Vatsalihaksista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Paawo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Millasilla painoilla teette vatsalihaksia?? Kun lihasmassaa pitäisi saada joten otanko sen verran painoo että pystyn tekeen sen 8-12 toistoa vai miten kannattaa tehdä?

Mulla on sellainen käsitys, että vatsalihaksille toimii paremmin hieman pidempi sarja. Itse teen keskimäärin 15 toiston sarjoja, välillä 20, ja voimaa on ainakin tullut mukavasti lisää. Davidin rutistuslaitteessa saisin laittaa levyjä oman painoni verran, jos tyytyisin kahdeksaan toistoon ja tuntuma ei ole silloin oikein hyvä.

lihas kuin lihas

Eipä kai ne vatsalihakset sen koommin muistakaan lihaksista eroa,että 6-12 toistot on ainakin itsellä tuonut lihasta pötsinpäälle.:cool:

Optimaalihan ois se 8-12 eli normaali toistomäärä, mutta harvassa liikkeessä saa laitettua niin paljon vastusta. Parempi on(omasta mielestäni) tehdä mahdollisimman hyviä liikkeitä ja vaikka 20 + 15 + 10 toistoa. 20 toistoa on kyllä sit jo aika maksimi toistomäärä.

Ja sitä vastusta pitää sit kans olla silleen et sarjan jälkeen ei mee enää YHTÄÄN toistoa.

Tänään tein selkätreenin päätteeksi vatsoja 3 sarjaa normaalissa vatsarutistuspenkissä (mikä lie oikealta nimeltään). Kahdessa ekassa sarjassa tais olla 15kg lätty rinnan päällä ja viimesessä sarjassa 10kg. Toistoja per sarja tuli noin 12 ja siihen vielä pari päälle ilman lisäpainoa, hyvä tapa ottaa kaikki mehut irti. Noiden kolmen sarjan jälkeen tuli jo sen verran ikävä äitiä, että tulostakin luulisi syntyvän. Kylkiä (vinoja vatsoja) treenaan sitten eri päivänä, ehkä jalkatreenin loppuun tjsp.

Minä treenaisin vatsalihaksia pitkillä sarjoilla. Perusteluna on, että eri lihaksissa on eri suhteessa eri nopeuksisia lihassoluja. En tiedä vatsalihasten solujakaumaa mutta olettaisin, että suurimalla osalla ihmisiä siellä on pääasiassa hitaita, koska on kysymys pääasiassa tukilihaksesta. Hitaat lihassolut vaativat pitempää rasitusta väsyäkseen ja jos ne ei väsy niin ei ne myöskään kehity. Tästä syystä pitkiä sarjoja.

Originally posted by mtk77
Minä treenaisin vatsalihaksia pitkillä sarjoilla. Perusteluna on, että eri lihaksissa on eri suhteessa eri nopeuksisia lihassoluja. En tiedä vatsalihasten solujakaumaa mutta olettaisin, että suurimalla osalla ihmisiä siellä on pääasiassa hitaita, koska on kysymys pääasiassa tukilihaksesta. Hitaat lihassolut vaativat pitempää rasitusta väsyäkseen ja jos ne ei väsy niin ei ne myöskään kehity. Tästä syystä pitkiä sarjoja.

Tähän tapaan minäkin olen asiaa miettinyt mielessäni, en vain osannut perustella näkemystäni näin hyvin. Taidat puhua ihan asiaa. :)

Teen sekä pitkiä, että lyhyitä sarjoja. Pääasiassa kuitenkin n. 10 toistoa, koska vatsaa on melko vaikea tehdä treenaamatta lonkan koukistajia jos painot on tosi isot. Tämä tietysti riippuu tavotteista. Itse haen mahdollisimman paljon voimaa keskivartaloon, joten ei haittaa vaikka se melkoisesti paksuneekin näillä metodeilla.

Re: Re: Vatsalihaksista

Originally posted by toistopakko
Tähän tapaan minäkin olen asiaa miettinyt mielessäni, en vain osannut perustella näkemystäni näin hyvin. Taidat puhua ihan asiaa. :)

Mukava kuulla, että joku on samoilla linjoilla. Varoitan kuitenkin, että olen pelkkä maallikko näissä hommissa. En ole kovinkaan varma olenko ymmärtänyt oikein nuot asiat. Mutta täällä palstallahan on kyllä ammattilaisiakin jotka osaavat varmaan oikaista jos menee metsään.

Mikähän on vikana, kun tuommoinen kaikkimehutpois-sarja (nimenomaan vatsalihaksista) vaikuttaa itselläni lähes mahdottomuudelta saavuttaa. Teen vatsat lähinnä Davidin vaakatasossa olevalla selän mukaan muotoillulla laudalla(kulmaa ei saa säädettyä). Eksperimentoin tuossa hieman viikonloppuna 25kg käsipaino rinnalla pari sarjaa ja oli pakko lopettaa siinä 15.toiston kohdalla, kun ei meinannut enää henki kulkea. Tai no ainakin kohtuu epämukavalta tuntui rinnan päällä. Vatsalihakset eivät sensijaan tuntuneet edes kunnolla huomanneen koko vääntöä.:mad2: Olenko normaali?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mihin kohtaan se paino kannattaa pistää tollasessa vatsarutistuspenkissä? mulla on kädet ristissä ja lätty mahdollisimman ylhäällä, rintalihaksienkohalla.

Kun niitä painoja jossain vaiheessa alkaa olemaan liikaa sylissä, niin se vatsan rutistelu tulee vähän hankalaksi. Paljon pienemmällä painolla pääsee, kun laittaa sen painon niskan taakse. Jos ylimääräisiä voimia on ja vielä pienempää painoa haluaa käyttää, niin kädet suoraksi ja painot siis päälaen yläpuolelle.

ite ainakin heitän sen levyn niskan taakse, siellä ei tarvii olla niin suuri levy ja se ei oo tiellä. ainoo huono puoli on että siihen tuppaa tulemaan simmonen nätti hikiläikkä :D

Originally posted by _atmos
mihin kohtaan se paino kannattaa pistää tollasessa vatsarutistuspenkissä? mulla on kädet ristissä ja lätty mahdollisimman ylhäällä, rintalihaksienkohalla.

Ite suosittelen painon pitämistä mahdollisimman ylhäällä niin tulee sitä vipuvartta ja tehdyn työn määrä kasvaa. Näin ei tarvitse ottaa sitä 50kg levyä välttämättä joka kerta :D Eli ihan oikealta kuullostaa!

Originally posted by juk
Mikähän on vikana, kun tuommoinen kaikkimehutpois-sarja (nimenomaan vatsalihaksista) vaikuttaa itselläni lähes mahdottomuudelta saavuttaa. Teen vatsat lähinnä Davidin vaakatasossa olevalla selän mukaan muotoillulla laudalla(kulmaa ei saa säädettyä). Eksperimentoin tuossa hieman viikonloppuna 25kg käsipaino rinnalla pari sarjaa ja oli pakko lopettaa siinä 15.toiston kohdalla, kun ei meinannut enää henki kulkea. Tai no ainakin kohtuu epämukavalta tuntui rinnan päällä. Vatsalihakset eivät sensijaan tuntuneet edes kunnolla huomanneen koko vääntöä.:mad2: Olenko normaali?
Vaihda laitetta - yks hyvä vaihtoehto olis suora/tasainen penkki mikä on yläviistoon.
Purista VATSOILLA, älä jaloilla ja käsillä. Tee ensin vaikka niin että pidät koko sarjan ajan jalat rentona ja kämmenet auki sormenpäät ohimoilla, hieman tukien mutta käsistä ottaa vain sormenpäät kiinni.

Edit : Niin ja keskityt tekemään toison puhtaasti, pidät jännityksen koko ajan, et laske ihan alas ( selkä noin centti penkistä ). Teet niin positiivisen kuin negatiivisen vaiheen rauhallisesti Vatsoilla jännittäen.. eiköhän se ala potkimaan.
Ota vielä toinen liike perään, esim. jalkojen nostot tai vaakatasossa kiertäen istumaannousu. Ja kädet istumaannousussa samalla tavalla kuin aikaisemmin kuvasin.

Paras liike joka toimii minulle (opittu kyttäämällä muita treenaajia :) )

Maataan tasaisella penkillä selällään, käsissä 1 käsipaino. Ojennetaan vartalo suoraksi jolloin jalat on vapaasti ilmassa penkin toisesta päästä ja kädet suorana takana. Sitten linkkuveitsi jalat koukussa ja samalla tuodaan paino pään yli ja nostetaan myös yläkeho rutistukseen mukaan.
Tätä liikettä hitaasti ja kontrolloidusti niin aina on alkanut vatsaa polttamaan paljon ennen kuin liike tuntuu jaloissa tai selässä, mikä ongelma minulla on joissain muissa vatsaliikkeissä.

Hemmetin vaikea selittää yksinkertaistakin liikettä sanallisesti, ehkäpä joku tietää tämän oikean nimen?

Niin, toistoista sen verran että 15 on aivan maksimi ennen kuin s*********nen polte alkaa :cool:

Originally posted by Caligula
Paras liike joka toimii minulle (opittu kyttäämällä muita treenaajia :) )

Maataan tasaisella penkillä selällään, käsissä 1 käsipaino. Ojennetaan vartalo suoraksi jolloin jalat on vapaasti ilmassa penkin toisesta päästä ja kädet suorana takana. Sitten linkkuveitsi jalat koukussa ja samalla tuodaan paino pään yli ja nostetaan myös yläkeho rutistukseen mukaan.

En tiedä liikkeen nimeä. Tuskin sillä sellasta edes on. Ite teen suunnilleen samaa liikettä kotona lattialla ja ilman käsipainoa. En myöskään nosta ylävartaloa vaan lasken ja nostan jalkoja hitaasti ja kontrolloidusti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom