Vesijäähdytys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
22.6.2002
Viestejä
4 748
Nyt ekaa kertaa olisin kasaamassa vesijäähyä, niin mitäs kaikkea kannattaisi ottaa huomioon..
Alustavasti olen tälläistä ajattellut:
SWIFTECH MCW5000-INTEL
Eheim 1048
Vedenjäähdytin Black Ice Xtreme tai Black Ice XTREME II
SWIFTECH MCW50
Swiftech MCW20-R Emon piirisarjan blokki


+putkea, jotain tankkia yms. Vai olisikos tuohon jotain vaihdoksia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pumppu on hyvä ja samoin tuo Black Ice Extreme II. Itselläni on molemmat ja hyvin on pelittänyt. Noiden lisäksi kokoonpanoon kuuluu Jimm´sin kupariset prossu-, näyttis- ja piirisarjablokit, Innovatekin vesisäilö sekä 2x 12cm tuularia imemässä kennostasta n. 6 sentin päässä ilmaa uloskotelosta. Sun kannattaa ostaa tankki sen takia, ettei tartte ilmata, koska se on vittumaista hommaa. Noihin tarttet sit lisäks just silikoniletkua(taipuu paremmin), letkunkiristimiä sekä mahdollisesti 2xT-haaroituskappaletta. Nuo Swiftechin blokit ovat vissiin aika kalliita, samaan tulokseen pääset myös ihan perus kupariblokeilla(www.jimmspc-store.fi). :kippis1:
 
Swiftechin blokki vaihtuu Zalmanin blokkiin. Myöskin emon piirisarjan blokki on melkeinpä turha, joten passiivi saa jäädä. Näyttiskortin blokki jää myös toistaiseksi, koska Artic cooling silencer on jo kiinni.
 
Ai Jimmyllä on nykyään tommosia vesisäiliöitäkin myynnissä. Itse kun kolmisen vuotta sitten leikin vesijäähyn kanssa, niin oli 10l sinkkiämpärissä vesi+glykoli-seos. No kerran se sitten 8 litraa vesiglykolia kaatui huoneen lattialle ja tiedättehän minkälaisen pinta-alan 0,1dl lasista läikkynyttä vettäkin peittää. Eli koko saatanan huoneen lattipinta-ala oli sen tahmean seoksen peitossa. Siihen loppui vesijäähyn kanssa pelleily ja koneen ubervirityskin taisi jäädä samalla. Jäähdyttimenä oli purkamolta haettu vm.82 Escortin lämppärin kenno. Sitten myöhemmin oli Ladan lämppärin kenno joka oli kuparista ja sopi paremmin tarkoitukseen.

Blokkia ei tarvitse kiristää överitiukalle, koska jäähdytysteho ei siitä perustiukkuudesta parane. Itse poltin yhden 1.2GHz T-birdin kun kokeilin miten blokin löysennys vaikuttaa lämpöihin. En huomannut, että blokki oli kokonaan irti prossusta ja se oli parissa sekunnissa selvä peli.
 
Jos sulla on suhteita johonkin putkifirmaan, niin suosittelen Grundfosin pumppuja. Omasta pumpusta ei huomaa käykö se vaikkä pitäis kädessä. Malli on Grundfos UP15-14B. Maksoi 88€.
 

Liitteet

  • pumppu.jpg
    pumppu.jpg
    169,3 KB · Katsottu: 846
Mulla kävi vesijäähyn kanssa sillain, että prossun blokki vuoti aivan inasen vähän vettä letkun liitoksesta.
Kone kävi vesijäähyllä mainiosti viikon verran, kunnes yht'äkkiä tipahti yks tippa vettä näyttiksen päälle liitoksesta ja näyttis kosahti oitis.
En käsitä, kuinka se blokki vuoti vettä, letku oli todella jämptiä letkua ja kiristin oli niin kireällä kuin sen vain sai.

Kannattaa olla siis tosi tarkkana jos vesijäähyä rakentelee. mulla näyttis meni takuuseen.
 
joskus duronia kellotin.. 600mhz -> 1400mhz.. =D eli..

-20C pakkasta ulkona, vanha lämpöpatteri pihalle.. letkuun kiertämään auton pakkasnestettä ja vettä akvaarion pumpulla (myös pissapojan pumppua kokeilin, mutta pysähtyi välillä). prossun päälle 75W peltier omalla virtalähteellään.. säiliönä toimi sanko.

parhaillaan prossun lämmöksi mitattiin -40 - -50C. peltierin lämmönsiirtokyky ei vaan riitä pitämään pitkää aikaa päällä.

parhaan saisi tietenkin vanhasta pakastimen kompurasta..
 
Täällä tällä hetkellä vähän vaiheessa vesijäähy, ennenkuin uusi kotelo valmistuu. Mutta on hiljainen.
 

Liitteet

  • IMG_0003 (Small).JPG
    IMG_0003 (Small).JPG
    40,8 KB · Katsottu: 700
Ite olin sillon aikoinaan väsäämässä kompurajäähyäkin, mutta se jäi sitten tekemättä. Meinasin jääkaapin kompuralla jäähdyttää vettä, kun suora kompurajäähy on melko hankala väsätä. Kompurajäähy on varmaan tehokkain jatkuvassa käytössä mahdollinen jäähdytin. Nestetypellä tai kuivajäällä ei kovin montaa minuuttia jäähdytetä ilman, että tarvitsee lisäillä tavaraa.
 
Mulla on 2 kpl R134a-kompuroita vettä jäähdyttämässä. Toinen on jääkaapista purettu ja toinen juomavesiautomaatista. Niillä vesi-glykoli -seos pysyy -20c paikkeilla kun jäähdytettävänä on P4@3.9GHz,9800xt ja emo.
 
Vesijäähyjä viritelmiä en taida vielä vähään aikaan uskaltaa kokeilla.
Jos jostain löytyis käytetty VapoChill (standardi) kotelo. :kuola:

Muropaketin artikkeli Vaposta
 
Leka sanoi:
Vesijäähyjä viritelmiä en taida vielä vähään aikaan uskaltaa kokeilla.
Jos jostain löytyis käytetty VapoChill (standardi) kotelo. :kuola:

Muropaketin artikkeli Vaposta

Tuossa Standardi versiossa ei ole kovin paljon tehoa, joten viimeiset tehonlisäykset jää saamatta. Vapon hinnalla saa jo hyvän vesijäähyn ja rahaa jää ylikin vielä. Sitä paitsi nykyaikaiset näyttikset melkein jo huutavat järeäpää jäähdytystä ja vapolla ei saa kuin sen prossun kylmäksi. Vapoa selvästi tehokkaampi Nventivin Mach 2 on asia erikseen. Se tuo jo niin paljon tehoa lisää, että se saattaa jo kannattaa. Tosin hintaa näillä vermeillä on jo aika paljon ja kyseinen firma taisi mennä juuri konkkaan, joten takuu yms. ovat hieman kyseenalaisessa tilassa!
 
Vesíjäähdytyksessä ei synny kondensaatiota, koska nesteen ja ilman lämpötila ero ei ole kovin suuri.

Itsellä vuoti kanssa aluksi blokin ja letkun liitoskohdat vaikka kuinka hampaat irvessä väänsin mutteria kireämmälle. Syy: blokin liitin 9mm letku 10mm, letku ei ollut vaan tarpeeksi tiivis. Ratkaisu: normaalin juomaletkun tms. tilalle silikoniletkut ja avot 10mm silikoni taipuu tiukasti 9mm ja 12mm liitoksiin.
 
Ripe sanoi:
Vesíjäähdytyksessä ei synny kondensaatiota, koska nesteen ja ilman lämpötila ero ei ole kovin suuri.

Itsellä vuoti kanssa aluksi blokin ja letkun liitoskohdat vaikka kuinka hampaat irvessä väänsin mutteria kireämmälle. Syy: blokin liitin 9mm letku 10mm, letku ei ollut vaan tarpeeksi tiivis. Ratkaisu: normaalin juomaletkun tms. tilalle silikoniletkut ja avot 10mm silikoni taipuu tiukasti 9mm ja 12mm liitoksiin.


Silikoni letkulla on myös paljon huonoja puolia, mutta pääasia että toimii kuitenkin.
 
Ripe sanoi:
Vesíjäähdytyksessä ei synny kondensaatiota, koska nesteen ja ilman lämpötila ero ei ole kovin suuri.

Itsellä vuoti kanssa aluksi blokin ja letkun liitoskohdat vaikka kuinka hampaat irvessä väänsin mutteria kireämmälle. Syy: blokin liitin 9mm letku 10mm, letku ei ollut vaan tarpeeksi tiivis. Ratkaisu: normaalin juomaletkun tms. tilalle silikoniletkut ja avot 10mm silikoni taipuu tiukasti 9mm ja 12mm liitoksiin.

Kyllä pvc-letkuilla saa täysin pitävän liitoksen vaikka ilman kiristimiä , kunhan osaa valita komponentit oikein. Esim. 10mm liittimiin 3/8" letku pysyy varmasti ilman kiristimiäkin, mutta tuohan se kiristin siinä päällä varmuuden tunnetta!
 
jos peltieriä käyttää niin varmasti tulee kondensaatiota, tai jos jäähdyttää vettä esim. kompuralla / kierrolla ulkona pakkasessa.. yksinkertaisin kokeilu oli taivuteltava ilmastointiputki tuuletusluukusta suoraan prossun tuulettimen päälle. putken alkuosassa oli yksi 12cm puhallin.. tuolla jo pääsi kovalla pakkasella noin -10'C lämpötilaan.
 
Raven sanoi:
Silikoni letkulla on myös paljon huonoja puolia, mutta pääasia että toimii kuitenkin.
Jep, silikoniletku on yliarvostettua. Hirveän hintaista, rumaa, viiltyy helpolla vaikka terävästä pellinreunasta. Menee sitten kerralla littiin, kun kulmaa on tarpeeksi. Itse siirryn seuraavaksi 10mm silikonista 9mm pvc-letkuun.

nevahood sanoi:
jos peltieriä käyttää niin varmasti tulee kondensaatiota, tai jos jäähdyttää vettä esim. kompuralla / kierrolla ulkona pakkasessa.. yksinkertaisin kokeilu oli taivuteltava ilmastointiputki tuuletusluukusta suoraan prossun tuulettimen päälle. putken alkuosassa oli yksi 12cm puhallin.. tuolla jo pääsi kovalla pakkasella noin -10'C lämpötilaan.
Niin, sitten kun osa alkaa olla alle 5 astetta ympäristöään viileämpi, alkaa kondensiota syntyä merkittävästi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom