Vetoomus Suomen valtioneuvostolle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tämän myös Pakkotoistolaisille
tuoda julki. Lukekaa ja allekirjoittakaa, ken näkee asian itseään koskevan tai haluaa antaa tukensa.

Liity rintamaan vaatimaan opintotuen tarveharkinnan kohtuullistamista.
Tulorajoja ei ehkä koskaan voida poistaa, mutta ainakin nykyistä
järkevämmäksi ne on saatava.

Jos Sinäkin olet sitä mieltä, että nykysysteemi - opiskelijoiden
tuloloukku - on räikeä ja pikaista korjausta vaativa yhteiskunnallinen
epäkohta, käy lukemassa valtioneuvostolle osoitettu vetoomus alla
olevasta osoitteesta ja allekirjoita se. Vain vaikuttamalla vaikutat.

http://www.helsinki.fi/~haapea/vetoomus.html

Sivuilla on myös lista muista allekirjoittajista. Nimet päivittyvät
listalle pienellä viiveellä, koska ne tarkistetaan ennen lisäämistä
akuankkojen ja vastaavien poistamiseksi. Asia on tärkeä, ja
vetoomuksen alullepanijat toivovat asiallista suhtautumista hankkeeseen.

Tätä viestiä saa ja on syytä lähettää edelleen mahdollisimman laajalti.
Ristiinpostitus on ikävää ja sitä pahoitellaan, mutta siltä ei koskaan
voitane täysin välttyä. Maltti on siksi valttia. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No niin, toivottavasti vaikuttaa johonkin. Itse ainakin painin tulorajoista johtuvien ongelmien kanssa vaikka opinto+asumistuki mielestäni on suht kohtuullinen pärjäämisen kannalta. Tällä hetkellä menee n 800€ miinukselle/kk kun teen niin vähän duunia tulorajojen paukkumisen takia (jokaisesta tienatusta tonnista maksaisin ~700€ valtiolle, ei kannata).

jep jep, työnteko ei tosiaan kannata juuri ollenkaan niiden tulorajojen jälkeen, käytännössä ainoa joka hyötyi nytkin sen jälkeen tekemistäni töistä oli verokarhu....mieluumminhan senkin ajan olisi levännyt ja urheillut ja opiskellut täysipainoisesti.

On muuten kyllä hienoa tämä Suomemme nykytilanne. Ihmisiä verotetaan ja rankaistaan sitä isommalla kädellä, mitä enemmän tekevät työtä. Edes opiskelijoille ei anneta armoa.
Suomi on siitä outo maa katsottuna melkein mistä muualta tahansa ettei täällä kannata tehdä paljoa töitä.
Tämä progressiivinen verotus on yksi niistä harvoista syistä miksi on olemassa mahdollisuus että jonain päivänä kun valmistun, muutan jonnekin huitsin vittuun täältä. Sen verran mainioksi homma menee vuosi vuodelta.

Mun mielestä koko opintotukijärjestelmän vois lakkauttaa. Siitä ei tule mitään muuta kuin ylimääräistä päänvaivaa, kun yrittää sovitella tuloja ja opintotukia. Maksettais vaan kaikki ihan itte.

Ehdottomasti allekirjoitin tuon. Sillä systeemi qsee niin raa'asti opiskelijalle ettei oo järkee. EDIT: Poistettu ERITTÄIN räikeitä kommentteja Naulalle.

paddington: niinhän mä teenkin eli töitä, töitä ja töitä. paperit ulos neljässä vuodessa.

harmi, kun läissyn kommentit jäi näkemättä.

Kieltämättä saa vain pahalle päälle koko asian ajatteleminen :mad2:

Minusta hyvä systeemi olisi se, että tuen saa jos kertyy tarpeeksi opintoviikkoja. Jos pystyy tekemään töitä ja silti opiskelemaan täysipäiväisesti niin eikö se ole vain osoitus hienosta ahkeruudesta jota pitäisi arvostaa, mutta ei meillä Suomessa meitä opiskelijoita paljon arvosteta. Ainut ihmisryhmä joka joutuu ottamaan lainaa saadakseen ruokaa. Halpoja asuntoja ei ole ja tuki + lisä menee melkein kokonaan vuokraan. Eli ei jää vaihtoehtoja kuin tehdä töitä ja/tai ottaa lainaa. Jos tunteja viikossa ~40 niin raskasta on tehdä töitä ja sitten rangaistaan vielä päälle töiden tekemisestä. Ilmeisesti suurin osa politikoista on ollut perheistä joissa pätee lause "pappa betalar". Eli ei mitään tietoa oikeasta tilanteesta.

On minullakin tuttuja jotka pärjää hyvin ja ei tiedä oikeasta elämästä mitään sillä isukki maksaa autot ja juhlimiset ja sit sanovat, että hyvin tuki riittää elämiseen.

Opiskelut mulla siinä vaiheessa, että sain kesällä ihan ok palkkaisen työn ja nyt tullaan valtion puolelta rankaisemaan. Eli lainaa taitaa taas talvella tarvita sen takia. Voisin tehdä nytkin enemmän samaa hommaa, mutta joutuu maksamaan kovat summat takaisin.

Pistipä vihaksi koko aihe...

Mä aioin yrittää ensi vuonna pärjätä täysin ilman tukia. Jos pystyn pitämään silti vaikka 20nopan lukukausivauhtia niin olen tyytyväinen. Jos ei onnaa niin nostan tukia sitten syksyllä.

Originally posted by PainGain
On muuten kyllä hienoa tämä Suomemme nykytilanne. Ihmisiä verotetaan ja rankaistaan sitä isommalla kädellä, mitä enemmän tekevät työtä. Edes opiskelijoille ei anneta armoa.
Suomi on siitä outo maa katsottuna melkein mistä muualta tahansa ettei täällä kannata tehdä paljoa töitä.
Tämä progressiivinen verotus on yksi niistä harvoista syistä miksi on olemassa mahdollisuus että jonain päivänä kun valmistun, muutan jonnekin huitsin vittuun täältä. Sen verran mainioksi homma menee vuosi vuodelta.
Toisaalta pääomatulojen verotus on Suomessa melko alhainen muihin OECD-maihin verrattuna.

Originally posted by sakuraba
Toisaalta pääomatulojen verotus on Suomessa melko alhainen muihin OECD-maihin verrattuna.

Ei pidä paikkansa. Suomen 29% (plus 15% varallisuusvero) on alhainen meidän omaan tuloverotukseen nähden mutta on kansainvälisessä vertailussa OECD-maistakin kärkikastissa.

Originally posted by Naula
Maksettais vaan kaikki ihan itte.

Naula, ongelma on se, että kaikille isi ei maksa niin hyvin ja toisaalta kaikki ei saa töitä. Mutta ei se haittaa; Naula voi maksaa mun vuokrat ja safkat, mutta mites salikortti?

Originally posted by meitsi
Ei pidä paikkansa. Suomen 29% (plus 15% varallisuusvero) on alhainen meidän omaan tuloverotukseen nähden mutta on kansainvälisessä vertailussa OECD-maistakin kärkikastissa.
Varallisuusveron suuruus on 0,9 prosenttia. Varallisuusveroa joutuu maksamaan, jos varallisuus ylittää tietyn tason. (Muistaakseni 200 000 euroa) Verottaja laskee omaisuuden arvon reilusti markkinahintoja alemmaksi, joten käytännössä melko harva suomalainen joutuu kyseistä veroa maksamaan.

Pörssiosakkeiden luovutusvoittojen verotus saattaa Suomessa olla OECD-maiden kärkikastissa, mutta on syytä muistaa Suomen yhtiöveron hyvitysjärjestelmä, jonka ansiosta osakkeenomistajat eivät joudu maksamaan osingoista veroa. Muiden pääomatulojen osalta 29 prosenttia on alhainen verrattuna muihin OECD-maihin.

Originally posted by Naula
Maksettais vaan kaikki ihan itte.

Juu no ole onnellinen jos toi pelittää omalla kohdallasi. ainakaan meikäläisen koulu ei todellakaan mahdollista opiskelujen lomassa tapahtuvaa työskentelyä ja jos tekisin vaikkakin 3h päivässä töitä, siinä se päivä sitten olisikin.
Se on aivan tosi että systeemi kusee kyllä tällä hetkellä mutta en nyt aloita siitä enempää kun alkaa tentti(klo 16.15!).
Ei tää koulukaan kyllä niin hienoa ole...

Itse näen opiskelijoiden tuloloukun tarkoituksellisena opiskelijoiden työelämästä poispitämisenä samoin kuion pitkät opiskeluajatkin. Kertokaa mulle yksikin ammatti mitä ei oppis nopeammin ja paremmin menemällä 'kisälliksi' eli paikan päälle katsomaan ja kuuntelemaan työn tekemistä ja itse pikkuhiljaa opettelemaan.

Opiskelijat pysyvät mukavasti poissa rumentamasta työllisyyslukuja ja lisäksi heikdän mahdolliset taloudelliset vaikeudet voidaan sysätä heidän omaksi syykseen. Nykysysteemi ei muutu ennenkuin opiskelijat alkavat äänestää joukolla ja ajamaan omaa etuaan.

Originally posted by Fat22
Kertokaa mulle yksikin ammatti mitä ei oppis nopeammin ja paremmin menemällä 'kisälliksi' eli paikan päälle katsomaan ja kuuntelemaan työn tekemistä ja itse pikkuhiljaa opettelemaan.

Oletko nyt tosissasi?

Originally posted by Fat22
Kertokaa mulle yksikin ammatti mitä ei oppis nopeammin ja paremmin menemällä 'kisälliksi' eli paikan päälle katsomaan ja kuuntelemaan työn tekemistä ja itse pikkuhiljaa opettelemaan.

Liikennelentäjä
Ydinfyysikko
Insinööri
Lääkäri

Siinä muutamia. Riippuu tietenkin henkilön lahjakkuudesta yms. mutta tuskimpa uskaltautuisin esim. "kantapään kautta" oppineen lääkärin suorittamaan leikkaukseen..

Noista ETENKIN lentäjä ja lääkäri on ammatteja jotka oppii paremmin ja nopeammin tekemällä.

Ydinfyysikko ja insinööri? Mitä himputtia ne ees tekee? Kai niiden työ sitten on melkeen samaa ku koulutuskin :)

Olen tosissani.

Edit: Niin tokihan JONKINasteinen teoriakolutuskin on varmasti hyödyllinen monissa ellei kaikissa ammateissa. Mutta Montako vuotta istut koulussa ennenkuin pääset leikkaamaan ihmistä? Eiköhän siinä ajassa oppis AIKA paljon kun seurais leikkauksia, kattois mitä kohtaa siellä törkitään ja mitä ei, kyselis miks niin tehään jne.

Voi luoja... :lol2:

Mihin tarvitaan teoreettista koulutusta:

*clip* Teorialla on suuri merkitys myös arkielämässä, vaikka usein halventavasti puhutaankin teoriasta jonain täysin hyödyttömänä ja epäkäytännöllisenä asiana.

Ilman teoriaa jokin toiminta täytyisi opettaa esim. ohjaamalla suoraan fyysisesti toisen toimintaa tai näyttämällä mallia. Tällainen opettaminen on usein hyvin hidasta ja vaatii paljon toistoja. Lisäksi se onnistuu yleensä vain yhdelle tai muutamalle oppilaalle kerrallaan. Mitä parempi teoria meillä on käytettävissä sitä nopeammin ja luotettavammin asia voidaan opettaa ja hyvin monelle oppilaalle samalla kertaa.

Toiminnan teoria on siis käytännössä tärkeä ja hyödyllinen asia sen takia, että se on mahdollista kielellisinä viesteinä siirtää toisille ihmisille ja näin voidaan opettaa toimintaa ja keskustella toiminnasta. Edelleen sillä on merkitystä myös toimijalle itselleen, koska tällaisen teorian avulla hän pystyy tietoisesti ohjaamaan omaa toimintaansa.

Teoria mahdollistaa sekä yksilöllisen että kollektiivisen (yhteisen, joukko-) toiminnan tietoisen ohjaamisen etukäteen, ennekuin on toimittu. Toiminnassa voidaan aina tietysti tehdä valintoja, mutta teoriassa näitä valintoja voidaan tehdä etukäteen ja arvioida, mitä niistä seuraisi. *clip*

Lähde: http://wwwedu.oulu.fi/kasope/ao

Suositut

Back
Ylös Bottom