Verensokeri tippuu treenatessa

Meikäläisellä on jonkin verran esiintynyt ilmiötä, että treenin aikana/jälkeen tulee vapinaa ja kylmää hikeä, selvästi heikko olo. Samaa on tapahtunut myös lenkkeillessä, ja olen nyt järkeillyt että kyseessä on lie verensokerin lasku treenin aikana.

Jonkin verran esiintyy joillakin ihmisillä sitä, että haima erittää insuliinia rasituksen yhteydessä, jota tässä epäilen syyksi.. Muuten ei kyllä mitään sokeritautiin viittaavaa ole, helposti pystyy olemaan 12 h syömättä jne. Mutta seuraavaksi olisi tarkoitus joka tapauksessa hommata mittari ja vähän tsekkailla sokeritilannetta treenien yhteydessä ja muuten, niin saa lukuja asiasta.

Mutta. Esittäkääpäs hyviä keinoja estää verensokerin laskua treenatessa. Helpoin olisi tietty syödä vähän leipää ennen salia ja ehkä nauttia vähän palkkaria jo treenien aikana. Ja ainahan voi pitää vähän karkkia mukana - tosin porukka saattaa ihmetellä kun salille tullaan syömään konvehteja :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuota taidetaan kutsua nimellä hypoglykemia. Mulla oli samoja oireita kesällä, mutta ne jotenkin liittyivät kyllä estrogeeniin ja muihin naishormoneihin mulla, koska kun jätin ehkäisyn pois niin oireet hävis. No joka tapauksessa kannattaa pitää mukana aina jotaki hiilihydraattipitoista ja syödä se viimeistään HETI treenin päätyttyä, banaani on hyvä jos et halua karkkeja popsia :) Muistathan myös syödä säännöllisin väliajoin. Oletko muuten VHH:lla?

Olen hiilaritietoisella, ja välillä tulee kyllä hieman huonosti syötyä ennen aamutreeniä, se ei ainakaan auta asiaa. Mikähän olisi sopiva määrä hiilaria palkkariin, jos sitä alkaa hörppimään jo treenin aikana, hmm..

Joku viisaampi varmasti osaa sanoa siihen hiilarien määrään mutta pääasia että sitä on. Luin jostain että varsinkin monilla karppaajilla on esiintynyt noita samoja oireita.

Luin jostain että varsinkin monilla karppaajilla on esiintynyt noita samoja oireita.

Niinpä niin... treenin aikanakin muuten voi melko kivasti juoda jotakin sokeripitoista lientä kunhan ei litratolkulla läträä. Käytin itse joskus maltoa veteen sekoitettuna, se on karskien treenaajien urheilujuoma.

Minulla sokerit nousee treenatessa ja välillä paljonkin (en ole mitannut, mutta olosta huomaan kyllä. Ei nälkää yms.)
Minä syön VHH:sti ja suurimmat hiilet vajaa tunti treenistä (35-45g marjoista). Auttaa palautumisessa todella paljon.
Jätin palkkarista rasvan kokonaan pois, koska sokerit kohoaa treenatessa ja elimistö vaan varastoisi tuon rasvan.
En myöskään syö ennen treeniä (aamutreeni) muuta kuin kupin kermakahvia, bcaa + muut jauheet.

Varmaan kannattaa kopsata yleisimmistä urheilujuomavalmisteista tuo malton määrä treeninaikaiseen juomaan. Enpä muista tarkkoja lukuja, mutta suht pienistä määristä on kyse.

Olen myös yrittänyt pohdiskella, miten sais energiatankkaukset/valmistelut onnistumaan optimaalisemmin. Toistaiseksi on pitänyt jättää ainakin kahvi juuri ennen treeniä pois, sillä se saa vatsan vähän levottomaksi ja kova harjoittelu vaan tietenkin pahentaa asiaa (kofutabletti kenties vatsaystävällisempi vaihtoehto?). Samoin totesin (henk. kohtaisesti) omenan vatsaa ärsyttävämmäksi vaihtoehdoksi kuin banaanin. Tällä hetkellä tulee vedettyä banaani + 250g maitorahkaa n. 1,5h ennen treeniä (tunti liian vähän ja kahden jälkeen alkaa olemaan jo nälän tuntemuksia) ja tuollakin kombolla iski kevyehkö seinä vastaan rinta&olkapää&forkku-päivänä. Treenit sai kyllä vedettyä loppuun, mutta puolivaiheen jälkeen alkoi olemaan jo varsin heikko olo. Toisaalta takana on kevyt viikko ja treenit ovat muutenkin aika intensiivisiä ja raskaita, joten tuskin auttaisi vaikka glykogeenivarastot ja vireystila olisivat tasan 100%. Täytyy seurata seurata oliko kyse vain poikkeuksesta vaiko pysyvästä tendenssistä...

Kuitenkin pientä epäilystä herättää tuo maitorahka ja maitotuotteiden insuliini-indeksi. Kenties joku banaani+kaurahiutalesetti voisi olla kokeilemisen arvoinen, mutta toisaalta haluaisin nauttia myös kaseiinin antikatabolisista vaikutuksista ennen harjoitusta. Ois mukava kuulla, jos täältä löytyis kokemuksia samanlaisten kysymysten parissa painiskelleilta.

Käytiin pojan kanssa tutustumassa uuteen harrastukseen, jossa lapset pääsi kokeilemaan lajia. Poika heilu vähän aikaa, mutta meni jotenki väsyneeksi ja iho oli hikisen nihkeä. Ajattelin, koska mulla itsellä on sokeritauti, että pojalla on sokerit laskenu. Mittasin pojan sokerit ja ne oli muistaakseni n.5, eli ei lähelläkään hypoa.

Veikkaan että oireet joita ihmiset täälläkin on laittamassa verensokerin laskun syyksi ovat väärässä ja oireiden syy selviäsi helposti yhdellä labrakäynnillä. Kuntosali harjoittelu oman kokemuksen mukaan tekee juuri, kuin Mave-petteri kirjoitti, eli nostaa sokereita. Sitten jos tehdään pitkäkestoista kuntoharjoittelua alkaa elimistö käyttämään veren sokereita.

Tällä hetkellä tulee vedettyä banaani + 250g maitorahkaa n. 1,5h ennen treeniä (tunti liian vähän ja kahden jälkeen alkaa olemaan jo nälän tuntemuksia) ja tuollakin kombolla iski kevyehkö seinä vastaan rinta&olkapää&forkku-päivänä.

Tuohan on aika huono yhdistelmä oikeastaan.. kannattaa ennen treeniä ottaa puhdasta proteiinia (ei liikaa) joka menee nopeasti huiviin. Ei tarvitse kipata tuntikausia ennen treeniä kuten normiravintoa, toisaalta kannattaa kuitenkin odotella puolisen tuntia-tunti.

Käytiin pojan kanssa tutustumassa uuteen harrastukseen, jossa lapset pääsi kokeilemaan lajia. Poika heilu vähän aikaa, mutta meni jotenki väsyneeksi ja iho oli hikisen nihkeä. Ajattelin, koska mulla itsellä on sokeritauti, että pojalla on sokerit laskenu. Mittasin pojan sokerit ja ne oli muistaakseni n.5, eli ei lähelläkään hypoa.

Veikkaan että oireet joita ihmiset täälläkin on laittamassa verensokerin laskun syyksi ovat väärässä ja oireiden syy selviäsi helposti yhdellä labrakäynnillä. Kuntosali harjoittelu oman kokemuksen mukaan tekee juuri, kuin Mave-petteri kirjoitti, eli nostaa sokereita. Sitten jos tehdään pitkäkestoista kuntoharjoittelua alkaa elimistö käyttämään veren sokereita.

Pakko oli herätellä eloon kohta kymmenvuotias ketju :sneaky:

Onkohan tuo geenimutaatio, josta netistä löytyy jonkinverran tietoa, ainoa syy, että verensokerit tippuu treenissä hypoglykemiaan asti? Siis ihan mittarilla todetusti?

Onko tätä ongelmaa yleensä ottaen kellään "muulla"?

Monikin saa verensokerin alas ajoittamalla nopeasti imeytyvän hiilihydraatin nauttimisen väärin. Eli ensin juodaan nopeasti imeytyvä hiilarijuoma - > nopea verensokerin nousu-> insuliinia pukkaa paikalle kuljettamaan sokeria - > tähän perään kovaa liikuntaa, joka vie loputkin sokerit.

Monikin saa verensokerin alas ajoittamalla nopeasti imeytyvän hiilihydraatin nauttimisen väärin. Eli ensin juodaan nopeasti imeytyvä hiilarijuoma - > nopea verensokerin nousu-> insuliinia pukkaa paikalle kuljettamaan sokeria - > tähän perään kovaa liikuntaa, joka vie loputkin sokerit.
Perään? Eikait kukaan sitä nopeaa hiilaria ENNEN treeniä juo, vaan sen aikana ja painottuen loppupäähän. Toisaalta ihan järkeenkäypää, että se verensokerin tippuminen tuosta johtuu.

Tähän auttaa, kun opettaa elimistön toimimaan vähemmillä ja harvemmilla ravinnosta tulevilla hiilareilla. Elämä helpottuu monessa mielessä paljon, kun ei olla niin riippuvaisia ulkoisesta glukoosista.

Se ei ole kuitenkaan tutkimusten mukaan se optimaalinen tyyli tehdä asioita? Tarvitseeko niitä hillareita oikeastaan ollenkaan, jos tuolle linjalle lähdetään?

Se ei ole kuitenkaan tutkimusten mukaan se optimaalinen tyyli tehdä asioita? Tarvitseeko niitä hillareita oikeastaan ollenkaan, jos tuolle linjalle lähdetään?
Kyllä hiilareille paikkansa on.

Jaa a, optimaalinen missä mielessä? Eiks se ole hyvä tilanne treeniä ajatellen, että lihas täysi energiaa, vatsa tyhjä. Elimistö osaa hyödyntää kovan tehon tarpeen tullen glykogeenia, mutta on säästeliäs sen käytössä kun mennään pienemmillä tehoilla. Eikä tarvitse pelätä heikotuksia koskaan, vaikka ruokailu olisi ollut edellispäivänä?

Mun mielestä tuo on optimi, ainakin normi harrastajan vinkkelistä.

Optimi lienee helpoin mitata sillä että miten hyvin treenit kulkee ja miten palautuu, ainakin sille 99%:lle väestöstä.

Pakkohan se on myöntää, että intrahiilariin ja aminoihin on itsensä niin marinoinut, että niiden pois jättäminen tuntuu mahdottomalta ajatukselta.

Lähinnä mietin vain, että onko tuo yleistä, että ne ihan oikeat hypon oireet tulee ja verensokeri näyttää alle kolmea...

Pakkohan se on myöntää, että intrahiilariin ja aminoihin on itsensä niin marinoinut, että niiden pois jättäminen tuntuu mahdottomalta ajatukselta.

Lähinnä mietin vain, että onko tuo yleistä, että ne ihan oikeat hypon oireet tulee ja verensokeri näyttää alle kolmea...
Mulla tuli noi hypon oireet tolla nopealla hiilarilla enen treeniä vähän sitten treenin aikana ja kotimatkalla salilta noin ~30-45 min tärinät hiet päälle. Loppui käyttö noin viikon kestäneeseen testiin. Enkä sano että jos joku niin tykkää tehdä niin joo eikun peliä vain. Muksuilla se matalat sokerit tulee tosi paljon nopeammin. Toki onko kyse lähempänä teiniä vai leikki ikäistä lasta mutta kyllä kovalla liikunnalla ja huonolla ravinnolla ne melko matalalle painuu. Samoin elektrolyytti heilahtelut tulee lämpimillä keleillä nopsaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom