Vielä yksi kysymys protskun määrästä/vrk

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Niin. Palstan keskustelussa on useaan kertaan todettu, että Zone on kehoilijalle hyvä tapa syödä. Eli siis 40hh/30prot/30ra. Toisaalta taas, monet täällä ovat sitä mieltä, että natutreenaajan ei kannattaisi nostaa protskumääriä yli 2 g/painokilo/vrk. Tästä seuraa ongelma: jos itse syön keskimäärin 2300 kcal/päivä, ja painan 64 kg, niin jos syön protskua tuon 2 g/painokilo, tulee siitä 128 g -> 512 kcal -> about 22%. JOS taas syön Zonen mukaan, niin protskuista tulisi 690 kcal -> 172,5 g -> 2,7 g/painokilo. Kumpi näistä nyt sitten on se parempi tapa? :confused:

Pilkunviilaustako, ehkä... mutta olen tuota paljon pohtinut, ja kun nyt muutenkin yritän saada syömisiä lopullisesti kohdalleen, niin kiinnostaisi löytää se absoluuttinen totuus tässäkin asiassa...?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
natutreenaajan ei kannattaisi nostaa protskumääriä yli 2 g/painokilo/vrk

miksei ?

Kai tuossa nyt on kyse siitä että natun elimistö ei käyttäisi suurempia protskumääriä hyväkseen, vaan kyllä mun mielestä 3g / kilo asti _uskoisin_ natunkin hyötyvän, kun kovasti treenaa. Ei se ainakaan hengenvaarallista ole. :)

Mäkin pyrin tuohon Zone-suhteisiin, vaikka lähestulkoon joka päivä menee hieman metsään joltakin osin, usein liikaa hiilareita tai liian vähän rasvaa. Mullakin tuo 30% menee johonkin 2,5g / kilo tuntumaan.

Käsittääkseni palstalla on useaan otteeseen todettu että Zone sellaisenaan nimenomaan EI ole kehoilijalle optimaalinen tapa syödä.

Edit: en itsekään usko siihen 2g/painokilo -rajaan, varsinkin dieetillä tulee helposti 3+

Dieetti on toki eri asia, jolloin lihasproteiinin purkua estetään suuremmilla proteiinimäärillä.

Urheiluravitsemuksen puolella ei ole kuitenkaan minkäänlaisia viitteitä siitä, että reilusti yli 2g/kg proteiinimäärät olisivat tarpeellisia/tehokkaita hypertrofiaa tavoiteltaessa.

Ja kuten Sam tuossa sanoikin, Zone ei varmasti ole optimaalinen ruokavalio body-treenaajalle joka halajaa lisää lihasta. Hiilihydraattien osuus tulisi olla lähempänä 50%. Ja kuten Gillyannenkin ruokavalioesimerkistä tulee ilmi, 30% osuus proteiinia on jo useimmiten liioittelua.

Jako 25%/50%/25% lienee jo lähempänä optimia.

Nojuu, kuka sitten pystyy säätämään ruokavalionsa prosentin tarkkuudella... en minä ainakaan... lähinnä tähtään siihen että hiilareita ei olisi yli sen 50%, ja että proteiinia on riittävästi. Loput onkin sitten rasvaa automaattisesti, mielellään hyvää.

Kiittää ja kumartaa selventävistä vastauksista! :worship: Itse en siis syö tuon Zonen mukaan, vaan hiilarien osuus on aina vähintääkin 50% - usein aika reippaasti ylikin, ja tiedän itsekin että niistä olisi vara vähentää, rasvan hyväksi. Opetellaan, opetellaan...

Sam225, voipi olla näin. Muistelen kuitenkin, että esim. siinä Keksikäämme pyörä uudellen - Kehonrakentajan ruokavalio (tjsp) -threadissa tuota Zonea kovastikin suositeltiin, ja useat täällä kaiketikin sitä pyrkivät noudattamaan. Mutta, kuten Jasonkin tuossa sanoi, tuo 30% protskuja on jo melkoisen iso määrä, ja taas tuo 25% hyvinkin lähellä sitä suositeltua kahta grammaa/painokilo.

Tuohon Harmoniseen dieettiin en ole vielä tutustunut, pitänee käydä vilkaisemassa tuo Hanon linkki. Mutta kyllä täytyy Turren tavoin todeta, että ei meikäläiselläkään riitä aika eikä harrastus ihan noin tarkkojen prosenttien säätämiseen... :D

Jep, tuo nimittäin esim. protskut 23%, siinä kun syöt ajatuksissasi yhden kinkkuviipaleen leivän päällä enemmän, heittää prosentit jo häränpyllyä. Kyllä mäkin kaiken syömäni kirjaan ja vähän koitan johonkin suuntaan syömisiä ohjailla mutta silti. :)

No nyt, kun kaikki heittelee hh%-lukuja boudareille niin voisiko joku selittää, että jos normaali-ihmisen elimistö ei tarvitse hiilareita, miksi bodarin pitää syödä hiilareita, jos se saa 500 kcal yli tarpeen proteiinista ja rasvasta, esim. p 60%, hh 0% rasva 40%?

Originally posted by Taha
No nyt, kun kaikki heittelee hh%-lukuja boudareille niin voisiko joku selittää, että jos normaali-ihmisen elimistö ei tarvitse hiilareita, miksi bodarin pitää syödä hiilareita, jos se saa 500 kcal yli tarpeen proteiinista ja rasvasta, esim. p 60%, hh 0% rasva 40%?

Jos ihmisen elimistö pärjää ilman hiilareita niin se ei välttämättä tarkoita, että optimaalinen kehitys (tai edes jonkinlainen kehitys) saadaan ilman hiilareita.

Originally posted by ljp
Jos ihmisen elimistö pärjää ilman hiilareita niin se ei välttämättä tarkoita, että optimaalinen kehitys (tai edes jonkinlainen kehitys) saadaan ilman hiilareita.

Aivan.. Jos itse haluan hieman painoa lisää, voimaa jne, niin ei siitä tule yhtään mitään ilman hiilareita. On aivan vetämätön olo.
Ja tämä on tullut tyhjennyksessä huomattua, jossa on protskut ja rasvoja normaalia korkeammalla, mutta hiilarit vedetty alaspäin.

Originally posted by Gillyanne
Niin. Palstan keskustelussa on useaan kertaan todettu, että Zone on kehoilijalle hyvä tapa syödä. Eli siis 40hh/30prot/30ra. Toisaalta taas, monet täällä ovat sitä mieltä, että natutreenaajan ei kannattaisi nostaa protskumääriä yli 2 g/painokilo/vrk. Tästä seuraa ongelma: jos itse syön keskimäärin 2300 kcal/päivä, ja painan 64 kg, niin jos syön protskua tuon 2 g/painokilo, tulee siitä 128 g -> 512 kcal -> about 22%. JOS taas syön Zonen mukaan, niin protskuista tulisi 690 kcal -> 172,5 g -> 2,7 g/painokilo. Kumpi näistä nyt sitten on se parempi tapa? :confused:

Pilkunviilaustako, ehkä... mutta olen tuota paljon pohtinut, ja kun nyt muutenkin yritän saada syömisiä lopullisesti kohdalleen, niin kiinnostaisi löytää se absoluuttinen totuus tässäkin asiassa...?

Absoluuttista totuutta tässä asiassa on turha odotella muutamaan kymmenee vuoteen, sillä tuo proteiinitarpeen arvioiminen on niin monimutkaista ja monisärmäistä. Syö se 2,7 g/kg..... -EDIT-

Originally posted by turre101
Jep, tuo nimittäin esim. protskut 23%, siinä kun syöt ajatuksissasi yhden kinkkuviipaleen leivän päällä enemmän, heittää prosentit jo häränpyllyä. Kyllä mäkin kaiken syömäni kirjaan ja vähän koitan johonkin suuntaan syömisiä ohjailla mutta silti. :)

No yhtä vaikea se on saada lähelle sitä 25% tai 30% :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom