vielä jalkakyykystä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juntti
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
hmmh. kun minulla menee vyönkin kanssa alaselkä pyöreäksi jos pumppaan kyykyt IHAN pohjiin saakka, ja olen kuullut että polvet ei tykkää jos jättää sen vähän 90 asteen alapuolelle. mitä mieltä olette tästä polvijutusta.

Eiköhän toi polvijuttu ole aika henkilökohtanen. Jos ei esiinnyt minkäänlaisia ongelmia, niin miksi jättää kyykyt vajaiksi. Ei sitä nyt tarvi ihan takareidet pohkeisiin kiinni ottaa, mutta kunnon syvyys kuitenkin.

Kyykky:
Asento: bodareille hartialeveys/vähän hartialeveyttä enemmän, voimanostajille siitä sitten niin paljon leveemäksi kuin vaan tuntuu hyvältä.

1.Alaselkä ja lantio MAHDOLLISIMMAN. tiukkana. Pyri siihen, etteivät ne pyöristyisi yhtään, Näin säästyt polvi- ja alaselkäkivuilta, jotka johtuvat usein siitä, ettei lantio osallistu työhön mitenkään. Tätä kaikkea helpottaa se, että yrittää repiä (eli työntää) lattiaa kahtia sivuille jaloillaan.

2.Jos oot boudari, niin upottaudu kunnolla vaan alas, niin alas, kuin huoletta pääsee ilman, että selkä pyöristyisi tai menisi liian kyyryyn; olkoonkin suorassa, selkä ei saa vinoutua lattiaan nähden enempää kuin näin: / Tätä kaikkea helpottaa se, että sarjojen välissä upottautuu kyykyn pohja-asentoon ja kyynerpäillä työntää polvia sivuille, samalla jännittäen pakaroita. Huom. voimanostajat menevät vain siihen, että polvet ja lantion yläosa ovat samassa tasossa suhteessa lattiaan.

3.Rinta rottingilla; mahdollisimman ylhäällä. Katse myös ylös. Selkä mahdollisimman alas; lavat ja hartiat yhteen ja alas. Tätä kaikkea helpottaa se, että käsien ote tangosta on aika kapea.

Noin kun alat harjoitella ihan pikkupainoilla, samalla treenaten myös isoilla painoilla ettei voimat häviä, niin loukkaantumisriskit pitäis pysyä aika minimissään. Jos ongelmana on selän pyöristyminen, niin vika on lantion heikkoudessa, johon auttaa tekniikan kunnostaminen ja lonkankoukistajien+takareisien venytteleminen.

kumarran ja ylistän!!! kiitos että laitoit kummatkin bodaus ja voimanosto tyylit, oon voimanostaja ja oon pumpannu pohjiin asti ja se ei oo kyl ihan hyvältä tuntunu, mutta nyt oon viisaampi. mutta jos joku vielä jotain keksii niin laittakaa ihmeessä.

Vielä se ois hyvä muistaa että kaikissa kyykkyliikkeissä polvi ei sais työntyä varvaslinjan eteen. Eli ne polvet ei paljoa sais liikkua sinne eteenpäin. Se lisää polville rasitusta jos ne työntyy paljonkin sinne eteenpäin. Ainakin näin mulle on opetettu.

Juntti: olepa hyvä vaan. Tunne itsesi vapaaksi kysymään mitä tahansa, jos jäi vielä jotain hampaan koloon.

ZweCCo: toi oli tosiaan vielä hyvä pointti. Tuo pitäisi vielä muistaa voimanostokyykyssä, muttei kyllä missään muussa. Asento pitää siis olla niin leveä, ettei tuota tapahdu.

entä siitä että onko hyvä laittaa kantapäiden alle esim´ parin sentin korkuinen levy jotta kantapäät ovat hieman korkeammalla. mielestäni se oli hyvä nostaa siten. ja mitä kenkiin tulee niin rupesin kyykkimään ilman kenkiä, koska nykyiset painuivat läjään. johan tuli epäselvää tekstiä =)

no siis kysymys jäi epäselväksi eli tarkoitin tuossa että onko se terveellinen jaloille se levy, ja minkä laiset ne kengät pitäisi olla.

juntti sanoi:
no siis kysymys jäi epäselväksi eli tarkoitin tuossa että onko se terveellinen jaloille se levy, ja minkä laiset ne kengät pitäisi olla.
seppo räty kehui vanhoja hiihtomonoja..niitä leveekärkisiä :rock: ja jos korotus kantapäiden alla tuntuu hyvält niin anna olla vaan..ottaa enenmmän etureiskoihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu tosiaan tollanen sentin parin korkuinen levy ei vielä oo pahasta, mut jos menee siitä paljon edemmäs, niin saattaa tulla polviongelmia. Eli jos kantapäät kohoilee sittenkin, niin sit pitäis siirtyä venyttelyyn.

Kengistä vielä sen verran, että pitäis muuten olla ohuet, mutta ulkosivuista jämäkät, että voi sitten repiä sitä lattiaa kahtia. Tällaisia voimanostokenkiä ihan valmistetaan.

ZweCCo sanoi:
Vielä se ois hyvä muistaa että kaikissa kyykkyliikkeissä polvi ei sais työntyä varvaslinjan eteen. Eli ne polvet ei paljoa sais liikkua sinne eteenpäin.
Olen eri mieltä. Mitä edemmäs polvi menee, sitä pienemmäksi polvikulma menee, sitä enemmän joutuu etureisi tekemään töitä suhteessa muihin lihasryhmiin. Tätähän juuri bodykyykyssä halutaan. Myös painonnostokengissä on korotettu kanta juuri siksi että saadaan polvea edemmäs.

Voimanostokyykkäilijät kyykkivät sitten mahdollisimman pystysäärellä ilman kantakorotuksia (isompi polvikulma, lyhyempi liikerata, isommat romut).

Juoppo sanoi:
Olen eri mieltä. Mitä edemmäs polvi menee, sitä pienemmäksi polvikulma menee, sitä enemmän joutuu etureisi tekemään töitä suhteessa muihin lihasryhmiin. Tätähän juuri bodykyykyssä halutaan. Myös painonnostokengissä on korotettu kanta juuri siksi että saadaan polvea edemmäs.

Voimanostokyykkäilijät kyykkivät sitten mahdollisimman pystysäärellä ilman kantakorotuksia (isompi polvikulma, lyhyempi liikerata, isommat romut).

Juu täällähän jo joku sanoikin että voimanostokyykyssä on hyvä muistaa tuo että polvi ei saisi työntyä eteenpäin. Teen kuitenkin ite ihan body tyylilläkin treenaamalla kyykyt niin että polvet ei työnny eteenpäin tai polvien kulma ei mene alle 90 asteen. Ei viiti riskeerata polvia kun ne ei ihan täydellisessä kunnossa olevan. Mielestäni jos polvikulma menee melko pieneks niin se rasittaa hirveesti ristisidettä tai jotain polvessa. Sen tunteeki vähän miten sinne kohistuu rasitusta. Pitemmän päälle ei varmaan tee hyvää se.

Juu taas kerran hyvä pointti zweccolta, jos tosiaan kärsii polvivaivoista, niin itse kyllä tekisin ihan pelkkiä voimanosto- ja ehkä jopa box-kyykkyjä, vaikka olisinkin bodailija. Polvien rikki meneminen (tai vaivojen ilmentyminen) kuitenkin useimmiten johtuu lantion liikaheikkoudesta, vaikka homma olisikin tapahtunut erikseen voimailusta, jossain muussa liikkeessä (ellei nyt joku gorilla oo rautaputkella sitä murskannu). Itselläni on juuri oikea ja hiukan vasenkin polivlumpio menny (voimailun ulkopuolella) rikki 3kk sitten, jonka takia oon tehny kovaa vain voimanosto- ja box-kyykkyjä ja erittäin kevyitä normikyykkyjä. Mutta oon kyllä muutenkin siirtymässä pelkkään voimailuun, ettei siinä senkään puolesta mitään.

Vähän offtopiciksi menee, mutta kun en ole muualta löytänyt vastauksia, eli miten maastaveto suorin jaloin tapahtuu? Samanalaista vinkkiä tarvittaisiin kuin tuossa ylempänä.

Back
Ylös Bottom