Vatsalihakset järjettömän kipeenä!

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Originally posted by tappara
Miksi siihen tankoon pitäisi laittaa kiekot päihin?

Kivempi tehdä kun ei sormet hinkkaa lattiaa vasten.

Originally posted by PattiPete
Mitä enemmän tangossa on malmia niin sitä raskaammaksi liike tietenkin tulee. Selvää kuin mikä. Omassa tapauksessani laitoin aivan järjettömän paljon liian raskaan kuorman, kun olisi pitänyt aloittaa pelkällä tangolla.
Eihän siihen nyt ainakaan mitään halkaisijaltaan isoja kiekkoja laittaa, ei pääse tarpeeksi alas. Luulen ma.

Eikö liikeen ideana just oo, että selkä ei missään vaiheessa saa mennä kaarelle, vaan vatsalihasten pitää pystyä pitämään koko liikkeen ajan selkä kuperana. Näin opasti salilla eräs painonnostaja kun kysyin neuvoa...jos selkä menee kaarelle on liike tehty liian pitkälle vatsalihasten voimatasoon nähden jolloin väärät lihakset (varsinkin selkä) rasittuvat!

joo ei selkää kaarelle siis notkolle ala-asennossa. Myöskään käsiä ei ole tarkotus vetää vartalon alle, vaan positiivinen vaihe tulisi puristaa kädet suorina edessä vyötäröstä taivuttaen. Selkä pyöristyy yläasennossa. Välillä tuntuu viimesissä toistoissa, että pullistuu silmät pihalle.

Originally posted by Jortsu
Eihän siihen nyt ainakaan mitään halkaisijaltaan isoja kiekkoja laittaa, ei pääse tarpeeksi alas. Luulen ma.

Juu, silloin kun kokeilin liikettä niin en tullut ajatelleeksi että mitä suuremmat painot sitä raskaampi liike on. Laitoin ne vain vierimisen parantamiseksi. Voiman loppuessa kesken selkä meni notkolle ja kyllä tuntui pahalta! Tuntui siltä, että nyt menee selkäranka poikki tai vähintään tulee välilevyn pullistuma.

Originally posted by Persetan
Joo, kieltämättä tolla voimapyörällä saa vatsalihakset kipeeksi, mutta kyllä se onnistuu jalkojen nostoillakin, kun vaan tekee tarpeeksi puhtaasti (eli käyttää vatsalihaksia eikä lonkan koukistajia).

Eikö ne jalkojen nostot nimenomaan treenaa lonkan koukistajia dynaamisesti ja vatsaa staattisesti? Ainakaan minun anatomian oppikirjani mukaan vatsalihakset eivät kiinnity niin alas että jalkoja nostaessa niillä tehtäisiin työtä muuten kuin stabiloijina, joten lonkan koukistajia siinä tulee väkisinkin treenattua jos jalat liikkuvat.

Jalkojen nostossa ja voimapyörässä on kyse staattisesta jännityksestä ja sillä jännityksellä voimapyörää tehdessä olisi siis tarkoitus pitää se selkä sellaisessa asennossa ettei siihen satu eikä se muutenkaan taipuisi standardinvastaisiin asentoihin.

Originally posted by Punnus
Eikö ne jalkojen nostot nimenomaan treenaa lonkan koukistajia dynaamisesti ja vatsaa staattisesti? Ainakaan minun anatomian oppikirjani mukaan vatsalihakset eivät kiinnity niin alas että jalkoja nostaessa niillä tehtäisiin työtä muuten kuin stabiloijina, joten lonkan koukistajia siinä tulee väkisinkin treenattua jos jalat liikkuvat.

Jalkojen nostossa ja voimapyörässä on kyse staattisesta jännityksestä ja sillä jännityksellä voimapyörää tehdessä olisi siis tarkoitus pitää se selkä sellaisessa asennossa ettei siihen satu eikä se muutenkaan taipuisi standardinvastaisiin asentoihin.

Nii mutku ;)

Nojaa selällä johonkin, ja vetää vatsalihaksilla lantion ylös, niin että selkä pyöristyy. Alkuasennossa selkä on normaaliasennossa, ja lopussa selkä on pyöreänä. Olisi varmaan pitäny kirjoittaa "jalkojen nostot selkää pyöristäen ja vatsalihaksia käyttäen" :rolleyes: Ja kun vatsa alkaa väsyä niin tulee reenattua ne lonkan koukistajatkin samalla rahalla...

Eipä siitä pelkästä jalkojen nostelusta taida paljon vatsalihaksiin supistusta tullakaan.

Eikö ne jalkojen nostot nimenomaan treenaa lonkan koukistajia dynaamisesti ja vatsaa staattisesti?

Silleen saa vatsat paremmin mukaan, että tekee jalkojen nostot rekissä. Ensin nostetaan nilkat tankoon ja vatsalihaksilla puristetaan jalkoja vielä ylemmäs niin että loppuasennossa polvet on tangon korkeudella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Bodauslehdessä oli juttua voimapyörästä pari numeroa sitten.

En nyt viitti uutta triidii tehä tätä varten ni avaudun tässä.

Eli ongelmana on vatsalihasten palautumattomuus. Treenaan tällä hetkellä vatsoja voimapyörällä kolme kertaa viikkoon, kaks sarjaa kerralla ja lisäks kerran viikkoon kaks sarjaa jalkojennostoja lisäpainoilla (saan sen 8-päkin viel!). Vatsat on kuitenki usein jo maanantain rullailun jälkeen vielä keskviikkonaki niin paskana, ettei pysty kunnolla pyöräillä. Keskiviikkona onki sit ohjelmassa rullailun lisäks jalkojennosto, ja palikat on viel perjantaina taatusti paskana. Toki on hyvä että lihakset välillä kipeytyy, tietää treenanneensa, mutta ei mulla missään muussa liikkeessä tuu tollai aina kipeeks..

Osottaaks se jatkuva kipeytyminen vaan voimapyörän kuninkaallisuutta, vai mättääks joku mun treenissä?

Niin siis aloititko voimapyörän äskettäin? Mulla oli aloittamisen jälkeen vatsat viikkokaupalla kipeät, mutta se meni kuukauden sisällä ohi. Sitten kun otin siihen lisäpainot selän päälle, niin johan oli vatsat taas viikon verran kipeät.

Kyllä se on vain tottumiskysymys. Mulla on nyt viikko-ohjelmassa 3-4 kpl 10 toiston sarjaa voimapyörää lisäpainoin, istumaannousuja lisäpainoin (ilman jalkatukea) ja ryssäkiertoja.

Ei vaan just siks ihmettelenki, ku oon tehny voimapyörää vuoden verran jo. Nykyään teen "oikeita" toistoja ja ne on kieltämättä aina aika kovan puristuksen takana, mutta silti kummallista että joka kerta menee niin paskaks..

En nyt viitti uutta triidii tehä tätä varten ni avaudun tässä.

Eli ongelmana on vatsalihasten palautumattomuus. Treenaan tällä hetkellä vatsoja voimapyörällä kolme kertaa viikkoon, kaks sarjaa kerralla ja lisäks kerran viikkoon kaks sarjaa jalkojennostoja lisäpainoilla (saan sen 8-päkin viel!). Vatsat on kuitenki usein jo maanantain rullailun jälkeen vielä keskviikkonaki niin paskana, ettei pysty kunnolla pyöräillä. Keskiviikkona onki sit ohjelmassa rullailun lisäks jalkojennosto, ja palikat on viel perjantaina taatusti paskana. Toki on hyvä että lihakset välillä kipeytyy, tietää treenanneensa, mutta ei mulla missään muussa liikkeessä tuu tollai aina kipeeks..

Osottaaks se jatkuva kipeytyminen vaan voimapyörän kuninkaallisuutta, vai mättääks joku mun treenissä?

Ei tuo minusta huonolta kuulosta, enemmänkin siltä että treeni menee perille. Annat niiden vatsojen palautua sen verran kun ne tarvitsee. Jos et pysty tekemään kolmea kertaa viikossa niin tee vähän harvemmin. Ei moni varmaan pysty kyykkäämäänkään tosissaan kolmea kertaa viikossa.

Treeniä vaan.

Ei vatsalihaksiakaan ole pakko treenata 3 kertaa viikossa. Tai sitten treenaat välillä kevyemmin. Vaihtelet harjoitusten "tehoa" ja volyymia. Pitkällä tähtäimellä kuitenkin tavoitteinaa suorituskyvyn ja lihasten kehitys.

1-jakosella vähän ideana reenata kolmasti viikkoon.. Voimapyörää en kyllä oo vielä saanu HST:n progressioon mukaan, en jaksa enää palata polvillaan limput selässä -versioon, eikä suorin jaloin oikein vielä lisäpainoja voi lätkiä..

1-jakosella vähän ideana reenata kolmasti viikkoon.. Voimapyörää en kyllä oo vielä saanu HST:n progressioon mukaan, en jaksa enää palata polvillaan limput selässä -versioon, eikä suorin jaloin oikein vielä lisäpainoja voi lätkiä..

Aivan... itsekin treenaan yksijakoisella, mutta en tee samoja liikkeitä joka kerta (HST:ssa taisi olla se idea).

Hmm..., enpä osaa sanoa, ei ole tuosta HST:sta kokemusta. Ehkä jättäisin sen sitten HST-progressiosta pois ja tekisin vaan 1-2 kertaa viikossa. Tai sitten se on vaan tehtävä sen verran kevyesti, että sen pystyy vetämään kolmesti. Selvää kai on, että esim. 3-jakoisessa (kerran viikossa tietty lihasryhmä) vaikkapa rintatreenikin on erilainen kuin 1-jakoisessa (3 kertaa viikossa tietty lihasryhmä).

voimapyörä ei ole mulla oikein ikinä vatsassa tuntunutkaan. Jos teen suorin jaloin niin pintaverisuonet paukkuu silmissä.

En ole enää kyseisen liikkeen ystävä, joskus verestän muistoja (lue: elvistelen) tekemällä muutaman toiston suorin jaloin.

Itse tykkään enempi rutistuksista taljassa. Voimapyörä ei ainakaan kohdallani ole kuningasliike.

Mulle kyl VP on ihan ehdoton kuningasliike. Siinä taljarutistuksessahan nousee ilmaan ennen ku alkaa tuntuu..

Mut joo kai mä jatkan samaan tahtiin, vedän sen verran ku palautuminen antaa myöten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom