vatsalihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rooqie
  • Aloitettu Aloitettu
No minulla on tapana aina vetää nuo sarjat aina ihan ensimmäisenä ja ihan viimeisenä vähän niinkuin ylimääräisenä "lämmittelynä" kaiken muun lisäksi.

No on se auttanut, vain yhden kerran kaveri on onnistunut lyömään minulta ilmat pihalle vaikka kumpuuni on osunut aika monia iskuja.

Toisaalta toivoisin kyllä, että mahani olisi huomattavasti pienempi niin, että se ei olisi niin magneettinen kohde

:curs:

menee vähän offtopic mutta en viiti alottaa uutta keskustelua, eli oisko teillä jotain neuvoa miten noi vatsat pitäis tehä, niin että tekniikka menee oikein, ja todellakin tuntuu vatsoissa, ja samoin sitten se jalkojen nosto ? koska omasta mielestäni ei tuu oikeen mitään tuntumaa mihinkään kohti vatsaa vaikka miten päin vääntäis, ja painoilla tai ilman

Ainakin kannattaa seurata että tekee ne liikkeet tosiaan vatsalihaksia supistamalla , eika esim istumaannousussa käsien avulla...

Originally posted by RoadRunner
menee vähän offtopic mutta en viiti alottaa uutta keskustelua, eli oisko teillä jotain neuvoa miten noi vatsat pitäis tehä, niin että tekniikka menee oikein, ja todellakin tuntuu vatsoissa, ja samoin sitten se jalkojen nosto ? koska omasta mielestäni ei tuu oikeen mitään tuntumaa mihinkään kohti vatsaa vaikka miten päin vääntäis, ja painoilla tai ilman

Hitaasti ja puhtaasti. Turha nykiminen rutistuksissa, istumaannousuissa tms. aiheuttaa vain sen, että treeni menee osaksi hukkaan. Itse suosin sellaisia 15-20 toiston sarjoja lisäpainojen kanssa, tuntuu että jos pitäisi lyhyempiä sarjoja tehdä niin tekniikka kärsisi.

Jos ei jalkojen nosto tunnu vatsoissa, niin teet ne tod.näköisesti liian nopeasti ja nykivästi. Hiiiitaaaastiiiii alas ja ylös --> hyvä tuntuma ja hirveä polte.

oisko teillä jotain neuvoa miten noi vatsat pitäis tehä, niin että tekniikka menee oikein, ja todellakin tuntuu vatsoissa, ja samoin sitten se jalkojen nosto ? koska omasta mielestäni ei tuu oikeen mitään tuntumaa mihinkään kohti vatsaa vaikka miten päin vääntäis, ja painoilla tai ilman

Vatsat oli ainakin minulle yksi niitä vaikeimpia liikkeitä oppia.

Se liike, missä minä opin vatsojen käytön, on tämä hmm... hmm... Siinä on semmoinen tavallaan kiila, jonka terävä pää on reilun puolen metrin korkeudella. Istut siihen päälle siten, että polvitaipeet on kiilan terävän pään päällä. Nilkkojen etuosan edessä on sitten pehmustetut nilkkatuet.

Joka tapauksessa, luin jostain bodauslehdestä kuvauksen miten toi pitäisi tehdä, ja sitten tajusin sen. On se auttanut muissakin vatsaliikkeissä.

Istut siinä ja pistät kevyesti kämmenet vastakkaisen etuolkapään päälle. Pidät selän suorana ja annat ylävartalon hiljaa vaipua alaspäin. Sitten kun saavut mielestäsi matalimpaan mukavaan asentoon, jää siihen. Alaselässä voi alkaa tuntua ikävältä, mutta jo sitä ennen huomaat, miten rasitus siirtyy vatsoilta reisien yläosille. Liikkeen aikana on ideana, että lantio pysyy koko ajan paikallaan. Eli ei heiluta kuin heinämies, ajatellen että mitä syvemmällä käydään niin sen parempi. Nouset ylos siis pelkästään selkää köyristämällä, ei taivuttamalla lantiosta. Alasmentäessä hengitetään sisään, ja ylösmentäessä ulos.

Mun näkemäni mukaan yleisimmät virheet:
  • Ei pidetä lantiota paikallaan, vaan heilutaan kuin heinämies
  • Ala-asento on liian alhaalla, jolloin rasitus on siirtynyt vatsalta yläreisille
  • Hengitystekniikka kusee. Joko pidätetään hengitystä, tai annetaan ilman poistua keuhkoista liian hitaasti. Ylösnoustaessa pitää todellakin aktiivisesti rutistaa keuhkoista ilmaa pihalle, ja yläasennossa saa sen viimeisen polton kun rutistaa keuhkot aivan tyhjäksi. Tällä tavalla pääsee pienemmälle "kerällekin" liikkeessä.

Liikkeen hyvä puoli on, että sitä voi tehdä myös lisäpainoilla. Ei muuta kuin vaikka aluksi semmonen suora, kapea, 5kg tanko. Otetaan tohon etuhartioiden päälle, niin lähelle kurkkua, kuin mahdollista. Samalla tavalla, kuin etukyykyssä. Pysyy mainiosti paikallaan, vaikka kämmenet on ristikkäisten etuhartioiden päällä.

Mutta ensin kannattaa jauhaa kertakaikkiaan kuntoon se tekniikka. Jos liian aikaisin alkaa painoa lisäämään, niin varmasti menee tekniikka ja treeni ei enää otakaan vatsoihin toivotulla tavalla.

Itse teen 100(4x25)-150(5x30) rutistusta sillon kun huvittaa, vähintään kuitenkin kolmesti viikossa, ja ilman lisäpainoja. Yleensä neljä kertaa.

Kerran oli ihan ohjaajan tekemä saliohjelma, johon kuulu joka toinen päivä 6x30 vatsarutistusta ilman painoja 90-asteen vatsapenkissä(polvet 90 asteen kulmassa, yläkroppa vaakatasossa). Jaksanu ku pari kertaa tehä viikossa niitä, enkä koskaan muistaakseni tehnyt täyttä määrää, kun jäi vatsat aina reenikerran loppuun ja oli muutenkin ihan poikki, kun kaamosaikaan tuli iltaisin treenattua.

Itse olen tehnyt jonkin aikaa näin:

Normaali rutistus-asento, mutta jalat aivan 90-asteen kulmaan jonkun penkin päälle. Kämmenet pään taakse, mutta kyynerpäät osoittamaan eteen(eli reisiin päin). Sitten tiukka(mutta hallittu) rutistus ylös. Kyynnerpäiden tulee koskettaa jalkoja(reisiä/polvia). Negatiivinen vaihe ei saa olla pelkkä takaisin selinmakuulle "kaatuminen" vaan siihen tulee myös keskittyä ja negatiivisen osan tulee tuntua vatsalihaksissa.

Noita tulee tehtyä sellaista 15-20 toistoa. Parilla viimeisellä en saa enää kyynerpäitä jalkoihin, mutta sitten keskitytäänkin siihen negatiiviseen osaan ja puristetaan viimeisetkin mehut vatsalihaksista.

Liikettä voi hieman helpottaa esim. pistämällä kämmenet johonkin korvien kohdalle tms.

Alavatsaa voi(ja ehkä kannattaakin) tehdä vielä erikseen.

Koita saada pääsi haaroväliäsi kohti ja puhalla samalla ilmat pihalle.

liikkeet joissa saa hyvän tuntuman: vatsarutistukset jalat kulmassa penkin päällä, vatsarutistukset taljassa pienillä painoilla (tai no...sopivilla painoilla) ja puhtaalla tekniikalla.

Itselleni sopivat toistomäärät hyvällä tuntumalla ovat 15-25.

Niin, toi että sulla on säären ja reiden välinen kulma 90 astetta takaa sen, että työtä tekee pelkästään vatsalihakset, eikä lonkankoukistajat. Sitten vielä koittaa rullata nikama kerrallaan itteänsä ylös, niin pitäis vatsalihakset supistua aika selkeästi enemmän kuin huitomalla ja pelleilemällä :)

Jos pystyy treenaamaan vatsoja joka päivä, niin epäilen, että silloin ei treenaa tarpeeksi kovaa. Mielestäni kannattaa tehdä kovempia treenejä vatsalle ja pitää niitä lepopäiviä. Saattaa olla, että kovempi kerta ärsyke kehittää niitä paremin, kuin joka päivä vähän.

Vatsarutistus paras itelleni ainaskin.
Itse teen rutistuksen selälteen lattialla ja nostan jalat ilmaan ,kädet niskan takana ja alat vaan rullaamaan yläkroppaa .
eli hartiat ja yläselkä ainoastaan irtoo ja lantioo kun hieman nostaa lisäksi irti niin saa kunnon rutistuksen koko vatsan alueelle .
..niin ja kun on rutistuksissa, niin koittaa vielä jännittää vatsaa samalla.
jokaisen rutistuksen pitää olla noin 1-2 sec rutistuksissa/jännityksessä.
koittakaapa vaikka heti lattialla , on kova liike.

hyvä liike vikaksi vatsaliikkeeksi!

Originally posted by Chewbacca
2 kertaa viikossa 2x30 ilman lisäpainoja rutistuksia tai kiertoja treenin päätteeksi. Loppu on kiinni rasvaprosentista. Jos tuntuu liian suffelilta niin voi pysäyttää rutistuksen ylhäällä ja todella rutistaa...

Mikä ihmeen liike on tuo vatsarutistus?

kannanpa oman korteni kekoon kanssa.
itse suosittelen penkkiä vai mikä onkaan jonka kulmaa voit säädellä, jos tuntuu löysältä niin kulmaa vaan suuremmaksi tai painoa enemmän niskaan tai sekä että :whip:

toivottavasti ymmärsitte mitä haen takaa.

... olen kyllä mielestäni jo vastannut tähän, mutta ei ainakaan löytynyt replyjen joukosta, eli täytynee yrittää uudestaan..:confused:

Mielestäni pelkät rutustukset ei riitä. Itse tein 3 vuotta pelkkiä rutistuksia ja tuloksena 4-packi, eli neljä ylintä "tölkkiä" hyvässä kunnossa, mutta kahdesta alimmasta ei tietookaan. Pistin koko vatsatouhun uusiksi ja kokeilen nyt tällasella syteemillä:

vatsat 2 * viikossa

jaan vatsat kolmeen osaan. Ylä, ala ja sivu.

1. pvä 2 * ylävatsat vatsalaudalla n. 50 - 60 asteen kulmassa, sellanen lisäpaino että menee jotain 8 toistoa.
2 * vatsalaudalla selällä maaten nostan jalkoja kattoon päin,h hieman etuviistoon (tämä pitäis olla hyvä alavatsaliike). Toistoja semmonen 15, mitenkähän tähän saisi lisäpainon?
ja viimeisenä 2 * molemmille sivuille, siten että makaan lattialla vain toisen hanurinposken varassa ja siitä normaaleja istumaannousuja. Tähän en enää lisäpainoja tarvitse.

pari välipäivää...

2. pvä voimapyörä ja syvät vatsalihakset

Originally posted by vilho_kanuuna
... olen kyllä mielestäni jo vastannut tähän, mutta ei ainakaan löytynyt replyjen joukosta, eli täytynee yrittää uudestaan..:confused:

Originally posted by vilho_kanuuna
Itse olen jakanut nuo vatsat kolmeen eri osaan, eli sivut, ylä- ja alavatsa. Ylävatsat teen ihan normaali rutistuksilla: n. 50-60 asteen kulmassa olevalla vatsalaudalla (sellanen puolapuissa oleva systeemi) ja sen verran lisäpainoa että menee 8 -12 puhdasta ja hidasta toistoa.

Alavatsaa teen samaisella vatsalaudalla nostelemalla jalkoja kattoon (hieman etuviistoon). Onko jollain ehdotus miten tässä saisi lisäpainon käyttöön?

Sivut taas lattialla rutistuksina toisen hanurinposken varassa (tämän kun tekee viimeisenä, niin en ainakaan itse tarvi mitään lisäpainoja).

em. liikkeet * 2

Toisena päivänä sitten pari sarjaa voimapyörää ja syvät vatsat.

Luulitko tosiaan, että pakkotoistolla olisi vain yksi vatsalihaksia käsittelevä thread? Ehei, turha luulo! :)

Back
Ylös Bottom