Vastuutonta toimintaa (ammattiautoilijan rattijuoppous)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juha79
  • Aloitettu Aloitettu
Katselet sitten siinä haavi auki kun joku osaa tehdä hienosti kastiketta?
Kyllä, pöydässä istun kuola suupielessä. En mä ainakaan voi erotella että ammatin aaa taito on jotenkin vaativampaa kuin ammatin bee. Jos rekkakuskin peruuttelutaidon ihailija väheksyy kokin ammattitaitoa niin yhtä hyvin voisi kirurgin fani tuhahtaa jollekin peräkärryn veivaamiselle.
No kato semmosta kaikkea ikävää aina välillä sattuu oikeessa elämässä. Koita nyt vaan hyväksyä nämä elämän epäkohdat. :D
Ei sellaista "tapahdu". Ihan itse se oli viinat kurkkuunsa kaatanut ja kännissä lähtenyt ajamaan. Enkä kyllä tasan hyväksy rattijuoppoutta vaikka sitä harrastettaisiin kuinka paljon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä, pöydässä istun kuola suupielessä. En mä ainakaan voi erotella että ammatin aaa taito on jotenkin vaativampaa kuin ammatin bee. Jos rekkakuskin peruuttelutaidon ihailija väheksyy kokin ammattitaitoa niin yhtä hyvin voisi kirurgin fani tuhahtaa jollekin peräkärryn veivaamiselle.

Ainakaan multa ei jonkun kastikeen vääntäjä saa mitään kunnioitusta. Eikä esim. pizzanpaistaja. Jokainenhan noita osaa tehdä.

Ei sellaista "tapahdu". Ihan itse se oli viinat kurkkuunsa kaatanut ja kännissä lähtenyt ajamaan. Enkä kyllä tasan hyväksy rattijuoppoutta vaikka sitä harrastettaisiin kuinka paljon.

Joo mutta ei lähdetä rekkakuskeja syyllistään. Pointtihan oli siinä kuinka yhdestä yksittäistapauksesta nousee aina näin helvetin iso haloo jossa koko ammattikunta mustamaalataan. Samaan aikaan tavallisia suhareita ajelee ties missä aineissa vaikka kuinka paljon.

Ainakaan multa ei jonkun kastikeen vääntäjä saa mitään kunnioitusta. Eikä esim. pizzanpaistaja. Jokainenhan noita osaa tehdä.
:lol2:
Joo mutta ei lähdetä rekkakuskeja syyllistään. Pointtihan oli siinä kuinka yhdestä yksittäistapauksesta nousee aina näin helvetin iso haloo jossa koko ammattikunta mustamaalataan. Samaan aikaan tavallisia suhareita ajelee ties missä aineissa vaikka kuinka paljon.
Jep, mustamaalaus ja yleistys yksittäistapauksen takia onkin syvältä.

edit: vähän muokattu

Kunnon rangaistukset rattijuopoille niin saadaan se loppumaan. Todella vastuutonta. Mitä joidenkin ihmisten päässä oikein liikkuu. Itse en ota edes sitä yhtä olutta jos aion ajaa. Ei siinä mitään jos rattijuoppo vain itsensä tappaisi, mutta kun se auto on vaan niin iso kapistus että sillä saa helposti tapettua sivullisiakin.

Niinpä, auto on pahempi kuin ladattu ase känniläisen ajamana.
Saisivat antaa samanluokan rangastuksia ainakin uusijoille, kuin ne nyt antavat kuolamaan johtateista kännikolerista. Rikosväline myös takavarikkoon valtiolle, tätä käytäntöä kai onkin jo jonkin verran käytässä.

Aika räpeltämistä vielä tuo rekalla peruuttaminen jos vaikka vertaa pilottiin joka laskeutuu myrkyssä 747:lla ilman mitään huomattavaa töyssyä. ;)

Eli vähän saatanan turhaa verrata jotain kokkia ja rekkakuskia keskenään. Toki sitä jokainen pikkupoika muna pystyssä katsoo kun rekka peruutetaan ahtaaseen väliin, mutta temppuna se nyt ei ole sen ihmeellisempi kuin jonkun hyvän sapuskan väsääminenkään. Toisessa vaan on himpunverran enemmän näyttävyyttä.

EDIT: Ja itse aiheesta. Ei varmaan tartten tän rekkakuskin enää rekkaa ajella ja itseasiassa pitäisi ollakkin niin että ne ajoluvat menee riittävän pitkäksi aikaa. Mitä sitten jos menee ammatti? Ammatinvalintakysymys, sitä mennään sitten aina kyseisen ammatin ehdoilla.

itse ajan taksia ja jos ajaisin kännissä nii kyl lupa saiskin mennä. kyllähän se vituttais mutta niin pitäiskin. en voi käsittää miten joku lähtee ajaan tossa kunnossa ylipäätään.

(enkä osaa peruuttaa rekkaa vaikka ammattiajolupa löytyykin)

Täysperällä peruuttaminen on yksi syy, miksi kunnioitan ammattiautoilijoita.
Ja siksi, että suurin osa jaksaa paahtaa pitkää päivää, vaikka väsymys painaa. Ei niin paljon huonoa ettei jotain hyvääkin.

On muuten helvetin vaarallinen yhdistelmä: väsynyt kuski ja täysperävaunu perseessä. Siitä ei tule lasta eikä paskaa. (vaarallista on ihan smartillakin, mutta ei IHAN niin vaarallista kuitenkaan)

p.s. en moiti ammattikuskeja.

Ammattiautoilijoiden ei tarvitse aina olla humalassakaan, niin jo jotain sattuu. Ja aina on "vahinko". Jumalauta kun yhtenä päivänä tuli ajettua täysperävaunurekan takana, tyhjän sellaisen, koska peräosa heilui kaistalta toiselle. Ihan kiva, mutta onko pakko ajaa niin saatanan kovaa (selkeä ylinopeus, koska minä ajoin sallittua max. nopeutta, eli 100). Kyllä mä ymmärrän jos rekan peräosa ottaa tuuleen ja joka vitun tien kupruun huomattavasti enemmän kuin tavallinen henkilöauto, mutta säätää sen nopeuden sitten sopivalle tasolle ettei tarvitse jyrätä porukkaa.

Toisekseen oon aika harvan kuorma-auto kuskin nähnyt ajavan max. 80.

On muuten maailman pelottavin tunne ajaa maantiellä, joka kaartuu etuvasemmalle (minusta katsottuna) ja samassa kohdassa on ylämäki, jos vastaan tulee täyteen lastattu perävaunullinen tukkirekka 80-100 km/h. Siinä voisi melkein jo ruveta rukoilemaan, vaikka piinkova ateisti olenkin. Kerran elämässäni olen tällaisessa tilanteessa ollut ja voin sanoa, että oli aikamoinen jännäkakka.

Niin ja tosiaan minun oikealla puolellani oli kaide ja kaiteen takana n. 10metrin pudotus. Jos se tukkirekan perävaunu olisi lähtenyt luistamaan (vauhtia oli, alamäki ja kaarre) niin meidän auto olisi lentänyt kuin pesäpallo sinne alas pöpelikköön. Tosin me emme sitä vaihetta olisi enää nähneet vaan oltaisiin jo soittelemassa harppuja pilven reunalla.

Eli ei voi kun luottaa ammattikuskeihin. Paras olisi, että ajetaan sitä metalliläjää selvinpäin.

EDIT: pikkasen viilausta noihin lukuihin.

Noista raskaankaluston nopeuksista valitetaan, mutta henkilöautojen mittarit monesti näyttää liian vähän, eli jos ajat mittarin mukaan 80 km/h niin todellinen nopeus on monesti n. 72-75 km/h. Kuorma-autojen mittarit ovat aika tarkkoja koska ne tarkastetaan ja säädetään 2 vuoden välein.

:offtopic:
Kaveri dissaa aika täysillä muita ammatteja, joista selvästikkään ei ole kokemusta.

Javun kanssa samaa mieltä. Turha ruveta muita ammatteja sen enempää dissaamaan, koska jokaiseen ammattiin sisältyy hyvin paljon osattavaa. Jopa siivoojien ammatti on loppupeleissään erittäin taidokasta touhua.

Tai kokin ammatti. Kyllä vain tehdään muutakin kuin kastikkeita väännetään. Pizzakokki tekee muutakin kuin latoo valmiita aineita pohjan päälle ja uuniin. Riippuu toki paikasta, mutta huippupizzerioissa joissa kaikki tehdään alusta loppuun ilman, että kylmä tai kuumaketju katkeaa, ja annokset tehdään niin että se on hygienisesti oikeanlaista, niin kyllä hommat vaikeutuu. Varsinkin jos annoksia tehdään päivittäin esim. 150-300 per työvuoro per henkilö. Ruokamyrkytyksen tapahtuessa paikassa jossa ruokaa myydään esim. yli 1000 annosta päivässä, niin kyllä vain kuolemien määrä voi olla jotain muuta kuin bensaa ajavalla rekkakuskilla, joka täräyttää henkilöautoon. (jos on pahemman luokan ruokamyrkytys kyseessä)

Aivan yhtä hyvin voisi sanoa, että rekkakuskin pitää osata kääntää rattia ja katsoa peilistä. Tarpeeksi peruttaa niin kuka vain osaa peruuttaa täysipitkää perävaunua.
Ei, ei todellakaan näin. Osa rekkakuskeista sen osaa, mutta aivan tumpeloitakin tapauksia on vastaan tullut. Jopa ihmisiä jotka alalla ovat olleet jo kymmeniä vuosia.

Itselläni ei ole tapana muita ammatteja sen enempää vähätellä, koska se on helvetin tyhmää. Kyllä jokaiseen ammattiin suomessa saa opiskella hyvinkin paljon asiaa, ennenkuin homma toimii ammattilaisen tasolla.

Ja itse aiheeseen>
Toivottavasti moisilta kuskeilta osataan kortti ottaa tarpeeksi pitkäksi aikaa. Kyllä luulisi sen verran vastuuntuntoa olevan alan ammattilaisella, ettei lähde kännissä ajamaan kuljetusta, joka käsistä lähtiessa voi riistää monen ihmisen hengen.
Oikeastaan kännissä ajavilta raskaan liikenteen kuskeilta pitäisi kortti ottaa lopullisesti pois. Itse jokainen sitä viinaa alas kittaa ja jos tietää seuraavana päivänä tai jopa samana vielä ajavan jumalattoman painavaa täyspitää rekkaa niin moisille ihmisille suoraan ammatinvaihtoa.

Onneksi kyseessä oli yksittäistapaus.

Arvostan edelleen rekkakuskeja enemmän kuin pitsanpaistajia. Jokainen normaaliälyinen kaveri oppii pitsanpaistot kotipitsassa, mutta ei kaikista saa taitavaa rekkakuskia. Ja ihan turha kuvitella että kaikki ammatit olisivat samanarvoisia kenenkään silmissä. Melkosen naivia tekstiä. Tähän voi tietysti kirjoitella jonkun raivoisan tilityksen taas mutta voi olla etten viitsi enää vastata. Sori vaan kaikille pizzanpaistajille, kun tuli otettua vertailuksi. Ei kannata turhaan ottaa hikeä.

Arvostan edelleen rekkakuskeja enemmän kuin pitsanpaistajia. Jokainen normaaliälyinen kaveri oppii pitsanpaistot kotipitsassa, mutta ei kaikista saa taitavaa rekkakuskia.
Sä puhut taas ihan eri asioista kuin muut aiheeseen tarttuneet. Kotipizzan tai Mäkkärin kaltaisia pikaruokapaikkoja ei voi verrata oikeaan kokin työhön, jota ei todellakaan opi sen suurempi osa väestöstä kuin rekan peruuttamista. Niissä tehdään kaikki aina tarkan kaavan mukaan samalla tavalla valmiista eineksistä, mekaanisesti ladotaan ainekset lätyn päälle ja paisto menee minuuttikellon mukaan.

Ja tuo kokki oli vain yksi esimerkki.

Mites muuten laki näiden ns. ammattiautoilijoiden kohdalla(rattijuopumustapauksissa), voidaanko heiltä ottaa kortti kuivumaan / taksilupa poies? Sehän vie heiltä leivän suusta...
V*ttu sais vierä paljon muutakin kyllä...

Eräs tuttu oli bussikuski ja ajoi kesällä rattijuopumuksen. Kortin sai takasin tässä jokunen aika sitten, mutta ammatti meni. Taitaa olla niin, että saisi joidenkin vuosien päästä ammattiinsa palata, mutta koulunpenkille tuo lähti takaisin ja hyvä niin.

Sä puhut taas ihan eri asioista kuin muut aiheeseen tarttuneet. Kotipizzan tai Mäkkärin kaltaisia pikaruokapaikkoja ei voi verrata oikeaan kokin työhön....

Nimenomaan näin. Kokeista en ole puhunut sanaakaan. ;) :)

Edit: Eräs tuttuni oli aikoinaan helsingissä hotelli vaakunan pääkokkina. Melkosen arvostettu duuni, aivan ilmeisesti myös palkkauksen suhteen.

Lynkataan nyt sitten samaan syssyyn palomestarit. Jommassa kummassa eilisistä iltapävälehdistä oli juttua hälytysajoa kännissä ajaneesta palomestarista, muistaakseni 0,9 ja rapiat päälle oli päivän tulos.

Lynkataan nyt sitten samaan syssyyn palomestarit. Jommassa kummassa eilisistä iltapävälehdistä oli juttua hälytysajoa kännissä ajaneesta palomestarista, muistaakseni 0,9 ja rapiat päälle oli päivän tulos.
Joo, juoppoja ja huligaaneja kaikki tyynni!

Belgiassakin:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1329420

Noin kolmesataa poliisia yritti uutistoimisto AP :n mukaan pidätellä palomiehiä pysymään kadulle pystytetyn mellakka-aidan sisällä. Se ei kuitenkaan onnistunut, minkä jälkeen poliisit ottivat käyttöönsä vesitykit, joilla he yrittivät taltuttaa suivaantuneita palomiehiä.

PS. tää oli sit sarkasmia :rolleyes:

Noista rekkakuskien onnettomuuksista vielä, minusta rattiin väsymyksen vuoksi nukahtamisesta pitäisi pikemminkin tuomita kuskeilla älyttömiä työvuoroja ajattava työnantaja eikä pakon edessä ympäripyöreitä päiviä painava kuljettaja.

Javu sanoi:
Noista rekkakuskien onnettomuuksista vielä, minusta rattiin väsymyksen vuoksi nukahtamisesta pitäisi pikemminkin tuomita kuskeilla älyttömiä työvuoroja ajattava työnantaja eikä pakon edessä ympäripyöreitä päiviä painava kuljettaja.

Tuosta olen niiiiiin samaa mieltä!!

haha :D naurattaa toi kaverin kommentti. mutta ei naurata yhtään tommoset humalassa törttöilijät.

En tule koskaan ymmärtämään näitä joille alkoholi on noussut elämässä niin tärkeään asemaan että vaarantavat itsensä ja muut kun menevät rattiin. Yritä siinä sitten elää itsesi kanssa kun näet kaksostenrattaiden lentävän konepeltisi yli. Vituttaa kun olen pari kertaa aiemmin jättänyt soittamatta poliisit tutun rattijuopon perään. En vaan ole ollut paikalla itse mutta kuullut että on lähtenyt ajamaan. Nykyään en empisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom