Vetoomus Suomen valtioneuvostolle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Opintotuki sinänsä on kohtuullinen, en haluaisi sitä korotettavan, mutta tulorajat uusiksi ja tollaset maton jalkojen alta vetävät järjettömät pykälät pois.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuo vuosiansion tulorajat on niin syvältä perseestä, ettei mitään tolkkua. Sitten kun satut saamaan töitä ja teet niitä kaiket lomat, niin eikö Kela tule ja repii kaikki tuet takaisin ja korkoa vielä päälle. Kahdesta vuodesta, neljän AMK vuoden opiskeluajasta (90-luvun lopulla), maksoin kelalle takasin enemmän rahaa kuin olin sieltä kyseisinä vuosina saanut.... JIPPII!! Minun puolesta olis ollu alun alkaeenkin parempi, ettei koko helevetin opintotukijärjestelmää olis ollu olemassakaan....
Tai sitten kesät olis pitäny viettää kuten hyvän oppilaan pitääkin, ryypäten ja rällästäen.

EDIT: herra iee miten vanhaan thrediin eksyin tuolta ikä-äänestysketjusta.... :nolo:

Opintotukijärjestelmä nykymuodossa on täysin susi. Kaikki aktiivisuus ja työnteko rangaistaan, ikään kuin opiskelu olis joku niin maailman hieno juttu ettei muka voi tehdä työtä samaan aikaan. Sitten itketään kun opiskelijat valmistuu yli 25-vuotiaana...

:(

Mun mielesta tulorajat pitaisi poistaa ettei tyonteosta rankaista opiskelujen ohella, olettaen etta tarpeeksi ov:ta tulee kasaan. Vaikka itsellakin on opintolainaa ja tiukkaa tekee elaminen opintotuella + asumistuella, en vaatisi opintotuen korottamista, koska saamme ilmaisen opiskelun jo nyt valtion puolesta. Harmittaa jutella englantilaisten kavereiden kanssa kun niille tulee opintolainaa pari tuhatta puntaa per vuosi pelkastaan lukukausimaksuja eli vaikka opiskelijat valittaa, niin vois ne asiat olla huonomminkin. Eniten vaan sapettaa noi tulorajat ja takaisin maksut.
Ja sitten jos joku kysyy miten pitaisi elaa niin joko a)tyolla b)ottamalla opintolainaa tai c)vanhempien laskuun, ja jos a ja c ei onnistu eika b kiinnosta niin tough luck, ovat sielta meidan vanhemmatkin selvinneet.

PS: kaykaa lukemassa uusin ylioppilaslehti ja Mikko Metsamaen kolumni, mielestani varsin osuva

Ite kyllä osaan kituutella pelkällä opintotuella :) mutta sellainen asia kyllä ottaa pahasti nuppiin että jos muuttaa yhteen kundikaverin kanssa, niin silloin tavallaan on kundikaverin elätettävänä elikkä ei saa opintotuen asumislisää, ei auta vaikka tekisi vuokrasopimuksen jne! Joten kundi joutuu maksamaan sitten molempien veden tuhlaukset ja sähköt. (Siis näin mikäli mitättömän pieni tuloraja ylittyy. Minusta pitäisi tällainen tuloraja poistaa kokonaan... ) .Luulempa että moni pari (joita toinen opiskelee) ei juuri tästä syystä muuta yhteen... :/

Minun mielestä ennemmin vähän parempi opintotuki ja tulorajat saa olla. Se on kuitenkin opintoTUKI!!!!!!!!!! Mun mielestä on typerää valittaa, että tuet viedään, kun tienataan sen verran, että voisi jo omistakin maksella esim vuokraa. Ja sitten ihmetellään korkeita veroja, kun ihmiset nostaa tukea ja saa palkkaa samaan aikaan.

Sanon silti vielä kerran, että tuki ei tosiaan riitä kunnolla varmaankaan kaikkiin kustannuksiin jos asuu vaikkapa pääkaupunkiseudulla. Itse asun Turusssa ja maksan tyttöystävän kanssa kolmiosta yhteensä n. 550€/kk, ja kesätöistä säästetyillä rahoilla ja opintotuella pärjätään ihan hyvin. Yksin asuminen on tietysti kalliimpaa.

Edit. Lisätään nyt vielä, että Turussa ei autoa tarvitse, eikä meillä alkoholia paljon kulu. Ainoa isompi kuluerä mulla on lisäravinteet ja kännykkä.

Suositut

Back
Ylös Bottom