- Ikä
- 41
Mun on vaikea uskoa että digijärkkärit ois kovin häävejä äänipuolen suhteen. Oonko ihan väärässä?
kuinka moni tosissaan videoiva ylipäänsä nauhoittaa äänen samalla vehkeellä millä kuvaa videota?
?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mun on vaikea uskoa että digijärkkärit ois kovin häävejä äänipuolen suhteen. Oonko ihan väärässä?
Pelkästään luureilla saa HD kuvalla aika siistiä jälkeä jälkikäsittelyllä. Kun tuubista hakee, niin hirveitä määriä ovat järkkäreillä kuvanneet kaikenmoista laadukasta kamaa.
Kyllä mä sanoisin, että kaikki panostus editointiin, siellä ne pätkät kuitenkin tehdään.
Tässä myös yksi hieno kuvauskikka, forced perspective. Alla oleva pätkä Lord of the Rings Extended edition DVD:ltä.
En tiedä ihan tarkalleen, voin puhua vain niistä produktioista joissa olen ite ollut mukana. Kerro sä.kuinka moni tosissaan videoiva ylipäänsä nauhoittaa äänen samalla vehkeellä millä kuvaa videota?
En tiedä ihan tarkalleen, voin puhua vain niistä produktioista joissa olen ite ollut mukana. Kerro sä.
Mutta jos nyt palataan maanpinnalle näissäkin asioissa.
On 1 mies ja siihen videokamera. Eli en rupea tekemään elokuvia, joissa näyttelijöiden palkat on 7 numeroisia summia.
Jos tuohon ois varaa en kyselis täällä minkälaisia kameroita kannattaa ostaa, vaan palkkaisin ammattilaisen.
Esim. tapahtumien videointi, tilannevideointi yms. on kyseessä.
Jos vaikkapa tekis metsästysleffan, jossa ei taatusti ole käytetty muissakaan ensimmäistäkään ulkoista valonlähdettä.
no tän perusteella paras vaihtoehto taitaa olla sulle perus fullhd-videokamera. parempi pitää käsissä kuin järkkäri ja touhu moisen kanssa muutenkin point and shoot -tyylistä.
Joo en kyllä tajunnut mitään tosta Lotri pätkästä :D Miks helvetissä tollasen kohtauksen takia piti tollanen vaiva nähdä? Tai siis miltä se nyt ois näyttäny jos sen ois kuvannu ihan "normaalisti"?
Noniin, nyt tässä jotenin on innostunut vidointihommista ja laitteistosta ei ole tuon taivaallista tajua.
Tietenkin tiedän sen, että iso kenno ja valovoimaiset optiikat ja saadaan nätisti kohteita eroteltua taustoista, samat lainalaisuudet pätee kuin valokuvaamisessakin.
Mutta mutta, jos HD-tason videota lähtee tekemään, niin mikä on ns. hinta/laatusuhteessa hyvä kalusto ?
Tarviiko heti ympätä 15k€ kiinni, vai saako hyvää jälkeä halvemmallakin ?
Sama juttu toistuu myös valokuvauksessa, jengi rajoittaa omaa osaamistaan ja kehittymistään IMO typerillä periaatteilla. "Älä editoi ennenkuin osaat rakentaa täydellisen dialogin" "Älä osta valoja ennenkuin olet harjoitellut vuoden pokkarilla rajauksia". Editointiin panostaminen ei ole ikinä turhaa, taitava kaveri tekee aina tylsästä mielenkiintoisempaa, saati mitä se sitten kykenee tekemään hyvästä matskusta.Ja ai niin: Editointiin panostaminen on turhaa, ellei kokonaisuutta ole mietitty jo ennen kuvauksia tai oltu hoksottimet terävinä kuvaustilanteessa.
Sama juttu toistuu myös valokuvauksessa, jengi rajoittaa omaa osaamistaan ja kehittymistään IMO typerillä periaatteilla. "Älä editoi ennenkuin osaat rakentaa täydellisen dialogin" "Älä osta valoja ennenkuin olet harjoitellut vuoden pokkarilla rajauksia". Editointiin panostaminen ei ole ikinä turhaa, taitava kaveri tekee aina tylsästä mielenkiintoisempaa, saati mitä se sitten kykenee tekemään hyvästä matskusta.
Mä kuvaisin edelleen hautausmaalla patsaita jos olisin kuunnellut vastaavia neuvoja aikanaan.
Mä en silti allekirjoita laisinkaan tuommoista asennetta. En valokuvauksessa enkä videokuvauksessa. Videokuvauksessa ero on vain yksinkertaisesti siinä, jotta sen valaisu on ihan saatanasti työläämpää. Ja pitää muistaa, että videokuvausta, kuten valokuvaustakin, on monen moista erilaista muotoa. On sitä realityvideota ja sitten on leffoja, musiikkivideoita, mainoksia, ihan mitä vain. Amatöörivideoissa ei ole monasti edes dialogia. Tommoisella asenteella ei pääse mihinkään, jos heti ajattelee, että vittu tästä mitään tule ja jää kaivamaan nenäänsä timelinelle. Tärkeintä on, kuten sanoit, sählää niin maan vitusti jos budjetit on nolla, siinä on varaa tehdä kaikenmoista kuraa ja oppia samalla.
En tarkoittanut tätä, turha esittää marttyyria. Mitään periaatetta ei ole, tuo on vain kokemuksen ja muutaman realitysarjan tuomaa viisautta. Enemmän kuin kerran on tullut yön yli keksittyä timelinella, että miten tästä esteestä mentäisiin eteenpäin, kun kuvaustilanteessa ei ole sitä kokonaisuutta mietitty. Ja tämä on tuttua kaikille ammatikseen leikkaaville. Kyllä se sinullekin elävän kuvan kanssa nopeasti valkenee. Mutta kuten valokuvauksessa, ei voi oppia kuin sähläämällä ja tekemällä.
Vitamiini on kyllä täysin oikeassa, että kannattaa miettiä etukäteen, mitä on tekemässä. Ei kukaan leikkaaja tee paskasta konvehtia, eivät edes ne alan kovapalkkaisimmat ja halutuimmat tyypit. Kyllä se kokonaisuus syntyy kaikkien osa-alueiden tasapainosta.
Joo en kyllä tajunnut mitään tosta Lotri pätkästä :D Miks helvetissä tollasen kohtauksen takia piti tollanen vaiva nähdä? Tai siis miltä se nyt ois näyttäny jos sen ois kuvannu ihan "normaalisti"?