Venyttelystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wade
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt tuli kyllä sellainen aihe, että en todellakaan osaa yhdistää tätä millekään alueelle, joten laitan sen sitten tänne.

Eli onko pitkän ajan venytyksistä mitään terveydellistä haittaa? Tarkoitan nyt hyvin kevyttä venytystä. Jos on esimerkiksi tylsä päivä ja alkaa vaikka katsomaan televisiota siinä samassa venyttäen samaa venytystä, vaikka jalat ristissä, muttei kuitenkaan normaalisti ristissä, vaan sillain vähän venyttäen, kuitenkin, että sen tuntee. Tässä asennossa istuskelee vaikka 3 tuntia putkeen (En kyllä tiedä voinko istua 3 tuntia putkeen samassa asennossa:lol2: ). Onko tästä mitään terveydellistä haittaa, tai onko edes suurempaa hyötyä?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
ei siit varmaa haittakaan kyl oo päinvastoin, mut ennen suoritust ei kyl kannattais hirveen pitkii venytyksii tehä et joku 10-15 sek.

Ainakin mulle on opetettu tkd:ssä, että yli 3-5 minuutin venytykset alkaa tehdä jo hallaa. Lihas alkaa ilmeisesti kiskoa itseänsä kasaan pitkä-aikaisesta venytyksestä, mikä vain vaurioittaa paikkoja. Eli jos haluat venytellä tosiaan tunteja, niin anna paikkojen rentoutua muutama minuutti välissä. Venytettävän paikanhan pitää olla rento venytyksen aikana, jotta siitä jotain hyötyisikin.

Muutenkin jotkut venyttelyasennot haittaavat verenkiertoa, mikä ei ole hyvä juttu venytyksen aikana. Ja hirmuisia venyttelysessioita ei kannata tehdä lihaksille mitä aikoo reenata seuraavana päivänä.

No ei kyllä mielenkiinto riittäs todellakaan tehdä mitään 5 min venytyksiä, tollaset 30 sekuntiakin alkaa oleen jo ihan riittävästi... :evil:

Itselleni kertoi urheiluhieroja seuraavanlaisia mahdollisia haittoja venyttelystä:

-Suoraan treenin jälkeen ei saisi venytellä. Lihaksessa tapahtuu muutenkin kudosvaurioita kunnon treenissä, ja liiallisilla venytyksillä voidaan näitä vain edes auttaa. Kannattaa pitää mielessä. Tämä voi sotia jonkun aikaisempia tietoja vastaan, mutta itse uskon tätä ja noudatan neuvoa.

-Suoraan treenin jälkeen sauna, ja siellä mahdollinen venyttely ei ole myöskään parasta mahdollista lihashoitoa. Sain ohjeita, että pari-kolme tuntia reenin jälkeen kannattaisi mennä saunaan ja saunoa oikein kunnolla, sauna itsessään on mitä parasta hoitoa lihaksille.

-Kylmiä lihaksia ei saisi venytellä. Tämä voi vaurioittaa sekä niveliä että itse lihaksia.

-Liiallisisista venytyksistä voi aiheutua jopa lihaksen repeämistä kiinnikkeistään, joten varoa tätäkin sopii.

lepex sanoi:
-Suoraan treenin jälkeen ei saisi venytellä. Lihaksessa tapahtuu muutenkin kudosvaurioita kunnon treenissä, ja liiallisilla venytyksillä voidaan näitä vain edes auttaa. Kannattaa pitää mielessä. Tämä voi sotia jonkun aikaisempia tietoja vastaan, mutta itse uskon tätä ja noudatan neuvoa.

...

-Kylmiä lihaksia ei saisi venytellä. Tämä voi vaurioittaa sekä niveliä että itse lihaksia.

Miten minun mielestäni nämä kaksi asiaa sotivat keskenään? Tai sitten tietysti venytyksen jätetään kevyelle viikolle.

KäveleväRuumis sanoi:
Miten minun mielestäni nämä kaksi asiaa sotivat keskenään? Tai sitten tietysti venytyksen jätetään kevyelle viikolle.

Niinpä...tai sitten pitäs lämmitellä erikseen venettelyä varten. Mutta nyt kun teen tällä 1 on ja 1 off systeemillä ja välipäivinä aeroobista, niin oon venytellyt koko kropan läpi aerobisen perään...jalat viimesenä ja vähän sen mukaan miten kovaa on aerobinen tehty. Tollaset 2-3 kertaa viikossa tulee nyt venyteltyä ja kait se riittää...

Pitkiä venytyksiä (2-3min) suraavana päivänä ei tulisi harrastaa liikuntaa mikä vaatii ainakaan nopeita lihaksen supistumisia, koska lihakset ovat vielä ylivenyneessä tilassa. näin opetti maikka terveysalan oppilaitoksessa. :wanha:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yleisesti ottaen: venytelkää jos haluatte välttää vaurioita, ja pystyä kävelemäänkin vielä vanhana.
Spesifisesti: älkää venytelkö heti puntin jälkee, ellette ole aina tehnyt niin. Jos taasen olet aina tehnyt niin, älä ihmeessä lopeta.

Zone-sarja -42%
Jalat on pakko venytellä heti puntinjälkeen, kevyesti tottakai, mutta jos jättää tekemättä niin on kyllä pirullista kävellä seuraavana päivänä...

lepex sanoi:
Itselleni kertoi urheiluhieroja seuraavanlaisia mahdollisia haittoja venyttelystä:

-Suoraan treenin jälkeen ei saisi venytellä...

-Suoraan treenin jälkeen sauna, ja siellä mahdollinen venyttely ei ole myöskään parasta mahdollista lihashoitoa.

-Liiallisisista venytyksistä voi aiheutua jopa lihaksen repeämistä kiinnikkeistään, joten varoa tätäkin sopii.

Vaihda hierojaa... Tyyppi puhuu lämpimikseen tai sitten sulla on jokin kohta unohtunut. Noi edelliset on ihan fuulaa... :curs:

Koskaan en oo venytelly, enkä venyttele prkl! :evil:
No ei siis, venyteltyä tulee lähinnä ehkäpä aamulla, jos edellisenä päivänä on ollut jalkapäivä. Tai no, ehkä ennen penkkiäkin tulee välillä tehtyä sellaset 1-10 sekunnin venyt.

Samaan syssyyn kyselisin, että miten pitkiä venytyksiä teette? Minä teen treenin jälkeen (joo, tiedän myös koulukunnan, joka sitä vastustaa) kevyitä venyttelyjä ensin 15-20 sekuntia ja sitten vielä perään saman verran.

2-3 tuntia treenin jälkeen venyttelen perusteellisemmin, eli teen ensin lyhyen 15-20 s venytyksen ja sitten perään pidän noin minuutin verran venytystä. Olen tehnyt näitä pitkiä venytyksiä parin viikon ajan ja kyllähän vanhasta rautakangesta löytyy jo taipuisuutta!

Back
Ylös Bottom