Verensokeri ja treeni

Olin just treenaamassa ja keskeytin treenin, koska lämmittelyt meni jo todella huonosti... Mittasin välittömästi treenin jälkeen verensokerin ja se oli vain 3,6 joten ei kai ole kummakaan, että treeni meni päin persettä? :curs: Minkä verran olisi sopiva verensokeri ennen treeniä? Olisikohan 6-7 väliin sopiva? En sairasta diabetestä, enkä tuntenut itseäni nälkäiseksi. Olin syönyt tälle päivälle 1800kcal ja viime ateriasta oli kulunut kaksi tuntia. Olen kylläkin ollut 3000kcal dietillä jo jonkin aikaa. Ruokavalio olisi varmaan hyvä, jos aamun kolme ensimmäistä ateriaa sisältäisi runsaasti hiilihydraatteja ja heti treenin jälkeen runsaasti hiilareita ja sopivasti proteiiniä. iltapala voisi olla sitten matala hiilihydraattinen ja runsas proteiininen. Painoa mulla on 85kg ja pituus 183cm.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä toi on ihan normaali verensokeri ei-diabeetikolle, mutta kannattaa koittaa ottaa jotain mietoa hiilaripitosta juomaa salille mukaan, vaikkapa maltoa parikyt kemmiä veteen, jos siitä sais lisää treenitehoja.

Jos syöt nopeita hiilareita kuten perussokeria, se nostaa hetkellisesti verensokerin ylös mutta vastaavasti insuliinitasot nousevat liian nopeasti, jonka jälkeen voi tulla matalikkoa - ei hyvä.

Itsellä tuollainen 4-10 mmol/l on ok, mut diabeetikkona keho on ehkä tottunut isompaan heilahteluun.

Mä kyllä osaan syödä! Tässä on mun esimerkki aamiainen: kaurapuuroa iso lautanen+hilloa ja fruktoosia päälle, yksi vehnäsämpylä kinkulla+voilevi 40%, 180g hedelmärahka, kananmuna ja juomaksi Oboy kaakaojuoma+vettä. Lisäksi otan yhden ruokalusikallisen rypsi tai oliiviöljyä. Tässä ateriassahan on n. puolet lyhytketjuisia eli nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, jotka ovat hyviä nukutun yön jälkeen, koska nostavat verensokeria nopeasti. Kaurapuuron ja fruktoosin hiilihydraatti on taasen hidasta, joten tämäntyyppinen hiilihydraatti pitää nälän poissa pitkään. Proteiinia tässä ateriassa on n. 30g ja rasvaa n.15g

TommyTiger sanoi:
Olin just treenaamassa ja keskeytin treenin, koska lämmittelyt meni jo todella huonosti... Mittasin välittömästi treenin jälkeen verensokerin ja se oli vain 3,6 joten ei kai ole kummakaan, että treeni meni päin persettä? :curs: Minkä verran olisi sopiva verensokeri ennen treeniä? Olisikohan 6-7 väliin sopiva? En sairasta diabetestä, enkä tuntenut itseäni nälkäiseksi. Olin syönyt tälle päivälle 1800kcal ja viime ateriasta oli kulunut kaksi tuntia. Olen kylläkin ollut 3000kcal dietillä jo jonkin aikaa. Ruokavalio olisi varmaan hyvä, jos aamun kolme ensimmäistä ateriaa sisältäisi runsaasti hiilihydraatteja ja heti treenin jälkeen runsaasti hiilareita ja sopivasti proteiiniä. iltapala voisi olla sitten matala hiilihydraattinen ja runsas proteiininen. Painoa mulla on 85kg ja pituus 183cm.

Siis et kerennyt edes treenaamaan vielä, vain lämmittelemään ja sitten keskeytit ja mittasit verensokerin? Heti ensimmäisenä mieleen tulee, että oisit vaan painanut menemään. Parin kovan sarjan tai kunnon lämmittelyn & itsensä läpsimisen jälkeen nousee nor- & adrenaliinitasot, ja glukagonin eritys lisääntyy, jolloin vasta päästään tilanteeseen jossa verensokeri nousee tasaisen pysyvästi korkealle syystä että glykogeenivarastoja puretaan glukoosiksi & täten polttoaineeksi lihaksille.

Eli ehkä suuri väsymyksesi johtui monen tekijän summasta, joista tuo treenin alun matala verensokeri oli vain yksi. Ja treenistä olisi voinut tulla hyvä jos olisit vienyt sen vain raivolla loppuun asti.

strike sanoi:
Heti ensimmäisenä mieleen tulee, että oisit vaan painanut menemään.

Tämä on varsin totta. Muistan itse kun joskus aloitin treenaamaan aamuisin ennen töitä ja vielä tyhjällä vatsalla. Kyllä se ekat 2 viikkoa oli vähän hankalaa ennen kuin tottui, ekalla viikolla tuntui tosiaan että on huono olo ja heikotti ja vaikka mitä. Mutta tosiaan kun reeni lähti kunnolla käyntiin niin helpotti.

Olisit vaan edes kokeillut laittaa menemään. Itsellä tänään vähän flunssanen olo. (nenä täynnä räkää muuten ihan jees olo) Olin jo jäämässä pois mutta reenikaveri pieksi salille. Voimaton olo oli kun menin. Tuloksena kevään suurimmat sarjapaino kohennukset tekniinkan ja toistojen pysyessä samassa. :rock: toivotaan vaan ettei kostaudu huomenna flunssasempana olona.

Kyllä tyhjällä vatsalla on parempi treenata kuin jos on insuliinipiikin takia kauhee hypoglykemia päällä. Mä ainakin oon niin herkkä nopeille hiilareille että heti tulee paska olo, eikä treeneistäkään tuu yhtään mitään. Kokeile vetää ennen treenejä vaan hitaampia hiilihydraatteja ja kato onko parempi olo.

Bloo sanoi:
Olisit vaan edes kokeillut laittaa menemään. Itsellä tänään vähän flunssanen olo. (nenä täynnä räkää muuten ihan jees olo) Olin jo jäämässä pois mutta reenikaveri pieksi salille. Voimaton olo oli kun menin. Tuloksena kevään suurimmat sarjapaino kohennukset tekniinkan ja toistojen pysyessä samassa. :rock: toivotaan vaan ettei kostaudu huomenna flunssasempana olona.
Mulla käy tolla tavalla juuri ennen kuin olen tulossa kipeäksi...

TommyTiger sanoi:
Olin just treenaamassa ja keskeytin treenin, koska lämmittelyt meni jo todella huonosti... Mittasin välittömästi treenin jälkeen verensokerin ja se oli vain 3,6 joten ei kai ole kummakaan, että treeni meni päin persettä?

Miksi muuten mittasit verensokerin? Jos ei ole sokeritautia niin miksi sitten mittailemaan?

Powerhousu sanoi:
Kyllä tyhjällä vatsalla on parempi treenata kuin jos on insuliinipiikin takia kauhee hypoglykemia päällä. Mä ainakin oon niin herkkä nopeille hiilareille että heti tulee paska olo, eikä treeneistäkään tuu yhtään mitään. Kokeile vetää ennen treenejä vaan hitaampia hiilihydraatteja ja kato onko parempi olo.

Sama juttu täälläkin. Vähintään 2 tuntia on oltava hiilaripitosesta ateriasta, ennemmin 3-4 tuntia. Otan kyllä tunti ennen treeniä protskudrinkin n. 30-40 grammaa. Hyvin toimii minulla tällainen setti, mutta jos menee hiilareita vetään vaikkapa tunti ennen treeniä niin olo on järkyttävä ja treenit menee sen mukasesti. Hitaat hiilarit menee vielä ees jotenkin, mutta nopeilla saa treenin pilattua takuuvarmasti.

Proteos sanoi:
Mulla käy tolla tavalla juuri ennen kuin olen tulossa kipeäksi...

Itellä käyny samanlailla. Tyhmä kun olen, tänään sitten menin salille vaikka vähän taas nenä vuos. Ei niin paljon onneksi kuin eilen, jolloin skippasinkin salin... Aargh, onkohan mitään tehtävissä? Oon täs koittanu C-vitskuu vetää niin maan perkeleesti. Nyt on nenässä semmonen jännä tunne (kihelmöi), ihan ku ois kipeeks tulossa :down:

No siis kyllä tuo on tuttua mutta yleensä ennenkun kipeäks olen tullut olen myös täysin löysänä ollu. Nyt armoton vitamiini tankkaus ja lepo tuonne ens viikon tiistaille asti.

Menee armottomaks off-topiciks mut kannattaiskohan käydä kevyellä lenkillä vaikka on flunssan oireet päällä? :rolleyes:

Daug sanoi:
Menee armottomaks off-topiciks mut kannattaiskohan käydä kevyellä lenkillä vaikka on flunssan oireet päällä? :rolleyes:

Täyttä lepoa sanoo lääkärit. Sydänlihas voi tulehtua ja sitten on vit* irti. Ja kyllä mä niitä uskoisin...

Jos flunssan oireet meinaa nuhaa niin lenkille vaan. Itse jätän treenit väliin vain jos on kuumetta.

Mulla toimii parhaiten, kun ennen treeniä olen 3-4 tuntia syömättä ja n. 1/2 tuntia ennen vedän 1dl heraa ja omenan tai jonkin muun hedelmän. Energiaa tuntuu olevan ihan tarpeeksi. Liian nopeeta hiilaria kun vedän niin tuppaa uni tulemaan simmuun :zzzz:

ljp sanoi:
Jos flunssan oireet meinaa nuhaa niin lenkille vaan. Itse jätän treenit väliin vain jos on kuumetta.
Vanhan kansan sanonta: "Nuha lähtee nussimalla."

ljp sanoi:

Aika lailla samoilla linjoilla, kyllä mä ainakin kropassani tunnen milloin ei ole salille asiaa. Jos on oikeesti flunssaa niin ei jaksa kyllä salillakaan tehdä mitään ja sillion tietää että suihkun kautta kotiin nukkuun...

Suositut

Back
Ylös Bottom