Pointtia on myös tässä, ettei paskasta kyllä konvehtia saa, mutta useimmiten "toimivan" kylläkin. Liikkuvan kuvan editoinnissa useasti tulee "suurempana" vaikeutena vastaan asiakkaan vaatimukset, jotka eivät välttämättä ymmärrä, ettei siitä kotivideosta saada Titanicin vertaista spektaakkelia.
Tätä "toimivaa" on tullut kaikilla voimavaroilla aika monessa proggiksessa tehtyä. Pointti siis oli se, että pienellä ennakkosuunnittelulla ja paperille purkamisella siitä leikkausvaiheestakin voi tulla sellainen prosessi, että lopputulos ihan oikeasti nousee toiselle tasolle. Sen ei lähtökohtaisesti tarvitse kotivideossakaan olla mikään pelastusyritys. Ellei mitään mieti etukäteen, itse tilanteessa on aivan liian monia vaihtoehtoja joista valita. Suunnittelu ei myöskään vähennä tekemisen riemua ja siitä voi aina poiketa. Olen itse saanut ammatillisen oppini juurikin sähläämällä kaikkea aivan saakelisti, eikä muita keinoja oikein ole. Olen kuitenkin huomannut, että siihen etukäteissuunnitteluun palataan joka kerta.
Mutta kuten sanottua, pääasia on, että tekee perkeleesti. Kyllä se siitä hahmottuu. Ja mitä enemmän tekee, sen helpompaa on etukäteen tehdä sivistyneitä arvauksia siitä, millainen lopputulos tulee olemaan.
Mutta joo, jos palattaisiin siihen välinekeskusteluun.