Vatsaonkelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huikko
  • Aloitettu Aloitettu
En nyt varma oo menikö oikeelle alueelle mutta menköön...
Eli suurehkot annokset on ongelmana: Syöminen nykyisin todella hidasta, vatsa täydeltä jo pienestä ruokamäärästä ja kun safkaa pakottaa alas niin oksennuksen-tunne hiipii suuhun hitaasti mutta varmasti. Huomannut myös alkomahoolia käyttäessä, että jo muutamasta kaljasta/ lonkerosta alkaa vatsahapot "porisemaan" (jos tiedätte tunteen).
1/2 vuotta takaperin ei ollut mitään ongelmia vaan rullakebabbi hävisi naamariin n.5 minuuttiin, mutta nykysin jo pelkkä Hesen-juustoateria tuntuu ylivoimaiselta...
Ripulia ei ole enkä vatsahaavaankaan oikein usko kun mitään varsinaista kipua ei ole...
Lekurille ei jaksaisi millään raahautua http://www.pakkotoisto.com/images/smilies/rolleyes.gif joten mielipiteet/ epäilykset tervetulleita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt tiä, mutta ookko koittanu käydä paskalla? :rolleyes:

Onko stressiä tai muuta vastaavaa, se joskus vaikuttaa tuon tyyppisesti. Juotko tarpeeksi vettä/maitoa/mehua etc.

Voisiko olla refluksiivi? Eli siis löysä mahaportti, joka päästää hapot ruokatorveen ja aiheuttaa sitä porisemisen tunnetta ja oksentamista. Refluksille on pahasta rasvaiset ruuat, sitrushedelmät, alkoholi, kaikki hiilihapollinen ja suuret annokset. Pikasella lääkäri käynnillä saat siihen vatsansuojalääkkeen, jota sitten syöt loppu elämäsi ja välttelet tiettyjä ruoka-aineita. Ajankanssa vaan pahenee, kun ruokatorvi ärtyy ja sitten tulee maha kipeäksi joka kerta kun jotain syöt... Jos ei lääkärille jaksa mennä nii tiukasti vahtaa syömisiään ja syö resepti vapaita närästyslääkkeitä.

--

Refluxilta tosiaan kuullostaa, itsellä "alkoi" juurikin noin ja kerkesin tulehduttaa ruokatorvenkin melko pahasti ennen kuin menin lääkäriin. Lääkäri määrää lääkkeitä, Nexium auttoi minulle, noita sitten vedellään alkuun jo mahdollisesti useampi kuukausi.
Alkoholi ja maitosuklaa on ne pahimmat ainakin minulle, molemmat jätin muutaman kohtuullisen hapokkaan aamuyö oksentelun jälkeen.
Tuosta tulehduksesta paraneminen kesti itsellä usean kuukauden ja sen aikana/jälkeen aloin kokeilla mitkä siihen vaikuttaa. Noh kaikkien kokeilujen jälkeen tulin tulokseen että mahdollisimman täydellisesti teollinenruoka ja lisäaineet pois. Varsinkin jotkin synteettiset makeutusaineet aiheuttaa vatsanportin väliaikaista löystymistä, kuten myös kofeiini.
Tällä hetkellä menee helvetin hyvin refluksin suhteen, ja olen käytännössä oireeton vaikka syön sitrushedelmiä,tomaattia sun muita settejä päivittäin. Tärkeintä on jatkossa tunnistaa oireet heti ja yrittää ymmärtää mistä ne johtuu, ja vähentää tai väliaikaisesti keskeyttää oireita aiheuttavan ravinnon syönti. Hiilihydraattien laatuun kannattaa myös panostaa.
Eli loppujen lopuksi minulle auttoi paleon kaltaiseen ravintoon siirtyminen, ei tartte lääkkeitä popsia.

Helikobakteeri voi myös aiheuttaa samankaltaisia oireita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom