Venäläisten ryntäys Suomeen

OT, mutta mä äsken hämmästyin kun Ruoholahden Citymarketista ostamassani Valion sokeroimattomassa mehukeitossa lukee raparperi herukkakeitto isolla suomeksi, ruotsiksi ja venäjäksi. Onko venäjä meidän kolmas virallinen kieli? Pisti silmään.

veikkaisin, että vievät sitä keittoa täsmälleen samassa purkissa venäjälle josta syystä myös venäjäksi

ps.
Lappeenrannassa kebab-paikatki mainostaa myös venäjäksi :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kulttuurieroista semmosta et venäjällä ei ilmeisesti kaikkialla ole tapana viedä sovitettuja vaatteita sovituskopista takaisin tankoon, vaan ne jää sinne kopin lattialle/penkille myttyyn. Parikin tuttua myyjänä ja he kun sillontällön venäläisiä tuosta opastavat niin ovat kovin ihmeissään tästä :rolleyes: Onneksensa venäläisten kaupassakäynti ei jää niihin pelkkiin sovittamisiin vaan he myös ostavat hitosti tavaraa ja vaatteita tuolta kaupoista. Myös elintarvikkeita menee todella paljon.

Kanadassa ja tietääkseni muuallakin maailmassa ei viedä vaatteita takaisin hyllyyn vaan ne jätetään joko koppiin tai myyjälle sellaselle tiskille siihen sovituskoppien viereen.

Kanadassa ja tietääkseni muuallakin maailmassa ei viedä vaatteita takaisin hyllyyn vaan ne jätetään joko koppiin tai myyjälle sellaselle tiskille siihen sovituskoppien viereen.
Ainakin Joensuun H&M:ssä toimitaan näin :hyvä:

OT, mutta mä äsken hämmästyin kun Ruoholahden Citymarketista ostamassani Valion sokeroimattomassa mehukeitossa lukee raparperi herukkakeitto isolla suomeksi, ruotsiksi ja venäjäksi. Onko venäjä meidän kolmas virallinen kieli? Pisti silmään.

Mutta eikös se ole hauskaa, että suomeksi purkissa lukee esim. Mansikkakeitto, kun taas venäjäksi pelkkä soppa :D

Nojoo. Itäkeskukseen lähes joka lauantai rynnii 1-10 bussillista venäläisiä ostoksille. Siinä ei paljoa kysellä paljonko maksaa mäti, kun siian mätii liikkuu kassaa kohti. Pauligin erikois kahvit otetaan hyllystä lähinnä kahmasutekniikalla. Itse opastin erästä rouvaa (joka puhui minulle venäjää ja minä takaisin suomea ja huidoin käsillä niin perkeleesti) ostamaan varsiselleriä. Sain taisteltua käsilläni ymmärryksen rouvan päähän, että ne maksavat kappaleelta eikä kilolta mutta sama se oli kun rouva vetäs hyllyn tyhjäks. :D

Hyviä asiakkaita ovat nuo turisti velivenäläiset.

Olin tossa Levillä laskemassa ja siellä noita venakkoja riitti. Kauppiaat tarjoili suklaata asiakkaille, kun ostokset on luokkaa 500€ eikä ne vaihtorahat oikein jaksaneet kiinnostaa. Turhaan sitä on pikku seteleitä taskuissa kuskata :D.

Osittain aika negatiivisia kommentteja olen kuullut möykkäämisestä, töykeydestä, yms. Itse en kyllä nähnyt tällaista. En tosin ollut iltaelämässä mukana.

Ja huono puoli oli? Hyvä että varakkaampi väki tulee, ei persaukisista telakkavenakoista mitään iloa ole. Ja Suomen telakat kun ajetaan tahallaan alas, niin siitäkin ongelmasta päästään.

Joo, hyvähän se tietysti on, että maahan virtaa rahaa. Mietitäänpäs sitten tarkemmin tätä "varakkaampaa väkeä", joka tulee tänne loistoautoilla. Mulla on semmoinen perstuntuma, että nuo ökyrikkaat, yleensä helvetin ylimieliset mulkut, eivät ole rahojaan tienanneet rehellisin konstein. Tämmöistä rahaako tänne kaivataan? Toisaalta busseilla saapuvat "duunarit" ovat puoliperseaukisia ja tunkevat kaupoissa liiveihinsä tavaraa niin paljon kuin mahtuu.

Mitä sitten? No sitä, että täällä kansa ja päättäjät on kovasti huolissaan itärikollisuuden ja muiden lieveilmiöiden rantautumisesta kotosuomeen ja samaan aikaan annetaan, eikun oikein kutsutaan, ryssät pääsemään länsiherkkujen makuun. Jos ryssäturistien tänne kantama raha jäisi puuttumaan niin tuskin tämä maa siihen kaatuisi. Samaan aikaan kun ajattelee tänne virtaavaa rahamäärää niin voi myös miettiä paljonko yhteiskunnalle tulee maksamaan itänaapurin rikollisen aineksen tekosien selvittely ja hoitaminen.

Ja nämä tonttikaupat... Yksi maanomistaja hykertelee kun ryssäraha on moninkertaistanut tonttihinnat mutta sadat tuhannet suomalaiset harmittelevat kun oma tulotaso ei enää riitä pienen kesäpaikan hankintaan perheelle kauneimmasta järvi-Suomesta. Jos nyt joku firma tehdastontin ostaisi ja työllistäisi porukkaa niin sen jotenkin ymmärrän mutta se, että mökkitonttikaupoilla nakerretaan pikkuhiljaa suomalaisten mahdollisuuksia omistaa maata omasta maastaan ?

Vertailun vuoksi mietittäväksi; yrittäkääpäs mennä Suomen kansalaisena ostamaan tontti, vaikka keskeltä metsää, Ahvenanmaalta... Yritykseksi taitaa jäädä vaikka olisi millainen läjä rahaa.

Ja kyllä, tämä vuodatus oli persaukisen puhetta.

Kyllähän se vituttaa kun itse oli 1990luvulla esim, viipurissa ja kerjäläispoika tuli pyytämään "janna mjarkka, janna pjurkka" tai myymään jotai cd-kevyjä tai pärekoreja.

No nyt nämä samat bisnesvaistoset kaverit painaa mersulla,bemarilla tms, loistovehkeellä suomeen kaikkine hyvän näköisine naisinee levittelemään rahojaan.

Nämä suomiporot:kippis1: & tsuhnat tallinnan ja legendaariset leningradin sikailijat:rock: sahaavat ruosteisella sierralla tai corollalla tehtaaseen töihin, ja juovat kossua murheeseen.

Se oli silloin, ja nyt niitetään mitä 1960-2000 venäjällä ja virossa käytiin kylvämässä. :D:dance::wtf::worship::whip:

Kyllä varmasti venäjällä ja eestissä vitutti asua neuvostoliiton aikana, ja suomispedet vittuili päälle.

Eikö se ole maanomistajan asia kelle rantansa myy?
Jos venäläisillä on yhtään ylimääräistä rahaa niin ihan hyvä että kantavat sen selkä vääränä tälle puolelle rajaa.

Muuta kokemusta ei itselläni kuitenkaan ole kuin hieman erikoinen liikennekäyttäytyminen.

Eikö se ole maanomistajan asia kelle rantansa myy?
Jos venäläisillä on yhtään ylimääräistä rahaa niin ihan hyvä että kantavat sen selkä vääränä tälle puolelle rajaa.
.

Olet aivan oikeassa, se on yksin maanomistajan päätettävissä ottaako tontista suomalaisen työssäkäyvän perheenisän tarjoaman 50k€ vai itänaapurin nousukkaan tarjoaman 500k€. Mielestäni se on kuitenkin epäoikeudenmukaista ja väärin, vaikkakin siinä nyt yksi maanomistaja rikastuu niin sadat tuhannet suomalaiset jäävät alakynteen. Luulisi olevan myös Ahvenanmaalla asuvan maanomistajat ihan oma asia, kelle rantansa myy? Mutta kun ei ole, päättäjät ovat asian toisin säätäneet. Samanlaiset säännökset myös manner-Suomeen, minä äänestän puolesta.

Ensi kesänä täytyykin lähteä tuonne Saimaan tonteille retkeilemään, ihmettelemään veli venakon tonttinsa rajalle pystyttämää "Yksityisalue, pääsy kielletty"-kylttiä. Minun jokamiehen oikeuksiani eivät polje, laitan teltan pystyyn pihapiirin ulkopuolelle ja retkeilen, marjastan ja sienestän oikein sydämeni kyllyydestä.

Kai minä sitten olen kateellinen suomalaisille maanomistajille ja ökyrikkaille tyypeille, joiden isoisät muutama vuosikymmen sitten ajettiin tämän maan pystyyn nostaneiden toimesta oikein pyssyjen kanssa vittuun täältä.

Ugh, olen puhunut.

Kun venäläinen perhe saapuu Suomeen lomalle, rahankäyttö on usein näkyvää. Johtuen kulttuurista, lomalla ei olla köyhiä eikä kipeitä.

Tärkein pointti: Vaikka kyseessä eivät olisikaan ns. uusvenäläiset, niin tuota yhtä matkaa varten on voitu säästää rahaa vuoden verran , jopa pidempäänkin.

Kukaan ei tiedä, koska on mahdollista viettää seuraava samanlainen loma, niin viimeisetkin kolikot käytetään eikä niitä viedä takaisin äiti-venäjän helmaan.

Mutta eikös se ole hauskaa, että suomeksi purkissa lukee esim. Mansikkakeitto, kun taas venäjäksi pelkkä soppa :D

.

Hahaa näinkö on :D No mikäs siinä jos ne varsisellereitäkin kahmii kuin viimeistä päivää, sjoppa on ihan hjyve.

Voi vitja, piti ruveta lukemaan jotain "eksoottista" kieltä, valitsin arabian. Oiskohan venäjänopinnot sittenkin kannattavampia. En ole tosin vielä törmännyt venäläiseen joka ei puhuisi englantia, tosin en ole heitä missään kadulla randomisti jututtanutkaan saati käynyt Venäjällä... Musta ne yksilöt joiden kanssa olen viettänyt aikaa ovat olleet sen verran lystikästä sakkia että mun puolesta varsin tervetullutta populaa :)

E: voisi lisätä myös sen, etten ole edes pysynyt laskuissa kuinka monta tuttua on muuttanut Suomesta tai muualta Euroopasta Venäjälle hyville alueille, menee se niinkin päin. Aivan mielettömän hyvät tulot sieltä saa jos hyvin valitsee/on oikea ala.

Joo,,,,,,,,,,
Ja kyllä, tämä vuodatus oli persaukisen puhetta.

kuikelo puhui hyvin, ugh!

Ei ole kauan kun töissä ihmeteltiin paria porukkaa venäläisiä että millä bisneksillä ovat rahat tehneet? Äijät ainakin oli sen verran "karskeja" että voisi epäillä että jonkin verran bisneksessä on hämärääkin. Toisaalta Venäjällä taitaa olla vähän kaikessa bisneksessä tällä hetkellä "omat lait" että pärjää.

Huhu kertoo että tuossa Vehmersalmen suunnalla olisi parikin erittäin rikkaan venäläisen mökkiä, ja kun siellä on asukkaita niin pihalla olisi aseistautuneita äijiä.... hieman tuntuu uskomattomalta että näin olisi varsinkin kun Suomen aselakia tunnen mutta ainahan kaikki on mahdollista.

Tähän voisi melkein herätellä kielipoliittista keskustelua (pakko)ruotsin kielen merkityksestä suomalaisille yleensä ja itärajan lähellä asuville erityisesti...

Tähän voisi melkein herätellä kielipoliittista keskustelua (pakko)ruotsin kielen merkityksestä suomalaisille yleensä ja itärajan lähellä asuville erityisesti...

Tulevaisuudessa olisi tärkeämpää osata venäjää kuin ruotsia. Olen tämän vuoden puolella ollut karkeasti 100kertaa tekemissä venäläisten kanssa mutta en kertaakaan ruotsalaisen. Meillä onneksi on yksi syntyperäinen venäläinen duunissa joka aina paikalla ollessaan pystyy sitten hoitamaan asiat.

:offtopic:Viroon on maksamatta putkayön tilinpäätös. Vanheneeko nuo kuinka pitkässä ajassa? Vai olenko persona non grata sinne(kin)päin?:offtopic:

Luulen että menee kohta perintään, kun Viro on EU-valtio ja nykyään on EU:n sisällä rajat ylittävä perintäoikeus.
Eihän nykyään edes vissiin tarkisteta passejakaan Viroon mentäessä, joten kyllä sä sinne pääset.

oon sen vrran venättä opiskllu, että ioon toiminu tulukkinaki muutaman kerran oman alani lähetystöille. mieluummin venakko, joka sentään muistuttaa jotenkin suomalaista iholtaa ja hiuksiltaan, kuin nxxxxri, joka ei multa saa yhtään kannatusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom