

itellä kans polvea korjailtu tähystyksellä pari kertaa, ongelmaks muodostu operoidun jalan etureisilihas joka on aikapaljon erinäköinen ku toinen. kai sitä aristaa tiedostamatta hajonnutta jalkaa, mut pari extra srj aina pienemmälle reidelle tullu tehtyy ja rupee ero jo pienenemään.

nii ja viikko totaali lepoa on vain hyväks, voi pitää montakin (n. 3-7) viikon paussia ihan huoleti jos reeni on vaan mallillaan ja tarpeeks kovaa.

Itse treenaan aika kovaa ja voimapainotteisesti nykyään.

Pidän lepoviikon joka viides viikko.

Yleensä tulokset vain nousevat sen myötä...

Itse olen täysin sen kannalla, että joskus olisi järkevää pitää totaalitaukoa harjoituksista enemmänkin kuin sen viikonlopun verran. Se että lihakset ei ole rasittuneet ei kuitenkaan kerro mitään hermoston rasituksesta joka joutuu koetuksella mitä ikinä harrastikaan. En ole oppinut vielä pitämään viikon totaalitaukoa, mutta uskon vahvasti että se tulisi enemmän kuin tarpeeseen. Kyllä minä sen joskus aion kuitenkin suoda, mutta edetään nyt toistaiseksi kevyillä viikoilla, on nekin parempi kuin ei mitään.

edit. ja niinkuin moni on täällä jo kait toitottanutkin, niin se viikko on lyhyt aika treenivuodesta.

ps. no menipäs yksinpuheluks :/

Back
Ylös Bottom