Varo sitä pyöräilijää prkl... (inssikokemuksia)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja EKKS
  • Aloitettu Aloitettu
B-inssi meni lepposasti, kun oli ollut opetusluvat 6kk ja ajoa kertynyt useampi tuhat kilometriä. Lappuja olis saanu viedä sinne monet kappaleet, jos kaikki ajot olis tullut merkittyä. Sain sitten inssiltä kehuja varmoista otteista. B-kortti tuli saatua samana päivänä, kun täytin 18.

A-inssissä jännitti käsittelykoe, mutta se meni ilman virheitä läpi. Inssinä oli joku harrikka kaiffari ja espoossa on yks kohta missä se radioyhteys katoaa, siitähän mä ajoin sitten väärään suuntaan, mutta eipä tuo tuntunut haittaavan. Muutenkaan siitä radiosta ei meinannut saada mitään selvää, kun välillä samoilla taajuuksilla oli vauvojen itkuradiot ja välillä sinne tuli jotain muita häröääniä. 15min. se ajatti mua ja lätkäs kortin kouraan.

Ihan hyviä kokemuksia mulla insseistä siis...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuorma-autokortin kurvailin ja ekalla män läpi sekä kirjalliset ja inssi...

Autokoulun kuorma-autolla kurvailtiin "opettajan" kanssa katsastuskonttorille hakeen se inssi sieltä kyytiin. Siinä hetki ennen konttorille menoa ol tasa-arvonen risteys ja joka suunnasta tuli autoja. No käytännön ihmisenä aattelin nopeuttaa tilannetta, ku kaikki muut jumitti paikoillaan, niin polkasin sillein reilusti kaasua ja "vapautin" risteyksen liikenteen tekemällä ratkaisun.

Tuumas vaan opettaja, että kannattanee inssissä miettiä, että kuinka reilusti vetelee risteyksiin :D

Toki ennen inssiä olin jo autoilla ja muilla härveleillä kurvaillu himpun yli 10 vuotta ;)

B-kortin inssi meni alkuvuodesta läpi heittämällä, mutta inssin jutut jäivät hyvin mieleen. Mies paasasi koko inssin ajan siitä kuinka naurettavia spoilerit ovat ja tuumi mahtavatko ne parantaa omistajansa erektiota. Samalla totesi, että niinhän se varmaan on, koska hänellä ei ole koskaan ollut 'pulunpaskalautaa', mutta aina heikko erektio. Myös sumuvalojen käyttäjät ja muutkin tuunaajat saivat kuulla inssin aikana kunniansa. Oli siinä sitten mukava ajaa, kun repeili vähän väliä inssin jutuille. :lol2:

Tänään meni kirjalliset läpi, ylihuomenna inssi :eek:
Semmonen olo ettei oo yhtään valmis, vaikka suurempia ongelmia ei ookkaan ollu.

Eipä siinä kummempaa. Inssissä olin aika hermostunut, koska ajomaikka oli haukkunut mua koko ajan. Sitten en tietenkää muistanut laittaa kännykkää äänettömälle niin soi koko ajan puhelin. Läpi meni sitten vaikka huomautti kaistanvaihosta, että sais katella tarkemmin.

Kaveri kertoi mitä hänen serkulleen oli käynyt:
Oli ollut aamun ensimmäinen ajo ja inssi oli tullut paikalle ja haukotellut ja hieronut silmiään ja sanoi: Ajetaanpa tuolle läheiselle huoltoasemalle. Matkaa n. 5km suoraa tietä. Saavuttuaan huoltikselle oli inssi juonut kupin kahvia ja polttanut tupakin jonka jälkeen hän käveli takaisin autoon ja sanoi että ajetaanpas takaisin kataastuskonttorille ja kuskille kortti käteen.:lol1:

Aika rento inssi :lol2:

Kuorma-auto inssi oli saatanan hermostuttava. Voi että vihasin ylikaiken kuorma-autolla ajamista. Onneksi inssi oli rento ja melko nuorinainen eikä mikään keski-ikäinen alkoholisti äijä. Heti meinasin peruuttaa kuormiksen päin helvettiä mutta luojan kiitos se onnistui kuin ihmeen kaupalla. Taisi olla joku 5cm tilaa seinän ja kuormiksen kyljen välissä. :D

Nyt jos tarttisi ajaa uudestaan ajokortti niin en helevetissä ottaisi kuormista siihen samaan. :hyper: Oikeastaan jättäisin koko autokoulun väliin.

B-kortin inssi meni leppoisasti läpi, kun oli opetusluvalla päässyt sitä ennen harjoittelemaan. Teoriaa ei tarvinut käydä oppitunneilla ja vaikka jätin lukematta tuli kirjallisissakin vain yksi virhe. Talvella suoritetun inssin hyvä puoli oli, että kevyen liikenteen väylät oli tosi hiljaset jostain kumman syystä. :)

Tänään meni kirjalliset läpi, ylihuomenna inssi :eek:
Semmonen olo ettei oo yhtään valmis, vaikka suurempia ongelmia ei ookkaan ollu.

itelläki meni tänään kirjalliset läpi ja huomenaamulla inssi :eek: . erittäin helpottavaa lukea täältä näitä juttuja vittumaisista kokemuksista. vielä ku meni tänään viimeiset ajot ihan päin persettä... noh parempi olla tänään avaamatta enää tätä threadia :D

Oma inssi oli kanssa aika mulkku. Otin aamuksi inssin niin ei ollut muuta liikennettä. Heti ensimmäiseksi kielsi radion käytön ja eikä puhunut ollenkaan. Eräällä tienpätkällä tuli lenkkeilijä vastaan ja sitä väistin pikkusen keskemmäs. Ois pitänyt muka vilkkua näyttää ja siitä itki, että väistin monttuja. Sanoinkin, että iskaritko pitäisi tahallaan autosta hajoittaa. Kuitenkin helpotti, että oli kevarikortti alla.

itelläki meni tänään kirjalliset läpi ja huomenaamulla inssi :eek: . erittäin helpottavaa lukea täältä näitä juttuja vittumaisista kokemuksista. vielä ku meni tänään viimeiset ajot ihan päin persettä... noh parempi olla tänään avaamatta enää tätä threadia :D

Mullakin huomenna inssi...Kiva kun meitä pelotellaan moisilla tarinoilla:jahas:

Pääsin kirjallisesta ja inssistä 1. yrittämällä läpi - en tosin vieläkään käsitä, miten onnistuin BC-kortin peruutuskokeessa.

Oli vittumainen jääkeli (aamun viimeisessä harjoituksessa olin saanut auton puskemaan risteyksessä) ja sitten se peruutuskoepaikka vietti jäiseen alamäkeen. Harjoitteluissa aina ollut ongelmia paikan kanssa. Inssissä kytkinjalka vapisi jännityksestä niin, että olin ihan varma että pieleen menee mutta ei - sinne keilojen väliin se kuormuri upposi ja tuli vielä mäestä ylöskin ilman temppuiluja.

Mulla oli eka inssi aika pilkun viilausta:
Olin kääntymässä nuolivaloista oikealle, vihreä sytty eli lähdin liikkeelle. Siinä samassa joku fillaristi ajaa eteen punaisia päin ja inssi vetää liinat kiinni. Konttorilla inssi tuumaa: "Jos oisit ehtiny ennen mua jarruttaan, oisit saanu kortin." :curs:

Toisessa inssissä oli sama äijä. Köröteltiin kuuttakymppiä keskustaan, ajettiin pääkatu päästä päähän ja samaa reittiä konttorille ja kortti käteen. :D

Opetan pikkuveljeä ajamaan. Opetusautosta kärähti inssiä edeltävänä päivänä kannentiiviste, joten kysyttiin konttorilta saako ajaan kaverin autolla inssin. (kaveri ajo myös opetusluvalla ja inssi oli samana päivänä.)
Konttorilla inssi tuumas broidille: "Ajoit niin hyvin täysin vieraalla autolla, että sulle vois antaa vaikka 2 korttia." -kyllä broidi sillä kaverin autolla ajeli 10min teollisuusalueella ennen konttorille menoa, mutta eihän sitä inssille kerrottu, kun ei siihen oltu lupaa saatu. :lol2:

Omakin BC-inssi meni aikoinaan läpi ensimmäisellä, vaikkakin rimaa hipoen. Kirjallisessa osuudessa oli maksimi sallittu määrä virheitä ja ajokoekin oli hilkulla, kun vasta viime tipassa tajusin päästää yhden suojatielle kärkkyneen muorin ylittämään enkä (kuten ehkä nykyään) painanut lisää kaasua. :nolo:

nyt on kortti taskussa. kerran sammutin auton kun lähin liikkeelle väärällä vaihteella :D. sitten ryhmityin väärin kerran ja yhdesti meni käännös vähän pitkäksi. sitten kun se kysyi että mitä virheitä sattui, osasin luetella kaikki ja meni läpi :D

"kyl tää sellane ajo oli että kortin voi kirjoittaa" :)
Oli rento inssi ja 40 min maantieajelua, helppo homma siis.
Nyt jos joutuis inssii... varmaan pitäs rauhoittavia vetää ennen ajoa ettei tuu sanomista liian räväkästä ajosta. Ei ainakaa mun inssi tykänny silloinkaa jos kaasua runttas valoissa. :D

Joskus 40-50 vuotta sitten autokoulu on ollut aika paljo helpompaa kuin nykyään, ainakin juttujen mukaan. Pari merkkiä kysyttiin, kun nyt toisen tiesi niin hyvä. Joen yli siltaa pitkin inssiajo on ehkä paras.
Naapuri joskus jutteli et kuorma-autolla inssi oli korttelin ympäri ja ekassa mutkassa anto sellasen välikaasun et inssi sano "aja takas pihalle, saat kortin". :lol2:

Mulla on kortin saamisesta se 7 vuotta, mutta kyllä se eka inssi vituttaa vieläkin:

Ajoin inssissä normaalisti koko ajon ajan. Yhtään virhettä en tietääkseni tehnyt. Tietenkin luulin/oletin inssin olevan läpihuuto-juttu, koska olin ajanut kaikenlaisilla moottoriajoneuvoilla kymmenvuotiaasta. Noh, saavuttiin takaisin lähtöpaikalle ja hymyssä suin jo odottelin hyväksyttyä suoritusta...

Inssi sanoi, että huomaisitko siinä yhdessä kohdassa, kun olit risteyksessä, että viereinen volvo oli pysäköity väärin?

Auto oli n. 30 senttiä ulos ruudusta suojatiehen päin -> Pakollinen pysähtyminen!

Inssin lappu oli muuten puhdas, eli ei yhtään virhettä, mut sit se pykäs siihen ison K-merkinnän!

Kyllä söi niin paljon miestä, ettei autokoulun opettajakaan uskaltanut puhua kotimatkalla mitään. Meinasin käydä lyömässä rautakangen volvon keulasta läpi, mutta se oli jo ehtinyt lähteä... :)

Tästä alkoi tietenkin spekulointi, että onko näillä inssin pitäjillä kiintiö, jonka he joutuvat hyläämään joka vuosi...Syitähän näihin konflikteihin pystyy kaivamaan vaikka korvansa takaa... Kyllä sellasia dorkia oli mennyt samalla inssillä läpi, että en alkanut itseäni syyttämään... Kun alkaa olemaan liian paljon läpäisijöitä, niin hyläävätkö nämä inssit helpommin tapauksista, jotka menisivät virheinä läpi muulloin/muilla insseillä...

Auto oli n. 30 senttiä ulos ruudusta suojatiehen päin -> Pakollinen pysähtyminen!

Tästä alkoi tietenkin spekulointi, että onko näillä inssin pitäjillä kiintiö, jonka he joutuvat hyläämään joka vuosi...Syitähän näihin konflikteihin pystyy kaivamaan vaikka korvansa takaa... Kyllä sellasia dorkia oli mennyt samalla inssillä läpi, että en alkanut itseäni syyttämään... Kun alkaa olemaan liian paljon läpäisijöitä, niin hyläävätkö nämä inssit helpommin tapauksista, jotka menisivät virheinä läpi muulloin/muilla insseillä...

kyseessähän on se 5 metrin sääntö. eli jos auto on 5 metriä lähempänä suojatietä, se peittää näkyvyyttä---> pakollinen pysähtyminen.

on tuolla syyllä hylätty muitakin yrittäneitä. melko monta itse asiassa. en usko että heillä mitään kiintiötä on. se on valvojakohtaista. jotkut hylkää, jotkut eivät

Itsellänikin on katkera kokemus kolmisen vuotta sitten inssistä, joka hylkäsi ajonäytteeni koska tein Mikkelin Prisman parkkipaikalla vääränlaisen ryhmittäytymisen! :mad2: Parkkipaikan ajotie oli siis yksisuuntainen, ja siinä oli kaksi kaistaa.

Olin poistumassa parkkipaikalta ajoradalle, ja olin oikeanpuolimmaisella kaistalla. Tie johon olin kääntymässä oli myöskin kaksikaistainen, vasen kaista vei keskustaan ja oikea kaista lähti ohitustielle Kuopioon päin (keskustaan päin siis piti ajella).

Suoritin käännöksen samalla tavalla kuten kaikki muutkin autoilijat ajoivat (ja ajavat edelleen), eli käännyin parkkipaikan ajotien oikeanpuolimmaiselta kaistalta ajoradan oikeanpuolimmaiselle kaistalle, jolloin pääsin suoraan keskustaan vievälle kaistalle ilman turhaa koukkimista. Noh, näinhän ei tietenkään olisi saanut ajaa kun kyseessä oli yksisuuntainen "tie", ei vain ensimmäisenä tullut mieleen kun kysessä oli parkkipaikka... :rolleyes:

Ajo meni muuten virheettä mutta tuon takia sitten inssiajo hylättiin, autokoulun opettajakin ihmetteli hylkäystä ja kävi vielä keskustelemassa asiasta mutta hylätty mikä hylätty :mad: Seuraavalla viikolla menin inssiajoon uudestaan (eri ajattaja) ja se menikin virheettä läpi, kuin myös kuorma-autolla.

Piirsin havainnollistavan kuvan tapahtumista (tekemisen puutettako? :lol2: )

inssi.jpg

Ärsytti vaan pirusti tommonen pilkun***siminen, tuossa kun ei kumminkaan minkäänlaista vaaratilannetta syntynyt, ja nuo autokoulun lisätunnit ja inssimaksutkaan eivät mitää ilmaisia olleet :(

Kerrotiinko sinulle että pitääkö väistää niistä väliköistä tulevia autoja(siis oikealta) vai onko se väylä joku ns. yleinen tie? Kaverille sanotiin ettei tarvitse väistää mutta joku munasi inssi kun ei väistänyt

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom