Venyttely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja osku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä on se oikea tapa venytellä maksimivoima tyyppisessä harjottelussa.Entä aikaisemmin revähtäneet lihakset,voiko niitä venyttää.Kertokaa kokemuksistanne,ja venyttely tavoistanne.

Lihakset, jotka ovat joskus revähtäneet, niin voi ja pitääkin venyttää/venytellä, koska revähtymän jäljiltä lihakseen on jäänyt arpikudosta mikä lyhentää lihaksen lepopituuttaa venyttämättömänä.

Originally posted by Konsta
Lihakset, jotka ovat joskus revähtäneet, niin voi ja pitääkin venyttää/venytellä, koska revähtymän jäljiltä lihakseen on jäänyt arpikudosta mikä lyhentää lihaksen lepopituuttaa venyttämättömänä.

Ne tuntuu vaan välillä kipeytyvän uudestaan siitä.

Mulla revähti olkapää 3 kuukautta sitten.
Venyttelemään rupesin 2 viikkoa revähdyksen jälkeen ja venyttelin todella kevyesti. En ainakaan suosittele mitään kovin voimakkaita venytyksiä revähdyksen jälkeen.

Venyttely voimatreenissä? Ainakin olen ymmärtänyt ettei sen tarvitse olla mitenkään erilaisempaa kuin muutenkaan.

Originally posted by vauhti
.

Venyttely voimatreenissä? Ainakin olen ymmärtänyt ettei sen tarvitse olla mitenkään erilaisempaa kuin muutenkaan.

Eli heti treenin jälkeen 15 sek/treenattu lihas?

yleensä vedän sellaisia 10 sekunnin venytyksiä treenattavalle lihakselle ennen treenejä ja treenien jälkeen + ennen venyttelyä lämmittelyt.

Originally posted by vauhti
Mulla revähti olkapää 3 kuukautta sitten.
Venyttelemään rupesin 2 viikkoa revähdyksen jälkeen ja venyttelin todella kevyesti. En ainakaan suosittele mitään kovin voimakkaita venytyksiä revähdyksen jälkeen.

Oliko revähdyksesi jälkeen pitkään sellaisia paikallisia kipuja? Jotka eivät varsinaisesti haitanneet, mutta eivät olleet erityisen miellyttäviäkään. Jos viitsit, niin kuvailepa hieman oireitasi ja kerro missä olkapääsi meni? :)

Mulla taisi revähtää juuri molemmat olkapäät kevyesti, kun tein ekan kerran vipareita sivuille, ja tietenkin liian kovaa. :(
Tämä tapahtui kuukausi sitten, ja alkuun oli kovia, pistäviä kipuja ja oikeassa olkapäässä v*tun kovaa särkyä, mutta paranivat aikanaan.. nyt tein ekan kerran eilen kovat sarjat penkkiä ja pystypunnerrusta, eikä ne vaikuttaneet negatiivisesti olkapäihini. Liikkeitä tehdessä tuntui vain olkapäissä, ikäänkuin voimakasta väsymystä! Huomasitko itselläsi tällaista alkuun?

Originally posted by osku
Eli heti treenin jälkeen 15 sek/treenattu lihas?

Ei. Treenin jälkeen ei venytellä välttämättä kannata, lämmin lihas helposti revähtää tai muuten kipeytyy rajummassa venytyksessä ja muutenkaan ei oikein palvele tarkoitustaan. Jätä pari tuntia ainakin väliä ennenkuin venyttelet.

Mä venyttelen iltaisin yleensä, venytykset pitäisi olla 30-60sek per lihas, se lihas kun rupeaa kunnolla venymään vasta kun jonkin aikaa on venytystä pitänyt. Aina ei tietenkään kärsivällisyys tai aika riitä, pikavenyttelykin on parempi kuin ei mitään ettei paikat mene tukkoon.

Ja venytys ei tarvi olla semmonen että tuntuu kipua tms., vaan riittää ihan sellainen että tuntee lihaksen venyvän...

4-5 lämmittelysarjaa olisi loogisesti ajateltuna paras tapa venytellä voimaharjoittelua varten.

Eli yhteenvetona voi sanoa että treenin jälkeen kevyt venyttely,ja parin tunnin päästä enemmän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by turre101
Ei. Treenin jälkeen ei venytellä välttämättä kannata, lämmin lihas helposti revähtää tai muuten kipeytyy rajummassa venytyksessä ja muutenkaan ei oikein palvele tarkoitustaan.

Treenin jälkeisen venyttelyn olisi tarkoitus olla erittäin kevyt ja palauttaa lihakset lepopituuteensa. Itse en jaksa heti treenin jälkeen venytellä, vaan kotona sitten parin tunnin kuluttua.

Venyttelyn voi ottaa omana treeninä pari kertaa viikossa välipäivinä. Lämmittelyt ja koko kehon venyttely vie vajaan tunnin. kannattaa pitää yli 1min venytystä.

Itse venyttelen pari, kolme tuntia treenin jälkeen 10-15 sekuntia kestäviä venytyksiä ja välipäivinä pidempiä 2-3 minuuttia kestäviä venytyksiä. Ennen treeniä tai heti sen jälkeen en venyttele, koska ennen treeniä en aio venytellä supistusrefleksiä pois ja treenin jälkeen tuntuu että paikat ei oikein kestä venyttää voimakkaasti supistunutta lihasta kun tuntuu että venytys vain repii lihasta. Tosin niin jäykkää ukkoa kuin minä tuskin toista löytyy ja joillekin ennen/heti jälkeen treenin venyttely sopii mutta itse en siis kuulu niihin.

Venyttelyohjelmaani kuuluu paljon hartianseudun, jalkojen ja lantion venyttelyä. Selkää en kipeästi sattuneista syistä tällä hetkellä voi venytellä muuten sekin kuuluisi ohjelmaan.

Ostin muutama kuukausi sitten Pavel "The Evil Russian" Tsatsoulinen Beyond Stretching -kirjan. Siinä pavel tyrmää länsimaisia käsityksiä venyttelystä ja heittää perinteisen täällä Suomessakin opetetun ja harrastetun relaxed stretchingin romukoppaan kommunismin viereen. "Deepest relaxation can be only achieved with a contrast with greatest tension" on kirjan tärkeimpiä pointteja. Kirjassa tosin keskitytään liikkuvuuden lisäämiseen, harjoituksen jälkeisestä venyttelystä ei puhuta mitään.

Lisää venyttelystä

Mulla toi venyttely tapahtuu kans aina välipäivinä. Ennen treeniä ja treenin jälkeen teen vain kevyitä venytyksiä.

Välipäivinä riippuen siitä, kuinka lämpimät lihakset ovat aloitan kevyellä 20 s venytyksellä. Jos paikat ovat kylmemmät toistan tämän useita kertoja. Tarkoituksena on rentouttaa lihasta ennen kovaa venytystä. Tämän jälkeen vien venytyksen siihen pisteeseen, että tunnen kovan venytyksen ja pidän n. 60 s. Sama venytys toistetaan 2-3 kertaa. Seuraavana päivänä treenivuorossa olevaa lihasta en venytä, koska olen huomannut että treeni ei silloin kulje.

Originally posted by esko
Venyttelyn voi ottaa omana treeninä pari kertaa viikossa välipäivinä. Lämmittelyt ja koko kehon venyttely vie vajaan tunnin. kannattaa pitää yli 1min venytystä.

Välipäivinä lihakset on usein kipeät,ja kipeitä lihaksia ei saa venyttää(korjaa jos olen väärässä).

Venyttele ne mitkä on kipeet niin sitten seuraavana välipäivänä. Ite oon venytellyt kipeitäkin lihaksia, mutta vasta lämmittelyn jälkeen ja varovaisesti aloittaen. Ei oo ainakaan ollut haittaa, ehkä jopa nopeuttaa palautumista.

veny veny

Kyllä nimenomaan kipeitä lihaksia kannatta venytellä. Huolellinen lämpö päälle ennen venyttelyä ja tosiaan varovasti aloittaen. Nopeampi palutuminen ja liikeratojen avaaminen on juuri venyttelyn tarkoitus. Siis pitkäkestoisten venytysten 30-120 sek. Lyhytkestoiset 5-10 sek kannattaa tehdä ennen suoritusta, pumppaa lihakseen verta, mutta ei rentouta lihasta liikaa ennen suoritusta. Heti treenin jälkeen ei kannata venytellä niinkuin tossa aikaisemmin todettiin, pari tuntia ainakin paussia treenin jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom