Vieraannuttaako ammatilaisurheilu fanit lajista? Kiinnostaako huippu-urheilu?

Olin ennen suuri joukkueurheilun fani. Futis, lätkä, koris,... kaikkeen riitti mielenkiintoa. Nyt on toisin.

Huippu-urheilijoiden palkat ovat niin isoja, että ne eivät ole järjelläni perusteltavissa. Siksi itse pyrin välttämään rahojeni kulutusta huippu-urheiluun. Jos matseja haluaa katsoa, ne katsotaan netistä ilmaiseksi. Jos haluaisin pelipaidan, etsisin piraatin. Piratismi huippu-urheilussa on eettinen teko.

Miten muilla...riittääkö intoa maksaa huippu-urheilusta vai vaikuttaako urheilijoiden palkat omaan kiinnostukseesi?

Ja vielä loppuun kysymys. Miten moni ihminen kauhistelee esim. Jorma Ollilan tai hyväpalkkaisten asiantuntijoiden tuloja, mutta ihailee esim. Räikkösen tuloja? Miksi sirkustemppuilusta saa tienata kymmeniä miljoonia, mutta tärkeillä töillä ei saisi tienata edes kymmenesosaa huippu-urheilijan tuloista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysyntä ja tarjonta. Räikköselle maksetaan siksi että hänen katsotaan olevan sen arvoinen. Urheilijat ovat sitäpaitsi työntekijöitä joten en tajua miksi heidän palkkansa suuruus on jotenkin pahasta. Omistajat ovat niitä jotka takovat rahaa siinä taustalla. Jos Kimin palkka puolitettaisiin niin se raha menisi omistajan lompakkoon. Ylipäätänsä koko palkkojen suuruuksista itkeminen on vain vasemmistolaista paskaa jolla koetetaan oikeuttaa sikaverotus. Kimi on rahansa ansainnut.

^ yhdyn sinuun. Ja itse katson lähinnä jääkiekkoa ja yleisurheilua, voisin vaikka maksaakkin ensimmäisestä. He ovat palkkansa ansainneet, niinkuin jokainen alansa huippu.

OT: kaikki omasta pienestä palkasta valittajat ja toisten suurista palkoista inisijät saisivat pitää turpansa kiinni. MEillä Suomessa on jokaisella mahdolisuus alkaa niin jääkiekkoammattilaiseksi kuin lääkäriksi ja täten saada juuri niin suurta palkkaa kuin vain itse jaksaa nähdä vaivaa asian eteen.
( Hieman kyrpii lukea ihmisten valituksia mm. Kalevan tekstarit -osiosta, kuinka heidän palkkansa on pieni ja työ surkeaa. Jos ei mitään tee niin ei myöskään ansaitse.)

Miten muilla...riittääkö intoa maksaa huippu-urheilusta vai vaikuttaako urheilijoiden palkat omaan kiinnostukseesi?

Ei todellakaan riitä intoa maksaa. Annan myös kaupassa aina 10% tipin myyjälle enkä äänestä eduskuntavaaleissa, jotta en olisi vastuussa yhdenkään kansanedustajan suuresta tilipussista.

No varsinaista huippu-urheilua en ole koskaan ollut paikanpäällä todistamassa, mutta Suomalaista urheilua tulee kylläkin seurattua myös katsomosta käsin. Siis SM-liigaa ja Veikkausliigaa. Täällä kun nuo palkat eivät ole mitään päätä huimaavia suureen maailmaan verrattuna ja maksamalla rehellisesti tuen myös osittain oman suosikkijoukkueeni toimintaa.
Noista palkoista yleensä olen samaa mieltä kuin tuossa ylempänä kirjoittaneet, kyllä ne ketkä huipulle pääsevät ovat rahansa ansainneet.

Ihmisten pitäis ymmärtää et se on helvetin pieni murto-osa kaikista urheilijoista, jotka pääsee edes jonkinlaiselle "plussalle" duunistaan. Suurin osa ei ikinä saa sitä fyrkkaa taskuun, vaikka oikeasti omistaa elämänsä käytännössä urheilulle. Ja se ei oikeesti yleensä ole ihan niin iisiä, et päätetään et musta tulee maailman paras pikajuoksija ja käydään kahdesti viikossa juoksemassa lähihallin novotaanilla vuoden ajan ja sit lähdetään kisoihin ja ollaan maailman parhaita ja rikkaita ja jeejee. Kyllä ne on rahansa ansainnut. Raha myös motivoi siinä määrin urheilijoita, että sen avulla saadaan aivan saletisti parempia urheilutapahtumia.

Ei ole kyllä tullut mieleenkään, että suurten palkkojen takia jättäisin katsomatta. Ei vain yleensä kiinnosta tarpeeksi lähteä paikan päälle seuraamaan. Eiköhän urheilussa tosiaan makseta ihan kysynnän ja tarjonnan mukaan ja huipulle on äärimmäisen vaikea päästä. Se tosin ei pidä paikkaansa, että jokaisella olisi mahdollisuus alkaa miksi itse haluaa. Ihan geeneistäkin jo kiinni mitä voi maksimissa saavuttaa mutta elämä on.

Joillakin seuroilla on rahaa, joillakin ei. Premierleaguekin on aika tylsää katseltavaa, kun "neljä isoa" pärjää ja niillä on, muut tulee perässä jotenkin kutenkin. Kaikilla seuroilla ei ole venäläisiä megarahoittajia takanaan... Ja eikös Espanan liiga ole konkurssinpartaalla (tosin niin on kyllä koko maakin). Sanovat että La Ligan seuroilla on yhteensä 3.5 miljardin euron tappiot. Isot rahat, isot vääristymät. Liigan 600 miljoonan euron TV-rahapotista real madrid ja barcelona saa 50% ja kaikki loput jakaa loppusumman, ei mene oikein tasan. Joka aiheuttaa sen että pienet eivät koskaan kasva isoiksi. Eli pienet myy vähänkään menestyvät pelaajansa isoille euronkuvat kiiluen silmissä... ja loppupeleissä katsojat kärsii kun lippujen hinnat vaan nousee ja nousee.

Ei tule hirveästi seurattua urheilua, mutta se vähän mitä joskus tulee katsottua tulee kyllä olla välitetty nähtäväkseni kunnon vehkeillä eikä kuvattu käsivaralla tihkusateessa kentän laidalla koiranpaskan ja kaljapullojen seasta. Lisäksi pidän suotavana, että katsottu urheilija hyppää pidemmälle kuin meikäläinen; muutenhan sitä voisi hyppiä/pelata/huitoa itse. Tästä johtuen tuppaa painottumaan isompiin kisoihin ja kalliimpiin kekkuloitsijoihin nämä katselut.

Mä diggailen kamppailu-urheilusta ja se on sen verta kovaa hommaa että ihan mielelläni tuen rahoillani, mahdollisuuksien mukaan. Isoissakin organisaatioissa (ainakin vaparissa) saattaa tyypit tienata vaan muutamia tuhansia, harvat nyt mitään miljonäärejä on. Sama tietty sitten kotimaisessa skenessä, tuskin nuo suomalaiset nyrkkeilijätkään älyttömiä tienaa, ainakaan keskitason jannut.

Minä olen laiska ihminen enkä vaivaudu paikalle seuraamaan urheilua.Mutta minulla on plustv urhotv ja canal total paketti,eli kyllä seuraan ammattilaisurheilua.

Ei minua urheilijoiden palkat haittaa,lähinnä välillä ihmettelen seurojen omistajien toimintaa.Eikös siellä Espanjan liigassa just julkaistu ihan hirveitä tappiolukemia seuroille?

Palkkakattoahan ollaan ajamassa myös jalkapallon pariin, jotta esim.la ligan velat saataisiin kuriin. Englannissanhan on muutamia esimerkkejä siitä, kun jengi on flopannut ja talous on ollut niin velkainen, että toiminta on ollut pakko ajaa alas ja huippupelaajat on pitänyt päästää muualle.

Itseäni ei huippu-urheilijoiden palkat haittaa, mutta enemminkin toivoisin että palkkoja saataisiin jaettua tasaisemmin. Ja la ligassa tv-tuloja. Barca ja real tv-tulojen jaollaan tuhoavat koko liigan.

Onhan nuo ammattilaisurheilijoiden palkat jossain määrin karanneet käsistä, kun monessa lajissa (esim jalkapallo) mm. pelaajien suurien palkkojen takia ns "alkuperäisillä" faneilla ei ole enää varaa käydä katsomassa seuran otteluita. Moni laji on siis tavallaan hylännyt ne perinteet, joille koko toiminta on alunperin pohjautunut. Omaan seuraamiseeni tämä ei ole kyllä vaikuttanut mitenkään, koska Suomessa ei samanlaista muutosta ole tapahtunut.

Ehkäpä sen takia joukkueurheilussa parasta katsottavaa tuo "kakkosliiga" tai 1. divariliiga. Siellä ei pyöri niin isot rahat, ja muutenkin taitaa vähän rennompaa meininki olla. Enemmän urheilua ja vähemmän politikointia :P

Ja vielä loppuun kysymys. Miten moni ihminen kauhistelee esim. Jorma Ollilan tai hyväpalkkaisten asiantuntijoiden tuloja, mutta ihailee esim. Räikkösen tuloja?
Kyllähän "Kauhistelu" on ihan ymmärrettävää kun palkka on kymmeniä miljoonia,varmasti riittäisi parikin miljoonaa.

Miksi sirkustemppuilusta saa tienata kymmeniä miljoonia, mutta tärkeillä töillä ei saisi tienata edes kymmenesosaa huippu-urheilijan tuloista?
Koska urheilijaa arvostetaan enemmän ja tämän takia katsotaan että hän ansaitsee tulonsa.

Olin ennen suuri joukkueurheilun fani. Futis, lätkä, koris,... kaikkeen riitti mielenkiintoa. Nyt on toisin.

Huippu-urheilijoiden palkat ovat niin isoja, että ne eivät ole järjelläni perusteltavissa. Siksi itse pyrin välttämään rahojeni kulutusta huippu-urheiluun.
Kannattaa myöskin välttää isoissa kauppaketjuissa käymistä,sillä omistajat tekee hyvän tilin kun asiot niissä.

Kyllähän "Kauhistelu" on ihan ymmärrettävää kun palkka on kymmeniä miljoonia,varmasti riittäisi parikin miljoonaa.

Koska urheilijaa arvostetaan enemmän ja tämän takia katsotaan että hän ansaitsee tulonsa.

Siis ymmäränkö oikein, että pointtisi on, että urheilija saa tienata kymmeniä miljoonia, mutta oikeasti tärkeää työtä tekevä asinatuntija ei? Mikäli pointtisi on tuo, niin sitähän alkuperäisessä viestissä ihemettelin. En vain ymmärrä tuota logiikkaa.

En usko, että maailmassa enemmistö arvostaa urheilijaa enemmän kuin esimerkiksi huppukirurgia, jonka työ on oikeasti tärkeää. Tuo väite arvostuksesta on aika hullu.

Siis ymmäränkö oikein, että pointtisi on, että urheilija saa tienata kymmeniä miljoonia, mutta oikeasti tärkeää työtä tekevä asinatuntija ei? Mikäli pointtisi on tuo, niin sitähän alkuperäisessä viestissä ihemettelin. En vain ymmärrä tuota logiikkaa.
Et ymmärtänyt.. Mielestäni molemmilla on palkassa ilmaa ja varmasti vähempikin riittäisi.

En usko, että maailmassa enemmistö arvostaa urheilijaa enemmän kuin esimerkiksi huppukirurgia, jonka työ on oikeasti tärkeää. Tuo väite arvostuksesta on aika hullu.
Aiemmin puhe oli yritysjohtajasta/liikemiehistä,joten älä vedä kirurgeja tähän ollenkaan.
100% varmasti huippu-urheilijan arvostus on korkeampi kuin esim keskinen,fryckman,sukari yms.
Eiköhän ollu tässä.

Et ymmärtänyt.. Mielestäni molemmilla on palkassa ilmaa ja varmasti vähempikin riittäisi.

Aiemmin puhe oli yritysjohtajasta/liikemiehistä,joten älä vedä kirurgeja tähän ollenkaan.
100% varmasti huippu-urheilijan arvostus on korkeampi kuin esim keskinen,fryckman,sukari yms.
Eiköhän ollu tässä.

Kyse oli asiantuntijoista, joihin myös kirurgit kuuluvat. Samaa mieltä olen ilmasta sekä huippu-urheilijoiden että muiden hupputuloisten palkoissa.

Teksteistäsi kumpuaa se perinteinen asenne, että työ palkitaan ja ansaitsemisella on yhteys saamiseen. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että mikäli saat tarpeeksi yleisöä/asiakkaita, tienaat vähällä tai helpollakin työllä suhteettoman määrän rahaa verrattuna keskipalkkoihin tai edes huomattavan suurituloisiin palkollisiin (lääkärit, lakimiehet ym.). Myöskään arvostuksesta se ei ole kiinni. Viihde on arvo siinä missä henkien pelastaminenkin, mutta ei se tarkoita sitä, että ihmiset alkaisivat fanittaa lääkäreitä. Jos leikkausten seuraaminen televisiosta olisi yhtä suosittu ajanviete kuin penkkiurheilu nykyisellään, tienaisivat kirurgitkin mielettömiä summia.

En toki halua antaa sellaista kuvaa, ettenkö olisi varma huippu-urheilijan tittelin olevan harvinaislaatuisen lahjakkuuden ja kovan työn tulos, sitähän se kyllä varmasti on.

Teksteistäsi kumpuaa se perinteinen asenne, että työ palkitaan ja ansaitsemisella on yhteys saamiseen. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että mikäli saat tarpeeksi yleisöä/asiakkaita, tienaat vähällä tai helpollakin työllä suhteettoman määrän rahaa verrattuna keskipalkkoihin tai edes huomattavan suurituloisiin palkollisiin (lääkärit, lakimiehet ym.). Myöskään arvostuksesta se ei ole kiinni. Viihde on arvo siinä missä henkien pelastaminenkin, mutta ei se tarkoita sitä, että ihmiset alkaisivat fanittaa lääkäreitä. Jos leikkausten seuraaminen televisiosta olisi yhtä suosittu ajanviete kuin penkkiurheilu nykyisellään, tienaisivat kirurgitkin mielettömiä summia.

En toki halua antaa sellaista kuvaa, ettenkö olisi varma huippu-urheilijan tittelin olevan harvinaislaatuisen lahjakkuuden ja kovan työn tulos, sitähän se kyllä varmasti on.

Samaa mieltä monesta asiasta olen kanssasi. Tämä väittely kuitenkin lähti alunperin liikkeelle siitä, että ihmettelin, miksi moni ihailee huippu-urheilijan miljoonatuloja, mutta kauhistelee asiantuntijiden paljon pienempiä tuloja. Tähän intRa-nimimerkki antoi vastaukseksi sen, että urheiljoita arvostetaan niin paljon enemmän, että heidät katsotaan ansainneen tulonsa. Itse kyseenalaistin tämän näkemyksen.'

En siis ihmettele, miten tulot ovat niin suuria huippu-urheiljoilla, vaan sitä, miksi monet katsovat nämä tulot oikeutetuimmiksi kuin vaikka asiantuntijoiden paljon pienemmät tulot.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom