Vatsa löysällä, mikä ruokavaliossa mättää?

Ongelma otsikon mukainen, ensin hiukan taustaa.

Aloitin heinäkuussa tarkalla treeni/ruokaohjelmalla veivailun elämässä eteenpäin.

Ruokaohjelmassa makrot suunnilleen 500/160/80 ja kokonaiskalorit reilu 4500kcal, eli sellaset suht "perus" patinkasvattajan eväät.
Avataan hiukan lisää tuota ruokaa, niin päästään porukalla ihmettelemään varpusparven syntyä..

Aamupala:
kaurahiutale 90g, raejuusto 250g, marjat 200g, yksi banaani, cashew pähkinät 30g

Kolme seuraavaa lämmintäruokaa:
riisi/pasta 110/120g, kana/paistijauheliha 150-200g, kasvikset 250-300g, lihasta riippuen öljy 10g /pähkinä 30g

Noissa ruuissa siis pääsääntöisesti siten että kaksi riisi/kanaruokaa ja yksi pasta/jliharuoka päivässä.

Iltapala:
Kolmekananmunaa/lohta 150g, täysjyväleipää 80g, kasviksia 250g

Ruokavalio ei ole ihan grammalleen tähän kirjoitettu, joten jos joku laskinta kaivaa niin makrot eivät välttämättä kohtaa.

Mitään palkkareita tai lisäravinteita en käytä.

Vajaassa puolessa vuodessa painoa on tullut +6kg lisää ja salilla puntit suurenee hyvin, sen suhteen ei ole ongelmaa.
Nykykunto 180cm/87kg rasvat noin 10-13%

Kyselenkin viisaammilta että mikä tässä ruokaohjelmassa menee pieleen?

Tässä on nyt arviolta koko ruokaohjelman ajan paskottu vettä ja varpusparvia. Poislukien cheattipäivä mäkissä, kaksi päivää cheatin jälkeen vatsa toimi normaalisti.

Ruokavalion tiimoilta olen vaihtanut puuroa Nallesta Rainbowiin ja täysjyvästä kauraan, pähkinät on jätetty välillä pois, öljyjä on kokeiltu montaa erisorttia, riiseistä on kokeiltu jokainen laji. Kasviksia on syöty niin pakaste kuin tuoreversioita, vettä juotu enemmän ja vähemmän, kaikki tämä TULOKSETTA.

Asiallisia vastauksia odottaen: - ripulihousu -

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ainakin sonta meni turhankin kovaksi kun jossainvaiheessa käytin reilusti kermajuustoa. Laitoin riisikakun päälle joko voin kanssa tai ilman. Kilon paketti viikossa tahtia. Aamupalalla, ruuan kanssa ja iltapalalle mukaan. Nykyään ei tule enää juustoa ostettua, kun en vaan pystynyt sitä säilyttämään jääkaapissa viikkoa pidempään. Oli liian hyvää. Vähemmälläkin määrällä olisi voinnut mennä, mutta paska meni tolla vähän turhankin kovaksi.

Eihän tulisi kuitua vähän liikaakin jos menee paljon kasviksia, kaurahiutaleita, täysjyväleipää ja mitenkäs riisi ja pasta, onko vaaleaa vai tummaa?

Eihän tulisi kuitua vähän liikaakin jos menee paljon kasviksia, kaurahiutaleita, täysjyväleipää ja mitenkäs riisi ja pasta, onko vaaleaa vai tummaa?

Pasta on täysjyväpastaa ja riisi on täysjyvä-jasmin sekoitusta 50-50 suhteella.

Pasta on täysjyväpastaa ja riisi on täysjyvä-jasmin sekoitusta 50-50 suhteella.

Kuidun kanssakin pitäisi löytää kultainen keskitie, koska aina enempi ei ole parempi. Kuitu sitoo nestettä itseensä ja tekee ulosteesta kiinteämpää, mutta taas liiallinen sulamaton kuitu venyttää suolenseinämiä ja tavara kulkee liian nopeasti suoliston läpi. Itse kokeilisin hieman tinkiä tuosta täysjyvästä, koska kasvikset ja täysjyväleipä sekä kaurahiutaleet jo takaavat varmaan riittävän kuidunsaannin jolloin pasta ja riisi voisi olla helpommin sulavaa vaaleaa. Tuo on ainakin yksi vaihtoehto.

Jos lihaa menee 600g-750g, niin voi pistää pakin sekasin. Itellä melko huono vatsa ja semmosen ~200g päivässä voin syödä ja sitäkään en aina kerta annoksena.

No (runsast) öljythän voi monilla laittaa mahan löysälle. Samoin esim. magnesium tai jos on joku pysyväislääkitys. Voisihan se olla vaikkapa jokin ruoka-aineallergia tai geliakia.

Tässä on nyt arviolta koko ruokaohjelman ajan paskottu vettä ja varpusparvia. Poislukien cheattipäivä mäkissä, kaksi päivää cheatin jälkeen vatsa toimi normaalisti.
Liikaa kuituja ja liikaa kasviksia, liian vähän vaihtelua ?

Jos ei mikään muu auta niin itse kokeilisin iltapalaksi paria isoa burgeria tai muuta höttöä joka päivä pari viikkoa :sneaky:

Itse kokeilisin hieman tinkiä tuosta täysjyvästä, koska kasvikset ja täysjyväleipä sekä kaurahiutaleet jo takaavat varmaan riittävän kuidunsaannin jolloin pasta ja riisi voisi olla helpommin sulavaa vaaleaa. Tuo on ainakin yksi vaihtoehto.

Tuossa voisi olla perää, kauppareissulla tarttuikin mukaan kokeilu mielessä vaaleaa pastaa. Täytyy nyt useampi päivä seurailla ja kattoa tuleeko muutosta.

Ennen nykyistä ruokaohjelmaa söin Fastin 3600kcal setillä. Karkeasti sanottuna saman tapainen ohjelma vähemmillä hiilareilla. Tuolloin varpusparvi päiviä oli harvemmin..

Vetäisin ihan perusmakaronia ja jasminriisiä täysjyvien sijaan. Jo puuro ja leipä plus kasvikset riittänevät kuidun saantiin. Vähentäisin tosin kasviksia iltaa kohden muutenkin. Sulla tulee noin 1,5kg kasvikunnan tuotteita (marjat, banaani, kasvikset) ja se on aina paljon se.

Ja noilla makroilla kalorit noin 3500. Aika iso tuo tonnin heitto. Toki jos oot laskenut kaikesta vain joko hh, prot tai rasvat niin sit voi ehkä olla hiukan enempi.

Täälläkin samanlainen ruikkija. Nyt on 10 vkoa syöty reilummin, aika samalla kaavalla mitä tuossa kerroit ja varpusparvea pukkaa. Kaikenlaista
on tässä kokeiltu, että mikä tuon pakin laittaa sekasin. Tulee paljon hiilihydraattia tällä ruokavaliolla, voiko tuo liika hiilari sitte sekottaa mahan? Lähinnä riisistä.
Kesän dietillä ei ollu tällasia ongelmia ainakaan itellä ja sillon sitä ruokaa meni paljon vähemmän, suht samat perusruuat oli kuitenkin mukana.

Onko sullakin aamusin aina maha ilmaa täynnä ja ikäänkuin tyhjennettävä se maha heti aamusta
että helpottaa? :D Aamupala uppoaa hyvin ei oireita mutta sitte yleensä alkaa kun töissä syö lounaan ja sitä paskomista loppupäivä ellei aamua lasketa.

Onko sullakin aamusin aina maha ilmaa täynnä ja ikäänkuin tyhjennettävä se maha heti aamusta
että helpottaa? :D Aamupala uppoaa hyvin ei oireita mutta sitte yleensä alkaa kun töissä syö lounaan ja sitä paskomista loppupäivä ellei aamua lasketa.

KYLLÄ! Täysin samalla kaavalla mennään, aamulla tulee vapautettua metaania ilmoille varmasti enemmän mitä iso lihakarjatila vuodessa. Silloin tällöin paskalla käynti on jees, mutta jos sitä pitää tehdä +10 kertaa päivässä, se alkaa vituttamaan.

Itseasiaan, tänään olen jättänyt kasvikset vähemmälle ja täysjyväpastan kokonaan pois, tämän hetken tuntemuksilla vatsa tuntuu rauhallisemmalta mitä se pahimmillaan on.

Siis vatsallahan on järjetön työ käsitellä tuollainen määrä ruokaa. Kasvikset ymmärrän isoina määrinä dieetillä jotta saa vatsan täyteen, esim oma ateria treenin jälkeen 100g lihaa, 50g riisiä ja 250g vihannessekoitus. Mutta sulla hyvin vara nipistää niistä.

Tilannepäivitystä.
Ei sillä että olisi pakkomielle kertoa muille mahan toiminnasta, vaan haluan jakaa tutkimustietoni muille samanlaisista oireista kärsiville.
Laskeskelin päivittäisen kuidun määrän joka oli yli 50g, Googlen mukaan normaali saantisuositus olisi noin 25g.
Tämän ja eilispäivän leikkasin kuitujen määrän puoleen, vähentämällä kasviksia ja vaihtamalla täysjyväpastan vaaleaan.

Aiemmin vessassa täytyi päivää kohden juosta isommalla hädällä ~10 kertaa, tänään olen käynyt kahdesti ja vatsan murinat/porinat ovat loppuneet kokonaan.

Kiitoksia keskusteluun osallistuneille! :)

Itsellä dietillä kun pienet hiilarit ja paljon kasviksia niin vatsa ei paremmin voisi olla mutta kun ohvilla koittaa lisätä hiilareita niin ilmavaivat aivan valtavat, sellainen hajuvana kokoajan perässä.
Minä olen koittanut lisätä kuitua mutta ei oikeastaan ole vaikuttanut suuntaan eikä toiseen.
Eilen kaksi joulutorttua aiheutti tälle aamulle taas sarjatulipörinät.

Vatsan löysyys ei välttämättä ole ole kiinni juuri syödystä ruoasta. Voi suoli tai muu ruansulatus elimistö herkistyä tai jopa tulehtua pitkäänkin tietyn ruoan syönnin jälkeen. Itse esimerkiksi voin saada oireita itselle sopimattoman suan syömisestä 3-4 pv sen syömisen jälkeen. Vaimoni taas saa oireet 15min sisään :D .

Vatsaoireet ovat meillä helpottaneet bakteerikannan parannus operaation jälkeen. Tehtiin niin että putsattiin toviksi kaikki allergeenit pois eli syötiin käytännössä pelkkää panaa+riisi+juuresta pari viikkoa ja vedettiin järkyttävät määrät maitohappoja. Tähän toimi hyvin vivomix tuote, ei ole laaja kirjo mutta määrät ovat huimat.

Nykyään vatsa kestää ajoittaiset mätöt ja off dietit aika hyvin

Itsellä ei kyllä maitohapot auta suuntaan tai toiseen ja niistä on tutkimusta hieman joka suuntaan mutta ei yhtäkään täysin tyhjentävää.
Tällä hetkellä yleinen konsensus taitaa olla ettei niistä ole haittaa ja jos on hyötyä niin sitä ei oikein pysty täysin todentamaan?

Itsellä ei kyllä maitohapot auta suuntaan tai toiseen ja niistä on tutkimusta hieman joka suuntaan mutta ei yhtäkään täysin tyhjentävää.
Tällä hetkellä yleinen konsensus taitaa olla ettei niistä ole haittaa ja jos on hyötyä niin sitä ei oikein pysty täysin todentamaan?

Anna mä arvaan, että olet napsinut jotain lakto-7 jossa on miljardi bakteeria per pilleri?
Vivomixsissä on 600 miljardia per pussi ja syön koko pussin 10 päivän ajan eli yht 6 biljoonaa (jenkkien trillion) bakteeria tuli napattua.

Määrät ovat siis hieman eri

Tein myös tuona aikana itse bakteerijugurttia kookosmaitoon, eli pistin kookosmaitoon maitohappoja ja käytin sitä pari päivää kaapissa. Tämä lisää ja bioaktivoi määriä omalta osaltaan

Itsellä dietillä kun pienet hiilarit ja paljon kasviksia niin vatsa ei paremmin voisi olla mutta kun ohvilla koittaa lisätä hiilareita niin ilmavaivat aivan valtavat, sellainen hajuvana kokoajan perässä.
Minä olen koittanut lisätä kuitua mutta ei oikeastaan ole vaikuttanut suuntaan eikä toiseen.
Eilen kaksi joulutorttua aiheutti tälle aamulle taas sarjatulipörinät.

Oletko kokeillut onko eroa otatko hiilarit viljoista tai esim. riisistä?

Suositut

Back
Ylös Bottom