Vartijakoulutus

keisari88

Banned
Olen 16v meinaan lopettaa ammattikoulun kesken ja mennä töihin ja/tai opiskella itseni vartijaksi.Kyselisin sitä vaan miten tuo vartijaksi koulutus tapahtuu ja minkä ikäisenä voi koulutuksen aloittaa ja kaikki neuvot ja tiedot olisi hyväksi tässä asiassa.ku ei noi koulun opintoohjaajat tunnu tietävän mistään mitään.Sekä missä nuo opiskelu paikat sijaitsevat

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
keisari88 sanoi:
Olen 16v meinaan lopettaa ammattikoulun kesken ja mennä töihin ja/tai opiskella itseni vartijaksi.Kyselisin sitä vaan miten tuo vartijaksi koulutus tapahtuu ja minkä ikäisenä voi koulutuksen aloittaa ja kaikki neuvot ja tiedot olisi hyväksi tässä asiassa.ku ei noi koulun opintoohjaajat tunnu tietävän mistään mitään.Sekä missä nuo opiskelu paikat sijaitsevat
Koulutustiedot / paikat löydät parhaiten googlettamalla, mutta näin tiedoksi että vartijaksi hyväksyminen edellyttää 18-64 vuoden ikää, joten muutama vuosi vielä :)

Oliskohan tuo kuitenkin viisaampaa opiskella ensin kunnon ammatti, käydä intti ja odottaa täysi-ikäisyyttä ennen mitään viikon mittaista vartijan koulutusta --> Prismaan kärryjä työnteleen. Sulla on niin vähän ikää, että kannattaa ensin tehdä jotain muuta ja hieman kasvaa henkisesti.

Tämä ei ole vittuilua, vaan taivahan tosi siitä, että vaksin hommat ei ole mitään herkkua ja monesta ns. normaalista duunista saat paljon paremman liksan ja vähemmän vittuilua.

Nimim. aikanaan vartijana ollut

Edellytyksenä on 18 vuoden ikä. Et siis pääse hommiin vielä pitkään aikaan, joten ei kannata lopettaa koulua kesken ainakaan vartiointialan takia. Täyttäessäsi 18 vuotta opintoja taas on niin vähän jäljellä, ettei niitä kannata lopettaa silloinkaan kesken, muuten menee useamman vuoden koulu hukkaan. Jos homma kiinnostaa vielä 18-vuotiaana valmistumisen jälkeen, niin ota yhteyttä vartiointiliikkeeseen, ne ovat monasti valmiit maksamaan uudelle työntekijälle työssä vaaditun koulutuksen: Vartijan työn perusteet ja Vartijan peruskurssin.

En kyllä ymmärrä, miksi lopettaisit tuon ammatillisen koulutuksen. Et ehkä vielä tajua sitä, mutta tulevaisuudessa aika moneen ammattiin/koulutuspaikkaan vaaditaan vähintään lukio tai keskiasteen koulutus, jota olet juuri opiskelemassa. Tällaisia kouluja ovat mm. Vankeinhoidon koulutuskeskus, mistä valmistuu vanginvartijoita sekä Poliisikoulu. Lisäksi tuo intti olisi hyvä käydä ennen minkään tämäntyyppisen koulutuksen aloittamista (esim. tavallinen vartija).

Lisäksi tänä päivänä on tärkeää olla monta ammattia, kun tuo työnsaanti ei ole ihan itsestäänselvyys. Kaikenlaisesta koulutuksesta, elämänkokemuksesta ja työkokemuksesta on sinulle takuuvarmasti hyötyä tulevaisuudessa hirvittävästi.

Itselläni on kolme opiskeltua ammattia ja kaikista on ollut jotenkin hyötyä jossain elämäntilanteessa, vaikka en kaikkia niitä ammatteja olisi vakituisesti tehnytkään. Lisäksi minula voisi olla neljäs ammatti, ellen sitä koulua olisi lopettanut kesken. Lopetin sen ainoastaan siksi, että sain paremman opiskelupaikan. Kaikki ammatit olen opiskellut vanhemmalla iällä. Nuorempana kiersin eri työpaikkoja ennen opiskeluja. Jälkikäteen ajateltuna tuon opiskelun olisi voinut aloitta vähän aikaisemmin.

Toivottavasti et tee liian pikaisia päätöksiä. Väitän, että minulla ja minun elämänkokemuksellani on varaa neuvoa sinua ihan kaikella ystävällisyydellä sinun parastasi ajatellen.

olen miettinyt tietenkin asioita toltakin kannanalta mutta koulu tuntuu haittaavan elämän laatuani niin paljon että lopetan sen ja todennäköisesti teen töitä,käyn armeijan,ja sitten kun on ikää mietin menenkö uudestaan opiskelemaan jotain muuta alaa vai opiskelenko vartijaksi.toivottavasti elämä opettaa

Suosittelen kyllä vahvasti hankkimaan jonkun ammatin tai lukion päästötodistuksen. Vaikka jokainen tekee tietysti elämällään mitä haluaa.

En usko että katsotaan vartiointiliikkeenkään työhönotossa hyvällä kun kerrot: "No, amis jäi kesken, tein vähän hanttihommia, menin inttiin ja opiskelin vartijaksi."

Minä en ainakaan ottaisi duuniin.

keisari88, jos kyse on kiinnostuksen puutteesta alaasi kohtaan ja turvallisuusala kiehtoo syystä tai toisesta, niin sitten vaan linjan vaihto siellä amiksessa ja turvallisuusvalvojan ammattitutkintoon...? Se on täysin pätevä 3 vuoden pituinen 2. asteen ammattitutkinto.

Itselläni kohta taskussa vartijan ammattitutkinto, suorittaminen kestää 1.5 vuotta, töitä tehden koska koulutus on oppisopimuskoulutusta, sisältää monta hyödyllistä korttia ja kurssia myös.

Ongelma on se, että tutkinto on kelvollinen 2. asteen tutkinto VAIN turvallisuusalalle, eli jatkokoulutusmahdollisuudet lähinnä vartioinnin parissa tai hyvällä tuurilla poliisikouluun jos muuten pärjää pisteissä hyvin. :(

Olitpa nyt alalla millä hyvänsä, antaisin neuvoksi sulle että jos sulla jo melkein puolet (??) on käyty, niin käy se nyt loppuun ihan sitkeästi vaan. Sitten on mukavaa kun on ihan kunnon 2. asteen paperit taskussa, ja käytännössä voit sen jälkeen opiskella itsesi melkein miksikä vaan, 3. asteen koulutuslinjoja on Suomi pullollaan!

Voit rauhassa tehdä myös töitä sen jälkeen ja käydä intin kun sopiva hetki.

Itse jätin amiksen myöskin kesken noin puolessa välissä ollessani 16v. ja lähdin töihin tekemään rahaa, sinänsä olen tyytyväinen valintaani koska olen tosiaan tehnyt sitä rahaa ja saanut aikaan paljon sellaista mitä kouluun jäämällä en olisi saanut, mutta ei se olisi huono veto ollut sitä koulua loppuun käydä. :)

Kannattaa harkita uraa vartijana. Kun olet ollut parikymmentä vuotta työntelemässä kärryjä, ainoa asia josta voit iloita on se, että olet saanut täydet ikälisät jo kolmetoista vuotta sitten.

Toki jatkokoulutuksella ura saattaa jopa edistyä.

Juu on tuo tveak varmaan ihan hyvä vaihtoehto noin aluksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ne ajat, jolloin yksityistä turvallisuusalaa johdettiin pelkällä liikemiesvainulla ja ylioppilastutkinnolla alkavat liukua hiljalleen käsistä. 10 vuoden päästä suurin osa toimihenkilöistä on suht korkeasti koulutettuja, joten en usko kovin vauhdikkaaseen urakehitykseesi vartijana ilman edes minkäänlaista tutkintoa peruskoulun jälkeen. Suoritettu tutkintohan kertoo juuri sinun kyvystäsi omaksua asioita ja valmiuksista pystyä toimimaan erilaisissa alan vaativissa tilanteissa.

Käy nyt vaan jatkokoulutuskelpoinen 2. asteen koulutus loppuun (kelvollisin arvosanoin) ja pidä vaikka sitten se intin pituinen harkintaloma. Voi olla, että tulet vaikka ammattikorkeakouluun Leppävaaraan ihmettelemään kanssamme kehittyvää turvallisuusalaa... :kippis1:

Ihmisillä on aika suppea käsitys tuosta turvallisuusalasta.

Opiskella voi alalla 2. asteen tutkinnon sekä amk-tutkinnon. Sen jälkeen löytyy aivan varmasti muuta työtä kuin sitä kärryntyöntämistä lähikaupassa :)

Keväällä mulla on todennäkösesti pääsykokeet tuolle linjalle :rock:
Lukio tai mikään muu ammatikoulun linja ei kiinnosta pätkääkään ja tuo vaikuttaa melko mielenkiintoiselta, opiskelupaikassa upouusi sali, voimankäyttökoulutusta ym. muuta ainakin itseä kiinnostavaa :)
Tuolla on ainakin jotain tietoa tuosta: http://www.vartijat.com/TEKSTIVERSIO/kouluteksti.html

Taha sanoi:
Kannattaa harkita uraa vartijana. Kun olet ollut parikymmentä vuotta työntelemässä kärryjä, ainoa asia josta voit iloita on se, että olet saanut täydet ikälisät jo kolmetoista vuotta sitten.

Toki jatkokoulutuksella ura saattaa jopa edistyä.

Minkä takia pitäisi työnnellä kärryjä kaupassa. On niitä nyt vähän muitakin kohteita/työtehtäviä kuin olla jossain kaupassa myymäläetsivänä ja työnnellä ostoskärryjä.
Parempi olla vastaamatta mitään jos alasta ei ole mitään käsitystä.

Tuo kärryn työntäminen on muutenkin sellainen esimiesten tulosvastuupotkujenpelossa myymä palvelu, jota monet itseänsä kunnioittavat vartijat eivät lähde tekemään. Toiset tekevät sitä, jos sitä sietävät, toisille se on jopa ajankulua. Talvisohjossa kymmenen kärryn letkat ei ole kuitenkaan kenellekään huvittajaa ajanvietettä. Joku yhteinen roti olisi asiaan saatava vartiointiliikkeiden taholta, kunhan sitä ei voida määrittää kartelliksi tarjouskilpailuissa.

Täytyy muistaa mitkä ovat vartijan tehtäviä kohteessa, ja miten varsinaisen turvallisuuspalvelun suorittaminen asiakkaalle kärsii vartijan toimiessa huoltomiehenä, lvis-asentajana sekä kärrypoikana. Asiakkaan kannalta voi tulla puolestaan halvemmaksi tilata vartija työntelemään kärryjä, kuin palkata sitä varten omaa henkilökuntaa erikseen. Vartijoilta voi sitten tiukoilla ilmeillä tivata, että miksi et seurannut monitoreja, kun vikailmoitus vesivuodosta tuli ½h sitten. Että niin...

Tällä alalla ei ole mikään pakko työnnellä kärryjä. Päivääkään en ole markettiväijynä toiminut - enkä varmasti aio toimia.

Noin nuorelle alasta kiinnostuneelle suosittelen kahta vaihtoehtoa:

Amisvaihtoehto: turvallisuusvalvojan perustutkinto 120 ov
AMK-vaihtoehto: lukio + Laurea AMK:n tradenomilinjan turvallisuusala-suuntautuminen

Noi VAT (vartijan ammattitutkinto) ja TVEAT (turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinto) soveltuvat paremmin työelämässä jo oleville.

Niin, ja intissä spol-linjalle niin sitäkin pidetään yleensä posiitiivisena asiana tällä alalla. Samoin mahdollista vapaapalokunta-harrastusta, mikä ei tietenkään ole millään muotoa pakollista, mutta on silti iso plussa jos samaa paikkaa hakee useampi pätevä hakija.

No on ne vartijan hommat paljon muutakin kuin pelkästään ostoskärryjen työntelemistä. Se on yksi työtehtävä muiden joukossa, riippuen tietenkin kohteesta. Täytyy kuitenkin muistaa, että vartijan hommia ei pysty tekemään menestyksellisesti kuka tahansa.

Tänä päivänä vartijaksi ei pääse ihan kuka vaan, ei ainakaan meillä Tampereen Securitaksella. Itse kävin aikoinaan läpi normaalin työhönottohaastattelun lisäksi psykologiset testit, jonka hyväksytysti suorittaneet pääsivät oppilaitoksessa järjestettävälle vartijan peruskurssille (100h). Eli en usko että tänä päivänä vartiointiliikkeisiin vaan kävellään ja ilmottaudutaan töihin.

Turvallisuusala on muuttunut paljon viimeisten vuosien aikana. Vartija on ennen kaikkea asiakaspalvelija, jonka on pystyttävä tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

Juu, itsekin pääsin ensin "heikompiin" kohteisiin, mutta kun väijyfirman asiakkasvirmalta saama palaute oli erityisen kiitettävää minut pistettiin äkkiä psykotesteihin että pääsin tekemään parempaa (palkkaus + työnkuvan mieluisuus) kohdetta. Eli alalla on paljon ns. pohjasakkakohteita, joita tekevät kesähessut ja huonosti motivoituneet tai muuten alalle heikommin sopivat, sekä tietenkin aloittelevat vartijat, mutta pätevät ja motivoituneet pääsevät pikkuhiljaa valitsemaan kohteista ns. "kermat päältä" ja näkyy se hieman palkkauksessakin - joskaan diplomi-insinöörin palkkatasoon tuskin koskaan ylletään ;)

Vartiointi ala on muuten ihan jees mutta palkat on ihan sukasta.. kuuntele sit sellasella paska palkalla kaikkien iskender kebabien ja mannejen jne. läjien vittuilua. Ei kiitos.
Itse olin reilu 3v. alalla ja hommat loppu siihen ku paskalakit otti kortit veke. Niitä pikku kauppa kohteita en ite tehny koskaan.

Lopetin ite koulun 16 vuotiaana ja menin duuniin. Kyllä vituttaa näin jälkikäteen.
Nyt alotin syksyllä uudestaan koulun mutta nyt onki motivaatiota käydä ku on hiukan tutustunu eri ammatteihin.
Mun mielestä jos ei luku halut nyt riitä ni lopeta koulu ja mene duuniin. Voisin lyödä vaikka vetoa että muutaman vuoden päästä lukuhalut varmasti palautuu.
Kannattaa vain miettiä miten paljon helpompi on opiskella kun asuu vanhemmilla ku se että maksat vuokrat, puhelin laskut jne. omassa kämpässä kusisilla opintotuilla.

Kukin tekee miten parhaaksi näkee.. Hyvää jatkoa kuitenkin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom