Varusmiehen kuolema hämmentää Porin prikaatissa

Tuli mieleen, että meidän mosista 1/06 joku lähti runkkupuvussa yksiköstä, kiipes prikaatin aidan yli ja hyppäs moottoritielle rekan eteen. Mitä näillä liikkuu päässä. Kyllä sieltä pääsee helpomminkin pois, tarvi sivullisille aiheuttaa mielipahaa/omantunnontuskia

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä meillä ihmisillä on vastuu toisistamme. Erityisesti esimiehillä on vastuu alaisistaan. Ennemmin kuin kyselisin sen perään mistä ase ja luoti tuli, ihmettelen sitä eikö kukaan huomannut mitään vaaran merkkejä etukäteen.

Jos tuo tapaus tuli aivan puskista, ilman ennakkovaroitusta, niin paha siitä on ketään syyttää. Mutta jos merkit olivat nähtävissä, niin jonkun pitää kyllä mennä itseensä.

Edit: olisi mielenkiintoista tietää, tapahtuuko intissä enemmän itsemurhia kuin siviilissä.

Siinä vaiheessa kun masentaa niin paljon että vakavissaan itsemurhaa aikoo, ei varmasti mieti paljoa sivullisten tuntoja.

Surullisia ihmiskohtaloita, joiden tarina päättyy liian aikaisin.

Eihän tällä asialla ole välttämättä mitään tekemistä intin kanssa. Jos kaveri hauto itsemurhaa, niin toi oli vain keino toteuttaa se.

Harzella hyvä pointti asiasta. Eli vois kuvitella, etät joku olis huomannut jotain ja puuttunut tilanteeseen.

Tietysti intissä kuuluukin ketutta välillä, niin voi olla, että ei reagoida jonkun synkistelyyn kovinkaan herkästi.

EDIT: kuten Timba79 tossa edellä toteaa, niin turha hirveetä haloota tehdä tällaisesta yksittäistapauksesta. Näitähän sattuu siviilissäkin, mutta kun armeijassa tapahtuu, niin heti hirveä kohu. Enkä nyt vähättele tapahtunutta ollenkaan, eli ei mitään jeesustelu vastauksia. Toki jos asiaan voidaan vaikuttaa ennen kuin itsemurha tapahtuu, niin hyvä. Nyt ei pystytty tai tajuttu.

Toisaalta jos kaverit onkin hautonut asiaa pitkään, mutta intti oli se viimeinen asia ja sitten napsahti. Siinä voi miettiä sitä, että olisiko tapahtuma estetty tai jäänyt tapahtumatta ilman menemistä inttiin.

Asiasta kolmanteen: Onko itsemurha lain mukaan rikos?

Joo eipä kovin paha rasti ole laittaa kovia ammunnoissa taskuun. Ei meillä ainakaan mitään tarkasteltu. Annettiin kovat ja käskettiin lipastaa. Senkun jättää yhden lipastamatta niin mistäs kukaan tietää montako kutia olet ampunut.

Jos jo valmiiksi viiraa päässä ja pahat ajatukset riivaa niin intti kyllä varmaan on omiaan antamaan loppusysäyksen jos muutenkin jo tuntuu että elämä on paskaa.

No omapa oli valintansa oli heikko ja tappo ittensä. Pitää vaan ajatella et ehkä se oli sille helpotus jos ei osaa muuten intist lähteä kui tappamal ittensä. Mua ei vaan säälitä tommonen tippaakaa. Ehkä olen kylmä julma ihminen.

Jotain on systeemissä vialla jos ei uskalleta skappareille puhua, .

No en itse ainakaan niille "pelottaville" skappareille olisi mennyt puhumaan, kyllähän tuolla kuka tahansa saa päivänsä päätettyä jos niin haluaa. Parempi noin kuin jossain kranaatinheiton harjoittelussa.

No omapa oli valintansa oli heikko ja tappo ittensä. Pitää vaan ajatella et ehkä se oli sille helpotus jos ei osaa muuten intist lähteä kui tappamal ittensä. Mua ei vaan säälitä tommonen tippaakaa. Ehkä olen kylmä julma ihminen.

Me ei tiedetä tämän ihmisen taustoista mitään. Sille ahdistukselle ja masennukselle on hyvin luultavasti ollut myös syyt. Kannattaa pitää mielessä, että me kaikki ollaan ihmisiä kuitenkin. Kukaan ei oo immuuni henkiselle romahtamiselle, vaikka niin saattaa itse luullakin. Heikompien halveksuminen ei myöskään ole mikään osoitus vahvuudesta. Sitä ei ikinä voi varmaks tietää kenelle tapahtuu ja mitä.

Koittakaa ihmiset muistaa ymmärtää tai edes yrittää, vaikka asiat käsittämättömiltä tuntuisikin.
Tuskin kukaan missään vaiheessa suunnittelee, että aikoo tappaa itsensä tulevaisuudessa, ryhtyä alkoholistiksi tai narkomaaniksi.

Suomessa muutenkin tehdään kaiketi vieläkin aika paljon itsemurhia. Seurauksiin on useimmiten syyt, eikä niitä hoideta halveksumalla.

Pyydän anteeksi vuodatusta.

Tuollaista tylytystä ei meikä myöskään vaan ymmärrä, vaikka olisi kuinka provoa. Mikä joku toinen ihminen on sanomaan toisesta, joka esim. surmaa itsensä, että olipas heikko kun noin teki? Mitä joku tietää niin paljon tuntemattoman ihmisen elämästä, että osaa tosta noin vaan tokaista tuommoista? Ei kahta samanlaista ja kaikki niin erilaisia.

Me ei tiedetä tämän ihmisen taustoista mitään. Sille ahdistukselle ja masennukselle on hyvin luultavasti ollut myös syyt. Kannattaa pitää mielessä, että me kaikki ollaan ihmisiä kuitenkin. Kukaan ei oo immuuni henkiselle romahtamiselle, vaikka niin saattaa itse luullakin. Heikompien halveksuminen ei myöskään ole mikään osoitus vahvuudesta. Sitä ei ikinä voi varmaks tietää kenelle tapahtuu ja mitä.

Koittakaa ihmiset muistaa ymmärtää tai edes yrittää, vaikka asiat käsittämättömiltä tuntuisikin.
Tuskin kukaan missään vaiheessa suunnittelee, että aikoo tappaa itsensä tulevaisuudessa, ryhtyä alkoholistiksi tai narkomaaniksi.

Suomessa muutenkin tehdään kaiketi vieläkin aika paljon itsemurhia. Seurauksiin on useimmiten syyt, eikä niitä hoideta halveksumalla.

Pyydän anteeksi vuodatusta.
Joo ihan asiia. Muotoilin paskasti. Lähinnä sitä tarkoitin et en jaksa välittää siit jos joku ampuu ittensä. Maailmas kuolee joka päivä ihmisiä tahtomattaan tauteihin ja nälkään ja ne todella moni haluais varmasti elää. Sääliä toi kaveri ei multa saa. Enkä kaverista mitään tiedä niin en vaahtoa enempää :piis:

Kyllä noita tapahtumia sattuu intissä enemmänkin, niistä ei vaan aina uutisoida. Omana inttiaikana aukissa joku sankari ampui itseään kasarmin edessä mahaan.. Ei kuulemma ollut uskaltanut ampua päähän. Selvisi sit loppupeleissä hengissä eikä tullut enää jatkamaan palvelusta.:)

Kun olin itse varusmiespalveluksessa vuonna -98 niin eräs kaveri ampui itsensä yöllä ampumaradan varteen. Tässäkään tapauksessa syyt eivät liittyneet inttiin. Surullinen tapahtuma.

Ikävä tapaus kaikin puolin. Tosin tästäkin saadaan mediassa syy vieritettyä helposti pv:n niskoille, voin jo kuvitella kukkahattutädit jeesustelemassa kuinka kauheeta / ihmisarvoa alentavaa siellä armeijassa on. Ihmisiä kuolee Suomen maassa oman käden kautta kuin kärpäsiä, niistä ei vaan läheskään aina uutisoida "mediaseksikkäällä" tavalla. Jos joku moisen päätöksen on tehnyt, niin hän ei välttämättä katso aikaa eikä paikkaa päätöksen toteuttamiselleen.

En ymmärrä miten täällä joku kuvittelee että intissä tää olisi jotenkin voitu ennakoida. Omaa inttiaikaa muistellen siellä oli melko sekaisin välillä tervepäisetkin.

Koksuna sain duuniksi ampumaharjoituksissa vaivihkaa varjostella yhtä alokasta, joka oli komppanianpäällikölle käynyt ennakkoon tunnustamassa aikovansa ampua tupakaverinsa. Tällekin tyypille siis annettiin harjoituksissa kerralla 10 kpl kovia lippaaseen, ettei "tulisi paha mieli kun muut saa ampua". Oma aseistus oli RUK:n kurssipuukko joten onneksi kundi piti piipun kohti taulua sen päivän.

Kaverin eka ilta ja yö intissä oli myös ikimuistoinen. Kun valot oli sammutettu ja kaikki sängyissä niin yksi hiljainen kaveri sanoi, että "mä tapan teidät kaikki nukkuessa kenttälapiolla". Oli kuulemma vähän heikosti tullut uni sen jälkeen. Aamulla kukaan ei puhunut asiasta...

Juu no ei tuo aseen saaminen kaapista tiettynä kellonaikana ole temppu eikä mikään, varsinkin jos samana päivänä on ollut kovapanosammunnat... (Itsekkin monesti aseella muuten vaan intin aikana "leikkiny").

Panoksia on myös hyvin helppo halutessaan jemmata. Kuitenkin puolustusvoimalla varsinaiseen itsemurhaan ei tuskin ole yhteyttä.

Kaikinpuolin erittäin ikivä tapahtuma, mutta ei tämä ole ensimmäinen kerta suomen puolustusvoimissa, eikä myöskään viimeinen(loppupeleissä ihmeen vähän noista uutisoidaan)..

Onkohan niillä kutsuntojen pällikokeilla, tarkastuksilla ja haastatteluilla yhtään mitään virkaa, jos tämmöisiä edelleen pääsee läpi? Onko tietoa paljonko ikäluokasta hylätään, eikä niitä edes päästetä armeijaan?

Kaverin eka ilta ja yö intissä oli myös ikimuistoinen. Kun valot oli sammutettu ja kaikki sängyissä niin yksi hiljainen kaveri sanoi, että "mä tapan teidät kaikki nukkuessa kenttälapiolla". Oli kuulemma vähän heikosti tullut uni sen jälkeen. Aamulla kukaan ei puhunut asiasta...
Tätä voisi sanoa jo kohtuulliseksi käytännön pilaksi :D

Näitä sattuu joo. Kellään mitään hajua Venäjän armeijan tilanteesta? Olen saanut sellaisen kuvan, että siellä tulee näitä itsareita lähes liukuhihnalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom