Vatsalihasten tärkeys

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Kun rupesin käymään salilla halusin tarkoituksella nostaa omaa painoani mahdollisimman paljon. Nyt 1.5vuotta salilla käymisen jälkeen painoa on tullut joku 32kiloa lisää, ja tottakai iso osa siitä on läskiä.
Tein noin vuoden ajan vatsoja kolme kertaa viikossa, mutta puolivuotta sitten innostus niihin lopahti kokonaan, koska en näe mitään kehitystä niissä läskin takia. Nykyään teen vatsoja silloin kun jaksan, eli noin kerran kuussa :nolo: .

Kysyisinkin että miten tärkeää vatsoliikkeiden tekeminen on muille liikkeille esim kyykky, mave yms. Ajattelin että voisin laihuttaa tossa puolen vuoden päästä, ja olenkin ruvennut miettimään uudelleen vatsojen tekemistä.

Kysytään vielä sitten samalla sitä että mitkä toistomäärät olisi hyviä? Olen tehnyt vitosen lisäpainolla kolme kertaa 15-20, ja joitain muita vatsaliikkeitä samanpituisia sarjoja ilman lisäpainoja.

laihajaakko sanoi:
Kysyisinkin että miten tärkeää vatsoliikkeiden tekeminen on muille liikkeille esim kyykky, mave yms. Ajattelin että voisin laihuttaa tossa puolen vuoden päästä, ja olenkin ruvennut miettimään uudelleen vatsojen tekemistä.

Vatsalihakset tukevat keskiruumista ja siten helpottavat mavea,kyykkyä yms. muita kovia kokokroppaan käyviä liikkeitä. Voimakkaat vatsalihakset samalla vähentävät loukkaantumisriskiä liikkeissä, joissa myös keskiruumis on kovilla.

Toinen ongelma voi muodostua, jos selkä ja vatsalihakset ei ole tasapainossa. Selkäkivut ei tunnetusti ole mitään mukavia (ihan kokemuksesta)

Eli ei niitä ulkonäön takia kukaan reenaa ;)

Delmonte sanoi:
Toinen ongelma voi muodostua, jos selkä ja vatsalihakset ei ole tasapainossa. Selkäkivut ei tunnetusti ole mitään mukavia (ihan kokemuksesta)
sori ku oon näin vajokki, mutta siis tarkotat että jos vatsat ei ole hyvässä kunnossa, niin selkäkipujakin tulee helpommin?

Kyllä on erittäin tärkeetä, että pitää huolta yhdestä ihmiskehon tärkeimmästä tukipilarista.. joten ei muuta kun kovaa treeniä vatsoille :)

laihajaakko sanoi:
sori ku oon näin vajokki, mutta siis tarkotat että jos vatsat ei ole hyvässä kunnossa, niin selkäkipujakin tulee helpommin?
Vaihtoehtoja on kaksi
1. Vatsat tukee keskikroppaa monessa liikkeessä ja jos tuki ei ole kunnossa, mahkut rikkoa selkä paranee. Tämä on se yleisempi.
2. Huonompi vaihtoehto on, jota siis olen itse kokeillut, että selkä ja vatsalihakset on vahvuudeltaan niin epäsuhteessa, että siitä seuraa selkäkipuja.

Jep, usein selkäkivut johtuvat heikoista vatsalihaksista.

Erityisesti pitkien jamppojen olisi huomioitava vatsat, huonot vatsat pitkällä ihmisellä johtavat usein kyttyräselkä efektiin. Imo alaselkääkin pitäis treenata useaan otteeseen viikossa jotta selkä pysyisi mahollisimman suorassa. huono alaselkä ja iso pakki tuo ne kuuluisat selkäkivut joihin ei lääkkeet auta.

Horg sanoi:
Erityisesti pitkien jamppojen olisi huomioitava vatsat, huonot vatsat pitkällä ihmisellä johtavat usein kyttyräselkä efektiin. Imo alaselkääkin pitäis treenata useaan otteeseen viikossa jotta selkä pysyisi mahollisimman suorassa. huono alaselkä ja iso pakki tuo ne kuuluisat selkäkivut joihin ei lääkkeet auta.

joo mullahan tota pituttaa löytyy melkein kaksi metriä. pitääkin ruveta treenaa uudestaan.

laihajaakko sanoi:
joo mullahan tota pituttaa löytyy melkein kaksi metriä. pitääkin ruveta treenaa uudestaan.

Vatsoja ois hyvä ärsyttää aammulla ja illalla vähäsen joka päivä plus salin tuska setti. :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
tottakai se pari kertaa viikossa riittää, ei niitä joka päivä kannata tahkota.

mr. perfect sanoi:
tottakai se pari kertaa viikossa riittää, ei niitä joka päivä kannata tahkota.

Juu, ei niitä muitakaan lihasryhmiä 100 kertaa viikkoon treenata :)

Kukaan ei vielä sanonut, joten mä sanon: ne perinteiset vatsarutistukset ei aina ole parhaita toimivan voiman kehittämiseen.Toki niilläkin saa jerkkua syvälle vatsaan mutta on myös helppo repsauttaa ne vain päällimmäisten vatsojen tai lonkankoukistajien treeniksi. Vatsapyörä ja erilaiset staattiset pidot on hyviä, noin selän terveyden kannalta.

JSmith sanoi:
Kukaan ei vielä sanonut, joten mä sanon: ne perinteiset vatsarutistukset ei aina ole parhaita toimivan voiman kehittämiseen.Toki niilläkin saa jerkkua syvälle vatsaan mutta on myös helppo repsauttaa ne vain päällimmäisten vatsojen tai lonkankoukistajien treeniksi. Vatsapyörä ja erilaiset staattiset pidot on hyviä, noin selän terveyden kannalta.

Aivan, kaikki vatsaliikket jotka tehdään isoilla painoilla ja jalat on sidottu johonkin vaikuttavat enemmänkin lonkankoukistajiin, jotka menevät muuten helposti tukkoon ja vetävät lonkan taakse -> vatsa pömpöttää.

Olisko muuten kellään ideoita miten saisi lonkan ojentajia treenattua?

jkp78 sanoi:
Aivan, kaikki vatsaliikket jotka tehdään isoilla painoilla ja jalat on sidottu johonkin vaikuttavat enemmänkin lonkankoukistajiin, jotka menevät muuten helposti tukkoon ja vetävät lonkan taakse -> vatsa pömpöttää.

?
tahtoo kuulla tästä lisää!!!!!!??!!

laihajaakko sanoi:
Nyt 1.5vuotta salilla käymisen jälkeen painoa on tullut joku 32kiloa lisää, ja tottakai iso osa siitä on läskiä.
Kannattaisiko jo vähän rajoittaa? Toki jos tavoitteena on sumopainikisat, niin sitten anna mennä vaan. :)

Horg sanoi:
Vatsoja ois hyvä ärsyttää aammulla ja illalla vähäsen joka päivä plus salin tuska setti. :rock:

:anssi:

Pari kunnon vatsatreeniä viikkoon riittää varmasti. Hyvä nyrkkisääntä on, että treenaa vatsoja kuten muutakin kroppaa, ei ne lihaksina sen kummemman ole.

peijuuni sanoi:
tahtoo kuulla tästä lisää!!!!!!??!!

Suurilla painoilla ja jalat kiinni vatsalihaksia tehtäessä nuo lonkan koukistajat tekevät myös aika paljon työtä. Ei tuo kaikkia haittaa mutta ainakin minulla ne tahtovat vetää lantiota taaksepäin (johtuu varmaan muutenkin kierosta (liian s-mallinen) selkärangasta) ja samalla maha pullottaa eteenpäin. Tämän takia olen alkanut treenaamaan syviä vatsalihaksia, venytellyt paljon noita lonkan koukistajia ja muutenkin yrittänyt kävellä ja istua ryhdikkäämmin. Ihan hyvin on tähän asti toiminut, mutta vielä riittää tekemistä...

Tässä pari ketjua josta voit löytää lisää infoa:

lue tää

ja tää

Back
Ylös Bottom