Vetoomus Suomen valtioneuvostolle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Mun on aivan pakko vastata, vaikka olenkin kuukauden myöhässä! (En uskaltanut vielä lukea tätä puolta :rolleyes: )

Anyway.

Sarjassamme kisälliopiskelu.

Opiskelin jonkin aikaa sairaanhoitajaksi ja voi luoja sitä teorian määrää. Blaablaablaablaablaa. Teoria sitä ja teoria tätä. Piti esim. tenttiin opiskella kirja, joka kertoi asiantuntijaksi kehittymisestä.

No mä lopetin sen koulun, ei ollut mun ala, mutta voin kertoa, että PELOTTAA mennä sairaanhoitajien hoivattavaksi, kun tietää miten vähän siellä koulussa oppi siitä itse työstä.

Piikittämiset ja katetroimiset sun muut jutut opiskeltiin yhden päivän aikana: eka oppitunti pistämisen ja katetroimisen teoriaa ja sitten vaan vettä piikillä koulukaverin pakaraan ja ihon alle ja katetrointi harjoiteltiin muovisella nukella!

Tällä pohjalla lähdettiin harjoitteluun tekemään työtä oikeiden ja elävien ihmisten kanssa.

Voisin sanoa, että suuri osa monista opiskelualoista on ihan turhaa löpinää, jota ei sitten työelämässä tarvi ollenkaan.

Ja opintotuesta sen verran, että systeemi ei toimi. Opiskelijat näkee nälkää eikä pysty opiskelemaan, kun pitää tehdä duunia, että saisi vuokransa maksettua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Hippa
Ja opintotuesta sen verran, että systeemi ei toimi. Opiskelijat näkee nälkää eikä pysty opiskelemaan, kun pitää tehdä duunia, että saisi vuokransa maksettua.
Ja sitten ei kuitenkaan saa tehdä duunia yli kituutusrajan vaikka opinnot edistyisivätkin vaaditulla tavalla. (siis tulorajat on p*rseestä, opintoviikkovaatimus riittäisi).

Originally posted by Hippa

Ei pitänyt ainakaan mun kohdalla paikkaansa. Opiskelin 1540mk + asumislisä (olikos se jotain 70% paikkeilla vuokrasta?) tuloilla, eli n. 2200mk/kk joitain vuosia (no, ok, äiti avusti ehkä n. 1000mk per vuosi). Ns. tärvyyrahaa (täysin löysää rahaa, laita ihan mihin vaan) jäi joka kk n. 200-300mk, siis ruoan, sähkön ja vuokran jälkeen. Siihen aikaan mulla (eikä paljon muillakaan -> 90-luvun alkupuoli) ei ollut kännykkää eikä muutakaan puhelinta, joten puhelinkuluja ei ollu. Ruokaan laitoin n. 700-800mk/kk ja vuokra oli tonnin pintaan. Töitä en tuohon aikaan tehny ees kesällä.

Tod. ankeeta köyhäilyähän se oli, mutta nälkää en nähny ikinä ja opiskelutkin eteni kohtuullisesti. Huom! tuolloin en vielä voimailua/punttireeniä harrastanu ja muutenkin söin aika paljon vähemmän ja halvemmalla kuin nykyään.

Tuommonen köyhäilymeininki edellyttää kuitenkin:
1) helvetin nuukaa luonnetta tai semmosen opettelua, KAIKESTA pitää säästää!
2) ajatusmaailmaa, johon ei kuulu kulutus olennaisena osana, tämmöinen puuttuu suurimmalta osalta nykyajan (nuorista) ihmisistä
3) tod. halpaa asuntoa, mikä lienee esim. Helsingissä melkein mahdottomuus.

Kyllä, olen sitä mieltä, että opintotukea saisi nostaa ainakin samalle tasolle kuin mitä peruspäiväraha/minimityöttömyystuki on, mutta sillä nykyiselläkin opintotuella elää (siis pysyy hengissä), JOS on halpa asunto ja osaa kitsailla 100% kaikesta. On mieletöntä, että opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, joille lainaa pidetään suunnilleen palkkaan verrattavissa olevana tulona, mutta monien opiskelijoiden sääteliäisyydessäkin olisi parantamisen varaa.

Originally posted by Naula
Mun mielestä koko opintotukijärjestelmän vois lakkauttaa. Siitä ei tule mitään muuta kuin ylimääräistä päänvaivaa, kun yrittää sovitella tuloja ja opintotukia. Maksettais vaan kaikki ihan itte.

Naula tokasi tavallaan aivan naulan kantaan.

Mun mielestä opintotuen maksamisen vois lopetta myös kokonaan. Ne kellä on siihen varaa joskus elämänsä aikana, opiskelkoot.

Nyt on jo aivan liikaa korkeasti koulutettuja ihmisiä alemmissa ammateissa. Tuntuu, että joka toinen on insinööri tai maisteri.

Ei mua kiinosta kustantaa verorahoilla jonkun toisen kallis opiskelu, kun ittekin olen sen maksanut mitä olen opiskellut.

Sitte kun ne valmistuu niillä on tavoitteena kuitenkin ulkomaat ja verot jää saamatta takaisin.

Joo, olen Iivilin kanssa samaa mieltä että kyllä sitä oikein piheilemällä tulee toimeen sillä opintotuella. Riippuen erittäin suuresti juuri siitä asumisen hinnasta. Itsekkin juuri tällähetkellä taas asun solussa kun tuli tuota paikkakuntaa vaihdettua, mutta sitten sen yksiön kanssa meneekin vaikeaksi kun lohkastaan se 2000mk siitä vähän päälle kahdestata tonnista.

Kaksi vuotta kun nyt on opiskellut nin tosiaan on saanut pihisteltyä niin että on joskus jäänyt sen satkun pari aina plussallekkin, mutta ei sitä perhana jaksa! Ja kaikki kaveritkin jo haukkuu perhana niin pihiksi, heh.:D

Nyt on sitten huomannut että tuntuu ruokaan menevän paljon enemmän rahaa kuin ennen... liekkö kallistuneet juuri nuo kaikki halvat opiskelijaruoat, sitten just ne kalliit ökyruuat halventuneet? Että eipä se paljon opiskelijaa lohduta jos sisäfile onkin enää 10e/kg entisen 12e/kg sijasta, kun maito ja tuna kallistuu:mad:

Mitähän vielä.... niin kaveri mainitsi jostain sellaisesta kuin että työttömät saisivat oikeuden opiskella, menettämättä korvauksiaan. Jos tuo on sitten totta, niin luulisi olevan kohtuullista että opintotuki nostetaan työttömyyskorvausten tasalle....tai sitten tehdäänkin temput ja lasketaan kaikki tuet opintotukien tasalle, heheh

Originally posted by Fat22
Noista ETENKIN lentäjä ja lääkäri on ammatteja jotka oppii paremmin ja nopeammin tekemällä.

Uskaltaisitko lentää kanarialle koneessa, missä joku kouluttamaton ensikertalainen hajoittelee tai olla kouluttamattoman ensikertalaisen leikeltävänä? Kaikenhan oppii tekemällä...;)

Originally posted by Naula
Mun mielestä koko opintotukijärjestelmän vois lakkauttaa. Siitä ei tule mitään muuta kuin ylimääräistä päänvaivaa, kun yrittää sovitella tuloja ja opintotukia. Maksettais vaan kaikki ihan itte.

Jaaha, lopeta kuule ite ittes. Saatana tuu tänne kituttaan.
Millä vitulla muka maksat kaiken ite, jos...
A) Ei oo töitä
B) Isukki ei maksa kaikkee (jollekin on tainnu maksaa kun varaa latoa tälläisiä kommentteja).
C) vaikka ois töitä, niin sitten ei riittäis aika inssityön tekoon, koulussa käyntiin, töissä käyntiin, ruuanlaittoon (juu, tapan ja teen itse ruokani enkä hae valmissapuskaa kaupasta), jossain välissä pitäs käydä salilla sekä pitää emäntä tyytyväisenä. Tämän lisäksi löytyy vielä muita arjen pieniä askareita kun ei sattumoisin ole äiti hoitamassa. niin perkele!:mad2:

Ja mitä tuohon opintotuen riittävyyteen tulee, niin se eihän se perkele riitä mihinkään. Muistaakseni opintotuki mitä tällä hetkellä tulee on jotain 420-430e/kk. Tästä menee vuokraan 230e/kk, tankillinen bensaa autoon 50e/kk, ruokaan n. 50e/vko eli 200e/kk, tämän jälkeen lasketaan sitten koululla kahvirahat eli 2x päivässä tekee (2x5x4x0,7e) 28e/kk.
Tässä vaiheessa ollaankin jo n. 70e pakkasen puolella, eikä tässä ole edes kaikki menot, kuten varmasti arvaatte.

:mad2:Joten jos joku alkaa mulle saatana nillittään siitä kuinka opintotukijärjestelmä paapoo opiskelijoita, niin se samanen idiootin retku syö ruokansa pillillä seuraavan kuukauden ajan. Vittu turha odottaa edes vahingon korvauksia kun ei ole rahaa millä maksaa.:mad2:

nimim. vittuttaa jo tuo velan ottokin, saatana!

edit. Tarkistin just bonusostokertymän (prisma/s-ketju) tälle kuulle. tällä hetkellä 247e ja vielä ois viikko jälellä, kun opari maksetaan kuun 4. päivä

Originally posted by Läissy
Ankka puhuu todella asiaa. Naula saa päättää päivänsä ihan vapaasti.

Herkkää. Että ei asiat tappele vaan ihmiset vai mitenpäin sen pitikään mennä? On täällä muutkin opiskelleet ja varmasti tiedetään mitä se on. Mutta jos tuommosella metelillä ja henkilökohtaisuuksillä lähdetään liikenteeseen, niin sehän osoittaa vaan sen, että teidänkin sivistämiseenne käytetyt rahat on ilmeisen selvästi menneet hukkaan.

No meikälainen ei ois opiskeluaikana tullu toimeen pelkällä opintotuella, niinpä sitten teinkin töitä kaikki vko loput ja syys,joulu,talvi,kesälomat. Viis veisasin opintotuen tulorajoista ja jälkikäteen niitä sitten makselinkin 16000mk takasi valtiolle, joten loppupelissä elätin itteni omalla työllä. Vois sanoo että se on valinta kysymys miten aikoo tässä maailmassa pärjätä ,omillaan ilman valittamista vai tukien turvin kokoajan niiden vähyyttä valittaen.

Originally posted by colemanni
Vois sanoo että se on valinta kysymys miten aikoo tässä maailmassa pärjätä ,omillaan ilman valittamista vai tukien turvin kokoajan niiden vähyyttä valittaen.
Näinhän se vähän on. Kukaanhan ei koskaan saa riittävästi rahaa. Vai käsi ylös joka tyytyväinen tuloihinsa.

on se ny kumma kun ei toiset siedä kuunnella mitään poikkeavia mielipiteitä vaan heti ollaan leipomassa turpaan. erittäin fiksua argumentointia.

itekin oon kasannu isot kasat opintolainaa mut ei se mua vituta. ne jotka pihisteli enemmän opiskeluaikoinaan ei joutunu ottaan lainaa mut elintaso oli sit sen mukanen, oma valinta. parikyt vuotta sitten kaikki paitsi pappa-betalarit makso opiskelunsa opintolainalla ja pätkätöillä. kysyypä vanhemmiltanne millä ne opintonsa makso (jos ovat kouluja käyneet)? ihme maa tääkin on jos valtion pitäs kaikki kustantaa, joka elämänvaiheessa????

noh, omasta mielestä nykyinen opintotukijärjestelmä on syvältä. ei yksinään elätä, ei salli osatoimityötä eikä kannusta opiskelemaankaan.

Pliis, ottakaa nyt vähän järki käteen. Muuten Suomi on aika paska maa, mutta kyllä koulutus on hoidettu hyvin. Esim. Amerikassa maksaa yliopisto-opiskelu halvassakin yliopistossa lukukausi $12000-13000. MIT:ssä, jonka sivua satuin huvikseen lukemaan maksoi lukukausi $40000, ja se oli yksi vuosi. En usko että suomalaisissa yliopistoissa niin surkeaa tietoa tarjotaan näihin kalliisiin yliopistoihin verrattuina, vaikka opiskelu ei maksakaan mitään ja meille jopa MAKSETAAN opiskelusta. Muuten kyllä olen sitä mieltä että opiskelijat saisivat saada tukea työttömyystuen verran ainakin, mutta niinhän ne nytkin taitavat saada....ööh.

Originally posted by Dean Kuntz
Muuten kyllä olen sitä mieltä että opiskelijat saisivat saada tukea työttömyystuen verran ainakin, mutta niinhän ne nytkin taitavat saada....ööh.

Noku ei edes saa, sepäse. On se työttömyysraha jonkin verran enempi.

Juu, työttömyyskorvaus on hieman enempi...
Viime lukuvuotena oli kämppäkaverina maanis-depressiivinen paska, jonka kanssa oli juttua noista rahoista. Se kun sai jotain työttömyyskorvaushässäkkää (en muista mitä).
Hieman vituttu kun sillä jäi noin tonnin verran enemmän (vanhaa) rahaa käteen mitä mulla.

Ja jos aletaan vertaileen noita koulutus hommeileta, USA vs. Suomi, niin saatana samalla pitäs ottaa huomioon seuraavat asiat: Palkkataso ja verotus.

Suomen pääomaverotus

On totta että OECD maissa 29% pääomaverotusprosentti on keskikastia. Tämä sinänsä ei kuitenkaan merkitse hevon paskaa koska efektiivinen veroaste on korkeampi ja jälleen kerran OECD maiden huipputasoa. Tämä johtuu siitä että lähes kaikissa maissa on erilaisia veroastetta huojentavia seikkoja.

Muistaakseni esim Saksassa pääaomaveroprosentti on huomattavasti korkeampi mutta yli 1 tai 2 vuoden omistuksessa olleista osakkeista ei joudu maksamaan myyntivoitosta veroa. Vastaavanlaiset veroastetta huojentavat alennukset laskevat efektiivisen veroasteen alle Suomen veroasteen.

Eli kuten aina voit olla varma että maksat huippuluokan veroja maailmassa veron laatuun katsomatta kun asut Suomessa.

OECD maista noin kuudella on yleensä edes olemassa varallisuusvero jota voi pitää melkoisena harvinaisuutena verojen joukossa ja Suomessa "varallisuus"-rajat ovat luonnollisesti aivan naurettavan alhaalla.

Kyllä tä systeemi taas löi pahasti silmille: menin kyselemään jotain lomakkeen täyttöohjetta ja huomasin mielenkiintoisen pykälän Kelalla: pääomatuloissa ei saa vähentää luovutusvoitoista mitään luovutustappioita tai muitakaan kuluja. Siis kun verottaja (joka nyt vaikuttaa laupiaalta samarialaiselta Kelaan verrattuna) verottaa tietysti siitä mitä jää viivan alle, niin Kelan mielestä tuloja ovat kaikki positiivinen kassavirta ilman vähennyksiä (vrt liiketoiminta) ja kulut ja tappiot vaan 'oma valinta' mihin on tulonsa halunnut käyttää. Jos ymmärtää yhtään esim päiväkaupan luonnetta on pykälä täysin järjetön!!!

Tulos: kun omasta ja verottajan (tästäedes my mate) mielestä mun pääomatulot ovat viime vuodelta pelkkää miinusta n 4000€, olen Kelan mielestä ansainnut niin paljon että joudun maksamaan itseasiassa kaiken vuoden 2002 (ja itseasiassa myös 2001) nostamani opintotuet takaisin korkoineen päivineen. eli pitkälle yli 5000€ maaliskuussa Kelalle(tai voinhan odottaa vuoden ja maksaa taas 15% korkoa), kiiitooos. Lisäksi olen tietenkin kärvistellyt tulorajojejen ylittymisen pelossa viimeiset 5kk tekemällä normaaleja ansiotöitä mahdollisimman vähän ja keskittynyt opiskeluun, kaikki nyt turhaan. Kiva oravanpyörä on valmis kun alan maksamaan kelalle tota summaa takaisin, yritän samaan aikaan tienata omaan elämiseen rahat. Ja tietenkin kun tämän vuoden vapaasta tulosta menee 5k€ Kelalle mulle jää taas 4000€ elämiseen opintotuen jälkeen niin tämähän ei tietenkään riitä eli tulorajat on pakko ylittää taas ja seuraavana vuonna on taas sama rumba edessä.

Voisin nyt mututuntumalta sanoa että opiskelut eivät välttämättä tule menemään suunnitelmien mukaan. Itsehän olen tähän tilanteeseen itseni ajanut, ei auta valittaa, mutta kohtuuttomalta ja järjettömältä tämä taas tuntuu.

Itse opiskelin 90-luvun alussa. En tiedä oliko opintotulki silloin lamavuosina nykyistä suurempi, mutta ihan hyvin tultiin toimeen, tehtiin ulkomaanmatkojakin vaikka molemmat opiskeli ja töitä tehtiin vain kesäisin.

Joo riittää opintotuet ihan sairaan hyvin. Mulla menee koko opintotuki+asumislisä pelkkään vuokraan. Sähköt meneekin sitten jo omasta pussista. Ihan turha hehkuttaa tukien riittävyyttä, jos asuu jossain pikkupaikkakunnalla jossa on halvat vuokrat. Jos et saa Helsingistä opiskelijakämppää niin vuokrat on taivaissa.

No mulla on onneksi ollut aina niin paljon töitä kun olen halunnut, mutta sääliksi käy pelkän opintotuen varassa kituuttavia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom