Verbaalinikkaroinnin BCAA...eiku ABC

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arni
  • Aloitettu Aloitettu
Suoraan lopullisen version kirjoittaminen mustekynällä vaatii kyllä melkoista verbaalista lahjakkuutta ja erinomaista asioiden jäsentelyä omassa mielessään jo kirjoitusvaiheessa. En sano että se on mahdotonta, mutta erittäin vaikeaa se kyllä on. Tietysti olen kateellinen niille, jotka niin osaavat tehdä :)

Itse ainakin kirjoitan (tai ylppäreissä kirjoitin) asiat ensin paperille sitä mukaa kun juttua tulee. Tämän jälkeen yleensä tulee tarkasteltua tekstin ulkoasua ja korjailtua kielioppivirheitä. Erityisen paljon ainakin itselläni tulee sanajärjestyksen vaihtoja ja erilaisten kapulakielisten ilmaisujen korvaamista toisilla, jotta tekstistä tulisi mahdollisimman sujuvaa. Ylioppilaskirjoituksissa kirjoitin sitten vielä puhtaaksikirjoitusvaiheessa koko tekstin käytännössä uuden näköiseksi, eli järjestelin kappaleita ja lauserakenteita vielä jo kerran korjatun ja lopullisen version välissä.

Kun yrittää pitää mielessään esimerkiksi kokonaisen kappaleen sisällön, järkevän jaottelun ja asioiden esittämisjärjestyksen, on ainakin minusta äärettömän vaikeaa keskittyä samalla tekstin ulkoasun hiomiseen.
Kannattaa kuitenkin ylppäreissä kirjoittaa omalla tyylillään. Jokainen lukion ja peruskoulun pakollisen oppimäärän käynyt opiskelija luultavasti tietää, miten sitä tekstiä saa itse parhaiten aikaan. Vinkkinä kannattaa muistaa, että vaikka alkaa olla kaulaa myöten täynnä sitä omaa tekstiä, kannattaa tarkastella sitä kriittisesti ja ehdottomasti puuttua kaikkiin tekstistä löytyviin virheisiin. Harva asia harmittaa jälkeenpäin yhtä paljon, kuin arvosanan pudotus täysin turhien, huolimattomuudesta johtuvien kirjoitus- tai kielioppivirheiden takia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laiffah sanoi:
Suoraan lopullisen version kirjoittaminen mustekynällä vaatii kyllä melkoista verbaalista lahjakkuutta ja erinomaista asioiden jäsentelyä omassa mielessään jo kirjoitusvaiheessa. En sano että se on mahdotonta, mutta erittäin vaikeaa se kyllä on. Tietysti olen kateellinen niille, jotka niin osaavat tehdä :)

No kiitos kiitos! Tässähän tuntee itsensä tosi taitavaksi ;) Ei vaan tosissaan, eihän tuo nyt niin vaikee homma ole. Tietysti jos on tottunut aina korjailemaan paljon luonnosta ja vaihetelemaan järjestyksiä ym. niin sitten suoraan lopullisen version kirjoittaminen voi olla vaikeaa. Mutta kaikkeahan voi harjoitella, myös tätä. Itse olen hyvin harvoin muuttanut mitään oleellista luonnoksen ja lopullisen version välillä, joten tämä ratkaisu tuntui tosi järkevältä.

Mitä paremmin suunnittelee aineen niin tietysti sitä paremmin sen voi kirjoittaa suoraan lopulliseksi versioksi. Itse käytin suunnitteluun tuossa tämänpäiväisessä prelissä noin puoli tuntia ja sitten aloin kirjoittamaan. Suunnitteluun kuului pienimuotoinen miellekartta (jota en tosin edes katsonut kirjoitusvaiheessa) ja paljon tärkeämpänä paperi, jolle hahmottelin pari kolme ensimmäistä kappaletta muutamalla lauseella. Siitä sitten katsoin, että mitä piti suunnilleen kirjoittaa mihinkin kappaleeseen ja annoin kynän laulaa. Sitten vaan kirjoitin sitä mitä mieleen tuli ja jos tuli kohta, jossa pysähdyin miettimään niin katsoin suunnittelupaperista että olenko kirjoittanut jo jokaisesta kohdasta.

Laiffah sanoi:

Siinähän kadehdit. ;) Itse en ole oikeastaan ikinä ymmärtänyt mitään MindMap:en piirtelyä, ranskalaisilla viivoilla jäsentelyä tms; minulle on aina ollut helpompaa käännellä asiaa päässäni ja sitten kirjoittaa suoraan. Joskus lukiossa tuli jotain esseevastausta varten tehtyä pohjatöitä, kun ne piti palauttaa ja opettaja arvosteli nekin (ihan tosi) ja minun ajatuksiani sellainen aina vain sotkee.

reinhardt sanoi:
Siinähän kadehdit. ;) Itse en ole oikeastaan ikinä ymmärtänyt mitään MindMap:en piirtelyä, ranskalaisilla viivoilla jäsentelyä tms; minulle on aina ollut helpompaa käännellä asiaa päässäni ja sitten kirjoittaa suoraan. Joskus lukiossa tuli jotain esseevastausta varten tehtyä pohjatöitä, kun ne piti palauttaa ja opettaja arvosteli nekin (ihan tosi) ja minun ajatuksiani sellainen aina vain sotkee.

Jeh. Taisin ilmaista itseäni siinä mielessä hieman puutteellisesti, että unohdin kokonaan mainitsemasi pohjatyöt (varmaan sen takia kun en niitä itsekään harrasta). Tarkoitin sanoa, että kirjoitan kyllä ensimmäisen version suoraan paperille ilman mindmappeja tai vastaavia apukeinoja. En vain ole koskaan tarpeeksi tyytyväinen kirjoituksen laatuun ensimmäisen kerran jälkeen, joten muutoksia tulee huomattavan paljon. Kirjoituksen tärkeys sitten ratkaisee paljonko sitä viilataan ja hiotaan (vrt. ylppärit vs. tavallinen kurssiessee).

Ei se silti muuta sitä, ettenkö saisi kadehtia niitä jotka sen voittajatekstin ensimmäisellä yrityksellä suoraan paperille rustaavat. :D ja :kippis1:

Laiffah sanoi:
En vain ole koskaan tarpeeksi tyytyväinen kirjoituksen laatuun ensimmäisen kerran jälkeen, joten muutoksia tulee huomattavan paljon.:kippis1:

Minä nyt en ole koskaan tyytyväinen teksteihini, joten niitä on ihan turha korjailla. Eikä lukion ainekirjoitus kiinnostanut niin paljoa, että olisin edes omaan tyytyväisyyteeni pyrkinyt -aiheet eivät ikinä kiinnostaneet tarpeeksi. Tai jos kiinnostivat, en voinut kirjoittaa niistä, koska niihin olisi pitänyt kirjoittaa jotain henkilökohtaista, ja sitähän en halunnut tehdä. Ei mikään ihme, että kirjoitin vain M:n...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom