vatsalihakset ja massa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gaga
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
samout sanoi:
:jahas: Varmaan tarkoitat penkkiä. Jos treenaat ja syöt "oikein", niin viimeistään kahdessa vuodessa nostat tuon 100kg penkistä. Voi mennä vuoteenkin. QUOTE

ei ainakaa ittellä tollasta kehitystä alottaessa todellakaa tullu et vuodes nousis penkki 50kg->100kg vuodessa kovallakaan treenillä. ei muuta :D.

mie oon sitte vissiin joku luonnonoikku. 6kk aktiivista treeniä takana ja penkki noussu 60kg:stä 115 kiloon. enkä ole edes keskittynyt rintalihaksiin enkä treenannu maksimivoimaa

samout sanoi:
kani- kertoisikko tarkemmi et millasii sarjoi ja kuin usein si teit ku tollaseen saavutukseen ylsit :). Esim et kuin monta kertaa viikos salil ja kuin monena salikertana teit penkkii ja tollasta.

salilla joka toinen päivä ja penkkiä joka päivä tietysti :david:

ekat 2kk treeni oli ihan paskaa ku en tienny pakkotoistosta mitään, penkille tein tyylii 3x10 joka päivä.

sit löysin pakkiksen ja tein järkevän treeniohjelman paitsi, että penkkiä joka päivä ja 5x5*80%, maxia tuli kokeiltua helvetin usein (olkapäät muistaa sen vieläkin).

no ei siinä montaa kk mennyt että penkkimax oli 80kg (max nousi 1-3kg viikossa vaikka en osannut syödä, en kyllä varmaan vieläkään).

sitte tein ryssäpenkkiohjelman, mutta hukkaan meni, en suosittele kenellekkään. tästä vittuuntuneena aloin tekemään miken 2x6 ja joka toinen päivä samalla systeemillä 2x2, toimi helvetin hyvin ja joka päivä sai nostaa 2x2 painoja (tämä toiminut helvetin hyvin myös kaikilla kavereilla).

no sit tuli se päivä ku meni 2x2*95kg ja seuraavalla kerralla suht helppo 1x100kg.

Siihen loppu sitte penkin kanssa pelleily ja aloin tekemään HST ym. ja penkkitulos tippu silmissä. 2kk treenit meni vähän vituiks erinäisistä syistä ja nyt oon alkanu taas pelleilemään penkin kanssa. pakko saada 120kg kesäloman alkuun mennessä. maxia en oo enää kokeillu sen jälkeen kun sain 100kg, mutta taukojen ym. takia se ei ole kehittynyt yhtään. olen silti 100% varma, että 120kg nousee ennen kesälomaa ;)

e - kehon paino nousi tänä aikana 60-65kg -> 80kg

kaNi- sanoi:
7kk 55 -> 100kg. ekat 2kk pitkää sarjaa ja sit vaan voimaa.

Nyt nousee 60kg puhtaalla tekniikalla, 100kg ois tavoitteena ensi jouluun mennessä. :eek: Ihan hyvin mennyt tähän saakka, sarjapainot noussut reilussa kuukaudessa 15 kilolla. (2x6-tekniikkaa käytän)

Tuosta kysymyksen vatsalihaspuolesta jonkin verran (penkistä en osaa sanoa mitään tai ainoastaan sen miten se EI nouse :D ). Olen hieman eri mieltä tuosta, että vatsalihaksia saisi treenata vain saman verran kuin muitakin lihasryhmiä. Omasta kokemuksestani vatsalihakset ovat äärettömän sopeutuvainen lihasryhmä, joka tottuu kaikkeen rääkkiin todella nopeasti. Aikaisemmin pelkällä kamppailupuolella treenatessani vatsojen suht kova jumppaaminen kuusikin kertaa viikossa ei ollut lainkaan harvinaista. Silloin huomasi sen, että esim. istumaannousuja tehdessään rajaksi tuli vastaan aika tai se, että päässä alkoi huipata jatkuvassa ylös alas nousemisessa. Tuolloin vatsat olivat ns. kovassa kunnossa eli lihakset tuntuivat lähinnä "teräviä", kokoa niihin ei tullut. Nykyään treenaan vatsaa salilla kolme kertaa viikossa ja lähes aina lisäpainoilla, toistoväli 8-15. Mutta tuon lisäksi, jos minulle kotona tulee välipäivinä fiilis, että olisi mukava tehdä hieman rutistuksia tai staatisia pitoja, niin en ajattele: "Voi ei, ei ole vatsapäivä, tänään ei saa tehdä massulle mitään rasittavaa" vaan annan mennä. Tämä treenisysteemi on selvästi kasvattanut vatsalihasten kokoa. Saattaa olla jollekin bodarille kauhun paikka V-muotoa ajatellen, mutta itse olen iloinen siitä, että edes jokin lihasryhmä vastaa kiltisti treeniin ja kehittyy. Ja hieman kookkaammista vatsalihaksista on nyt ainakin se ilo, että ne näkyvät myös pienen rasvakerroksenkin alta.

Ensimmäisenä kannattaa asennoitua siihen että tässä hommassa vaaditaan pitkäjänteisyyttä. Aloittelijana vuodessakin voit saada jo tosi paljon tulosta aikaan mutta myöhemmin kehitys hidastuu paljon. Sen verran hoikassa kunnossa olet kyllä että olen sitä mieltä et rupeet kattelemaan täältä ruokailuvinkkejä ja pistät ruokavalion kuntoon. Treenaat kovasti ja syöt hyvin niin kyllä siinä kasvaa. Lisäravinteetkin kannattaa ottaa mukaan hommaan vähän ajan päästä. Parhaaseen tulokseen sä tossa leveydessä, koossa ja vatsalihaksissa pääset kun treenaat kaikkea tasapuolisesti. Muista treenata myös ne jalat jotka monilta tuntuu unohtuvan.

Juukeri sanoi:
mie oon sitte vissiin joku luonnonoikku. 6kk aktiivista treeniä takana ja penkki noussu 60kg:stä 115 kiloon. enkä ole edes keskittynyt rintalihaksiin enkä treenannu maksimivoimaa

Ehkä syy hyvään kehitykseen onkin juuri tuossa, ettet ole liikaa keskittynyt penkin hinkkaamiseen. Moni aloittaa heti kaikenmaailman ihmeohjelmilla ja treenaavat kehonsa palautumiskykyyn nähden (joka aloittelijalla luonnollisesti aina kokenutta huonompi) aivan liian paljon sitä penkkiä ja kehittymättömyys löytyy usein sieltä.

Siis onko multa mennyt jotain ohi tan vatsatreenin kanssa? Eihan muillekaan lihaksille tehda yleensa mtn 100 toiston sarjoja, miksi vatsalihaksille pitaisi? Eiko vatsalihakset ole lihakset siina missa muutkin? Ite suosin 10-15 toiston sarjoja lisapainoilla. Eli hiukan enemman kuin muille yleensa ottaen mutta etta 100? Mita hyotya?

E: Siis lihaksen kasvatuksen kannalta ajattelen asiaa.

Cassyput sanoi:
Siis onko multa mennyt jotain ohi tan vatsatreenin kanssa? Eihan muillekaan lihaksille tehda yleensa mtn 100 toiston sarjoja, miksi vatsalihaksille pitaisi? Eiko vatsalihakset ole lihakset siina missa muutkin? Ite suosin 10-15 toiston sarjoja lisapainoilla. Eli hiukan enemman kuin muille yleensa ottaen mutta etta 100? Mita hyotya?

E: Siis lihaksen kasvatuksen kannalta ajattelen asiaa.
Et ole missanut mitään; noita maratonsessioita tehdään vatsalle lajeissa joissa vaaditaan, että vatsalihakset jaksavat pysyä "perusjännityksessä" koko 2 minuutin varsinaisen suorituksen ajan (erän pituus esim. nyrkkeilyssä tai potkunyrkkeilyssä). Kehoilumielessä ei käsittääkseni sadasta ikuisuuten vatsasarjoilla ei ole mitään merkitystä.

littledragon67 sanoi:
Et ole missanut mitään; noita maratonsessioita tehdään vatsalle lajeissa joissa vaaditaan, että vatsalihakset jaksavat pysyä "perusjännityksessä" koko 2 minuutin varsinaisen suorituksen ajan (erän pituus esim. nyrkkeilyssä tai potkunyrkkeilyssä). Kehoilumielessä ei käsittääkseni sadasta ikuisuuten vatsasarjoilla ei ole mitään merkitystä.
Kiitos. Miten musta tuntuu etta kaikki ei ole aivan taysin sisaistaneet tata?

Gaga sanoi:
terve,

paljokon hoikan ihmisen vatsalihaksia pitää treenata että ne saa näkyviin?olen käynyt 2kk salilla ja olen tehnyt erittäin kovaa reeniä niihin,mutta silti ne vain "tuntuvat" kovemmilta.mikä neuvoksi?

ja tässä toinen yleiskysymys,johon en löytänyt äkkiseltäni vastausta:
mitä lihasryhmää minun pitäisi treenata ja mitä lisäravinteita käyttää jotta saisin massaa leveytenä(ei läskinä vaan kokona) ja muutenkin lisää kokoa?

ja tässä olis tietoja:

painan 65kg
pituutta about 186cm(+/-2cm)

haluaisin tulla leveämmäksi ja saada lisää kokoa,joten olisi hienoa jos saisin vastauksen melko pikaisesti. tavoitteena olisi ainaki saada vatsalihakset näkyviin mahdollisimman pian.Käyn salilla 4krt viikossa ja treenaan aina yhtenä päivänä yhtä lihasryhmää(poikkeuksena vatsa ja selkä samana päivänä)

tällä hetkellä nostan 50kg.nostotavoitteena olisi pitkällä tähtäimellä 100kg.montako vuotta siihen menisi ja millä treenillä?

omien tietojen mukaan sun kannattas nyt vaan alkaa syömää kunnolla ja pitäää semmonen massa kausi että sulle tulis nyt kunnolla lihasta ja myös pakoltikin vähä läskiä ja mahaa... ja sit pidät dietin jolla lähtee sit läski ja lihaksetkin näkyy sit paremmin ku on jotai lihaksii jotka näkyis ku oot eka treenannu niitä..
Ja jos penkkiä tarkoitat niin kyllä se aika nopeasti mulla ainakin nousi.. tai silloin kun alotin eli noin 4 kuukautta sitten maximini oli 40 kiloa.. ja nyt nousee ~80 kiloa :) että on se ihan hyvin kehittynyt ainakin mulla... mutta tottakai nyt on tuo kehittyminen jo tippunut kun alussa tulosta tuli tosi nopeasti ja myös kun oppi oikean tekniikan niin siitäki tuli heti 10 kiloo lisää tankoon.. :) hyviä saliharjoituksia :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pakkorako sanoi:
ja myös kun oppi oikean tekniikan niin siitäki tuli heti 10 kiloo lisää tankoon

Mulla ainakaan näin ei käyny. ehkä olen oppinut tekniikan pikkuhiljaa ja sen takia ei mitään tollasta hyppäystä oo tullu. muistaakseni kun aloin nostamaan lavat yhdessä sarjapainot putosivat 5kg+

Teenkö mä jotain väärin tj. ku on semmonen penkki mihin ne jalat saa silleen lukittua että pystyy vatsoja tekemään, nii sitten ku menee alas ja sitte on pysäyttämässä sitä alaspäin menevää liikettä nii koskee selkään niin älyttömästi :( että ton takia mie oon semmosessa laitteessa missä on painot nii vatsoja tehny.

Medi sanoi:
Teenkö mä jotain väärin tj. ku on semmonen penkki mihin ne jalat saa silleen lukittua että pystyy vatsoja tekemään, nii sitten ku menee alas ja sitte on pysäyttämässä sitä alaspäin menevää liikettä nii koskee selkään niin älyttömästi :( että ton takia mie oon semmosessa laitteessa missä on painot nii vatsoja tehny.

Krhm... Voisit opetella kirjoittamaan suomeksi.

Ja asiaan. Jos tulkitsin tekstiäsi oikein, ongelmasi on selän kipeytyminen vatsapenkissä. Koukistamalla selkää hieman kuperaksi (kissanselkä), vähennät keskivartaloon kohdistuvaa painetta. Mikäli pyrit pitämään selän tikkusuorana, keskivartalosi on suuressa rasituksessa jatkuvasti, koko liikkeen ajan. Kun vatsalihaksesi väsyvät, et enää jaksa pitää selkääsi suorana, vaan se kaartuu yli, koveraksi. Jos pysäytät kroppasi liian nopeasti ala-asennossa, saattaa selkäsi nitkahtaa ikävästi yli, mikä tekee kipeää.

Eli lääkkeenä tuohon vaivaan on 1)laskuvaiheen hidastaminen ja kontrollin lisääminen ja 2)selän lievä koukistaminen.

Medi sanoi:

Älä päästä selkää suoristumaan, koko ajan vatsat jännityksessä eli pysyt snadissa etukumarassa - ala-asennossakin - ja tietentahtoen puristat sitä pötsiä kasaan.

Joo Hammer et oo ensimmäinen jolla on vaikeuksia saada mun teksteistä selvää ku ne on aina vähintään noin epäselkeitä :D ja kiitoksia vinkeistä pitänee yrittää pitää sitä selkää vähän kumarassa vaikka niin mie oon kyllä yrittänyt tehdäkkin.

mulla on ongelmana että läskiä o pelkästään mahan päällä. Oma paino n. 65kg ja mennään yleensä n. 2000 kilokalorilla päivä läpi joka o aika vähä vissiin kumminki tolla painolla? Vatsoja teen 2 kertaa viikossa ja yritän kuluttaa sitä läskiä myös 2x 7,5km lenkkiä viikossa n. 45minuutissa per kerta. Ja välil teen myös kuntopyöräl intervalleja. Ei oo mihinkä kadonnu läskit eikä sitä massakauttaka viitti alottaa ku ei pääse vanhoistaka koskaa eroo prkl. Missäköhän ongelma???

littledragon67 sanoi:
Tuosta kysymyksen vatsalihaspuolesta jonkin verran (penkistä en osaa sanoa mitään tai ainoastaan sen miten se EI nouse :D ). Olen hieman eri mieltä tuosta, että vatsalihaksia saisi treenata vain saman verran kuin muitakin lihasryhmiä. Omasta kokemuksestani vatsalihakset ovat äärettömän sopeutuvainen lihasryhmä, joka tottuu kaikkeen rääkkiin todella nopeasti. Aikaisemmin pelkällä kamppailupuolella treenatessani vatsojen suht kova jumppaaminen kuusikin kertaa viikossa ei ollut lainkaan harvinaista. Silloin huomasi sen, että esim. istumaannousuja tehdessään rajaksi tuli vastaan aika tai se, että päässä alkoi huipata jatkuvassa ylös alas nousemisessa. Tuolloin vatsat olivat ns. kovassa kunnossa eli lihakset tuntuivat lähinnä "teräviä", kokoa niihin ei tullut. Nykyään treenaan vatsaa salilla kolme kertaa viikossa ja lähes aina lisäpainoilla, toistoväli 8-15. Mutta tuon lisäksi, jos minulle kotona tulee välipäivinä fiilis, että olisi mukava tehdä hieman rutistuksia tai staatisia pitoja, niin en ajattele: "Voi ei, ei ole vatsapäivä, tänään ei saa tehdä massulle mitään rasittavaa" vaan annan mennä. Tämä treenisysteemi on selvästi kasvattanut vatsalihasten kokoa. Saattaa olla jollekin bodarille kauhun paikka V-muotoa ajatellen, mutta itse olen iloinen siitä, että edes jokin lihasryhmä vastaa kiltisti treeniin ja kehittyy. Ja hieman kookkaammista vatsalihaksista on nyt ainakin se ilo, että ne näkyvät myös pienen rasvakerroksenkin alta.

Minä komppaan tätä entisenä karatekana. Joskus hinkkasin vatsoja jatkuvalla syötöllä, ja se rääkki kantaa nykyään hedelmää. Päkki nimittäin näkyy edelleen (ikää 20, näkynyt viitisen vuotta), vaikka paino on vuosien saatossa noussut parikymmentä kiloa (65-85, pituus 184).

Nykyään teen vatsat pääsääntöisesti salilla, mutta himassa tulee edelleen vedeltyä linkkareita ja jalkojennostostoja aina silloin tällöin, koska tuntuu, että nimenomaan noilla päkki pysyy tiukkana. Tosin kovien kyykkyjen ja vetojen aikaan ei vatsalle pysty tekemään mitään ylimääräistä.

Mutta mä oon siis saanut päkin näkyviin jatkuvilla linkkareilla ja jalkojennostoilla/pyörittelyllä. :david: Ehkä ikä autto tossa, kun olin jotain 15 aloittaessani tuon hulluttelun, ja silloin ne vatsat pomppasivat pysyvästi näkyviin.

Kielimies sanoi:
Minä komppaan tätä entisenä karatekana. Joskus hinkkasin vatsoja jatkuvalla syötöllä, ja se rääkki kantaa nykyään hedelmää. Päkki nimittäin näkyy edelleen (ikää 20, näkynyt viitisen vuotta), vaikka paino on vuosien saatossa noussut parikymmentä kiloa (65-85, pituus 184).

Nykyään teen vatsat pääsääntöisesti salilla, mutta himassa tulee edelleen vedeltyä linkkareita ja jalkojennostostoja aina silloin tällöin, koska tuntuu, että nimenomaan noilla päkki pysyy tiukkana. Tosin kovien kyykkyjen ja vetojen aikaan ei vatsalle pysty tekemään mitään ylimääräistä.

Mutta mä oon siis saanut päkin näkyviin jatkuvilla linkkareilla ja jalkojennostoilla/pyörittelyllä. :david: Ehkä ikä autto tossa, kun olin jotain 15 aloittaessani tuon hulluttelun, ja silloin ne vatsat pomppasivat pysyvästi näkyviin.

Sulla on pysynyt rasvat alhaalla, siksi se päkki näkyy. Se päkki kun ei yleensä ole hyvän vatsatreenin tulos, vaan alhaisen rasvaprosentin. ;)

Kivaa, kerrankin asia jossa saan olla hieman eri mieltä Timban kanssa ;) Minusta päkin näkyvyyteen vaikuttaa myös vatsalihasten koko, ei vain aivan puhtaasti rasvaprosentti. Isompi lihas pullottelee hieman myös sieltä rasvan alta :)

littledragon67 sanoi:
Kivaa, kerrankin asia jossa saan olla hieman eri mieltä Timban kanssa ;) Minusta päkin näkyvyyteen vaikuttaa myös vatsalihasten koko, ei vain aivan puhtaasti rasvaprosentti. Isompi lihas pullottelee hieman myös sieltä rasvan alta :)

Totta. Tostakin tullut joku ihan ihme mutu-fakta että kaikki on rasvoista kiinni. Mitä isommat vatsat sitä paremmin ne näkyy, niin simppeliä. On niitä ennenkin nähty läskinpuoleisia ihmisiä joilla selkeesti näkyy vatsat, ja on munkin "päkki" koko ajan paremmin ja paremmin näkyvillä vaikka läskiä tulee lisää.

Suositut

Back
Ylös Bottom