Vastailen erinäisiin kysymyksiin.
1986 sanoi:
Jissen, saako kysyä, millaisessa hommassa toimit? Ihan mielenkiinnon vuoksi...
Paikallisvartijana. Tällä hetkellä eräässä Suomen suurimmista kansainvälisistä yrityksistä. Aiemmin mm. suurlähetystöissä ja valtioneuvoston alaisuuteen kuuluvissa paikalliskohteissa. Aikaisempaan "kannusten keräilyyn" kuulunee myös muutama respahomma ja erään oppilaitoskompleksin vahtimestarin hommat.
VVF sanoi:
Suuri osa turren luettelemista tehtävistä kuuluu joissain laitoksissa myös talkkarille, tai kiinteistönhoitajalle.
Korjaus kuuluu kiinteistönhoitajalle/huoltopäivystäjälle. Mutta kaikki kiinteistö- yms. hälytykset esim. yöaikaan ja viikonloppuisin tulevat vartijoille. Vartijat tekevät tilannearvioinnin ja päättävät riittääkö
a) oma korjaus (suljetaan hana / resetoidaan kone / käännetään vipua)
b) että jätetään viesti huoltomiehelle joka hoitaa asian arkena
c) onko kyseessä kiireellinen asia ja huoltomies tilataan heti vaikka keskellä yötä paikalle. Jos vartija tekee väärän tilannearvion (tulee vesivahinko jota ei ajoissa korjailtu, tai tilailee aina kalliilla yöpäivystyshinnoilla huoltomiehiä turhaan) niin nuhteita tulee.
Janne sanoi:
Mutta siis, onko näin että vartija saa periaatteessa tehdä mitä tahansa rikollisen taltuttamiseksi jos tilanne sitä vaatii?
Vartijan kiinniotto-oikeus on periaatteessa sama kuin jokamiehen kiinniotto-oikeus, eli vartija saa käyttää yhtä raakoja keinoja kuin "siviili" rikollisen kiinnioton yhteydessä. Jos rikollinen haastaa oikeuteen, on oikeudessa osattava osoittaa ettei lievempiä keinoja ollut mahdollista käyttää. Poikkeuksena ovat poisto-oikeus, sekä vartijan oikeus käyttää virallisia voimankäyttövälineitä (patukat, kaasusumuttimet) sekä usein mukana olevat käsiraudat tms. välineistö.
Janne sanoi:
100 tuntia..? Mä oon elänyt siinä uskossa että ensin käytäisiin se 40h kurssi, sitten töitä ja sen jälkeen 60h kurssi.
40h jälkeen saa toimia 4 kk / vuosi duunissa. + 60 h niin saa toimia vakituisesti. Jos itse hankkii koulutuksen, se tulee usein kokonaisena 100 h pakettina. Jos työnantaja maksaa koulutuksen, he usein jakavat sen niin että tuossa välissä pidetään työharjoittelussa jotta voidaan katsoa soveltuuko kaveri alalle. Päästään halvemmalla jos voidaan epäkelvot yksilöt potkia pihalle ennen jatkokurssia.