Vatsalihasten epätasapaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KBHannu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Olisi ehkä hieman tyhmä kysymys vatsalihaksista. En löytänyt tästä mitään aikaisempaa keskustelua. Eli kyse on vatsalihasten epätasapainosta. Tai en tiedä onko epätasapaino oikea sana, ehkä kyse on ennemminkin tietyn vatsalihaksen alikehityksestä. Enkä taida olla ihan aloittelijakaan, mutta kysymys on ehkä aloittelijalle sopiva :)

Eli minulla on hyvin erottuvat suorat vatsalihakset, mutta ongelmana on "lovi", joka jää niiden molemmin puolin. Tämä "lovi" alkaa heti kylkiluun alalaidasta ja jatkuu kymmenen senttiä alaspäin. Vatsan alaosa on litteä kauttaaltaan, eikä siinä ole siis mitään ongelmaa.

En oikein tiedä onko ongelmana "liian suuret" suorat vatsalihakset, vai onko joku osa vatsasta vain reenaamatta?

Olen keskittänyt jo pitkän aikaa (noin puoli vuotta) vatsalihasreenit kiertoihin ja välttänyt tavanomaisia istumaannousuja yms. Teen salilla vatsalihasten kiertoa koneessa (en tiedä laitteen nimeä), venäläistä kiertoa ( http://www.youtube.com/watch?v=54a37b2IFVk ) ja muita kiertoliikkeitä vatsalihapenkissä/lattialla. Teen myös jonkin verran staattisia pitoja, melko usein aamujumppana.

Olisiko kylkien reenaamisesta apua, vai pahentaako vain ongelmaa? Onko tuossa kohdassa edes mitään lihasta? :)

http://www.medisiinari.net/anatomiankuvasto/vatsalihakset.jpg

Löysin tuollaisen kuvan netin syövereistä. Siitä katsottuna ongelma olisi ulompi vino vatsalihas (12.) ja nimenomaan sen yläosa. Tai sitten poikittainen vatsalihas (3.) ja sen sisäsivu. Tiedän kyllä ettei tiettyä lihasta voi reenata eri kohdasta, yritän vain määrittää ongelmakohtaa :)

Ongelmahan ei ole vakava, mutta olisi kiva saada päkki kuntoon kesäksi :D Toivottavasti joku ymmärsi ongelma, ehkä pitäisi ottaa valokuva...

Jos mä nyt oikein ymmärsin, niin kuulostaa siltä, että se suora vatsalihas on nimenomaan liian pieni...

Poikittaisen vatsalihaksen pienuutta tuskin silmällä näet, koska se on se lihas mistä puhutaan syvänä vatsalihaksena...

Jos mä nyt oikein ymmärsin, niin kuulostaa siltä, että se suora vatsalihas on nimenomaan liian pieni...

Poikittaisen vatsalihaksen pienuutta tuskin silmällä näet, koska se on se lihas mistä puhutaan syvänä vatsalihaksena...

Leveneekö suora vatsalihas merkittävästi treenaamalla? Kasvu ulospäin ei tässä tilanteessa ainakaan tuntuisi hyödylliseltä.

Eli minulla on hyvin erottuvat suorat vatsalihakset, mutta ongelmana on "lovi", joka jää niiden molemmin puolin. Tämä "lovi" alkaa heti kylkiluun alalaidasta ja jatkuu kymmenen senttiä alaspäin. Vatsan alaosa on litteä kauttaaltaan, eikä siinä ole siis mitään ongelmaa.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin sun "ongelma" on lovi suorien vatsalihasten ja kylkien/vinojen vatsalihasten välissä.

Sanoisin, että siinä kuuluukin olla sellainen "lovi". Suora vatsalihas on yksi lihas ja sidekudosjänteet jakaa sen siihen kuuluisaan siks-päkkiin. Mikä useimmilla on itse asiassa 8-päkki. Se miten nuo jänteet menee on täysin omistä geeneistä kiinni. Käytännössä ainoa asia mihin vatsalihasten muodossa pystyy treenaamalla vaikuttamaan on vatsalihasten paksuus. Se miten hyvin vatsanseudun lihakset näkyy riippuu siiitä miten paksu rasvakerros niiden päällä on. Se miksi alavatsa on sinulla sileämpi johtuu luultavasti siitä että alavatsassa on yleensä aina enemmän rasvaa kun vatsan yläosassa... tästä syystä dietiläkin "yläpalat" tulee ensin näkyviin.

Tässä on kuva vuodelta 2007 Turun cbb-kisoista (Jan Pernell, Markku Tikka (minä) ja Rami Nieminen) siinä on meillä kaikilla selkeä lovi suorien ja vinojen vatsalihasten välissä ja minulla itselläni syvin sellainen. Sille asialle ei voi mitään ja miksi pitäisi? Vatsalihasten kuulluu olla tuollaiset, ei ne ole mikään suora laatta... jos ovat niin sitten ei ole pahemmin lihaspaksuuttakaan.

http://www.pakkotoisto.com/copper/displayimage.php?pid=10905&fullsize=1

Jos nyt oikein ymmärsin, niin sun "ongelma" on lovi suorien vatsalihasten ja kylkien/vinojen vatsalihasten välissä.

Sanoisin, että siinä kuuluukin olla sellainen "lovi". Suora vatsalihas on yksi lihas ja sidekudosjänteet jakaa sen siihen kuuluisaan siks-päkkiin. Mikä useimmilla on itse asiassa 8-päkki. Se miten nuo jänteet menee on täysin omistä geeneistä kiinni. Käytännössä ainoa asia mihin vatsalihasten muodossa pystyy treenaamalla vaikuttamaan on vatsalihasten paksuus. Se miten hyvin vatsanseudun lihakset näkyy riippuu siiitä miten paksu rasvakerros niiden päällä on. Se miksi alavatsa on sinulla sileämpi johtuu luultavasti siitä että alavatsassa on yleensä aina enemmän rasvaa kun vatsan yläosassa... tästä syystä dietiläkin "yläpalat" tulee ensin näkyviin.

Tässä on kuva vuodelta 2007 Turun cbb-kisoista (Jan Pernell, Markku Tikka (minä) ja Rami Nieminen) siinä on meillä kaikilla selkeä lovi suorien ja vinojen vatsalihasten välissä ja minulla itselläni syvin sellainen. Sille asialle ei voi mitään ja miksi pitäisi? Vatsalihasten kuulluu olla tuollaiset, ei ne ole mikään suora laatta... jos ovat niin sitten ei ole pahemmin lihaspaksuuttakaan.

http://www.pakkotoisto.com/copper/displayimage.php?pid=10905&fullsize=1

Kiitos hyvästä vastauksesta, ymmärsit asian aivan oikein. Hieman epäilinkin, että kyseessä on paljolti vain kehoni ominaisuus, eikä siis mikään vika. Itse en vain pidä vatsalihasteni muodosta, joten ajattelin että tuota "lovea" saisi pienennettyä jollain täsmätreenillä.

Itselläni suorien vatsalihasten yläosa tulee selkeästi ulommaksi kuin alaosa, joten vatsan alaosassa ei kyseistä lovea pahemmin ole. Voiko tähän ns. voimanostajavatsaan vaikuttaa jotenkin? Olen olettanut että staattiset pidot auttaisivat?

Saattaa tosin olla, että rasvat häivyttämällä alkaa nuo lovetkin näyttämään hyvältä, niin kuin sinun kuvassasi :)

Niinkin helpolla kuin googleen laittamalla hakusanaksi: vatsalihasten harjoittelu - löytyy paljon infoa...

esim. tuossa on ihan hyvin kerrottu...

Mistä sixpack koostuu ja miten lihakset toimivat?
Vatsalihaksia on neljä:

a) suora vatsalihas
b) ulompi vino vatsalihas
c) sisempi vino vatsalihas
d) poikittainen vatsalihas

http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/fitness_school_vatsat.htm

Kiitos vastauksesta, olen tuon lukenut aikaisemminkin. En vain saanut tekstistä selville, miten eri lihakset vaikuttavat vatsan muotoon? Ehkä vika on vain luetun ymmärryksessäni :)

Itselläni suorien vatsalihasten yläosa tulee selkeästi ulommaksi kuin alaosa, joten vatsan alaosassa ei kyseistä lovea pahemmin ole. Voiko tähän ns. voimanostajavatsaan vaikuttaa jotenkin? Olen olettanut että staattiset pidot auttaisivat?

Edelleenkin kyseessä on anatominen fakta ;) Yläosan alla on pallea (lihas), alaosan alla pelkkää suolistoa sun muuta p*skaa. Se miksi esim. bodarikuvissa vatsat näyttää niin tasasilta on että ne jännitetään (esitellään) siten että pallea puhalletaan ihan tyhjäksi. Se, että alavatsa pullottaisi ulompana kuin ylävatsa on merkki heikoista syvistä vatsalihaksista ja siihen auttaa mm. staattiset pidot (olettaen että kyseessä ei ole pelkkä läskimaha mikä siellä roikkuu). Ole onnellinen jos asia on sulla noin päin.

Monipuoliseen vatsatreeniin kuulluu:
1. ylävartalon rutistukset (kohti jalkoja)
2. jalkojen/polvien sekä lantion nostot (kohti ylävartaloa)
3. erilaiset kiertoliikkeet
4. staattiset liikkeet (tosin mave tai kyykky on tässäkin parempi kuin lankkuliikkeet)
Kaikkia neljää tyyppiä ei sit tarvi samaan treenikertaan tunkea :)

...ja muista että vahva alaselkä vaikuttaa vatsan muotoon myös. Jos treenaa vaan vatsaa eikä alaselkää ollenkaan, niin se vasta ryhtiä ja sitä kautta vatsan muotoa vääristääkin.

Edelleenkin kyseessä on anatominen fakta ;) Yläosan alla on pallea (lihas), alaosan alla pelkkää suolistoa sun muuta p*skaa. Se miksi esim. bodarikuvissa vatsat näyttää niin tasasilta on että ne jännitetään (esitellään) siten että pallea puhalletaan ihan tyhjäksi. Se, että alavatsa pullottaisi ulompana kuin ylävatsa on merkki heikoista syvistä vatsalihaksista ja siihen auttaa mm. staattiset pidot (olettaen että kyseessä ei ole pelkkä läskimaha mikä siellä roikkuu). Ole onnellinen jos asia on sulla noin päin.

Monipuoliseen vatsatreeniin kuulluu:
1. ylävartalon rutistukset (kohti jalkoja)
2. jalkojen/polvien sekä lantion nostot (kohti ylävartaloa)
3. erilaiset kiertoliikkeet
4. staattiset liikkeet (tosin mave tai kyykky on tässäkin parempi kuin lankkuliikkeet)
Kaikkia neljää tyyppiä ei sit tarvi samaan treenikertaan tunkea :)

...ja muista että vahva alaselkä vaikuttaa vatsan muotoon myös. Jos treenaa vaan vatsaa eikä alaselkää ollenkaan, niin se vasta ryhtiä ja sitä kautta vatsan muotoa vääristääkin.

Suuret kiitokset vastauksesta :) Taisit kertoa kaiken mitä halusin kuulla ja vähän extraakin.

Tuo alaselkä minulla on luonnostaan(?) sisäänpäin kaarella, joten pitää keskittyä sen "suoristamiseen". Luultavasti saan sillä vielä parannusta vatsan muotoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom