Vatsa alkanut pömpöttää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja virmir
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haha, joku varmaan kulauttaa aamukahvit väärään kurkkuun, kun lukee tämän viesin. Mutta neuvokaa nyt aloittelijaa, joka miettii, missä mättää!

Viime vuonna paino tippui 62 kg -> 56 kg. Pituutta mulla on 160 cm. Tammikuun alussa aloitin kuntosalilla käymisen 3-4 krt/vko. Salinpitäjältä sain ohjelman, jossa käydään koko keho läpi suht kevyllä painoilla ja pitkillä sarjoilla. Olen kiinnittänyt erityistä huomiota vatsojen treenaamiseen ja tehnyt monipuolisesti erilaisia liikkeitä sekä koneessa että lattialla. Kuntosalin lisäksi kävelen joka päivä pitkiä lenkkejä ja 1-2 kt/vkossa vedän reippaamman aerobisen treenin. Paino on tippunut tämän vuoden puolella lisää ja pyörii nyt siinä 54 kg:n paikkeilla.

Itse kysymykseen. Miksi ihmeessä vatsani on alkanut pömpöttää enemmän sen jälkeen, kun aloin käydä salilla?! Tuntuu, että jos paino vielä kovin tippuu, musta ei ole mitään jäljellä. Silti tuo maha pitäisi saada kondikseen. Ruokavalio on pysynyt suht samana, hieman olen lisännyt proteiinin määrä, sillä olen kasvissyöjä. (maito ja kala ok) En herkuttele ja hiilareita ruokavaliossa on vähän. Apuva!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Rasvahan kertyy yksilöstä riippuen eri puolille kehoa ja siellä missä sitä on eniten, se katoaa viimeisenä. Eli jos sinulla geneettisesti tuppaa läski kertymään masuun ja sitten polttelet rasvaa pois niin viimeisenähän sitä on jäljellä vielä siinä vatsan kohdalla. Tämä voi saada sellaisen illuusion aikaan että sitä olisi jopa enemmän kuin ennen.

Syötkö rahkaa? Jätäpä se kokeeksi pois pariksi päiväksi ja korvaa muulla proteiininlähteellä. Liika kuidun saantikin voi pömpötystä aiheuttaa.

Myös vatsalihasten kasvu lisää vatsan kokoa. Rasvaa ei voi lihastreenillä polttaa jostain tietystä paikasta (eihän kädetkään ohene kun hauista treenaa), kokonaisrasvaprosenttia pitää pienentää. Toki edellä mainitut kuidut tai sopimattomat ruoka-aineet voivat turvottaa. Samoin tietty se, että syö enemmän ja vatsassa on keskimäärin enemmän ruokaa.

Se nyt ainakin on varmaa, että vatsalihasten koko/kasvu ei ole syynä.
Mahdollisia syitä: turvotus kuten mainitsit, sit-uppien yms. rutistusliikkeiden tekeminen väärin eli vatsa "löysänä" ilman kontrollia syvissä vatsalihaksiassa, lannerangan "anterior tilt", ts. perse nousee taakse, vatrsa työntyy eteen ja seurauksena maha pömpöttää. Tälle löytyy harjoitusohjelmia, toimiiko vai ei en tiedä. Niin ja vielä yhtensä syynä rasvan kerääntyminen sisäelinten ymprille, ns. visceral fat, tosin sulla on sen verran kävelyä ohjelmassa että en tähän usko kohdallasi.

Zone-sarja -42%
Onko tämä pömpötys sinun mielipide vai kenties jonkun toisen mainitsema?
Usein nämä pömpötykset näkee vain itse ja muille vatsa näyttääkin hyvältä.

Totta Hazze! Usein hämmästyn kun näen itseni videolta, kun ei mun vatsa pömpötäkkään. Hyvä vinkki (ainakin mulla toimii) on peilata itseään toisen peilin kautta (pieni käsipeili toimii ihan hyvin). Jotenkin aivot tuppaa vääristämään ns. suoraa peilikuvaa sen mukaan mitä olettaa sieltä näkevänsä.

Kiitos kaikille vastanneille!

Olen ollut viikon flunssassa, joten salitreenit ovat jääneet väliin. Vatsan pömpötys on tauon (=flunssan) aikana laskenut. Eli olisiko kroppa tosiaan kerännyt nestettä vatsojen treenaamisesta? Toki tässä on ollut monta muutakin muuttuvaa tekijää, esim. ruokavalio on ollut erilainen flunssan aikana. Protskua on mennyt vähemmän.

Joku tuossa kyseli, miltä normaali ruokavalioni näyttää. Tällä hetkellä se on:

Aamupalalla jokin näistä
- maustamatonta jugurttia, 1dl mysliä ja 1 rlk pellavansiemenrouhetta
- banaanilettuja (1 banaani + 1 muna)
- paripalaa hapankorppua, levite ja juustosiivu/vegeleikkele
- Skyr-rahka
+ kahvi maidolla

Lounaalla jotakin näistä
- itsetehdyt falafel- tai mustapapihvit, parsakaalia ja kvinoaa
- kasvis-wokki (tofua, paljon vihanneksia, vähän riisinuudelia)
- tofupihvi, tomaattikastiketta ja tummaa riisiä/kvinoaa
+ salaatti

Välipalalla jokin näistä
- maustamatonta jugurttia, 1dl mysliä ja 1 rlk pellavansiemenrouhetta
- banaanilettuja (1 banaani + 1 muna)
- Skyr-rahka
- proteiinipatukka
+ kahvi maidolla

Päivällisellä jotakin näistä
- jokin lounasvaihtoehdoista
- soijapala-currykastike, tummaa riisiä/kvinoaa, parsakaalia
- paistettua lohta, uuniperuna
+ salaatti

Iltapalalla jokin näistä
- Skyr-rahka
- hedelmiä

Miltä ruokavalio näyttää kokeneempien silmään?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
suoliston turpoilu on iha normaalia päivän aikana, kyl se vatsan koko lähes kaikill varmaan kasvaa iltaa kohden :) aika vähän saat rasvoja.

Jos sun mahanpömpötyksen määrä vaihtelee päivän mittaan, se on turvotusta. Jos vyötärönympärys on about sama 24/7, se on rakenteellista. Jälkimmäisessä tapauksessa veikkaisin syvien vatsalihasten heikkoa kuntoa. Kokeile pilatesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom