Vatsalihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomokka
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moi!

Kysysin vaan sellasta, että voiko vatsalihaksii tehä likaa? Ite oon nyt muutaman viikon ajan tehnyt (käyn 4 kertaa viikossa salilla) 3 eri vatsalihas liikettä joka sali päivää kohti. Joka päivä teen vatsaprässin 3x12 + 1 komesta valinnaisesta liikkeestä 3 x 20/12 + vatsarutistus jalat koukussa 3x12.

Kaikkea voi treenata liikaa, ne vatsalihakset on aivan samanlaisia kuin muutkin lihakset, kuinka moni esim kyykkää joka päivä? :) Ei niitä tarvitse tosiaan joka päivä treenata. Riittää kun ihan teet nuo tuolla salilla ja se on hyvä että teet eri liikkeitä vatsoille.

Vatsalihaksia pitää käsitellä samalla lailla, kuin muitakin lihaksia. Vaikka kaksi kunnon vatsatreeniä viikkoon riittää. Itselle riittää muutama sarja istumaannousuja lisäpainolla treenin jälkeen pari, kolme kertaa viikossa. Oleellista on se, että muistaa lisätä vastusta, eikä niinkään toistoja, isompi levy niskantaakse, niin saadaan taas tehoa harjoitukseen vatsojen voimistuessa:)

Eli mun pitäis vähän tiputtaa noita vatsa kertoja? Eikö siitä oo mitään hyötyy jos tekee paljon toistoja?

Siis, lihashan kasvaa kun sitä rasitetaan vastuksella. Ethän sä tee vaikka hauiksellekaan 100 toistoa:) Ihan samaa lihasmassaa ne vatsapalikatkin on, ei ole niin ihmeellistä. Teet vaikka niin, että saat putkeen 12 toistoa 5 kilon lisäpainolla, sit kun noi menee, niin otat 10 kiloa, ja teet niin kauan et 12 menee, esimerkiksi. Pari kertaa viikossa istumaannousut 5x ja jalkojenostot 5x vatsalaudalla riittää hyvin, jälkimmäiseen ei tartte edes lisäpainoja.

Jep jep, et tee vittuakaan yli 50 toistomäärillä, jos et ole hyväuskoisesti treenaamassa ne määrät silmissä.

Mä olen tehnyt tiistaisin ja torstaisin 3x35 tai joskus 1x40, 1x40 1x20... mut alan kai lyhentään toistoja ja lisään painoja.

Lihakset tottuu vastuksiin kohtuullisen herkästi, joten vastusten muuttaminen on se oleellinen tekijä- ei niinkään toistomäärät. Ja ellei ole jotain traumaa taustalla, niin pitkillä sarjoilla voi muutenkin heittää vesilintua.
Mitä tulee vatsojen ylitreenaamiseen niin kaikkea tosiaan voi treenata liikaa -ja hyvässä lykyssä saa todellisen epätasapainon kropan lihaksistoon. Keskivartalon treenissä tärkeää vahvistaa koko "korsettia": reidet ja lantio tukee alhaalta, selkä, vatsa ja kyljet. Mitään ei pitäis treenata yli muiden. Mutta eri asia on mitkä lihakset on heikommat kuin toiset, ja miten sen omalla kohdalla huomaa.
Lihaksia on monen tyyppisiä, ja yleisesti ottaen selän lihakset tuppaa kiristymään ja vatsan löystymään. Molemmat voivat olla heikkoja, mutta käyttäytyvät hiukka eri tavoin. Jos löydän kuvan tästä perusasetelmasta jostain päin verkkoa niin pistän näytille.
Sitten on tärkeää myös se lihashuolto; jos lihakset on kireenä ja jumissa niin ei ne paljoa töitäkään jaksa silloin tehdä. Eli palautuminen ja venyttelyt tärkeässä osassa nekin!
Äh, pahoittelut, taidan alkaa rönsyilemään. Sallitaan se vapun varjolla..?

Siis, lihashan kasvaa kun sitä rasitetaan vastuksella. Ethän sä tee vaikka hauiksellekaan 100 toistoa:) Ihan samaa lihasmassaa ne vatsapalikatkin on, ei ole niin ihmeellistä. Teet vaikka niin, että saat putkeen 12 toistoa 5 kilon lisäpainolla, sit kun noi menee, niin otat 10 kiloa, ja teet niin kauan et 12 menee, esimerkiksi. Pari kertaa viikossa istumaannousut 5x ja jalkojenostot 5x vatsalaudalla riittää hyvin, jälkimmäiseen ei tartte edes lisäpainoja.

Ok entä se että teen vatsalihaksii niin useana päivänä? Onks siitä mitään hyötyy että teen vatasalihaksii 4 kertana viikossa, vai pääsisinkö samaan tulokseen vähemmälläkin?

Ok entä se että teen vatsalihaksii niin useana päivänä? Onks siitä mitään hyötyy että teen vatasalihaksii 4 kertana viikossa, vai pääsisinkö samaan tulokseen vähemmälläkin?

Tee 2 kertaa viikossa, tuolla tavalla niinkuin sanoin, varmasti ne kasvaa nopeemmin ja saat voimaa keskivartaloon paremmin lyhyemmillä raskailla sarjoilla, kuin 30 toiston hytkymisellä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tee 2 kertaa viikossa, tuolla tavalla niinkuin sanoin, varmasti ne kasvaa nopeemmin ja saat voimaa keskivartaloon paremmin lyhyemmillä raskailla sarjoilla, kuin 30 toiston hytkymisellä.

Itse asiassa mä teen joka sali päivä 3x12 vatsaprässin. Tän lisäksi teen yhden 3 valinnaisesta liikkeestä joista yhessä sarjat on 12x3 ja kahdessa muussa 3x20, ja yleensä päivän päätteeksi vatsarutistuksen 3x12 lattialla. Näistä painoja käytän vatsaprässissä ja tossa 3x12 valinnaisessa. Pitäiskö mun keskittyy vaan näihin lyhyt sarjaisiin ja vastuksen lisäys mahdollisuuden omaisiin liikkeisiin, ja unohtaa noi pitkäsarjaset ja painottomat liikkeet?

Itse asiassa mä teen joka sali päivä 3x12 vatsaprässin. Tän lisäksi teen yhden 3 valinnaisesta liikkeestä joista yhessä sarjat on 12x3 ja kahdessa muussa 3x20, ja yleensä päivän päätteeksi vatsarutistuksen 3x12 lattialla. Näistä painoja käytän vatsaprässissä ja tossa 3x12 valinnaisessa. Pitäiskö mun keskittyy vaan näihin lyhyt sarjaisiin ja vastuksen lisäys mahdollisuuden omaisiin liikkeisiin, ja unohtaa noi pitkäsarjaset ja painottomat liikkeet?

Teet pari kertaa viikossa mainitulla tavalla, niinkuin aiemmissa viesteissä sanoin, ei niitä tartte joka päivä tehdä. Ei tartte noita 20+ toistoja, sit kun saat esim. 10 kilon lisäpainolla 12-15 toistoa istumaannousussa, niin ota 15 kilonen käyttöön ja teet samat sarjat sitten kun tulee.

Ite oon kyl sitä mieltä et voit joka kerta tehdä vatsoja mut teet vaan yhden liikkeen vatsalle aina yhtenä päivänä. Myös nää sarjat voi kyl pyöriä tuolla 10-20 paikkeil

Käyn itse kolmesti viikossa salilla ja olen joka kerta tehnyt sekä istumaannousuja vatsalaudalla että selän ojennuksia selänojennuspenkissä, molempia lisäpainoilla. Yleensä molempia sekä suoraan että kierroilla. Millainen olisi hyvä progressio noiden lisäpainojen kanssa? Salillamme vatsalauta on puolapuita vasten, olen laittanut vatsalaudan 7. puolan tasolle ja tehnyt 10 toiston sarjoja 5kg levypaino rinnan päällä. Pyrkinyt tekemään 2x10 suoraan ja 2x10 kierroilla. Missä vaiheessa tuota lisäpainon suuruutta kannattaisi alkaa korottamaan ja millaisilla korotuksilla? Ja millaiset ylipäätään olisivat hyvät sarjat noissa liikkeissä tehtäviksi?

Itse en tekis vatsaan kohdistuvia liikkeitä hirveillä lisäpainoilla koska mielestäni pidemmän päälle paksuunnat keskivartaloa. Broomstick twist on hyvä liike myös.

Itse en tekis vatsaan kohdistuvia liikkeitä hirveillä lisäpainoilla koska mielestäni pidemmän päälle paksuunnat keskivartaloa. Broomstick twist on hyvä liike myös.

Tarkoittaen mitä? :D

Btw, uus vatsalihas-tredi :rock: :lol2:

No tuohon nyt en ota kantaa, jos jotain haittaa näyttävä ja lihaksikas ei läskistä paksu vatsa. Tee sitten 200 toiston sarjoja joka ilta ja joka ikinen yö, mutta älä ihmettele jos ne palat ei kasva.

Teetkö vatsapenkissä vai lattialla? Mielestäni lattialla on huonompi, koska painon tuottama vastus pienenee liikkeen yläasentoa kohti. Siksi suosittelisin liikkeen tehtäväksi vatsapenkissä alimmassa mahdollisessa asennossa.

Itse teen vatsat kolme kertaa viikkoon yksijakoisen ohjelman yhteydessä. Kolme sarjaa aina ja välillä vinoja. Esim. ma: kaikki suoria, ke: kaksi suoraa ja yksi vino, pe: yksi suora ja kaksi vinoa. Sillai mielen mukaan. Huomioitavaa on, että vinojen vatsojen tekeminen ottaa yllättävän paljon myös abseihin. Ja jalkojennostoissa menee sarjat niin pitkiks, että teen niitä yleensä vatsareenin alkuun, vähän niinku lämppäreiks. Hyvä liike lämmittelyyn tai muutenkin vatsojen reenaamiseen on linkkuveitset tai puolilinkkuveitset, ottavat hyvin kauttaaltaan kaikkiin vatsalihaksiin. Myöskin syviin, joita ei sovi unohtaa, niitä kannattaa myös reenata vatsareenien yhteydessä.

Olen jokseenkin samoilla linjoilla Jantun kanssa. Isot vatsalihakset voivat saada näyttämään lihavemmalta tai ainakin paksuntavat keskivartaloa. Toisaalta isommat vatsalihakset näkyvät helpommin pienen rasvankin alta. Sanoisin että vatsoja kannattaa reenata samanlailla kuin muitakin isoja lihasryhmiä. Ei synny sitten mitään kauheaa lihasepätasapainoa.

Kysysin vielä sitä, että jos treenaa eri vatsalihaksii, ku niitä on niit erilaisia ala, ylä ja niin edes päin, niin voiko, jos hajauttaa treenin eri vatsalihaksille tehdä monta likettä päivässä? Myös onko mitään järkee kohdistaa treenii tiettyihin lihaksiin vai kannattaako keskittyy vaan niihin liikkeisiin jotka treenaa mahdollisimman tasasesti? Sit vielä mua vähän hämää tää kun porukka tuntuu sanovan että ei pidä tehä liikaa toistoja, kun mulle on kuntotreeni ohjelmaan neuvonut just noita 3x20 sarjoja.

Teetkö vatsapenkissä vai lattialla? Mielestäni lattialla on huonompi, koska painon tuottama vastus pienenee liikkeen yläasentoa kohti. Siksi suosittelisin liikkeen tehtäväksi vatsapenkissä alimmassa mahdollisessa asennossa.

Itse teen vatsat kolme kertaa viikkoon yksijakoisen ohjelman yhteydessä. Kolme sarjaa aina ja välillä vinoja. Esim. ma: kaikki suoria, ke: kaksi suoraa ja yksi vino, pe: yksi suora ja kaksi vinoa. Sillai mielen mukaan. Huomioitavaa on, että vinojen vatsojen tekeminen ottaa yllättävän paljon myös abseihin. Ja jalkojennostoissa menee sarjat niin pitkiks, että teen niitä yleensä vatsareenin alkuun, vähän niinku lämppäreiks. Hyvä liike lämmittelyyn tai muutenkin vatsojen reenaamiseen on linkkuveitset tai puolilinkkuveitset, ottavat hyvin kauttaaltaan kaikkiin vatsalihaksiin. Myöskin syviin, joita ei sovi unohtaa, niitä kannattaa myös reenata vatsareenien yhteydessä.

Olen jokseenkin samoilla linjoilla Jantun kanssa. Isot vatsalihakset voivat saada näyttämään lihavemmalta tai ainakin paksuntavat keskivartaloa. Toisaalta isommat vatsalihakset näkyvät helpommin pienen rasvankin alta. Sanoisin että vatsoja kannattaa reenata samanlailla kuin muitakin isoja lihasryhmiä. Ei synny sitten mitään kauheaa lihasepätasapainoa.

Vatsalaudalla kaltevassa asennossa teen. Eikä sitä liikettä tehä niin, et loppupäässä haistellaan sukkia, vaan niin että jännitys pysyy kokoajan vatsassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom