Venyttely: Milloin/Miten?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tosiaan tässä on jonkin aikaa treenattu voimatasoja yms jotta saisin tota pomppua paremmaks(tällä hetkellä n. 80cm vauhdilla, yllän juuri ja juuri rautaan). Treeniohjelma on kunnossa ja nilkat & varvaslihakset kondiksessa.

Nyt sitten pitäs saada suurempi liikerata eli toisin sanoen alkaa venyttelemään kunnolla. Minkälaista venyttelyä suosittelette? Venyteltävät lihakset ainakin quadit, hammiet, pohkeet ja lanteet. Venytykset kyllä taidan mutta entäs kesto ja venytys tyyppi? Joskus kuullut PNF-venyttelystä, ilmeisesti joku tehometodi ?

Selvä on jo että sellanen 3 krt viikossa olis hyvä venytellä ja lihakset lämpimänä. Milloin on paras aika venytellä, kuuleman mukaan ennen suoritusta ja suorituksen aikana ei kannata venytellä eli siis suorituksen jälkeen. Voiko saunassakäymisen jälkeen venytellä? Tai siis kannattaako se, käykö lihasten lämmittämisestä? Entä kumpi olisi parempi venyttelyajankohta, tunnin salitreenin jälkeen, vai esim 2h koripallon peluun jälkeen?

Tulipa kysyttyä kaikki, ainakin toivottavasti. Kiitän jo valmiiksi kaikkia jotka viitsivät ja jaksavat vastata.

Hikoilu kuten sauna ei tee hyvää lihaksille kun nesteet lähtee pois (ellet sitten juo niitä takaisin). Ja kyllä ennen suoritusta venyttely on vähintään yhtä tärkeää kun sen jälkeen, ja jos venyttelee suorituksen aikana niin kai sekin auttaa kun maitohapot lähtee lihaksesta pois häiritsemästä. Ennen suoritusta venyttely pääasiassa ehkäisee revähdyksiä ja jälkeen venyttely kankeutta + palautumisaika lyhenee. ;)

Kannattaa muistaa myös, että heti treeniin jälkeen ei pitäisi tehdä kovia tai pitkiä venytyksiä. Olen kuullut (lähdettä ei valitettavasti tähän hätään ole), että pari tuntia suorituksen jälkeen olisi sopiva aika venytellä, toki myöhemminkin. Kun alkaa tehdä venytyksiä (etenkin liikkuvuutta lisääviä tai syvävenytyksiä), pitää muistaa ottaa pienet lämmöt päälle ensin. Kylmiltään venyttelemällä saa enemmän harmia kuin hyötyä aikaan. Hypi vaikka tasajalkaa, jos et muuta keksi. Itse harrastan varjonyrkkeilyä ;)

Yleensä ottaen sanotaan, että n. 20-30 sekunnin venytyksillä saa lihaksen venytettyä normaaliin mittaansa, ja sitten huomattavasti pidemmillä saadaan lisää sitä liikkuvuutta.

Niin ja nytkyttää ei saa (koska lihas jota yrität venyttää, jännittyy joka nykäyksellä). Nytkyttelyä näkee yllättävän usein, ihan kokeneidenkin treenaajien toimesta.

Tuossa kinastelua aiheesta venyttely: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=49425

edit: Muutama vuosi sitten kuulin tutkimuksesta, jonka mukaan venyttely ennen treeniä ei hyödytä yhtään mitään (joskaan siitä ei ole haittaakaan). No, se nyt oli vaan yksittäinen tutkimus...

Milloin on paras aika venytellä, kuuleman mukaan ennen suoritusta ja suorituksen aikana ei kannata venytellä eli siis suorituksen jälkeen.

Kuulemma idioottisimmat asiantuntijalausunnot ovat aina erittäin asiantuntevan kaverin tutun faktaa... :jahas:

Unohda kuulemmajutut. Jos oikeasti haluat oppia venyttelemään? Jos oikeasti haluat saada lisää liikkuvuutta? Tutustu alan kirjallisuuteen, puhu asiantuntijoiden kanssa. Mielellään tyypin kanssa joka itse "venyy". Hän tietää niksit.

1) Voiko saunassakäymisen jälkeen venytellä?
2) Tai siis kannattaako se, käykö lihasten lämmittämisestä?
3) Entä kumpi olisi parempi venyttelyajankohta, tunnin salitreenin jälkeen, vai esim 2h koripallon peluun jälkeen?

1) voi. venytellä voi myös sängyssä, bussipysäkillä, töissä, koulussa, ihan missä vain.

2) Sauna sinällään ei käy lihasten lämmittämisestä urheilumielessä. Sauna lämmittää lihaksen pinnan, tehostaa pintaverenkiertoa ja umpieritystä. Muutoin saunassa on kyllä mukavan lämmin ja kiva venytellä. Itse venyttelen saunassakin.

3) Ennen, aikana ja jälkeen.
Ennen treeniä dynaamiset venytykset + kireidenlihasten parempi venyttely.
Treenin aikana tarpeen mukaan ongelmakohtia. Treenin jälkeen heti lyhyt palauttava venyttely. 5-10 sek/lihas. Pari tuntia treenin jälkeen kunnon venyttely.

edit: Muutama vuosi sitten kuulin tutkimuksesta, jonka mukaan venyttely ennen treeniä ei hyödytä yhtään mitään (joskaan siitä ei ole haittaakaan). No, se nyt oli vaan yksittäinen tutkimus...

Näistä tutkimuksista puhuttiin jo aiemminkin. Ihan tuuuuubaaaaaaa!

Näitä venyttely-threadeja lukiessa voi aika helposti todeta, että mielipiteitä venyttelystä, sen tarpeellisuudesta ja ajankohdasta on lähestulkoon yhtä monta kuin on aiheesta kirjoittanuttakin...:)

Mulle on neuvottu ammoisina aikoina, että alkulämmittelyn jälkeen ennen treeniä on hyvä venytellä lyhyesti. Ja sitä neuvoa oon noudattanut tähän päivään asti ja aion noudattaa tästä eteenpäinkin.

Mä taas olen sitä joskus miettinyt, että onko sillä yhtään mitään merkitystä, venytteleekö ennen syömistä vai syömisen jälkeen? Siis tarkoitan tuolla lähinnä sitä, että kun ottaa palkkarin treenin jälkeen, niin olisko kotona parempi syödä ensin ja venytellä sitten vai toisinpäin? Jos vaikka tunti-kaksi kulunut aikaa treenistä. Höh, tuo kysymys alkaa kuulostamaan tosi tyhmältä, kun sen tuohon kirjoitti...:nolo:

Siis onko yleensäkään järkeä venytellä lihaksia treenin aikana sarjojen välissä tai välittömästi kyseisen lihasryhmän treenauksen jälkeen? Vai olisiko parempi venytellä koko kroppa sitten kerralla treenin jälkeen?

Monet venyttelee ennen treenia heti kun tulevat salille ja vielä senkin jälkeen kun on tehty treeni loppuun. Ja esim. rinta -päivänä rintaa venytellään vielä sarjojen välissä. Tuskin voi liikaa venytellä :)

Ennen treeniä dynaamiset venytykset + kireidenlihasten parempi venyttely. Treenin aikana tarpeen mukaan ongelmakohtia. Treenin jälkeen heti lyhyt palauttava venyttely. 5-10 sek/lihas. Pari tuntia treenin jälkeen kunnon venyttely.
Itse olen tehnyt aika pitkälti juurikin näin. Ennen treeniä tosiaan dynaamisia venytyksiä (Magnificent Mobility DVD!) & esim. lonkankoukistajille staattisia venytyksiä (10-30s). Sitten muutama tunti treenin jälkeen tai seuraavana päivänä venyttelen koko kropan läpi.

Koko ruumis tulee viikossa venyteltyä 2-4 kertaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom