Miten Suomi voi pelastaa koko maapallon? Koko maailman?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juurikin näin Millähän logiikalla ne metsät eivät ikinä palaa takaisin?Tottakai vanha metsä tulee ajan kanssa takaisin. Eihän ne nykyisetkään aarnimetsät ole siinä ikuisesti vanhoina metsinä olleet. Aikaa vaan kuluu.
Mut en jaksa nyt enempää. Hienoa että Suomessa on uusiutuva luonnonvara, josta voi vapaa-aikanaan nauttia ja joka myös tuo koko kansakunnalle työtä, tulevaisuutta ja toimeentuloa.
Muistan kun aloitin kanalinnun metsästyksen noin 15v sitten. Silloin pappa ja isä puhuivat että metso ja teeri ei viihdy uudemmissa metsissä ollenkaan, että kannattaa ottaa huomioon metsähoitosuunnitelmissa. Olen huomannut kuitenkin käytännössä asian olevan väärin, ja itse asiassa metsästäjä-lehti korjoittikin joku aika sitten tutkimusten osoittaneen toisin. Eli uusimpien tutkimuksien(lähteenä Metsästäjä-lehti) mukaan kanalinnut eivät välitä metsän iästä juurikaan. Omat havaintoni puoltavat tätä, eli olen törmänny metsoohin ihan taimikoissa monia kertoja, ja yhden metson pesänkin löysin noin 20v vanhasta metsästä. Järkeä pitää olla metsänhoidossa, mutta fanaattiseksi ei kannata alkaa.En asu kaupungissa. Käyn kaupungissa ehkä muutaman kerran vuodessa. Enkä ole vihreä, nehän juuri ovat metsästys harrastajan pahimpia vihollisia.
Kun vanha metsä kerran hakataan niin ei siitä 50-100 vuodessa metsää tule vaan hieman isompi taimikkoa tai mäntypelto. Siellä ei viihdy ihmiset eikä eläimet.
Miksi hakata metsiä ylälapista kun ei niistä saa kuin sen yhden tilin. Metsä kasvaa siellä melko hitaasti..
Etelä-Suomessa taas eri asia. Esim ne vanhat kuusikot eivät ole erityisen riistarikkaita, toki jotku lajit siellä saattaa viihtyä, mutta siellä ihan kannattavaa lyödä vielä terve kuusikko nurin koska uusi kasvaa nopeaa ja myös riista viihtyy paremmin.
Sehän siinä vituttaa kun näitä hienoja metsiä lyödään nurin oikein liukuhihnalta. Niitä ei enää koskaan saa takaisin. Olisi ihan mukava käydä vielä pojan kanssa metillä ihan oikeissa metsissä, vaan näyttää että kerkiävät loppua ennen kuin pojalla ase kourassa.
Tulee ne ajan kans vaan ei sitä tahtia kun lyödään nurin. Käytännössä ei koskaan. Puhun näistä pohjoisen metsistä missä itse kuljen.Tottakai vanha metsä tulee ajan kanssa takaisin. Eihän ne nykyisetkään aarnimetsät ole siinä ikuisesti vanhoina metsinä olleet. Aikaa vaan kuluu.
Mut en jaksa nyt enempää. Hienoa että Suomessa on uusiutuva luonnonvara, josta voi vapaa-aikanaan nauttia ja joka myös tuo koko kansakunnalle työtä, tulevaisuutta ja toimeentuloa.
Juurikin näin Millähän logiikalla ne metsät eivät ikinä palaa takaisin?
ei alle 30v metsä voi olla muuta kuin nuorta taimikkoa tai nuorta metsää. Sinä et todennäköisesti niistä pääse nauttimaan, ainakaan niin kuin haluaisit, mutta poikasi luultavasti pääsee.Olen reilu 30v ja minun muistin aikana vanhoja metsiä on hävitetty niin paljon ettei niitä enää juuri ole kuin joillain suojelualueilla missä lähes kaikki on kiellettyä. Nyt on paljon nuorta männikköä ja mäntytaimikkoa.
Eipä niitä vanhoja metsiä Suomessa oikein ole ollut pitkiin aikoihin, kun metsät on valjastettu teollisuuden tarpeisiin.Tottakai vanha metsä tulee ajan kanssa takaisin. Eihän ne nykyisetkään aarnimetsät ole siinä ikuisesti vanhoina metsinä olleet. Aikaa vaan kuluu.
ei alle 30v metsä voi olla muuta kuin nuorta taimikkoa tai nuorta metsää. Sinä et todennäköisesti niistä pääse nauttimaan, ainakaan niin kuin haluaisit, mutta poikasi luultavasti pääsee.
J. S. P, osta itelles sitä vanhaa metsää. Niin saat sen pitää koskemattomana. Lapissa metsä on halpaa.