vihreän teen vaikutukset elimistöön

elikkäs otsikko kertoo kaiken. vaivannu jo pidemmän aikaa kun monet sanoo että terveellistä on, muttei kukaan ole osannut perustella että miksi. haun kanssa olen jo leikkinyt mutta selvyyttä ei ole vielä tullut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syöpää ehkäisevä vaikutus on ilmeinen.
Tehostaa munuaisten toimintaa -> lisää virtsaneritystä, ja täten kuona-aineiden poistuminen elimistöstä nopeutuu. (Samoin toimii koivunlehtitee.)

Käykö kaikki vihreä tee -merkin alle kuuluvat teet, vai osaisikos joku suositella jotain ihan spesifiä vihreää teetä?
Eipä taida olla merkillä väliä. Ihan samasta kasvistahan tuo tehdään kuin muukin tee, joista musta tee on vaan eniten käsiteltyä. (Mustan teen on annettu hapettua loppuun saakka, vihreän teen valmistuksessa hapettuminen on keskeytetty.)

Eikös vihreä tee oo tehokkaimillaan kapseleissa? Tai että varsinaisessa teejuomassa on niin vähän vaikuttavia ainesosia, että sitä saa litkiä litratolkulla. Viisaammat kertokaa jos oon ihan hakoteillä.

Itse käyn piakkoin teeostoksilla (siis ihan oikeassa kahvi/tee liikkeessä) ja olen ajatellut ostaa jotain näistä kolmesta japainilaisista teistä: Gyokuro, Kukicha, Sencha. Laadultaan parhaimmat vihreät teet eivät sisällä muuta kuin teelehtiä ja niitten pitäisi myös maistua hyvältä. Tärkeintä on tietysti keittää oikealla tavalla. Teen keittäminen vaatiikin sitten taitoa jos kyseessä on hieman kalliimpi tee-laatu.

Edit: Gyokuro lipsahti listalle, se on yksi kalliimmisa tee-laaduista eikä sitä taida saada Suomesta helpolla.

Itse just tänään tuli ostettua green tea tabletteja, aiemmin en ole kokeillut. Jostain luin että yksi semmonen tabletti vastaa 8 kuppia vihreää teetä ja noita mitä ostin niin pitää ottaa 1-2 tablettia päivässä ruoan kanssa.

Itse käyn piakkoin teeostoksilla (siis ihan oikeassa kahvi/tee liikkeessä) ja olen ajatellut ostaa jotain näistä kolmesta japainilaisista teistä: Gyokuro, Kukicha, Sencha. Laadultaan parhaimmat vihreät teet eivät sisällä muuta kuin teelehtiä ja niitten pitäisi myös maistua hyvältä. Tärkeintä on tietysti keittää oikealla tavalla. Teen keittäminen vaatiikin sitten taitoa jos kyseessä on hieman kalliimpi tee-laatu.

Edit: Gyokuro lipsahti listalle, se on yksi kalliimmisa tee-laaduista eikä sitä taida saada Suomesta helpolla.
Siis maustamatonta? Jos haluaa teetä juoda niin on se ihan hyvä, että se maistuu teelle eikä jollekin vaniljalle.

Siis maustamatonta? Jos haluaa teetä juoda niin on se ihan hyvä, että se maistuu teelle eikä jollekin vaniljalle.
En tarkoittanut tietenkään että vihreän teen pitäisi joltain vaniljalta maistua. Mutta myös maustamattomassa vihreässä teessä on maku eroja. Mitä olen yhtä vihreätä teetä juonu kahvilassa niin se maistu vahvasti jollekin kukalle. En sitten tiedä laitetaanko noi tuoksut jälkikäteen.

Gunpowner teetä kannattaa ainakin välttää. Bancha-nimistä teetä join yhden pussin verran mutta en ollu tyytyväineen makuun. Sitten huomasin netistä että se onkin aika laaduton tee.

Tee ei arvostele itseään,ihminen arvostelee teetä.Itse en pidä luokittelusta.Kaikki tee laadut tulevat luonnosta ja näyttävät suunnilleen samalta.Tee on hyvää jos sen juo hyvällä mielellä.

Itse en ainakaan juo kaikkea vihreääteetä terveysvaikutuksen takia, koska olen jostain lukenut(kai) ,kun on sellainen mielikuva, että pussivihreät teet on jotai jämiä ja kaikista hanuimpia, mitälie sekoituksia, josta ei tiä mistä pöydän alta lakaistu;)... Juon niitä siis vain kylässä...
Parhaimmat kokemukset minulla on näistä japanilaisista vihreätee laaduista sencha, kuckicha, marufuji ja paahdettua riisinjyvää lisäks sisältävä genmai! :dance:(hyvää tavaraa!suosittelen!)

Ja vihreää teetähän ei saa keittää!! haudutus on 60-80C:ssa...lajista riippuen...en kyllä ite mittaa lämpöä koskaan niin tarkkaan...kiehautan ja annan jäähtyä jonkin aikaa...

En oikeen ymmärrä miks kaikki pitää pistää kapseleiks...?!
Eikö voi mistään muusta kun viinasta ja kaljasta nauttia juomalla?:eek: niin...kaikkihan niitä juo alkoholin takia, eli kai pian on tulossa alkoholi kapselit myyntiin..;)
Ja luulen, että vihreeteen teho perustuu säännöllisyyteen ei välttämäti niin määrään...
Se vaan myy niin hyvin kun sanotaan kuinka monta kuppii tämä tabuletti sisältääkään...wau...:(

Storeen on tulossa vihreää teetä nappuloina vuoden alkupuolella.

Hyvä :hyvä: Tilaanki niitä ku tulee, ollu nappina jo hakusessa jonkun aikaa.

EDIT: Onko mitään hajua miten isoissa purkeissa?

Gyokuro, n. 12e/100g, Mokkamestarit (Tampere). Siinä vasta teetaivas. Eikä teen "keittäminen" niin vaikeaa ole. Peruslaadut eivät vaadi mitään hienostelua, vedenkeitin kelpaa oikein mainiosti veden lämmitykseen. Sitten kun aletaan hifistellä, otetaan kattila ja aletaan kunnella ja katsella... mitä hienompi tee, sitä viileämpi vesi. Gyokurolle jopa jotain 60-70C. Ja tottavie, lämmin vesi kaadetaan teelehtien päälle. Eli HighPulse kirjoottelee vallan aiheesta, joskaan marufuji ei ole teelaatu...mutta pussissa jossa lukee marufuji on hyvää teetä.

Gunpowderia todellakin kannattaa välttää, ainakin jos paketissa lukee Twinings. Jokin Special garde on sitten jo ihan eri ainetta. Mutta yleisesti: mitä tiiviimpiä palleroita, sitä parempi laatu.

Ja mitä taas tulee tuohon tablettijuttuun, niin helppoahan se on, mutta taas kerran vain osa totuudesta. Tottahan EGCG (jota teepillerit todennäköisimmin sisältävät) on todettu teen ehkäpä merkittävimmäksi ainesosaksi mitä terveysvaikutuksiin tulee, mutta eipä siitä vielä niin varmaa näyttöä ole, että vaihtaisin muutamat päivittäiset teelitrani pillereihin, vaikka kuinka sisältäisivät xx mg ainetta y. Niinpä tietysti, siitähän ei ole koskaan takuita, mitä tee ja muut sensellaiset luonnontuotteet todella sisältävät, joten joku vakioitu systeemi on toki varmempi jos jotain aikoo jonkin tietyn määrän saada. Ja maailmalta kun on jokunen vuosi sitten kantautunut vanhoihin korviini raportteja jopa maksavauriotapauksista, niin en kamalasti intoilisi näiden kanssa.

Tee ei arvostele itseään,ihminen arvostelee teetä.Itse en pidä luokittelusta.Kaikki tee laadut tulevat luonnosta ja näyttävät suunnilleen samalta.Tee on hyvää jos sen juo hyvällä mielellä.
Jaa, joku on sitten katsellut Fearlessiä. Asiaa. :rock:

Jatkoksi tuohon eiliseen vielä.

Kaivelin tässä arkistojani vähäsen, ja kyllä vain - tämä ei kuulosta hyvältä, ennemminkin Iltasanomilta: Vihreästä teestä viranomaisvaroitus Ruotsissa (Suomen Lääkärilehti 25-26/2003). Totuus ei kuitenkaan ole ihan niin hirveä kuin äkkiseltään vaikuttaa, vika ei olekaan teessä sinänsä, vaan vihreää teetä sisältävistä kapseleista (lähinnä Exolise), joiden oli todettu Ranskassa ja Espanjassa liittyneen useisiin maksavauriotapauksiin, ja Ruotsissakin (ehkä) yhteen... Että sillä tavalla. Samaisesta aviisista (22/03, s. 2446-2447) löytyy myös peruspessimisti Anna-Liisa Enkovaaran artikkeli Vihreää teetä - juomana vai kapselina? jossa loppujen lopuksi päädytään jotakuinkin siihen, että kohtuus kaikessa, ja tee mieluiten teenä. No, näistä on aikaa jo, ja sittemmin ihmiset ovat ilmeisesti joko noudattaneet kohtuutta tai muuten pysyneet paremmin hengissä. Mutta kyllähän ainakin nämä kannattaa lukaista jos ehtii.

Jatkoksi tuohon eiliseen vielä.

Kaivelin tässä arkistojani vähäsen, ja kyllä vain - tämä ei kuulosta hyvältä, ennemminkin Iltasanomilta: Vihreästä teestä viranomaisvaroitus Ruotsissa (Suomen Lääkärilehti 25-26/2003). Totuus ei kuitenkaan ole ihan niin hirveä kuin äkkiseltään vaikuttaa, vika ei olekaan teessä sinänsä, vaan vihreää teetä sisältävistä kapseleista (lähinnä Exolise), joiden oli todettu Ranskassa ja Espanjassa liittyneen useisiin maksavauriotapauksiin, ja Ruotsissakin (ehkä) yhteen... Että sillä tavalla. Samaisesta aviisista (22/03, s. 2446-2447) löytyy myös peruspessimisti Anna-Liisa Enkovaaran artikkeli Vihreää teetä - juomana vai kapselina? jossa loppujen lopuksi päädytään jotakuinkin siihen, että kohtuus kaikessa, ja tee mieluiten teenä. No, näistä on aikaa jo, ja sittemmin ihmiset ovat ilmeisesti joko noudattaneet kohtuutta tai muuten pysyneet paremmin hengissä. Mutta kyllähän ainakin nämä kannattaa lukaista jos ehtii.
Kyllähän jo vanha kansa tiesi, että kohtuus kaikessa. Jo ennen muinoin tiedettiin koivunlehtiteen toimivan diureettina (no, ehkä käytettiin jotain muuta termiä, puhdistava vaikutus tms.), eikä sitä suositeltu käytettäväksi kahta viikkoa pidempään kerrallaan. Ja silloinkin kohtuudella. Nykymenolla tuntuu monessa muussakin asiassa menevän överiksi, kun tiedetään jonkin olevan tervellistä tai vaikuttavan aineenvaihduntaan/rasvanpolttoon jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom