Voisitko konkretisoida, mitä tarkoitat höyläilyllä?
Sääntelyn vähentämistä. Tuo ympäristöhaittoja vähentävä sääntely samalla lisää kustannuksia, koska se prosessi itsessään pitää läpikäydä ja se maksaa. Tämä pitää ottaa huomioon jo investointia harkitessa ja samalla pitää ottaa laskelmiin mukaan riski siitä, että lupia ei heru. Yksi kasa liito-oravan papanoita tai havaittu viitasammakoille sopiva elinympäristö (vaikka niitä sammakoita ei olisi kukaan nähnyt) saattaa estää koko hankkeen. Koko prosessi kestää pahimmassa tapauksessa vuosia ja vielä pari vuotta sen jälkeen kun asiasta lyödään valitusta valituksen perään. Lopulta koko investointia ei tehdä, koska se ei ole enää kannattavaa. Selvitystyöhön ja byrokratiaan on kuitenkin palanut rahaa koko prosessin ajan.
Vähennetään sääntelyä nopeuttamalla prosessia. Tiputetaan välivaiheita pois, siirretään päätöksenteko kerralla viralliseksi ja lopetetaan valituskierre. Siinä menee Maanystävien ja Greenpeacen yksi ase, voi voi. Säästyypähän rahaa johonkin oikeasti tärkeään ja niitä virkamiehiä voidaan heittää ympäristöministeriöstä ja ELY-keskuksista ulos. Etsikööt työtä, joka tuottaa lisää kansantaloutta.
e. asiaan liittyen.
Ympäristöhaittoja vähentävä säätelyn ja muun ohjauksen kehittäminen kannustaa osaltaan ympäristöinnovaatioiden käyttöönottoon. Esimerkiksi ympäristölupia myönnettäessä pyritään ottamaan huomioon kaikki päästöt ja ympäristövaikutukset. Päästöjä koskevien lupamääräysten tulee perustua parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan (BAT).
Ymparisto > Ympäristöinnovaatiot ja -teknologia
Niin, kannustaa innovaatioiden käyttöönottoon nostamalla kustannuksia. Samalta sivulta: "
Myös verotuksella ja muulla taloudellisella ohjauksella voidaan tukea ympäristöteknologian käyttöönottoa. Esimerkiksi jätevero ja -maksut sekä autoveron ja polttoaineveron hiilidioksidipäästöihin perustuva porrastus ohjaavat ympäristöä säästäviin ratkaisuihin" Siinä on keinoja tukea sitä cleanteachia. Lisää veroja ja maksuja, kaikki haitallisia kansainvälisessä kilpailussa.
Wärtsilälle tiukentuvat päästörajoitukset tarkoittavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
”Ympäristölainsäädäntö edellyttää meiltä kaukonäköistä toimintaa. Koveneva juoksu sopii meille, sillä haluammekin pysytellä kehityksen kärjessä”, Kytölä korostaa.
Teknologiateollisuus ry - Ympäristökirje kesäkuu 2012- kaikki jutut
Yllättäen valmistaja hyötyy.
Samaa ei voi sanoa rikkipesureita ostavista tahoista. Se, että pari yritystä hyötyy sääntelystä ei paljoa auta isossa kuvassa. Kyllähän rikkipesureita tai erilaisia suodattimia teollisuuden käyttöön valmistavat yritykset hyötyvät kasvavasta kysynnästä. Samalla tavalla päästöoikeuksia myyvät, välittävät tai niillä keplottelevat tahot kansallisista ja EU:n tasolla tiukentuvista säännöksistä nauttivat. Noita ostamaan pakotetut tahot taas kärsivät, sillä siinä tulee lisäkustannuksia syömään pois investointeihin käytettäviä varoja. Voihan kustannukset aina siirtää lopputuotteeseen... ja sitten tippuu myynti kun vasemmalta ja oikealta tulee ohi kiinalaiset ja muut sääntelyn ulkopuolella olevat halpamaat.
Sitä sääntelyä mietittäessä pitäisi ottaa huomioon vaikutus kilpailukykyyn. Sen pitäisi olla korkeammalla kuin vaikutus ympäristölle. Syykin on hyvin yksinkertainen: Kilpailukyvyn säilyttäminen on parempaa luonnonsuojelua kuin sääntely. Pitämällä tehtaat ja investoinnit täällä taataan, että se tuotanto ei ota takapakkia ja siirry maihin, joissa tekniikka on sen 30-40 vuotta jäljessä.
Ja sitten lopulta sen huonon kilpailukyvyn syy on siinä että työntekijä saa Suomessa liikaa palkkaa ja että jos palkat nouse niin kilpailukyky häviää. Paljonkohan enempi rikkidirektiivit tuli kustantamaan kuin nyt vaikka viimeisen viiden vuoden palkankorotukset?
Merenkululle n. 430 miljoonaa ja metsäteollisuudelle n. 120 miljoonaa, vuosittain.