Vieras maa - väärää sapuskaa

Tervehdys!

Onko kenelläkään kokemusta ulkosuomalaisena olemisesta ja edes jollakin tavalla järkevän (urheilevan ihmisen) ruokavalion säilyttämisestä? En nyt siis sano, etteivätkö ranskalaiset söisi terveellisesti, vaan haluan kuulla kokemuksianne uuteen ruokavalioon sopeutumisesta ja korvaavien tuotteiden löytymisestä.

Maitorahkan puute vaivaa ehkä eniten, minkä lisäksi hyla on täällä tuntematon käsite. Toisena tulee ruisleipä. Myös liha-, kana- ja kalatarjonta on joko epäilyttävää tai kallista. Puhumattakaan jokapuolelta leijuvasta pullaleipäsokeripommitarjonnasta, johon olen sortunut "maassa maan tavalla" -verukkein.

Miten olette selvinneet vastaavanlaisessa tilanteessa? Oma ennen kohtuu litteä vatsani alkaa jo osoittaa pötsin tuntomerkkejä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kauanko olet ollut Ranskassa? Ettei vain vielä olisi lievää kulttuurishokkia, jolloin kaikki paikallinen toiminta on todella epäilyttävää, ruoka ihmeellistä ja käsiä täytyy pestä jatkuvasti ympäristön saastaisuuden vuoksi.

Näin ainakin itselläni, eikä tarvinut mennä edes kovin kauas, vaan Tukholmaan. :david: No lieventävänä asianhaarana on maahanmuuttajien slummialue ja Mohammad edellisenä asukkaana, joka oli karvoittanut ja liannut koko huoneen todella törkyiseksi.

Kyllä se alkuepäilys lähti kuitenkin siitä pois ja oppi myös löytämään ne paikalliset herkut. Ja nimenomaan herkut. Vaikka koitin syödä terveellisesti, niin kyllähän se ruokavalio ja liikunta menivät kuitenkin huonolle tolalle. Sitä sitten Suomessa kirottiin pitkään. Eipä tosin älyttömästi haittaa näin tarpeeksi pitkän ajan jälkeen, sillä hauskaa oli ja kuntohan palautuu myöhemmin.

Eli uskoisin joka paikassa pystyvän elämään terveellisesti jos haluaa ja kokeilee uusia juttuja. Eri asia sitten on jaksaako siihen panostaa, kun kuitenkin täytyy jatkuvasti olla kaikenlaisissa kekkereissä uusien kavereiden kanssa... :kippis1:

Ei ole tosiaan ensimmäinen kertani täällä, vaikka tällä kertaa aikaa on mennyt vasta pari viikkoa. Sekin on ehkä osa ongelmaa, että aiemmin olen aina ollut "lomalla" ja lomallahan saa syödä mitä vaan ja kuinka paljon vaan. Nyt on kuitenkin olemassa eräitä urheilullisia tavoitteita, jotka haluan saavuttaa sekä täällä ollessani että sitten kun palaan suomeen.

En pidä itseäni myöskään paranoidisena, itseasiassa ranskalaisen mieheni mielestä olen liiankin ennakkoluuloton. Mutta siinä lihassa oli harmaita möykkyjä! :urjo:

No, täytyy vetäistä vaan ylimääräinen lenkki jokaisen croissantin jälkeen.

ranskalaisen mieheni mielestä olen liiankin ennakkoluuloton. No, täytyy vetäistä vaan ylimääräinen lenkki jokaisen croissantin jälkeen.

miehesi mielistelee ja croissantteja ei syö kukaan jolla on ravinnosta urheilullisia tavoitteita.

millä ne ulkomaalaiset kehonrakentajat on kasvaneet niin isoiksi?

ei ainkaan croissanteilla.

mene lisäravinnekauppaan ja lihaa,raejuustoa löytyy kaupasta varmasti.

Itse asuin ulkomailla vuoden ja siinä alussa meni kyllä se kuukausi tai pari kun sai nuo ruokavalio asiat kuntoon. Lähdet vaan tutkimusretkelle ruokakauppaan ja sanakirja mukaan jos on tarpeen :) Kyllä sitä perus raejuustoa ja tonnikalaa pitäisi löytyä kaikkialta ja noilla sitten pärjäilee kunhan löytää lisää hyviä vaihtoehtoja.

Itse asuin ulkomailla vuoden ja siinä alussa meni kyllä se kuukausi tai pari kun sai nuo ruokavalio asiat kuntoon. Lähdet vaan tutkimusretkelle ruokakauppaan ja sanakirja mukaan jos on tarpeen :) Kyllä sitä perus raejuustoa ja tonnikalaa pitäisi löytyä kaikkialta ja noilla sitten pärjäilee kunhan löytää lisää hyviä vaihtoehtoja.
Ranskaan syömään tonnikalaa ja raejuustoa? Oletko sekaisin? Hyllyt notkuu herkullisia juustoja ja laadukkaita lihatuotteita, miten kukaan voi valita mieluummin maitorahkan ja ruisleivän? Eiköhän se lihas kasva noilla antimilla ihan samalla lailla ja miksei jopa paremminkin.

Itse lihoin ranskassa n 14 kg 4 kuukaudessa... Siellä voi toki syödä ihan normaalisti: itsekuri itsekuri itsekuri ja vielä kerran itsekuri. Se ei vaan ole niin helppoa kun jostain makaronilaatikostakin tehdään kaloripommi...

Maitorahka=fromage blanc,tällä nimellä varmaan löydät kaupan hyllystä.Rasvaton on pakattu vaaleanpunaiseen purkkiin,1 kg,valmistajaa en muista mutta on ranskalainen valmistaja.Itse ostan tätä rahkaa Marokosta(jonne se siis tuodaan ranskasta) ja on tosi hyvää.Ranskalainen leipomo Paul s tekee myös hyvää kokojyväleipää.Varmaan löydät myös tonnikalaa vedessä,kalkkunaleikkeleitä,kanaa,tummaa riisiä,kananmunia,vihanneksia,vähärasvaisia juustoja,rasvattomia ja sokerittomia jogurtteja.Itse siis asun Marokossa ja teen ostokset ranskalaisessa Label vie-kaupassa joten eiköhän sieltäkin saa kaikkea mitä urheilevan ruokavalioon kuuluu:)Suurin osa ranskalaisista ei varmaan näin ruokaile mutta älä välitä vaan pidä oma linjasi.:thumbs: ostoksille.

Hm, outoa puhetta. Omien kokemuksieni mukaan Ranskassa on tuhat kertaa paremmat lihatuotteet kuin Suomessa. Olen itse asunut siellä 3 vuotta (tosin hyvin nuorena) ja sen jälkeen käynyt säännöllisesti suunnilleen joka vuosi.

Tosiaan fromage blanc on erittäin hyvää ja vastaa suunnilleen maitorahkaa. Suomalaista ja ranskalaista kanaa en edes lähtisi vertailemaan. Suomalainen kun maistuu enemmän puulta kuin kanalta. Varmasti löytyy myös terveellisia leipiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom