Venyttely?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ArSka87
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos näin että, jos ei venyttele treenin jälkeen niin jää suurin hyöty saamatta? Kyllähän se venyttely tietenki venyttää lihaspussia ja näin tekee lisää tilaa lihakselle, mutta eikai nyt venyttelyllä niiiin suurta vaikustusta ole että suurin hyöty jäisi saamatta?

Ajattelin vain että kun en itse ole venytellyt treenien jälkeen enkä ennen. Mutta jos nyt rupeaisin venyttelemään niin milloin kannattaisi venytellä? illalla kotona vai pari tuntia treenin jälkeen? ja miten?

Kyllä mulle venyttely on tuonut älyttömän suuren hyödyn, varsinkin kintuissa sen huomaa.... eikä heti treenin jälkeen saisi hirveesti venytellä. Noin pari tuntia treenin jälkeen pitkiä venytyksiä, noin 1min kestoisia. Itse koen, että jos en venyttele lainkaan osa treenistä on hukkaan heitettyä siksi koskaan ei käy niin eli AINA venyttelen.

Itse olen saannut todella hyvän hyödyn siitä että venyttelen kyvyesti noin 10s venytyksillä 1/2 tuntia treenin jälkeen heti kun olen ottanut 2-vaiheisen palkkarin jälkimmäisen osan. Sitten pidän kerran viikossa lepopäivänä jolloin käyn keveyllä lenkillä sellaisen intensiivisemmän venyttelyn.

ArSka87 sanoi:
Mutta onko niin, että treenin tehosta katoaa suurin osa jos ei venyttele? tähän jos sais jotain vastausta

Ei se nyt niinkään ole. Venyttely parantaa palautumista hieman, paikat eivät ole aivan niin jumissa seuraavana päivänä. Siinä mielessä siitä voi olla kehityksellistä hyötyäkin jonkin verran. Kokonaisuutena venyttelyn hyödyt ovat kuitenkin niin suuret, että sitä kannattaa harrastaa.

Arvo Paperi sanoi:
Ei se nyt niinkään ole. Venyttely parantaa palautumista hieman, paikat eivät ole aivan niin jumissa seuraavana päivänä. Siinä mielessä siitä voi olla kehityksellistä hyötyäkin jonkin verran. Kokonaisuutena venyttelyn hyödyt ovat kuitenkin niin suuret, että sitä kannattaa harrastaa.

tulihan sieltä se vastaus, mutta joo oishan tuo venyttely kyllä ihan harkittavaa, ihan perusvenytyksiäkö kannattas vetää ja montako yhelle lihakselle?

Usko pois ArSka87, että venyttely oikeesti hyödyttää pidemmällä tähtäimellä. Kyllä sitä on henkilöitä jotka ovat saaneet esim. pohkeet kasvamaan lyhyessä ajassa kun ovat ottaneet kunnon venyttelyn mukaan. Perusvenytyksiä ja ajan kanssa opit itsellesi ne parhaat venytykset, mä pidän venytystä yllä 1min ja toistan sen 2kertaa/venytettävä lihas ja venyttelen aina kaksi tuntia treenin jälkeen treenatun lihasryhmän.

Mitäs sitten, kun yleensä sanotaan, ettei kylmää lihasta saa venyttää? Millainen lämpö pitäisi ottaa venyttelyä varten?

Ajattelin nyt ottaa venyttelyn ihan pysyvästi treeniohjelmaan mukaan niin, että tekisin pari kunnon koko kroppa-venyttelyä yhteen kiertoon (=viikko)... Olisko tosta jo merkittävää hyötyä huomattavissa?

Venyttelyä ennen pitäs aina lämmitellä lihas esim ravistelemalla, koska näin saadaan vähennettyä lihaksen lepojähmeys. Ja kun lihas on kylmillään ovat molekyylien väliset liitokset lihaksessa jäykistyneet ja jos tälläistä "kylmää" lihasta käydään venyttämään niin nämä molekyylirakenteet repeilevät lihaksen hienorakenteissa. Ravistelulla ja verryttelyllä saadaan nämä liitokset löysemmäksi.

Lihasten ravistelua kannattaa myös käyttää venytysten välissä rentouden lisäämiseksi.

Esim. ennen sarjoja voi ottaa sellaisia KEVYITÄ venyttelyjä, eli hieman valmistaa lihasta tulevaan koitokseen.
Kunnolliset venytykset pitää tosiaan tehdä vasta pari tuntia treenin jälkeen.
Venyttelystä on monenlaista hyötyä, tärkeimpinä ehkäpä palautumisen nopeutuminen ja sitä kautta pidemmän päälle lihaskasvun edistäminen.
Venyttely ehkäisee myös vammoja, joten ei tule niin helposti treenitaukoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse kyllä venyttelen paikat kevyesti läpi ennen treeniä, mutta mitään jälkivenyttelyjä en ole koskaan harrastanut eikä mitään isompia ongelmia ole koskaan ollut. Joo, tiedän. Varmaan ihan :david:-asenne, mutta kun venyttely vain on niin inhottavaa puuhaa. Lämmittelyt ja jäähdyttelyt esim. pyörällä sekä lämmittelysarjat on kyllä syytä tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom