Venäläisten ryntäys Suomeen

Ulkomaalaiset kiinteistöomistajat maksavat kunnallistekniikasta siinä missä kaikki muutkin. Vesi ja sähköt eivät virtaa ilmaiseksi heillekään (eikä niitä liittymiä myöskään rakenneta ilmaiseksi yleensä) ja jos yksityisiä teitä tonteilleen raivaavat, niin niidenkin ylläpidosta ovat itse vastuussa.

Jos tuo on käsityksesi ympäröivästä infrastruktuurista, joka siis aina vaikuttaa ostokohteen arvoon, niin tästä aiheesta lienee ihan turha jatkaa. Mutta jos kiinnostusta riittää, voit laajentaa näkemystäsi infrastruktuurista vaikkapa Wikipedian avulla:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Infrastruktuuri

Siellä mainitaan esimerkiksi terveydenhuoltopalvelut. Ja ennen kuin innostut valistamaan venäläisten maksavan siinä missä muutkin käyttämistään terveydenhuoltopalveluista, samalla tavalla kuten neuvokkaasti mainitsemistasi kunnallistekniikasta vedestä ja sähköstä, niin huomauttaisin että infrastruktuuri pitää ensin luoda (VEROJA VEROJA VEROJA) ennen kuin palveluja on saatavilla. Sitä infrastruktuuri kiinteän omaisuuden (tontit/kiinteistöt) arvoon vaikuttavana tekijänä hyvin pitkälti on – palvelujen saatavuutta.

Edellisen pohjalta on jo helpompi ymmärtää miksi tontin/kiinteistön arvo muodostuu ensisijaisesti juuri niistä tutuista kolmesta tekijästä: sijainnista, sijainnista ja sijainnista. Sen vuoksi möksätontti Pielisen rannalla on aivan eri arvoinen kuin tontti tiettömien taipaleiden takaa Siperiasta, oli siellä Siperiassa rantaa, kaivo, aurinkopaneelit tai ei.

Ja kertauksena vielä (kuinkahan monennen kerran): Suomeen luodun infrastruktuurin kustannukset näkyvät suoraan suomalaisostajan maksukyvyssä (selvennys: helvetin kova verotus). Jostain nekin varat on vedetty. Suomalaistonttien/kiinteistöjen arvonnousu ei siis ole ainoastaan Pohjolan auringon paisteen ja sateen ansiota.

Mutta markkinatalouden säännöt pätevät myös maakaupoissa ja ne ovat samat kaikille.

Eivät päde ja eivät ole. Mitään globaalia maanosto-oikeutta ei ole olemassa, ei edes täysin EU:n kattavaa maanosto-oikeutta. Meillä on täysi oikeus ja helvetin hyvät syyt omasta puolestamme rajoittaa maanosto-oikeutta ulkomaalaisten osalta vaikkapa rajaamalla oikeus EU:n sisälle, tai sisällyttämällä oikeuteen tietyn mittainen asumisvelvoite, tai sitten molemmat. Viimeksi lakia rukattiin vuonna 2000, jolloin rajoituksia poistettiin. Lakimuutos vaatii vain poliittista tahtoa. Poliittinen tahto on vähän niin kuin selkäranka - joillakin sitä on, joillakin ei.

Aiheeseen liittyen asiasta enempi kiinnostuneille:
http://www.sunakymalainen.fi/?page_id=3

Minun puoleltani keskustelu saa jäädä tähän. Se kun ei tunnu etenevän mihinkään. Pitkälti syy lienee meissä molemmissa, kun kumpainenkin käytämme termejä joiden merkitystä sinä et täysin ymmärrä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siellä mainitaan esimerkiksi terveydenhuoltopalvelut. Ja ennen kuin innostut valistamaan venäläisten maksavan siinä missä muutkin käyttämistään terveydenhuoltopalveluista, samalla tavalla kuten neuvokkaasti mainitsemistasi kunnallistekniikasta vedestä ja sähköstä, niin huomauttaisin että infrastruktuuri pitää ensin luoda (VEROJA VEROJA VEROJA) ennen kuin palveluja on saatavilla. Sitä infrastruktuuri kiinteän omaisuuden (tontit/kiinteistöt) arvoon vaikuttavana tekijänä hyvin pitkälti on – palvelujen saatavuutta.

Terveydenhuolto tai muut julkiset palvelut eivät ole riippuvaisia siitä onko ulkomaalaisilla kesäasunto Suomessa vaiko ei. Ne siis ovat kaikkien vierailijoiden käytettävissä siinä määrin kuin ovat.
Ellei sitten ole tarkoitus ehdottaa, ettei tänne tulisi päästää ulkomaalaisia ollenkaan estääksemme heitä nauttimasta suomalaisesta hyvinvoinnista.

Täytyy muistaa, että venäläiset eivät niitä tontteja ilmaiseksi saa, vaan he maksavat niistä paremman hinnan kuin suomalainen olisi. Tästä kaupasta hyötyy yleensä suomalainen, joka kiinteistön/tontin myy ja valtio, joka myyntivoitoista saa verotuloja. Myös näiden kesäasuntojen rakentaminen ja kunnossapito tuo tasaisesti rahaa Suomeen.

Ja kertauksena vielä (kuinkahan monennen kerran): Suomeen luodun infrastruktuurin kustannukset näkyvät suoraan suomalaisostajan maksukyvyssä (selvennys: helvetin kova verotus). Jostain nekin varat on vedetty. Suomalaistonttien/kiinteistöjen arvonnousu ei siis ole ainoastaan Pohjolan auringon paisteen ja sateen ansiota.

Minä ainakin puhun tonttikaupasta, rakennuttamisesta, maanomistamisesta ja siihen liittyvistä kuluista. Nämä minusta hoitavat rakennuttaja ja omistaja. Ja lähes kaikki tämä raha jää Suomeen.

Tietystihän Suomeen tullaan sentakia käymään ja asumaan, että tämä on perkeleen hieno maa. Mutta minun ymmärtääkseni turismikin on kokonaisuudessaan taloudellisesti plusmerkkinen ja erittäin toivottu tapahtuma Suomen valtiolle ja kansalle.

Minä en kannata noin yleensäkään tarpeetonta protektionismia. Useimmissa tapauksissa se on haitallista kokonaistaloudelle.
Ja en millään laskukaavalla saa ulkomaalaisten kesäasunto-omistuksesta taloudellisesti tappiollista toimintaa Suomelle.
Jos siitä nyt jotain kansallista haittaa on haettava, niin se on ettei tontti päädy suomalaisomistukseen, mutta silläkin haittapuolella on kääntöpuolensa, koska tontista tosiaan saa joku suomalainen paremman hinnan kuin suljetuilla markkinoilla.
Se olkoon siis jokaisen myyjän valinta haluaako hän ilahduttaa muita maamiehiä vai hyvän myyntivoiton.

Heh aika pitka keskustelu. Tama on just tata suomalaista suomi kyraamista. Eihan suomesta ole ulkomaalaiset edes mainittavasti ostaneet maata, asuntoja !!

Porssiyhtiot ovatkin sitten asia eri, mutta verotuksen kannalta ne ovat ulkomaalaisille halvempia, kuin suomalaisille.

Mita noihin luksus mokkien rakentamisiin tuonne ita-suomeen tulee, niin paikalliset tyottomat valittavat eniten, kun yhtakkia on toita??. Ei voi enaa juoda kaljaa paikallisessa, kuntyovoimatoimisto soittaa kantamaan lautoja :) Eihan ne venalaiset esim rakennusaineita venajalta tuo. Paikallesesta rautakaupasta ne tarvikkeet ja palvelut ostetaan.

Kylläpä minua Lappeenrantalaisena käy jo aika kovin vituttaa venäläiset.¨Ärsyttää suunnattomasti ku tulevat tänne eivätkä saatana osaa edes englantia hyvin puhua,olen kaupassa töissä eikä paljoa palvelua heru miulta huonosti englantia tai ei ollenkaa puhuvalle,vaan venäjäksi pospotetaan!!! En ymmärrä sitä enkä puhu ni ihan sama mistä ostavat tavaransa. Viime lauantaina kävin keskustan vaatekaupoissa ni ei siellä muita juurikaan ollu ku venäläisiä,ei jaksais niitten takia kauaa jonotella! Joskus jossain valoissa kattelin huvikseni tarkemmin ohi ajavia autoja,ni kylläpä niissäkin venäjän kilpiä riitti.Ja kuutostiellä ajellaan vähänkin huonossa kelissä kuutta kymppiä.Ai vähän ahdistaa.:curs:

heh vai eivat puhu suomea ? puhuvat omaa aidinkieltaan ? ulkomaalaiset on sellaisia :)
Mita luulet kun venalainen tulee ostoksille suomeen viikonlopuksi, jaksaako se opetella sita viikonloppua varten suomea, tai englantia.

Meneppa itse joskus vaikka pariisiin ja tilla elyseella 10 euron kahve englanniksi. Tarjoilija todennkoisesti roikasee kahvin siihen sun naaman eteen sanomatta mitaan. Miksi ? koska olet apina !! ethan edes puhu ranskaa.

Mita muuta. Kannattaa niille venekoille vaan yrittaa myyda, niin sullakin pysyy se tyopaikka, sitten viela jos opettelisit puhumaan venajaa, niin voisit pyytaa palkan korotusta :eek:

Eika siella lappeenranssa mitaan ulkomaalaisa ole. muutama hassu siela taala, ja siita ollaan jo valittamassa.

Tassa kaupungissa missa itse asun on talvella 5000 asukasta, ja kesalla 150 000. silloin voi jo puhua liikenneruuhkista, jne ???

Kylläpä minua Lappeenrantalaisena käy jo aika kovin vituttaa venäläiset.¨Ärsyttää suunnattomasti ku tulevat tänne eivätkä saatana osaa edes englantia hyvin puhua,olen kaupassa töissä eikä paljoa palvelua heru miulta huonosti englantia tai ei ollenkaa puhuvalle,vaan venäjäksi pospotetaan!!! En ymmärrä sitä enkä puhu ni ihan sama mistä ostavat tavaransa. Viime lauantaina kävin keskustan vaatekaupoissa ni ei siellä muita juurikaan ollu ku venäläisiä,ei jaksais niitten takia kauaa jonotella! Joskus jossain valoissa kattelin huvikseni tarkemmin ohi ajavia autoja,ni kylläpä niissäkin venäjän kilpiä riitti.Ja kuutostiellä ajellaan vähänkin huonossa kelissä kuutta kymppiä.Ai vähän ahdistaa.:curs:
se on niin vaihtelevaa noilla tuo kielitaito.miulla on ollut sellasia venäläisiä asiakkaita,jotka on puhunut ihan täydellistä englantia,ja sitten niitä,jotka ei puhu eikä ymmärrä sitä sanaakaan.noh,sitten mennään viittomalla hymyssä suin:D
onneksi tulevat yleensä sen verran isolla porukalla,että joukossa on edes joku joka puhuu edes vähän englantia.
näin siis imatralla (huoltoasemalla olen töissä)

se on niin vaihtelevaa noilla tuo kielitaito.miulla on ollut sellasia venäläisiä asiakkaita,jotka on puhunut ihan täydellistä englantia,ja sitten niitä,jotka ei puhu eikä ymmärrä sitä sanaakaan.noh,sitten mennään viittomalla hymyssä suin:D
onneksi tulevat yleensä sen verran isolla porukalla,että joukossa on edes joku joka puhuu edes vähän englantia.

Tama onkin minun mielesta ihan normaali asenne. Maksava asiakas nyt mun mielesta pitaa aina pystya hoitelemaan tavalla tai toisella.

Lähinnä ymmärtäsin tuon azznahin jutun niin, että eniten vituttaa ne jotka tulevat tänne suomeen olettaen että jokaikinen suomalainen jostain kumman syystä osaisi venäjää. Jos jostain kumman syystä se myyjä ei ymmärräkään sitä posmotusta,niin toistetaan sama pariin kertaan, välillä hitaammin ja välillä kovemmalla volyymillä. Ei tosiaan voi olettaa että kaikki ihmiset osaisivat jotain yhteistä kieltä, mutta voisi olettaa semmosen pikkujutun ymmärtämisen että se oma kieli ei sieltä vastapuolelta taitu vaikka sitä kuinka tarjoaisi :D Sit pitää vaan kummankin osapuolen osata pärjätä vaikka ihan vain elekielellä(kuten Alec tuossa mainitsikin).

Yleensä venäläiset kyl osaa esim. englantia ainakin senverran että hätäseen pärjäävät tuolla liikkeissä. Iteki olen tavannut omaan korvaan aivan virheetöntä englantia puhuvia, ja muutaman välttävästi suomeakin puhuvan olen tavannut :) Nuo hyvin kummallisilla oletuksilla suomeen tulevat venäläiset tuntuvat hiljalleen vähentyneen, ainakin mitä pystyn päättelemään siitä porukasta mitä tuolla liikkuu ja minkä kaa on tullu jotain jutusteltua.

Pääosinhan tuo venäläisten ryntäys tänne puolelle suomea on kuitenkin vain positiivista. Rahaa virtaa aika hillittömia määriä maakuntaan ja isotkin erikoisliikkeet kannattavat tälläiselläkin paikkakunnalla.

Tätä ketjua lukiessä saa kuvan että jotkut pitää kaupankäyntiä venäläisten kanssa jotenkin alistumisena.

Toki siis on niitäkin jotka puhuu englantia tai suomea hyvin,paljon vaan törmää sellasiin joista ei meinaa ottaa edes elekielellä selvää... siis se oletus et kysytään englanniksi et puhunko venäjää?? En minä oleta että siellä Pariisissa suomea miulle puhuvat...kyllä täällä vähän liikaa kumarrellaan venäläisten asiakkaiden perään joka paikassa. Ja työtä löytyy ilman venäläisiä,et satuinpa nyt vaihtaan kauppaan töihin,täytyy varmaa kohta vaihtaa vanhoihin hommiin ni ei nii kovin tuollaiset asiat vituta.

Toki siis on niitäkin jotka puhuu englantia tai suomea hyvin,paljon vaan törmää sellasiin joista ei meinaa ottaa edes elekielellä selvää... siis se oletus et kysytään englanniksi et puhunko venäjää?? En minä oleta että siellä Pariisissa suomea miulle puhuvat...kyllä täällä vähän liikaa kumarrellaan venäläisten asiakkaiden perään joka paikassa. Ja työtä löytyy ilman venäläisiä,et satuinpa nyt vaihtaan kauppaan töihin,täytyy varmaa kohta vaihtaa vanhoihin hommiin ni ei nii kovin tuollaiset asiat vituta.

Et ilmeisesti saa myyntipalkkiota myynnista :) Kauppojen tekemiseen kasvotusten ei tartte paljon sita venajaa osata. Noin 3 viikossa opit riittavasti. Se taas on eriasia paljonko tyohonsa viitsii panostaa.
Itse vuokrasin naapuritalon umpivenalaisille. Eiva siis osanneet kuin venajaa. olihan siina sonkaamista, itse kun en sita osaa kuin ehka 100 sanaa. Tama siis ranskassa, ja venalaiset eivat osanneet, suomea, englantia, ranskaa, espanjaa, italiaa, arabiaa. vaan puhuivat sita venajaa.

... ai niin mun palkkio oli tasta diilista 8000 eur. Mua ei kielimuuri vituttanut yhtaan. En siis todellakaan ymarra niita ihmisia joille ei raha kelpaa, jos se tulee ulkomailta, ja vierasta kielta puhuvalta ihmiselta. Mitahan kielta suomalaiset puhuvat venajalla, ranskassa, englanissa, ruotsissa, norjassa.... ???

Aiemmasta lupauksestani huolimatta kerta vielä.

Terveydenhuolto tai muut julkiset palvelut eivät ole riippuvaisia siitä onko ulkomaalaisilla kesäasunto Suomessa vaiko ei. Ne siis ovat kaikkien vierailijoiden käytettävissä siinä määrin kuin ovat.
Ellei sitten ole tarkoitus ehdottaa, ettei tänne tulisi päästää ulkomaalaisia ollenkaan estääksemme heitä nauttimasta suomalaisesta hyvinvoinnista.

Kaikki yritykseni selventää näkemystäni kiinteän omaisuuden arvon, infrastruktuurin, infrstruktuurin kustannusten ja suomalaisostajan ostovoiman välisiä vuorovaikutussuhteita ovat näemmä valuneet hukkaan. Sinä kumoat argumenttini vaivatta kuin pulu shakkinappulat. Olkoon näin. Ei tästä aiheesta enempää. Minä luovutan.

Täytyy muistaa, että venäläiset eivät niitä tontteja ilmaiseksi saa, vaan he maksavat niistä paremman hinnan kuin suomalainen olisi. Tästä kaupasta hyötyy yleensä suomalainen, joka kiinteistön/tontin myy ja valtio, joka myyntivoitoista saa verotuloja. Myös näiden kesäasuntojen rakentaminen ja kunnossapito tuo tasaisesti rahaa Suomeen.

Nuokaan seikat eivät liity minun väittämiini mitenkään ja ovat vielä niin itsestään selviä asioita, että mitä niitä kommentoimaan. Ainoastaan myynnistä ja rakennusurakoista saatavien tulojen kuvaaminen luonteeltaan tasaisiksi hieman särähti. Tasaisia tuloja ovat ennemminkin esim. vuokratulot. Olisikohan siinä mitään bisnesideaa venäläisturismin suhteen. No ehkä ei. Mitäpä sitä venäläinen vuokramökillä, jos on jo oma lomamökki hankittuna.

Minä ainakin puhun tonttikaupasta, rakennuttamisesta, maanomistamisesta ja siihen liittyvistä kuluista. Nämä minusta hoitavat rakennuttaja ja omistaja. Ja lähes kaikki tämä raha jää Suomeen.

Niin puhuit, kun minä puhuin infrastruktuurista. Pitäisikö tästä olla jotenkin yllättynyt.

Tietystihän Suomeen tullaan sentakia käymään ja asumaan, että tämä on perkeleen hieno maa. Mutta minun ymmärtääkseni turismikin on kokonaisuudessaan taloudellisesti plusmerkkinen ja erittäin toivottu tapahtuma Suomen valtiolle ja kansalle.

Itsestään selvää, mutta fiksua tekstiä. Allekirjoitan.

Minä en kannata noin yleensäkään tarpeetonta protektionismia. Useimmissa tapauksissa se on haitallista kokonaistaloudelle.
Ja en millään laskukaavalla saa ulkomaalaisten kesäasunto-omistuksesta taloudellisesti tappiollista toimintaa Suomelle.
Jos siitä nyt jotain kansallista haittaa on haettava, niin se on ettei tontti päädy suomalaisomistukseen, mutta silläkin haittapuolella on kääntöpuolensa, koska tontista tosiaan saa joku suomalainen paremman hinnan kuin suljetuilla markkinoilla.
Se olkoon siis jokaisen myyjän valinta haluaako hän ilahduttaa muita maamiehiä vai hyvän myyntivoiton.

Öö – kuka nyt kannattaisi tarpeetonta protektionismia, tai mitään muutakaan tarpeetonta? Mitä järkeä siinä olisi?

Minä en kokonaistaloutta ole käsitellytkään enkä käsittele. Sen sijaan kansataloudellisen puoli, eli mitä me suomalaiset kostumme venäläisten kasvavasta kiinnostuksesta suomea kohtaan, kiinnostaa kyllä. Mitään laskukaavoja en maallikkona ryhdy pykäämään, ennemminkin lähtisin ottamaan oppia muiden kokemuksesta - apinoimaan kuten tuossa vanhemmassa viestissäsi hauskasti ilmaisit. Yksi mallikohde voisi olla Kreikan rannikko saaristoineen, jonka kreikkalaiset ovat rajanneet ulkkareiden maanosto-oikeuden ulkopuolelle huomattuaan ulkomaalaisten kasvaneen kiinnostuksen. Voisimme kysäistä miten turismi voi ja kenen taloutta se hyödyttää. Tuleeko hilloa. Sitten voisimme myös tutustua Manhattanilaiseen malliin, siihen intiaani versioon, ja kysyä... no vaikea keksiä näin äkkiseltään aiheesta yhtään kysymystä mikä ei inkkarista vittuilulta kuulostaisi. Ehkä emme sitten kysyisikää.

Venalaiset ostavat kaiketi luksushuviloita. On mitaan tietoa paljonko rahallisesti on siirtynyt maata, ja huviloita, kiinteistoja venalaisomistukseen ?
Kasitaakseni velaiset eivat naissa asunnoissa asu kuin about kuukauden vuodessa ? Vuokrataanko naita jo ?
Jos venalaiset ovat kerran rikkaita, onko heilla mokeillaan omat moottoriveneet / vesiskootterit / loma-autot ?
Ovatko he palkanneet vuoden ympari henkilokuntaa, jotka siivoavat, ostavat ruuat valmiiksi, katsovat heidan lastensa peraan, tekevat ruokaa, kunnossa pitavat taloa, hakevat heidat lentokentalta, onko alueella jo helipad ? ??
Tata voi siis kehittaa lahestulkoon rajattomasti !!
Tiedan mista puhun.
Talla hetkella pidan huolta yhdesta huvilasta ranskassa. Taala turismikausi on 10 viikkoa, vuokra talta ajalta on noin 600 000euroa. Taman lisaksi asiakkat halua noi ylla olevat asiat, joten he kuluttavat toiset 600 000 euroa. Taman lisaksi kayvat ravintoloissa yokerhoissa,.... tallaisia taloja tassa 5000 asukkaan kaupungissa taitaa olla 200 - 300.
Jos esimerkiksi puulamalan kunnassa noista luvuista alkaisi pyorimaan edes 10%, niin taitasi kunta nousta suomen rikkaimmaksi, ja tyottomyys% olisi jotain -5% ?

Vastasiko tama tuohon kenenka taloutta se hyodyttaa ?? lyhtyesti paikallisten asukkaiden, ja valtion. Onko tata nyt niin vaikea myontaa ?

Suomea ei ole todellaan kehitetty turismia ajatellen ikina, Lappia ehka hieman. Potentiaalia on paljon ilman etta se merkittavasti hairitsee suomalaisten elamaa. 5 miljoonaa asukasta ei ole kovin pajoa suomen kokoiseen maahan.

Talla hetkella pidan huolta yhdesta huvilasta ranskassa. Taala turismikausi on 10 viikkoa, vuokra talta ajalta on noin 600 000euroa...

...Vastasiko tama tuohon kenenka taloutta se hyodyttaa ?? lyhtyesti paikallisten asukkaiden, ja valtion. Onko tata nyt niin vaikea myontaa ?

Oletan että kommenttisi oli tarkoitettu minulle. Et tainnut huomata Kreikan turismia koskevan kysymykseni olevan tarkoitettu sarkastiseksi heitoksi, osoittamaan ettei kiinteän omaisuuden osto-oikeuden rajaaminen ulkomaalaisilta ole mikään este tuottavalle turismille. Sen sijaan kerran pois myytyä on hieman vaikea vuokrata tai soveltaa muuhun bisnekseen. Taisit muuten itsekin kirjoittaa hoitavasi vuokrakohdetta.

Onnea bisneksillesi. Toivottavasti luetunymmärrys on paremmin hallussa ranskaksi.

Oletan että kommenttisi oli tarkoitettu minulle. Et tainnut huomata Kreikan turismia koskevan kysymykseni olevan tarkoitettu sarkastiseksi heitoksi, osoittamaan ettei kiinteän omaisuuden osto-oikeuden rajaaminen ulkomaalaisilta ole mikään este tuottavalle turismille. Sen sijaan kerran pois myytyä on hieman vaikea vuokrata tai soveltaa muuhun bisnekseen. Taisit muuten itsekin kirjoittaa hoitavasi vuokrakohdetta.

Onnea bisneksillesi. Toivottavasti luetunymmärrys on paremmin hallussa ranskaksi.

Kerran pois myytya vaikea vuokrata ?
Paikka missa ole toissa on yhden perheen kesamokki. Silloin kun tama on tyhjillaan, niin tata vuokrataan.
Tama tyollistaa, 2 siivoojaa, puutarhurin, kokin, veneen kapteenin, minut kuka vastaa etta kaikki toimii.
Tana talvena taala on pieni remontti, hintaa talle nayttaisi tulevan 350 000 euroa. Kai tamankin joku tekee ? oliskohan paikalliset rakennusyhtiot ?
Jos venalaiset ostavat 200 - 20 000 taloa per vuosi suomesta, niin kannataako ulkomaisten ostoa ruveta rajaamaan ?
Joo ymmarsin kylla sarkasmin tuossa kreikka heitossa. Toisaalta kreikan saaristossa taitaa vuosittain kayda reilusti yli miljoona turistia. Siella on myoskin alueita mitka ovat 80% ulkomaalaisessa omistuksessa.
En jaksa mitenkaan uskoa etta Suomessa tahan tilanteeseen ikina ajaudutaan.
En myoskaan tarkoittanut tata suoraan kenellekkaan henkilokohtaisesti. Itsea vain kiinnostaa todellinen kauppojen maara mita on mennyt venalaisten omistukseen ?

Aitini joku 15 vuotta sitten valitteli etta saksalaiset ovat ostaneet kaikki kesamokin tonttimaat. En ikina kenenkaan kesamokilla kuullut kenenkaan puhuvan saksaa :)

Kerran pois myytya vaikea vuokrata ?

Jos omaisuuden haltija myy omaisuuden pois, on hänen tämän jälkeen erittäin hankalaa vuokrata ko. omaisuutta omissa nimissään kenellekään. Ei se toki mahdotonta ole, mutta onhan siinä kuitenkin jonkin sortin riski saada petossyyte.

Edelliseen liittyen jos suomessa sijaitseva kiinteä omaisuus siirtyy suomalaiselta venäläisen omistukseen, niin tuota omaisuutta ei tämän jälkeen vuokraa enää suomalainen vaan venäläinen (jos vuokraa), ja tällöin vuokraraha ei virtaa Venäjältä tai muualtakaan Suomeen vaan Venäjälle.

Joo ymmarsin kylla sarkasmin tuossa kreikka heitossa.

Eli ymmärrtettyäsi kysymykseni sarkastiseksi kirjoitit:
...Vastasiko tama tuohon kenenka taloutta se hyodyttaa ?? lyhtyesti paikallisten asukkaiden, ja valtion. Onko tata nyt niin vaikea myontaa ?

Hieman jäi hämäräksi kenelle tuo ”Onko tata nyt niin vaikea myontaa ?”-kysymys oli tarkoitettu jollei minulle. Kenties niille työnvieroksunnassaan tonttikauppoja ihan kaikista eniten vastustaville itä-suomalaisille baarien miehille joista aiemmin kerroit, mutta joita ei syystä tai toisessa tässä keskustelussa ole pahemmin näkynyt. Eivät liene pakkislaisia.

Aitini joku 15 vuotta sitten valitteli etta saksalaiset ovat ostaneet kaikki kesamokin tonttimaat. En ikina kenenkaan kesamokilla kuullut kenenkaan puhuvan saksaa :)

No jos näin on, niin mitä tästä enää vääntämään.

Vaannenan nyt taman verran :)

Tuosta asunnon vuokraamisesta. Tahan aika usein tarvitaan vuokran valittaja. Jonkun pitaa myos siivota asunto vuokralaisen jaljilta. Mita muita palveluita ?

Kun vuokraus tehdaan suomalaisen valittajan kautta, niin vuokrasta menee muistaakseni 28% vero valtiolle ?
Paikallinen valittaja on oltava lahestulkoon pakosti, kayntannon jarjestelyita ajatellen, jolloin veroa on vaikeampi kiertaa. Tietty tulee olemaan tilanteita missa venalainen vuokraa suoraan venalaiselle, ja raha ei kierra suomen kautta, jaa siis verot saamatta.

Alhainen tyottomyys on varmaankin sanottamatta selvaa etta se hyodyttaa kaikkia pakkislaisiakin enemman ja vahemman.

Mua lahinna naurattaa kun taala valitetaan etta kaupassa ei saa myytya Suomeksi, tai Englanniksi. Ma ainakin myisin sille jolla on rahaa ja sille joka ostaa.

Sellaiset skenaariot ovat aika rankkoja, että tietyissä osissa Suomea suomalaiset ovat vähemmistönä.

Toi on kylla totta. Tasta hyvana esimerkkina on nama suomenruotsalaiset alueet. Tietty venalaiset nyt ainakin edes myontavat olevansa ulkomaalaisia :)

Mites toi soini puhui tosta imatrasta. 2015 olisi suurin osa kiinteistoista venalaiseten omistuksessa ? Mitas siella imatralla on nyt ?
Mika/kuka julkisen sektorin jalkeen on suurin tyollistaja talla hetkella ?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom