Vihreät poliitikot, älyvapauden riemuvoitto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai vanha metsä tulee ajan kanssa takaisin. Eihän ne nykyisetkään aarnimetsät ole siinä ikuisesti vanhoina metsinä olleet. Aikaa vaan kuluu.

Mut en jaksa nyt enempää. Hienoa että Suomessa on uusiutuva luonnonvara, josta voi vapaa-aikanaan nauttia ja joka myös tuo koko kansakunnalle työtä, tulevaisuutta ja toimeentuloa.
Juurikin näin👍 Millähän logiikalla ne metsät eivät ikinä palaa takaisin?
 
En asu kaupungissa. Käyn kaupungissa ehkä muutaman kerran vuodessa. Enkä ole vihreä, nehän juuri ovat metsästys harrastajan pahimpia vihollisia.

Kun vanha metsä kerran hakataan niin ei siitä 50-100 vuodessa metsää tule vaan hieman isompi taimikkoa tai mäntypelto. Siellä ei viihdy ihmiset eikä eläimet.

Miksi hakata metsiä ylälapista kun ei niistä saa kuin sen yhden tilin. Metsä kasvaa siellä melko hitaasti..

Etelä-Suomessa taas eri asia. Esim ne vanhat kuusikot eivät ole erityisen riistarikkaita, toki jotku lajit siellä saattaa viihtyä, mutta siellä ihan kannattavaa lyödä vielä terve kuusikko nurin koska uusi kasvaa nopeaa ja myös riista viihtyy paremmin.

Sehän siinä vituttaa kun näitä hienoja metsiä lyödään nurin oikein liukuhihnalta. Niitä ei enää koskaan saa takaisin. Olisi ihan mukava käydä vielä pojan kanssa metillä ihan oikeissa metsissä, vaan näyttää että kerkiävät loppua ennen kuin pojalla ase kourassa.
Muistan kun aloitin kanalinnun metsästyksen noin 15v sitten. Silloin pappa ja isä puhuivat että metso ja teeri ei viihdy uudemmissa metsissä ollenkaan, että kannattaa ottaa huomioon metsähoitosuunnitelmissa. Olen huomannut kuitenkin käytännössä asian olevan väärin, ja itse asiassa metsästäjä-lehti korjoittikin joku aika sitten tutkimusten osoittaneen toisin. Eli uusimpien tutkimuksien(lähteenä Metsästäjä-lehti) mukaan kanalinnut eivät välitä metsän iästä juurikaan. Omat havaintoni puoltavat tätä, eli olen törmänny metsoohin ihan taimikoissa monia kertoja, ja yhden metson pesänkin löysin noin 20v vanhasta metsästä. Järkeä pitää olla metsänhoidossa, mutta fanaattiseksi ei kannata alkaa.
 
Tottakai vanha metsä tulee ajan kanssa takaisin. Eihän ne nykyisetkään aarnimetsät ole siinä ikuisesti vanhoina metsinä olleet. Aikaa vaan kuluu.

Mut en jaksa nyt enempää. Hienoa että Suomessa on uusiutuva luonnonvara, josta voi vapaa-aikanaan nauttia ja joka myös tuo koko kansakunnalle työtä, tulevaisuutta ja toimeentuloa.
Tulee ne ajan kans vaan ei sitä tahtia kun lyödään nurin. Käytännössä ei koskaan. Puhun näistä pohjoisen metsistä missä itse kuljen.
 
Juurikin näin👍 Millähän logiikalla ne metsät eivät ikinä palaa takaisin?

En tiedä minkä verran liikut maastossa mutta itse liikun kohtalaisen paljon. Olen reilu 30v ja minun muistin aikana vanhoja metsiä on hävitetty niin paljon ettei niitä enää juuri ole kuin joillain suojelualueilla missä lähes kaikki on kiellettyä. Nyt on paljon nuorta männikköä ja mäntytaimikkoa. Ne ei ole kunnon metsää. Ne hakataan uudestaan niin nuorena ettei ne kerkiää kunnon metsäksi. Eikä sellaisessa korkeassa männikössä edes viihdy mikään. Esim kanalinnustuksessa sellainen on täysin autiota aluetta. Ei siellä ole enää muuta arvoa kuin puiden arvo.
 
Olen reilu 30v ja minun muistin aikana vanhoja metsiä on hävitetty niin paljon ettei niitä enää juuri ole kuin joillain suojelualueilla missä lähes kaikki on kiellettyä. Nyt on paljon nuorta männikköä ja mäntytaimikkoa.
ei alle 30v metsä voi olla muuta kuin nuorta taimikkoa tai nuorta metsää. Sinä et todennäköisesti niistä pääse nauttimaan, ainakaan niin kuin haluaisit, mutta poikasi luultavasti pääsee.
 
Tottakai vanha metsä tulee ajan kanssa takaisin. Eihän ne nykyisetkään aarnimetsät ole siinä ikuisesti vanhoina metsinä olleet. Aikaa vaan kuluu.

Mut en jaksa nyt enempää. Hienoa että Suomessa on uusiutuva luonnonvara, josta voi vapaa-aikanaan nauttia ja joka myös tuo koko kansakunnalle työtä, tulevaisuutta ja toimeentuloa.
Eipä niitä vanhoja metsiä Suomessa oikein ole ollut pitkiin aikoihin, kun metsät on valjastettu teollisuuden tarpeisiin.
 
ei alle 30v metsä voi olla muuta kuin nuorta taimikkoa tai nuorta metsää. Sinä et todennäköisesti niistä pääse nauttimaan, ainakaan niin kuin haluaisit, mutta poikasi luultavasti pääsee.

Ei ne sadassakaan vuodessa muutu 😄 Metsään kuuluu ne lahonneet ja myrkyssä kaatuneet puut ja sammaloituneet rungot, kelit ym. Vissiin aivan vieras juttu teille? Käykää joskus kierteleen vaikka Inarin erämaita tai jos lähempänä niin Sallassa vaikka Vilmatunturin aluetta niin on myös kuusta. Sanokaa sitten oliko samanlaista kuin 100 vuotiaasta talousmännikössä, eli puupellossa.

Lainaus:
"Osa metsälajeista löytää ruoan ja suojan ainoastaan vanhoista puista. Vaikka 60–100-vuotiaita puita pidetään metsätalouden näkökulmasta hakkuukypsinä, ne ovat vasta luontaisen elinkaarensa puolivälissä. Männyt voivat elää 300–500-vuotiaiksi, Lapissa jopa 800-vuotiaiksi. Kuuset voivat elää 200–400-vuotiaiksi ja koivut, raidat ja haavat 150–200-vuotiaiksi."
 
J. S. P, osta itelles sitä vanhaa metsää. Niin saat sen pitää koskemattomana. Lapissa metsä on halpaa.

Heti kun rikastun. Sitä odotellessa.. Aiemmin jo sanoin että sille sama mitä kukin metsän omistaja sillä omalla läntillään tekee. Täällä kun on paljon valtion maita ja nehän ovat tavallaan kaikkien, niin tarviiko niitä kaikkia hävittää muutaman vuosikymmenen aikana? Nuoremmat sukupolvet eivät välttämättä osaa arvostaa jos kaikki on lyöty sileäksi siinä vaiheessa kun itse voisi asioihin vaikuttaa. Kun ei ne tosiaan palaudu sadassa eikä kahdessa vuodessa. Vanhat metsät pystyy kuitenkin hävittämään todella paljon nopeammin. Sitten kun vielä miettii mihin käyttöön nuo monta sataa vuotta vanhat tukit menee, vessapaperiksi joillekin kiinalaisille. Voiko olla pahempaa tuhlausta?

Jos itse saisin päättää niin näitä loppuja valtion arvokkaimpia metsiä mahdollisimman paljon suojeluun (hakkuita, ei esim metsästyksestä), yksityiselle kunnon korvaus jos vuokraa vanhoja metsiä suojeltu käyttöön, kunnon suojavyöhykkeet vesistöihin ja lopuilla tekee mitä haluaa. Nyt vaan vaikea kannattaa mitään suojelua kun automaattisesti loppuu myös harrastaminen siellä. Silloin ne ovat lähes hakkuuaukon arvoisia alueita.
 
Melko hurjaa jos paikkaansa pitää, niin kuin näyttää pitävän.....




 



ExW7sSmWUAEmL_R.jpg
 
Ei niin pahaa, etteikö jotain hyvääkin. Vihreät kiilasivat ainakin omissa kirjoissani kärkipuolueeksi merkittävistä* hallituspuolueista: https://yle.fi/uutiset/3-12096301
Asiana tuo ei ole mitenkään älyttömän suuri, mutta kun yksikään muu puolue ei ole sanonut tai tehnyt mitään järkevää sitten sen jälkeen, kun edellisiin vaaleihin alettiin valmistelemaan (osa ei varmaan koko vuosituhannen aikana, tai liekö edes koko olemassaoloaikanaan), niin Vihreillä on nyt yli ääretön määrä hyviä ehdotuksia verrattuna mihinkään muuhun puolueeseen. Taisivat vielä ottaa sisäisesti kantaa Veikkauksen asemaankin. Paljoa tämän aseman saavuttamiseksi ei tosiaankaan vaadittu ja kyseisen joukon ykkönen on hieman kyseenalainen asema, mutta kuitenkin.

*Rkp:sta en tiedä. Se on kuitenkin omanlaisensa erityistapaus.
 
Tupakan myyntikin kielletään lähivuosina siitä tehtiin jo päätös, niin tämä ei mene oikeen samaan sarjaan jos tämä laillistetaan, Vihreät ei saa yli 50% äänistä niin ei tule menemään ikinä läpi.
 
Back
Ylös Bottom