Viikingin Voimaopas + Massaliikket

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jiihoo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lainasin tämän Tony Halmeen kirjan taannoin kirjastosta. Kirjassa Tony kertoo, että kaikki harjoistusvinkit ja harjoitusohjelmat ovat hänen itse parhaakseen toteamia. Kirjassa esim. puhutaan ns. "massaliikkeistä", jotka ovat perusliikkeitä, vahvistavat että lisäävät lihasmassaa ja kohdistuvat usein useampaan lihasryhmään. Massaliikkeet tehdään toistomäärää vähentämällä ja painoja lisäämällä esimerkiksi. 12-10-8-6-4-2.

Haluaisin nyt kysyä teiltä viisammilta, että mitä mieltä olette tälläisestä edellämainitusta sarjasta. En ole tuollaiseen koskaan aiemmin törmännyt, joten muiden kokemukset ovat tervetulleita.

Olisi myös mukava kuulla muiden mielipiteitä yleisesti tästä kirjasta.

Ihan yleisesti tunnettu pyramiidisarjahan se siinä, ei mikään halmeen keksintö. Mielestäni poditreenissä ihan perusteltu tapa treenata ja varmaan kaikista käytetyin.

syöttösika sanoi:
ei mikään halmeen keksintö.
Onko näin väitetty jossakin?

Aluksi ihan toimiva tuo halmeen systeemi, mutta sitten kun rupeaa saamaan kunnolla tehoja irti treenistä niin on melko hankalaa tehdä 4on 1off(eikä edes enää sitten hirveän viisasta).

syöttösika sanoi:
Ihan yleisesti tunnettu pyramiidisarjahan se siinä, ei mikään halmeen keksintö. Mielestäni poditreenissä ihan perusteltu tapa treenata ja varmaan kaikista käytetyin.

hmm..olen aina käsittänyt, että pyramidi sarja on tämän kaltainen : 12-10-8-10-12 eli ensin pitkää sit mennään alas ja taas ylös, eli niinkuin pyramidi. Onkos tälläinen yksi suuntainenkin sitten pyramidi myös, 12-10-8-6-4-2...

syöttösika sanoi:

Millä perusteella tuo käytetyin on? Ei ainakaan IMO Pakkotoiston ohjelmissa paljon tuonkaltaisia pyramideja näy, enkä mä ainakaan sotkisi noin laajaa toistoscaalaa yhteen treeniin.

Ja tuo on laskeva puolipyramidi tuo Halmeen kirjan esimerkki, Pyramidi olisi vaikkapa seuraava: 6,8,10,12,10,8,6 jne jne.

jiihoo sanoi:
12-10-8-6-4-2

En suosittelisi. Tieteellisperäisessä voimavalmennuksessa ja voimanostossakin tehdään pitkää sarjaa ja lyhyttä sarjaa, mutta eri treeneissä. Hermotusyritykset lyhyillä sarjoilla ovat turhia kun lihakset ovat hapoilla. Välttämättä mikään ominaisuus ei myöskään saa riittävää kertastimulaatiota yhden treenin aikana ja hermosto saattaa "hämmentyä" kun siltä vaaditaan niin monensorttisia asioita. Enkä kyllä tajua, miten kovan 12 jälkeen pystyy lisäämään painoa ja tekemään 10, tai kovan 10 jälkeen lisäämään painoa ja tekemään 8. Hyvä jos itse pystyisin pitämään painon samana suoriutuakseni noista toistoista.

Eli: tee joskus pitkiä sarjoja ja joskus toiste lyhyitä sarjoja. Jos väenväkisin haluaa tehdä kaikenmittaisia sarjoja samassa treenissä, niin lämmittelyn jälkeen ensin lyhyet sarjat ja lopuksi pitkät. Ja tarkennukseksi vielä: jos olet tehnyt ensiksi esim. penkin alhaisin toistoin, niin sallittua ja suorastaan suositeltavaa on, että MUISSA LIIKKEISSÄ teet sitten pidempiä sarjoja.

MKM sanoi:
Enkä kyllä tajua, miten kovan 12 jälkeen pystyy lisäämään painoa ja tekemään 10, tai kovan 10 jälkeen lisäämään painoa ja tekemään 8. Hyvä jos itse pystyisin pitämään painon samana suoriutuakseni noista toistoista.

En tajua minäkään. Ihan vasta-alkajalta tämä varmasti onnistuu, kun ei ole vielä "oppinut" antamaan lihoistaan kaikkea irti. Mutta jos mä väännän tiukan 12 toiston sarjan ja menen lisäämään painoa, niin hyvä jos kutonen tulee enää sen jälkeen.

Suoraan kirjasta:
Massaliikkeet tehdään toistomäärää laskien ja samalla pyritään painoja lisäämään jokaisessa sarjassa esimerkiksi: 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2. Jos et pysty lisäämään painoja seuraavaan sarjaan niin pidä ainakin sama paino kuin edellisessä sarjassa.
ja siis ensimmäinen sarja (12toistoa) on lämmittely

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Elikkä nämä ensimmäiset 12 toistoa on vaan lämmitellyä, niin kuin muutamat sen jo sanoivatkin.

Toinen mielenkiintoinen kokeilu itselleni oli kirjassa eräänlainen "pikaruoka", jonka resepti meni kutakuinkin näin: sekoita 1.kahvikupillinen keittämättömiä kaurahiutaleita ja kupillinen omenasosetta sekä lisää joukkoon purkillinen tonnikalaa.
Tästä ateriastahan saa nopeasti lähes kaikki tarvittavat ravintoaineet. Itse kokeilin tätä reseptiä ja lopputulos ei ollut kauhen hyvää, mutta meni alas. Ja mikä tärkeintä vei nälän ja ravitsi. Sopii hyvin jos ei ole äiti/vaimo kotona laittamassa ruokaa=)

jiihoo sanoi:
sekoita 1.kahvikupillinen keittämättömiä kaurahiutaleita ja kupillinen omenasosetta sekä lisää joukkoon purkillinen tonnikalaa.

:eek:

Cockton sanoi:

Tony Halme - kansanedustaja ja gourmet-kokki.
a050.gif
f070.gif

Amis sanoi:
Suoraan kirjasta:
ja siis ensimmäinen sarja (12toistoa) on lämmittely
Se ei silti muuta sitä, että toi on aika paska tapa treenata. Liian laaja toistoskaala. Kyllä voimanoston ja kehonrakennuksen pitäisi olla erikseen, eikä samaan treeniin ängettynä. Aloittelijalle toi toimii ihan varmasti, mutta pidemmälle ehtineille ei. Ja onkos tossa edes mitään järkeä, että laitetaan lämmittelysarja mukaan noihin toistoihin? Vielä kun lämmittelysarjoja näyttäisi olevan vain yksi. Taitaa olla niin, että tossa ei ole tarkoitus tehdä sarjoja loppuun asti. En ite ainakaan suosittele koittaan yhden lämmittelysarjan jälkeen kymppiä niin isoilla raudoilla, ettei enempää tule.

jiihoo sanoi:
Toinen mielenkiintoinen kokeilu itselleni oli kirjassa eräänlainen "pikaruoka", jonka resepti meni kutakuinkin näin: sekoita 1.kahvikupillinen keittämättömiä kaurahiutaleita ja kupillinen omenasosetta sekä lisää joukkoon purkillinen tonnikalaa.
heh vois varmaan maistuu paremmalta jos vaihtais tunan raejuustoon ja heittäis vähän rypsäriä joukkoon,ajaa suunnilleen saman asian

Mä olen joskus tuon tyylistä treeniä kokeillut, mutta ei se ainakaan itselle oikein sopinut. Nykyään teen suurimman osan liikkeistä niin, että ensin vedän lämmittelysarjan kevyillä painoilla. Sitten laitan niin paljon rautaa, että jaksan juuri ja juuri tehdä esim. 8 tai 10 toistoa. Seuraavaan sarjaan vähennän esim. 5kg ja teen taas sen 8 tai 10. Sitten taas vähennetään ja uudet toistot. En tiedä onko tuokaan järkevin tapa, mutta tuntuisi ainakin kuormittavan lihaksia mukavasti ja mikä parhainta, liikeradat pysyvät puhtaina ja toistot riittävän rauhallisina.

edit: niin ja siihen pyrin, että seuraavalla treenikerralla se ensimmäinen varsinainen treenisarja on ainakin 5kg isommilla painoilla kuin aiemmin. Samoin tietysti ne kevyemmät sarjat, eli yritän nostaa rautamäärää joka treeniin.
Ja jos ei seuraavaan treeniin onnistu niin sitä seuraavaan varmasti.

edit2: jalkatreenissä tuo menee meikäläisellä täysin päinvastoin, eli nostan rautamäärää pikkuhiljaa ja se viimeinen sarja on sitten se raskain.

training_day sanoi:
Mä olen joskus tuon tyylistä treeniä kokeillut, mutta ei se ainakaan itselle oikein sopinut. Nykyään teen suurimman osan liikkeistä niin, että ensin vedän lämmittelysarjan kevyillä painoilla. Sitten laitan niin paljon rautaa, että jaksan juuri ja juuri tehdä esim. 8 tai 10 toistoa. Seuraavaan sarjaan vähennän esim. 5kg ja teen taas sen 8 tai 10. Sitten taas vähennetään ja uudet toistot. En tiedä onko tuokaan järkevin tapa, mutta tuntuisi ainakin kuormittavan lihaksia mukavasti ja mikä parhainta, liikeradat pysyvät puhtaina ja toistot riittävän rauhallisina.

edit: niin ja siihen pyrin, että seuraavalla treenikerralla se ensimmäinen varsinainen treenisarja on ainakin 5kg isommilla painoilla kuin aiemmin. Samoin tietysti ne kevyemmät sarjat, eli yritän nostaa rautamäärää joka treeniin.
Ja jos ei seuraavaan treeniin onnistu niin sitä seuraavaan varmasti.

edit2: jalkatreenissä tuo menee meikäläisellä täysin päinvastoin, eli nostan rautamäärää pikkuhiljaa ja se viimeinen sarja on sitten se raskain.

Mä treenaan kans aikalailla näin. Lisäksi tuo eka sarja on ehkä vähän "rumempi", mutta ei kuitenkaan mitään repimistä. Ja teen siinä 6-8 toistoa, seuraavat sarjat pyörivät siinä kympin tuntumassa.

Timba79 sanoi:
Millä perusteella tuo käytetyin on? Ei ainakaan IMO Pakkotoiston ohjelmissa paljon tuonkaltaisia pyramideja näy, enkä mä ainakaan sotkisi noin laajaa toistoscaalaa yhteen treeniin.

Ja tuo on laskeva puolipyramidi tuo Halmeen kirjan esimerkki, Pyramidi olisi vaikkapa seuraava: 6,8,10,12,10,8,6 jne jne.

Oman kokemuksen perusteella. Ei tollanen halmeen pyramiidi vaan sellanen perinteisempi kolmen sarjan jossa ensimmäinen on lämmittelyä ja kaksi seuraavaa pääsarjoja.
Siitä olen samaa mieltä että tossa toistoskaala on liian laaja.
Niin kauan kun muistan olen kutsunut esim tyyliin 12, 10, 8 tehtyä liikettä pyramiidisarjaksi eikä ennen kukaan ole huomauttanut siitä. Onhan toi mun versio loogisempi, eihän pyramiidikaan mene leveästä kapeaksi ja takaisin, vaan kapenaa ylhäältä alaspäin tasaisesti.

Timba79 sanoi:
Mä treenaan kans aikalailla näin. Lisäksi tuo eka sarja on ehkä vähän "rumempi", mutta ei kuitenkaan mitään repimistä. Ja teen siinä 6-8 toistoa, seuraavat sarjat pyörivät siinä kympin tuntumassa.
Samalla tavalla mennään. Tosin oma toistoskaala on eka sarjassa 4-8. Lopuilla sarjoilla keskityn Tomin kirjoituksista hourahtaneena :D tuntumaan hitaine alaslaskuineen.

jiihoo sanoi:
Tuota en ole kokeillut, mutta usein tulee tehtyä tällainen:
Reilu 1dl kaurahiutaleita
Purkillinen tonnikalaa
Rypsiöljyä

Nämä sotketaan sekaisin lautaselle ja laitetaan mikroon vajaaksi pariksi minuutiksi. Maustetaan ketsupilla. Ja hyvää on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom