Varo sitä pyöräilijää prkl... (inssikokemuksia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja EKKS
  • Aloitettu Aloitettu
Itellä ollu kortti aika tarkalleen 5 vuotta. Ekalla meni läpi, tosin ei välttämättä hyvän ajamisen takia...:lol2:
Olin meinaan seittemännellä kuulla paksuna,mulla oli mukana 1,5 vuotias pikkupoika ja oli erittäin kuuma kesäkuu... Ensimmäisenä inssi(nainen) lähetti pojan mun ajo-opettajan hoiviin ja käski meneen läheiselle leikkikentälle sen kanssa:lol2: , sitten se tiedusteli mahunko hyvin istuun oikealla korkeudella, ja onko turvavyön käyttö epämukavan tuntuista.
Lähettiin ajamaan. ekoissa valoissa meni ihan ok, huomioisin kaiken muun paitsi jalankulkijat ja pyöräilijät...:lol2: Eka huomautus. Ajeltiin keskustaan ja sieltä länsikeskuksen kautta raisioon. Silloin oli se "kukkaristeys" vielä tekeillä, eli risteyksessä oli 5 kaistaa suht vierekkäin eikä kylttei mikä oli minkäkin suuntainen.Ihan pokkana kysysin et minkä mä näistä valitsen ja aloin kääntymään turkuun päin. Inssi kiireellä ohjas et ei se vaan toi seuraava, ku meinasin mennä vastaantulevien kaistalle. Ajettiin siit sitten takaisin katsastukonttorille ja sen pihassa sit tarkistettiin parkkeeraus, eli peruutin ruutuun lopettaessa. Inssi käänty kohti, ja totesi: Sun virheet ei ollu pahoja, mut reputtamisen arvoisia. Tosin taidat tarvita korttia aika paljon, enkä usko että kaahaat paljoa lapset kyydissä :evil: joten hyväksyn inssin. (varmasti ajan hiljaa yksinkin, varmasti..:evil: eihän 150 oo vielä mitään eihän?)
Tais siis maha vaikuttaa aika paljon tuomioon...:D
Ajoin pari kuukautta myöhemmin siitä samasta raision risteyksestä yöllä juoppokuskina toimiessani ja poliisit pysäytti. Olin ajanu punaisia päin suoraan poliisiauton eteen:nolo: Puolustuksekseni onneksi kävi että a) siinä on kahet valot noin 20 metrin välillä ja ekat oli silloin vihreät , toisia en huomannu ja b) mulla oli kyydissä kaksi harvinaisen häiriköivää juoppoa jotka renkku pitkin autoa koko ajan, aukoivat mm. poliiseille päätään heti ne huomatessaan.
Poliisisetä katto säälivästi ja kysy mihin saakka olin menossa, kun vastasin et naantaliin ni se pyöritti päätään ja neuvo lyhimmän reitin toivottaen samalla rauhallisempaa paluumatkaa:lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään oli pari ajokertaa aamulla ja iltapäivällä on inssi.
Muutamia otoksia ajotunneista:

"Ei jumalauta tästä tuu mitään" :D
"Kai sä itekkin ymmärrät ettet oo pääsemässä inssistä läpi?" :jahas:
"Käännä sitä rattia kunnolla, lopeta se lypsäminen" :curs:
"Hei, mietippäs nyt mihin kohtaan pitää pysähtyä, vähän hitaasti sulla nyt raksuttaa" :evil:
...
"Voit vaihtaa niitä vaihteita vähän rauhallisemmin"

Alussa vähän nauratti sen maikan vaahtoominen, mutta kyllä siinä lopuks alko kiilteet lähteä hampaista. Eihän mulla oo tietenkään varaa valittaa, kun kaikki meni suht päin persettä. Kyllä maikan pitäis tajuta, että oppilaan keskittyminen saattaa häiriintyä tollasesta "asiallisesta kritiikistä".

Paras kohta oli kun olin just toipunu edellisestä palautteesta, niin huomasin liikennemerkin vähän liian myöhään. Maikka sano: "Hei, huomasitko ton merkin?RajotutusalkaanNYT!"*SKREEEEK*. Meinas tulla kuset housuut, kun se lätkäs jarrun pohjaan :eek: . Ajoin 40km/h, niin tuskin ois hirveitä tapahtunu, jos ois vähän rauhallisemmin hiljentäny ja auto ois menny sen muutaman metrin 10km/h ylinopeutta. Oli kiva ajaa kun sydän jätti pari lyöntiä väliin ja peräsuoli pilkotti kurkusta.

Lopuss autokoulun pihassa maikka sano: "Juu, ihan hyvinhän tää meni. Ei kannata turhaan stressata siitä inssistä, vähän vaan kertaat kirjasta". Aika rohkasevaa :jahas: .

Mulla meni tässä äsken inssi läpi, ekalla kerralla :) yllättävän helppoa oli ja inssi oli tosi rento ja puhelias.

Hyvin se suortti sulla menee, mulle ainakin tuli siinä tilanteessa semmonen jedi-mielentila, päässä ei pyöriny turhia ajatuksia :D

Hyvin se suortti sulla menee, mulle ainakin tuli siinä tilanteessa semmonen jedi-mielentila, päässä ei pyöriny turhia ajatuksia :D
Oikein arvasit! Ihan erilaista oli ajaa ilman mitään turhaa sölkötystä. Jotain vikaa oli auton sijainnissa ja yhessä kohtaa vaihoin kaistaa turhaan.

Alkujännityksen jälkeen pääsin jedi-mielentilaan ja tunsin Voiman virtaavan lävitseni. Ongelmia aiheutti ainoastaan hitaasti liikkeelle lähtevät liikennevalojonot ja edellä ajavan auton olemattomat jarruvalot. Meinasin pari kertaa köyriä edellä ajavaa.

Ajankohta saattaa vaikuttaa siihen kuinka helposti inssistä pääsee läpi. Eli kun niillä on ne hylkäysrajat - olisko jotain 25% suorituksista/vuosi pitää hylätä. Ja sitten vuoden loppua kohden kun huomataan että raja ei täyty niin aletaan ajosuorituksia tarkkailemaan suurennuslasin kanssa. Mut hylättiin koska "kevyen liikenteen tarkkailu oli puutteellista" vaikka mitään varsinaista virhettä en tehnyt :jahas:

Captain America sanoi:

Mistä porukka on saanu päähänsä että olisi joku hylkäyskiintiö, joka on pakko saada täyteen vuosittain? Kyllä tuo "kevyen liikenteen puutteellinen tarkkailu" on ihan riittävä "virhe". En itsekään varmasti päästäisi läpi kuskia joka esim risteyksissä ei päätä käännä pyöräilijöiden/jalankulkijoiden varalta. On myös yleisesti tiedossa että tuohon asiaan ne eritysesti painottaa huomiota yleisen ajovarmuuden lisäksi.

Sitten on näitä muuten vaan vittumaisia inssejä joita tässä threadissä on tullut hyvin esille ;).

Täällä kanssa A-inssi oli kohtalaisen helppo. Pyörä alle ja ekassa risteyksessä auto jäi kauaksi taakse. Vähän ajan päästä kuului radiosta et "meen kahville sinne ja sinne" "ajele sä sinne ja sinne ja sit takaisin". Konttorilla viel pujottelut ja kortti käteen. Ei kyllä C-kortinkaan läpimeno suurempia vaatinut, mut en sentään hukannut inssiä ekassa risteyksessä :D

Ekassa inssissä ajoin melkein kolarin (jos ei olis valvoja painanut jarrua niin olis paukahtanut ja mä tulin tasa-arvoisen vai oliko se kolmion takaa.) 5min myöhemmin käännyin oikealle ja kauniisti ryhmityin vastaantulevien kaistalle. Päästelin kylmästi menemään vastaatulevien puolella kunnes inssi asiasta huomautta.

Ei mennyt läpi. Ihme juttu :jahas:

Mistä porukka on saanu päähänsä että olisi joku hylkäyskiintiö, joka on pakko saada täyteen vuosittain? Kyllä tuo "kevyen liikenteen puutteellinen tarkkailu" on ihan riittävä "virhe". En itsekään varmasti päästäisi läpi kuskia joka esim risteyksissä ei päätä käännä pyöräilijöiden/jalankulkijoiden varalta. On myös yleisesti tiedossa että tuohon asiaan ne eritysesti painottaa huomiota yleisen ajovarmuuden lisäksi.

Sitten on näitä muuten vaan vittumaisia inssejä joita tässä threadissä on tullut hyvin esille ;).

No niin mulle kiven kovaan väitettiin kun ihmettelin tuota hylkäystä. Enpä osannut sitä silloin epäillä, kun esim. yo-kirjoituksissa on hylkyrajat. Mutta pöljintä hommassa oli että oli aamupäivä ja muutenkin pieni paikkakunta niin todella vähän liikennettä. Taisi vastaan tulla yksi pyöräilijä ja yksi koiranulkoiluttaja, ja nekin oli 20m päässä tiestä pyörätiellä :jahas: Opetusluvalla kortin olen hankkinut, joten tuota pään ylikorostettua kääntämistä ei tullut pahemmin harjoiteltua... Siinä varmaan syy. :rolleyes:

exorcist.jpg

Mistä porukka on saanu päähänsä että olisi joku hylkäyskiintiö, joka on pakko saada täyteen vuosittain?

jos ei saa inssiä läpi, on helppo selittää itselleen että meni keksityn hylkäämiskiintiön piikkiin. ihmismielihän keksii tekosyitä epäonnistumisille

No niin mulle kiven kovaan väitettiin kun ihmettelin tuota hylkäystä. Enpä osannut sitä silloin epäillä, kun esim. yo-kirjoituksissa on hylkyrajat. Mutta pöljintä hommassa oli että oli aamupäivä ja muutenkin pieni paikkakunta niin todella vähän liikennettä. Taisi vastaan tulla yksi pyöräilijä ja yksi koiranulkoiluttaja, ja nekin oli 20m päässä tiestä pyörätiellä :jahas:

sillä ei ole väliä, onko kevyttä liikennettä vai ei. päätä on joka tapauksessa käännettävä risteysalueella. todella monet hylätään vuosittain puutteellisen havainnoinnin takia. itsellä oli ennen inssiä tapana jättää risteyksissä kevyt liikenne huomioimatta, mutta sitten muistin autokoulun opettajan neuvon ja inssissä pää pyöri melkein kuin tuossa postaamassasi kuvassa :D

No niin mulle kiven kovaan väitettiin kun ihmettelin tuota hylkäystä. Enpä osannut sitä silloin epäillä, kun esim. yo-kirjoituksissa on hylkyrajat.

Heh..kuka mahtoi tuollaista väittää? Naapurin Ramiko? Älä usko kaikkea :anssi: mitä sulle syötetään. Yo-kirjoituksissa on hylkyrajat, koska kokeiden taso vaihtelee vuosittain ja halutaan pitää läpipääsyraja suhteellisesti samana. Tätä ei voida millään tavalla soveltaa inssiin, koska jokainen ajokoe on aina oma ja erilainen. Yhden vuoden inssit eivät siis pysy samanlaisina.

Mulle kyllä ihan autokoulunope mainitsi tuosta "hylkäyskiintiöstä"...onneksi vasta inssin jälkeen.
Ja siis itsellä ihan ekalla inssi läpi (vaikka omasta mielestäni olin ihan paska..), vaikka huomautettavaa oli :) !!!
Kortin sain vasta viime marraskuussa, vaikka ikää on kertynyt jo 25 vee. :rolleyes:

Omasta mielestä havannointi oli kunnossa, ja pääkin kääntyi ihan oikeasti. Eikä siitä mulle mitään traumoja aiheutunut ettei ensimmäisellä mennyt läpi, opetusluvalla tuon kortin hankkiminen oli niin halpaa ettei edes harmittanut. Ja kuten ´possuli´ kirjoitti, niin että edes ns. asiantuntijat ei tiedä kaikkea. Ja tuon kirjoituksiin liittyvän rajan tiedän hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom