Videointi, Pro-tasolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLP
  • Aloitettu Aloitettu
Pointtia on myös tässä, ettei paskasta kyllä konvehtia saa, mutta useimmiten "toimivan" kylläkin. Liikkuvan kuvan editoinnissa useasti tulee "suurempana" vaikeutena vastaan asiakkaan vaatimukset, jotka eivät välttämättä ymmärrä, ettei siitä kotivideosta saada Titanicin vertaista spektaakkelia.

Tätä "toimivaa" on tullut kaikilla voimavaroilla aika monessa proggiksessa tehtyä. Pointti siis oli se, että pienellä ennakkosuunnittelulla ja paperille purkamisella siitä leikkausvaiheestakin voi tulla sellainen prosessi, että lopputulos ihan oikeasti nousee toiselle tasolle. Sen ei lähtökohtaisesti tarvitse kotivideossakaan olla mikään pelastusyritys. Ellei mitään mieti etukäteen, itse tilanteessa on aivan liian monia vaihtoehtoja joista valita. Suunnittelu ei myöskään vähennä tekemisen riemua ja siitä voi aina poiketa. Olen itse saanut ammatillisen oppini juurikin sähläämällä kaikkea aivan saakelisti, eikä muita keinoja oikein ole. Olen kuitenkin huomannut, että siihen etukäteissuunnitteluun palataan joka kerta.

Mutta kuten sanottua, pääasia on, että tekee perkeleesti. Kyllä se siitä hahmottuu. Ja mitä enemmän tekee, sen helpompaa on etukäteen tehdä sivistyneitä arvauksia siitä, millainen lopputulos tulee olemaan.

Mutta joo, jos palattaisiin siihen välinekeskusteluun.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Kyllä mulle suunnittelu etukäteen on tuttua jo valokuvauksesta. Kelaan päässäni monet asiat etukäteen, yleensä valot, kuvakulmat ja perusidean valokuvauksessa. Videoissa pitää kelata taas enemmän kuvakulmia ja kamera-ajoja, ei niinkään valoja kun niitä ei tule kyllä käytettyä. Mut voi jee, mitä editoinnilla saa aikaan, samat jutut pätee videossa kuin valokuvauksessa. Tylsästä voi saada enemmän irti ja editoinnilla pystyy visuaalisuutta tuomaan enemmän esille.

199894_10150129333358895_64601273894_6289145_7937564_n.webp

Mitä taas siihen käsijarru päällä etenemiseen tulee, niin kun mä aloittelin kuvaamista, niin mulle tosiaankin neuvottiin kaikkee hidastelua ja opettelua, sekä koulussa käyntiä. Ne ohjeiden jakajat kuvasivat haarukkaa pöydällä. Nyt 5 vuotta myöhemmin ne samat naamat kuvaa haarukkaa pöydällä, minä en.

199721_10150128576073895_64601273894_6284022_4632820_n.webp

Mut se on nyt kotettu heti alkuunsa, että tarkentelut ovat kyllä järkkärien akilleen kantapää videokuvauksessa. Ihme seilaamista ees taas. En tiedä miten hyviä ovat kalliimmat videokamerat tarkentamaan ja onko edes mahdollista tarkentaa täydellisesti liikkuvaa kohdetta jos aukko on 1.4 ja syväterävyys noin 20cm 10 metrin matkalla. Siinä kun veivaa rinkulaa millin, niin metri on ohi jo.

Kyllä mulle suunnittelu etukäteen on tuttua jo valokuvauksesta. Kelaan päässäni monet asiat etukäteen, yleensä valot, kuvakulmat ja perusidean valokuvauksessa. Videoissa pitää kelata taas enemmän kuvakulmia ja kamera-ajoja, ei niinkään valoja kun niitä ei tule kyllä käytettyä. Mut voi jee, mitä editoinnilla saa aikaan, samat jutut pätee videossa kuin valokuvauksessa. Tylsästä voi saada enemmän irti ja editoinnilla pystyy visuaalisuutta tuomaan enemmän esille.

Nuo valot on kyllä täysin oma maailmansa :D, niitä tulee itellä pääasiassa rämpyteltyä. Videoediitissä ärsyttävimmät ongelmat (omasta mielestäni) tulee vastaan noissa, miten sattuu tehdyissä valaistuksissa...

Mitä taas siihen käsijarru päällä etenemiseen tulee, niin kun mä aloittelin kuvaamista, niin mulle tosiaankin neuvottiin kaikkee hidastelua ja opettelua, sekä koulussa käyntiä. Ne ohjeiden jakajat kuvasivat haarukkaa pöydällä. Nyt 5 vuotta myöhemmin ne samat naamat kuvaa haarukkaa pöydällä, minä en.

Komppaus! Lisäksi nuilla nokka kirjassa kiinni typpeillä se luovuus tahtoo kadota.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Komppaus! Lisäksi nuilla nokka kirjassa kiinni typpeillä se luovuus tahtoo kadota.

No ei asioiden opiskelu kyllä mitenkään luovuutta heikennä, päinvastoin, voi jopa saada joskus ihan uusiakin ideoita ja kehittyäkin. Ja luovuuttakin (jos sitä ylipäätään on koskaan ollut) voi itseasiassa kehittää erinäisillä metodeilla. Enemmän sitä luovuutta heikentää se ainainen kalustorunkkaus mitä varsinkin digicamera.netissä tunnutaan harrastavan. Oikeasti luovat tyypit vääntää vaikka iphonella ja muilla ns. paskavehkeillä vaikka minkälaista settiä kun kalustovehtaajat vielä miettii että olisko jossain toisessa linssissä parempi reunapiirto että saisi tästä haarukkakuvasta kaiken irti.

Mut se on nyt kotettu heti alkuunsa, että tarkentelut ovat kyllä järkkärien akilleen kantapää videokuvauksessa. Ihme seilaamista ees taas. En tiedä miten hyviä ovat kalliimmat videokamerat tarkentamaan ja onko edes mahdollista tarkentaa täydellisesti liikkuvaa kohdetta jos aukko on 1.4 ja syväterävyys noin 20cm 10 metrin matkalla. Siinä kun veivaa rinkulaa millin, niin metri on ohi jo.

Tarkentaminen noilla on kyllä aika persiistä, ja kun se häirittee vielä aika pahasti jos fokus heittelee kesken pätkän. Ja varsinkin noilla aukoilla.... Nikonin 70000 vai minkä hommasit ei taida kuitenkaan olla täyskennonen kamera? Haeppas Googlesta "dslr follow focus", tollanen apuväline helpottaa sitä tarkennusta melkoisesti.

En miekään oikein tajunnu. Mutta se liitty siihen, kuten siinä ekassa pätkässä näytettiin kun ne haluaa antaa illuusion että toinen on isompi kuin toinen (hobitit vs. muut), niin ilmeisesti jonkin kuvausmaagisen homman takia, jotta se illuusio säilyis, pitäisi kamera piettää paikallaan tai muuten käy niinku tuossa kävi, eli näkee että toinen on kauempana kuin toinen vaikka halutaan, että ne on vierekkäin. Kun sitten liikutetaan hahmoja (ilmeisesti kääntyvällä alustalla?) piettäen saman perspektiivin, niin tätä ongelmaa ei synny.

Jos toi oli se kohtaus leffasta, niin eipä ollu kovin onnistunu jos tarkkaan kattoo. Eliahin hahmon varjo on pitemmän matkan päässä pöydällä verrattuna Gandalffiin. Gandalf katsoo suoraan silti.:D

Vitamiini on kyllä täysin oikeassa, että kannattaa miettiä etukäteen, mitä on tekemässä. Ei kukaan leikkaaja tee paskasta konvehtia, eivät edes ne alan kovapalkkaisimmat ja halutuimmat tyypit. Kyllä se kokonaisuus syntyy kaikkien osa-alueiden tasapainosta.

Pointti oli sanoa, että säästää vaan loppupeleissä aikaa ja vaivaa kun suunnittelee. Tän tietää jokainen leikkaaja/kuvaaja/editoija/äänittäjä. Jälkikäteen editissä kun huomaa, että perkele nyt sattu joku virhe niin onpi vaikeampi lähteä tyhjästä koko kalustolla kuvaamaan samaa uudestaan kun kaikki maksaa. Jos tietää jo etukäteen mitä haluaa, niin aina se on tuhat kertaa parempi, kun jahkailla sitte ja homma soutaa ja huopaa sinne tänne ilman selkeetä tietä.

Sekin on sitte eri asia tekeekö yrittäjänä duunia itelleen vaan onko muiden palkkalistoilla. Tekeekö ryhmässä vai itekseen. Yleensä muut ku maksaa sulle palkkaa niin ei siinä auta jahkailla ja mennä kuvauspaikalle ja kuvata ja äänittää viikkotolkulla kaikkea mitä liikkuu. Rahaa kuluu ja jaksamista ja samalla palaa välillä hermoja. Kuka sitä jaksaa turhaa työtä tehä jos vähemmälläkin pääsee. Varsinkin jos projektit on könttäsummissa maksettavia.

Homman oltava selvä peli ja selkeet linjat, muutan jengi kyrpiintyy jos homma ei etene. Amatöörihommissakin saa se kuvausryhmä olla oikeasti todella motivoitunutta, ku hommassa ei liiku yhtään rahaa. Sillonkin harvalla on motivaatiota sählätä päivätolkulla jos homma menee haihatteluksi eikä tiedetä mitä tässä oikeasti halutaan edes tehdä. Eikä ole selkeää kuvaa. Hirveen vaikea sitten on kokonaispakettia muodostaa projektista jos liikaa säheltää ja säätää kaikenmoista ylimäärästä sälää. Luovuus toki kunniaan, eikä sitä kukaan kiellä.

Mutta nyt onki kyse prokuvauksista, niin siellä tuskin tapahtuu niin suuria määriä virheitä jatkuvasti. Eiköhän ne virheet oo tehty aikoja sitten josta opittu. Enempi amatööripiireissä sitten opetellaan uusia juttuja.

Tarkentaminen noilla on kyllä aika persiistä, ja kun se häirittee vielä aika pahasti jos fokus heittelee kesken pätkän. Ja varsinkin noilla aukoilla.... Nikonin 70000 vai minkä hommasit ei taida kuitenkaan olla täyskennonen kamera? Haeppas Googlesta "dslr follow focus", tollanen apuväline helpottaa sitä tarkennusta melkoisesti.
Siis suoraan sanottuna täysin kelvottomia paskoja nämä järkkärit mihinkään ilman kunnon tarkennusta. Käsittämättömän surkeita tekeleitä. Eli se on hommattava kalliimpi rinkula, että saa tarkennettua.

Olen tässä nyt vähän aikaa etsiskellyt kunnollista videon editointiohjelmaa, kun kerta Adobe premiere elements 4.0 on tullut tiensä päähän.

Kerralla olisi siis tarkoitus hankkia kunnon ohjelma, jotta myöhemmille vikinöille ei jää sijaa. Ideoita?

Siis suoraan sanottuna täysin kelvottomia paskoja nämä järkkärit mihinkään ilman kunnon tarkennusta. Käsittämättömän surkeita tekeleitä. Eli se on hommattava kalliimpi rinkula, että saa tarkennettua.

Kyllä tonki kai oppii ku treenaa. Mulla on videokuvaaja duunissa ja edellisen hääkeikan se kuvas digijärkkärillä ilman follow focusta. Ote tarkennusrenkaasta tosin oli totaalisen erilainen kuin miten mä sitä pyörittelen stillejä kuvatessa. Pidäksä kameraa ihan käsivaralla vai jalustalla?

Olen tässä nyt vähän aikaa etsiskellyt kunnollista videon editointiohjelmaa, kun kerta Adobe premiere elements 4.0 on tullut tiensä päähän.

Kerralla olisi siis tarkoitus hankkia kunnon ohjelma, jotta myöhemmille vikinöille ei jää sijaa. Ideoita?

Tässä muutama...

...Vegas Pro (tää on aika tykätty): http://www.sonycreativesoftware.com/vegassoftware
...Edius Neo: http://www.dvfinland.com/ediusneo.html
...Final Cut Pro: löytyypi varmaan kaiken näkösenä, kun jaksaa penkoa internaattia...

Jälkikäsittelyyn... After Effects:http://www.adobe.com/products/aftereffects/

Ja meitsän lempparit: Avid Express Pro ja Media Composer http://www.avid.com/US/categories/Video-Editing-Professional ...On muuten aivan sairaan kallis :itku: Mutta lötyy free trialina, suosittelen tutustumaan varsinki efektien luomisessa tuo Composeri on aivan älytön.

Tässä hieman Avid esittelyä, ohjelman mahdollisuuksista ja näitä laitteita löytyy myös media-alan kouluista: http://www.youtube.com/watch?v=tDzhg9kzQbo ja http://www.youtube.com/watch?v=Le3TixVJTG4&feature=related :haart:

Vitamiinille: Mä puhuin taas harrastelija kuvauksista ;) Turha silloin alussa on rassata itseään liiallisilla suunnitelmilla, kun joka tapauksessa niitä ongelmia tulee vastaan ja sellaisia vielä mitä ei hoksannu edes ajatella. Kyllä ne suunnitelmat sieltä mukaan tulee, kun mennään eteenpäin. Minusta tuo parhainta "opetusta" mitä voi saada. Mennään se persuus edellä sinne puuhun ja seuraavalla kerralla eliminoidaan ne huomatut kämmit :D

Ammatitaso on taas oma juttunsa. Siellä on niin paljon, sekä rajotteita, että vapauksia, missä ne suhteutetaan annettuun aikaan ja rahaan. Suunnitelma on kaiken a ja o, mutta kyllä niistäkin poiketaan, kun se on mahdollista ja sopivaa tai niin on pakko tehdä. Tekniikan kanssa kun pörrätään niin kaikenlaisia "jänniä" ongelmia pääse silloin tällöin syntymään, Tässä juurikin haetaan sitä luovuutta ja ongelmanratkaisu kykyä.

Kouluissa mun mielestä liika keskitytään noiden ongelmien välttämiseen (mennään vanhojen kaavojen mukaan) ja sitten, kun pääset "oikeisiin hommiin", niin nuiden kämmien puutteen takia, tällanen vitosen oppilaski jää sormi suussa seisoskelemaan...mitäs ihmettä mä nyt teen :wtf: Näin kävi mulla ja työn oppikoulu oli KOVA.

Tää on jatkuva ala (niin kuin moni muukin) ja uutta oppii koko ajan, kun osaa piettää silmänsä ja korvansa auki, eihän sitä ammattilaisena muuten kehity. Jos tulee isompia virheitä niin se kyllä muistetaan siinä kysynnässä :)

Käytännössä 2-3 vaihtoehtoa, eli Final Cut Pro ja nuo mainitut Avidin DV Express ja Media Composer. Itse olen ammttielämässä pitänyt enemmän Avidin vakaudesta ja käyttöliittymästä. Final Cut Pro alkoi jyllätä suomalaisissa tuotantoyhtiöissä edullisen hintansa vuoksi. Mutta kyllä itse asiassa kaikilla noista on tullut leikattua pitkiä sarjoja.

Premierellä kyllä tuli 2000-luvun alussa hakattua ohjelmia, oi niitä aikoja.

Ai niin: Sekä Final Cut Pro:ssa että Avideissa on se hyvä puoli, että kumpaankin voi hankkia värimäärittelyä varten varsin mainioita plugareita, jolloin jälkikäsittelyn voi tehdä suoraan editointiohjelman timelinella leikkaamisen jälkeen. Tämä on kätevää varsinkin pidempiä kokonaisuuksia työstäessä. Esim. Synthetic Aperturen Color Finesse on erittäin hyvä softa tähän.

Final Cut Studio-paketissa tulee sitten mukana Color, joka on melkeinpä paras mahdollinen värimäärittelytyökalu kuluttajahintaluokassa.

Yks mitä kantsii funtsia z-finderin sijasta on pieni irrallinen näyttö. Niitä alkaa löytymään +150e hintaluokasta. Sinänsä helppo kun voi katella myös kameran yläpuolelta. En osaa sanoa kuinka hyvin halvalla näkee sit tarkennuksen.

Yks mitä kantsii funtsia z-finderin sijasta on pieni irrallinen näyttö. Niitä alkaa löytymään +150e hintaluokasta. Sinänsä helppo kun voi katella myös kameran yläpuolelta. En osaa sanoa kuinka hyvin halvalla näkee sit tarkennuksen.

Tarkennus alkaa pelaamaan käsinkin kun tuossa otin ronskimman otteen, mut ruutu tosiaankin on liian pieni. Ulkoisella näytöllä voisi tarkentaa kyllä kanssa. Eikös järkkäreihin saa kiinni video outtiin?

Tarkennus alkaa pelaamaan käsinkin kun tuossa otin ronskimman otteen, mut ruutu tosiaankin on liian pieni. Ulkoisella näytöllä voisi tarkentaa kyllä kanssa. Eikös järkkäreihin saa kiinni video outtiin?

Jöö, esim. aputure tekee halpisnäyttöjä, mut itteä epäilyttää et kuinka mössöä jälki on. Saattaa soveltua vaan rajailuun. Mutta ideana kätsy, ettei tarvi aina itseään kameran taakse tunkea :P

Aputure etsin alta 150e

Näitä apumonitoreja löytyy vaikka minkälaisia, esim. SmallHD DP6 on yksi DSLR:kin kanssa käytetty versio.

Lasketaanko tänne editointi kysymyksiä? Pitäisi saada helppo käyttöisin ohjelma millä "peittää/sumentaa" tiettyjä kohtia liikkuvista videoista :)

Onko KRIM tai Lauri Perkele tehnyt mitään isompia prokkiksia? Lähinnä meinaan, että onko ollut mukana elokuvien tekemisessä?

Lasketaanko tänne editointi kysymyksiä? Pitäisi saada helppo käyttöisin ohjelma millä "peittää/sumentaa" tiettyjä kohtia liikkuvista videoista :)

Onko KRIM tai Lauri Perkele tehnyt mitään isompia prokkiksia? Lähinnä meinaan, että onko ollut mukana elokuvien tekemisessä?

VirtualDubissa on muistaakseni tällainen toiminto kuin region remove filter.

Edit: Löytyy täältä.

En ole ollut koskaan tekemässä pitkää elokuvaa, ohjaan työkseni viihdeohjelmia ja monikameratoteutuksia. Suurin, mitä olen tehnyt, on 10 kameran suora lähetys parilla kraanalla, stedicamilla ja dollylla. Tänä vuonna olen tosin hakemassa ensimmäistä kertaa käsikirjoitus -ja kehittelytukea pitkän elokuvan käsikirjoittamiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom