Vartijakoulutus

jp-84 sanoi:
Millaiset työmarkkinat arvokuljetus hommilla mahtanee olla?

Periaatteena vartiointiliikkeillä taitaa olla että aloittelijoita ei arvokuljetushommiin oteta vaan pitäis olla alan työkokemusta ennen kuin niihin hommiin pääsee, käytäntö voikin sitten olla jotain muuta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jp-84 sanoi:
ABC-kortti löytyy myös ja kiinnostusta olisi myös arvokuljetuksien ajoon. Millaiset työmarkkinat arvokuljetus hommilla mahtanee olla?

Tuntuu olevan ns. "arvostettu" paikka alalla, kenties siksi että sinne yleensä edellytetään joidenkin vuosien työkokemusta alalta, nuhteetonta taustaa vielä tarkemmin kuin "normaali" työtehtävissä jne..

Toki tuskin on mahdottomuus päästä sinne kylmiltäkään kun älyää hakea ja löytyy jotain millä retostella haastattelussa..

Laittelin ite tossa lauantaina hakemusta menemään falckille ja securitakselle. Toivottavasti ilmoittelevat vaikka eivät töitä tarjoiskaan ettei tarvii loppuelämää odotella vastausta :hyper:

fish sanoi:
Unohda se Falck, jos haluat kunnon firmaan töihin.

Nimim. kokemusta molemmista.

Todellakin, itellä pari kk kokemusta tuolta ja vartiohommista ylipäätään..
Kaikki takerteli: työvuorot jopa palkanmaksu.. Unohda.

Janne sanoi:
Laittelin ite tossa lauantaina hakemusta menemään falckille ja securitakselle. Toivottavasti ilmoittelevat vaikka eivät töitä tarjoiskaan ettei tarvii loppuelämää odotella vastausta :hyper:
Tänään tuli securitakselta mailia että ilmoittelevat jos rekrytoivat porukkaa kesäksi ja vähän koulutusinfoa. Eihän tossa mitään luvattu mutta hyvä fiilis että mut on edes noteerattu :D

Enpä tiedä tuleeko edes oikeaan trediin mutta heitämpä nyt teoreettisen kysymyksen. Älkää nyt luulko että kuvittelen jotain ihmeitä vartijan hommista jne.. :)

Mutta siis, onko näin että vartija saa periaatteessa tehdä mitä tahansa rikollisen taltuttamiseksi jos tilanne sitä vaatii? Eli vaikka hakata päätä seinään 30 minuuttia jos se joka kolauksen jälkeen tulee puukolla päälle ja uhkaa asiakkaita. Aika helvetin tyhmä ja epärealistinen esimerkki/kysymys, mutta kunhan tuli mieleen :)

Janne sanoi:
Tänään tuli securitakselta mailia että ilmoittelevat jos rekrytoivat porukkaa kesäksi ja vähän koulutusinfoa. Eihän tossa mitään luvattu mutta hyvä fiilis että mut on edes noteerattu :D

Vaihtuvuus on alalla sen verran suurta, että asialliset kaverit saavat varmasti töitä. Tsemppiä vaan sulle! :thumbs:

Janne sanoi:
Mutta siis, onko näin että vartija saa periaatteessa tehdä mitä tahansa rikollisen taltuttamiseksi jos tilanne sitä vaatii? Eli vaikka hakata päätä seinään 30 minuuttia jos se joka kolauksen jälkeen tulee puukolla päälle ja uhkaa asiakkaita. Aika helvetin tyhmä ja epärealistinen esimerkki/kysymys, mutta kunhan tuli mieleen :)

Laissa sanotaan, että vartijan tulee käyttää lievintä mahdollista voimakeinoa, eli tässä tapauksessa heittäisin itse kaasut silmille. Kaikki lyömiset, potkimiset ja mainitsemasi pään hakkaamiset seinään menevät helposti hätävarjelun liioittelun puolelle.

Janne sanoi:
Mutta siis, onko näin että vartija saa periaatteessa tehdä mitä tahansa rikollisen taltuttamiseksi jos tilanne sitä vaatii? Eli vaikka hakata päätä seinään 30 minuuttia jos se joka kolauksen jälkeen tulee puukolla päälle ja uhkaa asiakkaita.

Aivopieru?

karhu IV sanoi:
Vaihtuvuus on alalla sen verran suurta, että asialliset kaverit saavat varmasti töitä. Tsemppiä vaan sulle! :thumbs:
Kiitos! :)

Kesäksi olen töitä hakemassa. Tarkemmin voin aloittaa työt 6.6.2005 eli aika jämptisti intin toisen saapumiserän aikaan. Toivottavasti pojat lähtee armeijaan niin vois päästä tilalle :)

Onko muuten odotettavissa joku haastattelu ennen lopullista päätöstä että heruuko töitä? Ei kai tollaseen hommaan sentään ihan ketä tahansa vatipäätä oteta? Vai katotaanko vaan että on puhtaat paperit? (Ei sen puoleen, mulla on kyllä puhtaat paperit ;) )

Janne sanoi:
Onko muuten odotettavissa joku haastattelu ennen lopullista päätöstä että heruuko töitä? Ei kai tollaseen hommaan sentään ihan ketä tahansa vatipäätä oteta? Vai katotaanko vaan että on puhtaat paperit? (Ei sen puoleen, mulla on kyllä puhtaat paperit ;) )
Uskoisin että on haastattelu. Mä haen just koulutukseen ja siinäkin on haastattelu ja ehkä psykologinen soveltuvuusarviointi..

Janne sanoi:

Itse kävin läpi aikoinaan työhönottohaastattelun, jossa oli kaksi haastattelijaa, joista toinen seurasi reaktioitani ja käytöstäni toisen kysellessä kaikenlaista. Sen jälkeen psykologiset testit, jonka hyväksytysti läpäisseet pääsivät Securitaksen kustantamalle vartijan peruskurssille (100h). Meillä tarkistettiin taustojen lisäksi myös että onko luottohöiriömerkintöjä, mikä on sinällään hassua. Näin siis Tampereen Securitaksella. Kuulin että pääkaupunkiseudulla olisi jonkun verran löyhempää, eli siellä ei vaadittaisi noita psykologisia testejä. Jokainen päättäköön sitten itse onko se hyvä vai huono asia...

karhu IV sanoi:
Itse kävin läpi aikoinaan työhönottohaastattelun, jossa oli kaksi haastattelijaa, joista toinen seurasi reaktioitani ja käytöstäni toisen kysellessä kaikenlaista. Sen jälkeen psykologiset testit, jonka hyväksytysti läpäisseet pääsivät Securitaksen kustantamalle vartijan peruskurssille (100h). Meillä tarkistettiin taustojen lisäksi myös että onko luottohöiriömerkintöjä, mikä on sinällään hassua. Näin siis Tampereen Securitaksella. Kuulin että pääkaupunkiseudulla olisi jonkun verran löyhempää, eli siellä ei vaadittaisi noita psykologisia testejä. Jokainen päättäköön sitten itse onko se hyvä vai huono asia...
100 tuntia..? Mä oon elänyt siinä uskossa että ensin käytäisiin se 40h kurssi, sitten töitä ja sen jälkeen 60h kurssi. Tossa mulle tulleessa mailissa kyllä mainittiin että se kestää 3 viikkoa se kurssi, eli kai se sitten on se 100h. Samapa kai tuo, vituttaa vaan lähteä turkuun asti ajamaan 3 viikon ajan. Jos siis töitä heruu :D

Janne sanoi:
100 tuntia..? Mä oon elänyt siinä uskossa että ensin käytäisiin se 40h kurssi, sitten töitä ja sen jälkeen 60h kurssi. Tossa mulle tulleessa mailissa kyllä mainittiin että se kestää 3 viikkoa se kurssi, eli kai se sitten on se 100h. Samapa kai tuo, vituttaa vaan lähteä turkuun asti ajamaan 3 viikon ajan. Jos siis töitä heruu :D

Meidän kurssi kesti 3 viikkoa ja siihen vielä päälle voimankäyttökoulutusta Securitaksella (vartijan erityinen voimankäyttökoulutus, sis. yleinen osa 4h ja kaasusumutinkoulutus 5h). 40h:n koulutuksen ongelmana on, että poliisi myöntää kortin ainoastaan neljäksi kuukaudeksi, eli voisit toimia ainoastaan neljä kuukautta kalenterivuodessa VÄLIAIKAISENA vartijana. Mielestäni vartijan itsensä kannalta on parempi, että käy tuon 100 tunnin kurssin, onpahan edes vähän valmiimpi kun työtehtävät alkavat. Aika kun tuppasi tulemaan meilläkin vastaan...

Vastailen erinäisiin kysymyksiin.

1986 sanoi:
Jissen, saako kysyä, millaisessa hommassa toimit? Ihan mielenkiinnon vuoksi...

Paikallisvartijana. Tällä hetkellä eräässä Suomen suurimmista kansainvälisistä yrityksistä. Aiemmin mm. suurlähetystöissä ja valtioneuvoston alaisuuteen kuuluvissa paikalliskohteissa. Aikaisempaan "kannusten keräilyyn" kuulunee myös muutama respahomma ja erään oppilaitoskompleksin vahtimestarin hommat.

VVF sanoi:
Suuri osa turren luettelemista tehtävistä kuuluu joissain laitoksissa myös talkkarille, tai kiinteistönhoitajalle.

Korjaus kuuluu kiinteistönhoitajalle/huoltopäivystäjälle. Mutta kaikki kiinteistö- yms. hälytykset esim. yöaikaan ja viikonloppuisin tulevat vartijoille. Vartijat tekevät tilannearvioinnin ja päättävät riittääkö a) oma korjaus (suljetaan hana / resetoidaan kone / käännetään vipua) b) että jätetään viesti huoltomiehelle joka hoitaa asian arkena c) onko kyseessä kiireellinen asia ja huoltomies tilataan heti vaikka keskellä yötä paikalle. Jos vartija tekee väärän tilannearvion (tulee vesivahinko jota ei ajoissa korjailtu, tai tilailee aina kalliilla yöpäivystyshinnoilla huoltomiehiä turhaan) niin nuhteita tulee.

Janne sanoi:
Mutta siis, onko näin että vartija saa periaatteessa tehdä mitä tahansa rikollisen taltuttamiseksi jos tilanne sitä vaatii?

Vartijan kiinniotto-oikeus on periaatteessa sama kuin jokamiehen kiinniotto-oikeus, eli vartija saa käyttää yhtä raakoja keinoja kuin "siviili" rikollisen kiinnioton yhteydessä. Jos rikollinen haastaa oikeuteen, on oikeudessa osattava osoittaa ettei lievempiä keinoja ollut mahdollista käyttää. Poikkeuksena ovat poisto-oikeus, sekä vartijan oikeus käyttää virallisia voimankäyttövälineitä (patukat, kaasusumuttimet) sekä usein mukana olevat käsiraudat tms. välineistö.

Janne sanoi:
100 tuntia..? Mä oon elänyt siinä uskossa että ensin käytäisiin se 40h kurssi, sitten töitä ja sen jälkeen 60h kurssi.

40h jälkeen saa toimia 4 kk / vuosi duunissa. + 60 h niin saa toimia vakituisesti. Jos itse hankkii koulutuksen, se tulee usein kokonaisena 100 h pakettina. Jos työnantaja maksaa koulutuksen, he usein jakavat sen niin että tuossa välissä pidetään työharjoittelussa jotta voidaan katsoa soveltuuko kaveri alalle. Päästään halvemmalla jos voidaan epäkelvot yksilöt potkia pihalle ennen jatkokurssia.

Vanginvartijoilla on eri koulutus kuin normivartijoilla..
Hieman copy/pastea..
turvallisuus.net sanoi:
Vankeinhoitolaitoksen vartija
Koulutuksen laajuus/kesto: 53 ov. / 1 vuosi
Pohjakoulutus: Lukio, ylioppilastutkinto tai toisen asteen ammatillinen tutkinto
Muut pääsyvaatimukset: Fyysinen ja psyykkinen soveltuvuus testataan valintakokeella.

Vankeinhoidon perustutkinto on ammatillinen koulutus vankiloiden valvonta- ja ohjaustehtäviin. Tutkinnon laajuus on 53 opintoviikkoa ja siihen kuuluu opintoja Vankeinhoidon koulutuskeskuksessa (VHKK) sekä käytännön opintoja ja työharjoittelua vankiloissa. Tutkinnon suorittaneella on perusvalmius tehdä monipuolista ja vuorovaikutteista valvonta- ja ohjaustyötä. Vankeinhoidon perustutkinnolla vuorottelevat kontaktiopetus, työssäoppiminen ja itsenäinen opiskelu. Vankeinhoidon perustutkinto on suhteellisen lyhyt toisen asteen jälkeinen koulutus, joka keskittyy vankeinhoidolliseen perusosaamiseen. Perustutkinnon jälkeen opiskelija voi jatkaa opintojaan rikosseuraamusalalla. Alan koulutusjärjestelmä sisältää vankeinhoidon perustutkinnon lisäksi jatko- ja täydennyskoulutusta sekä ammattikorkeakouluopintoja.

Tutkinnon suorittaneet sijoittuvat pääosin Etelä-Suomen kaupunkivankiloihin, joissa on pulaa koulutetusta valvontahenkilökunnasta. Aluksi kyseessä voi olla määräaikainen virkasuhde, mutta moni tutkinnon suorittanut on heti nimitetty vartijan virkaan.

Lisää tietoa koulutuksesta http://www.vhkk.fi/

Jissen sanoi:
Vartijan kiinniotto-oikeus on periaatteessa sama kuin jokamiehen kiinniotto-oikeus, eli vartija saa käyttää yhtä raakoja keinoja kuin "siviili" rikollisen kiinnioton yhteydessä. Jos rikollinen haastaa oikeuteen, on oikeudessa osattava osoittaa ettei lievempiä keinoja ollut mahdollista käyttää. Poikkeuksena ovat poisto-oikeus, sekä vartijan oikeus käyttää virallisia voimankäyttövälineitä (patukat, kaasusumuttimet) sekä usein mukana olevat käsiraudat tms. välineistö.
Lisäksi on otettava huomioon suojeltavan edun painoarvo suhteessa käytettäviin voimakeinoihin, eli perinteinen "omena varasta ei saa ampua". Ts. mikäli suojeltava etu on vähän arvoinen kuten omena ei välttämättä saa käyttää kaikkia tarvittavia voimakeinoja kiinniotettavan pysäyttämiseksi. Esim. jos omenavaras on saanut hyvän etumatkan ja ainoa keino miten tuon etumatkan saisi kurottua umpeen on ampua varasta, kaikkihan ymmärtää ettei noin saisi kuitenkaan menetellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom