- Liittynyt
- 5.5.2003
- Viestejä
- 77
Ulkomaalaiset kiinteistöomistajat maksavat kunnallistekniikasta siinä missä kaikki muutkin. Vesi ja sähköt eivät virtaa ilmaiseksi heillekään (eikä niitä liittymiä myöskään rakenneta ilmaiseksi yleensä) ja jos yksityisiä teitä tonteilleen raivaavat, niin niidenkin ylläpidosta ovat itse vastuussa.
Jos tuo on käsityksesi ympäröivästä infrastruktuurista, joka siis aina vaikuttaa ostokohteen arvoon, niin tästä aiheesta lienee ihan turha jatkaa. Mutta jos kiinnostusta riittää, voit laajentaa näkemystäsi infrastruktuurista vaikkapa Wikipedian avulla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Infrastruktuuri
Siellä mainitaan esimerkiksi terveydenhuoltopalvelut. Ja ennen kuin innostut valistamaan venäläisten maksavan siinä missä muutkin käyttämistään terveydenhuoltopalveluista, samalla tavalla kuten neuvokkaasti mainitsemistasi kunnallistekniikasta vedestä ja sähköstä, niin huomauttaisin että infrastruktuuri pitää ensin luoda (VEROJA VEROJA VEROJA) ennen kuin palveluja on saatavilla. Sitä infrastruktuuri kiinteän omaisuuden (tontit/kiinteistöt) arvoon vaikuttavana tekijänä hyvin pitkälti on – palvelujen saatavuutta.
Edellisen pohjalta on jo helpompi ymmärtää miksi tontin/kiinteistön arvo muodostuu ensisijaisesti juuri niistä tutuista kolmesta tekijästä: sijainnista, sijainnista ja sijainnista. Sen vuoksi möksätontti Pielisen rannalla on aivan eri arvoinen kuin tontti tiettömien taipaleiden takaa Siperiasta, oli siellä Siperiassa rantaa, kaivo, aurinkopaneelit tai ei.
Ja kertauksena vielä (kuinkahan monennen kerran): Suomeen luodun infrastruktuurin kustannukset näkyvät suoraan suomalaisostajan maksukyvyssä (selvennys: helvetin kova verotus). Jostain nekin varat on vedetty. Suomalaistonttien/kiinteistöjen arvonnousu ei siis ole ainoastaan Pohjolan auringon paisteen ja sateen ansiota.
Mutta markkinatalouden säännöt pätevät myös maakaupoissa ja ne ovat samat kaikille.
Eivät päde ja eivät ole. Mitään globaalia maanosto-oikeutta ei ole olemassa, ei edes täysin EU:n kattavaa maanosto-oikeutta. Meillä on täysi oikeus ja helvetin hyvät syyt omasta puolestamme rajoittaa maanosto-oikeutta ulkomaalaisten osalta vaikkapa rajaamalla oikeus EU:n sisälle, tai sisällyttämällä oikeuteen tietyn mittainen asumisvelvoite, tai sitten molemmat. Viimeksi lakia rukattiin vuonna 2000, jolloin rajoituksia poistettiin. Lakimuutos vaatii vain poliittista tahtoa. Poliittinen tahto on vähän niin kuin selkäranka - joillakin sitä on, joillakin ei.
Aiheeseen liittyen asiasta enempi kiinnostuneille:
http://www.sunakymalainen.fi/?page_id=3
Minun puoleltani keskustelu saa jäädä tähän. Se kun ei tunnu etenevän mihinkään. Pitkälti syy lienee meissä molemmissa, kun kumpainenkin käytämme termejä joiden merkitystä sinä et täysin ymmärrä.