Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dawid
  • Aloitettu Aloitettu
Sinänsä mulle on aivan sama tietääkö joku missä mä liikun. Raha on syy miksi mä tätä vastustan. Nostaisi aika helvetisti autoilun hintaa jos ajaa jollain halvemmalla kuin 100 k€ autolla. Autoilua verotetaan vähintään riittävästi, ja ainoiksi laillisiksi keinoiksi veron kiertämiseksi olen keksinyt takapenkeistä luopumisen ja Venäjällä tankkaamisen ;)

Mitenköhän yksinkertaista tuollaisen seurantalaitteen ohittaminen olisi? Virta vaan pois ja auto ei laitteen mukaan liiku metriäkään? :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Ihmisten liikkumista ei pidä rajoittaa. Liikkuvuus lisää taloudellista toimeliaisuutta ja sitä kautta meidän kaikkien hyvinvointia. Tämä liikkuminen pitää toteuttaa mahdollisimman tehokkaasti sekä myös luontoa säästäen."

Soini: Me emme hyväksy kyttäyskilometrejä - Uutissivusto - Perussuomalaiset

Eipä voisi enempää olla samaa mieltä. Täytyy näköjään sitten äänestää perussuomalaisia seuraavissa vaaleissa. Itseäni ihmetyttää tässä kyseissä ehdotuksessa myös tämän kaiken hinta. Autojen satelliittipaikannus maksaisi 150–200 miljoonaa euroa ja lisäksi ajoneuvojen satelliittitunnistimet maksaisivat 300 miljoonaa euroa.

Taitaa olla perinteinen suomalainen suhmurointi käynnissä, eihän tämä järjettömyys muuten ole muuten selitettävissä.

Tässä "neuvoja" antaneet yritykset.

Liikenne- ja viestintäministeriö - Ollilan työryhmä tapasi yrityksiä kahdessa kutsuseminaarissa
 
Ollila saa tuplapotin kun shell pääsee myymään polttoainetta halvemmalla, ja nokia pääsee tekemään verkot ja myymään teknologiaa ulkomaille.
 
En aja autoa juurikaan, mutta tuollainen vapaaehtoinen seurantalaite nimeltä iPhone löytyy. Paikannuspalvelu defaulttina päällä. Ja josko joku viranomais- tai nörttitaho minun liikkumiseni, tahi puhelujen ja viestien seuraamisen sen arvoiseksi, eli kaiketi tarpeeksi mielenkiintoiseksi kokee, niin anti mennä.

Rajansa toki tuolla potentiaalisella seurannallakin on, jatkossahan sitä joutuisi muuten miettimään, kannattaako sitä isompaa Kodin Terran kukkaruukku ja -multaostosta maksaa sittenkään pankkikortilla, ja pitäisikö puhelin jättää suosiolla himaan asioidessaan lähietnisessä ruokapaikassa, ettei vaan leimaudu harmaan talouden tulijaksi.
 
Sinänsä mulle on aivan sama tietääkö joku missä mä liikun. Raha on syy miksi mä tätä vastustan. Nostaisi aika helvetisti autoilun hintaa jos ajaa jollain halvemmalla kuin 100 k€ autolla. Autoilua verotetaan vähintään riittävästi, ja ainoiksi laillisiksi keinoiksi veron kiertämiseksi olen keksinyt takapenkeistä luopumisen ja Venäjällä tankkaamisen ;)

Mitenköhän yksinkertaista tuollaisen seurantalaitteen ohittaminen olisi? Virta vaan pois ja auto ei laitteen mukaan liiku metriäkään? :D

Joku aikaa sitten jommassa kummassa iltapaskassa esiteltiin jo laite jolla voi mykistää kaikki gps laitteet auton sisältä tuli tupakansytyttimeen kiinni, ainut että silloin ei toimi myöskään puhelin.. Ja katsastuksessahan noi varmasti alkaa sitten tarkkailla km lukemia eri tavalla.
 
Joku aikaa sitten jommassa kummassa iltapaskassa esiteltiin jo laite jolla voi mykistää kaikki gps laitteet auton sisältä tuli tupakansytyttimeen kiinni, ainut että silloin ei toimi myöskään puhelin.. Ja katsastuksessahan noi varmasti alkaa sitten tarkkailla km lukemia eri tavalla.

Hankin ebaysta satavarmasti tommosen. Niitä saa halvimmillaan alle kympillä. Mittarin hoidan akkuvääntimellä ;)
 
Periaatteessa seuratkoon, mutta en silti toivoisi homman kallistuvan. Joten käytännössä vastaan ja en usko, että tekniikka on "ohittamatonta" ja tarpeeksi halpaa tai luotettavaa. Eihän sitä tiedä, jos olisi köyhille halvempaa, kun ne vähän soveltais sääntöjä, heh.
Ennemminkin "tarpeeksi pahoille" rikollisille se joku gps-laite ihon alle, kuten Sveitsissä pohdittiin, kuin tämä.
 
Kyllähän toi tommonen seurantajärjestelmä on todellisuudessa aivan valtava turvallisuusriski.Rikolliset ,terroristit eri valtioiden mitä ihmeellisemmäät viranomaiset hakkeroi ton vuorenvarmasti.Aivan lapsellista touhua.
 
Mäkin vastustan tätä, olenko siis rikollinen?.. vai oliko tuo sarkasmia?

Oli sarkasmia. Minun mielestä autoiluun kohdistuva veronkeräys on ihan sivuseikka koko hommassa. Minua ällistyttää se, että meitä aletaan gepsin kanssa seuraamaan. Se on sairasta puuhaa. Tällaisen tekniikan lanseeramisen jälkeen on hyvin vaikea uskoa etteikö jossain kohtaa käyttötarkoitukset veny ja pauku vähän joka suuntaan. Ihan sama mitä nyt tietojen keräämisestä puhutaan.

Ihmisten liikkeitä voidaan toki jo nyt jäljittää kännykän perusteella melko tarkkaan, mutta ei se minulle tarkoita sitä, että millään ei ole enää mitään väliä.
 
Pelkään, että ei yksinkertaisesti ole mahdollista saada haalittua veroja kasaan ajokilometrien mukaan ilman, että jokaisessa autossa on valtion asentama satelliittipaikannin. Mikä menettely muka mahdollistaisi sen, että jokainen autoilija maksaisi sitä enemmän veroja, mitä enemmän hänelle autoillessaan kertyisi kilometrejä? Ilman satelliittipaikannusta? Onko tämä edes mahdollista?

Pitkän pohdiskelun jälkeen käy ilmi, että kyllä on. Tätä ratkaisua kutsutaan yleisellä tasolla polttoaineeksi.
 
Tarkotus on vähentää yksityisautoilua "isoissa" kaupungeissa ja korvata sitä julkisilla. Samalla kuitenkin pitäs pystyä ajelemaan landella pitkiä matkoja. Tää toki onnistuis tolla sun polttoainehinnoillakin, mutta ei taija stadilainenkaan niin ylimielinen ja tyhmä olla, että tankkaa kehä 3 sisäpuolella 2€/litra, jos pitemmältä sais eurolla.

Spoilaan vielä sen verran, että pitemmällä tähtäimellä yksityisautoilu poistetaan käytännössä kokonaan kaupunkien keskustoista.
 
Kyllähän toi tommonen seurantajärjestelmä on todellisuudessa aivan valtava turvallisuusriski.Rikolliset ,terroristit eri valtioiden mitä ihmeellisemmäät viranomaiset hakkeroi ton vuorenvarmasti.Aivan lapsellista touhua.

NSA hakkeroi sen satavarmasti ja jenkeissä saadaankin sitten tietää miten täällä kuljetaan. Satavarmasti tätä aletaan käyttämään myös valtion puolesta kuten Sumu kirjoitti.
 
Spoilaan vielä sen verran, että pitemmällä tähtäimellä yksityisautoilu poistetaan käytännössä kokonaan kaupunkien keskustoista.

Miksi ihmeessä tällaista pitäisi tehdä? Ei Suomessa ole tilasta puutetta ja kun sähköautot jne. tulevat, niin eivät ne edes saastuta kuin välillisesti.

Minua vituttaa tällainen demokratiavaje, että isoja päätöksiä tehdään ilman, että niistä käytäisiin julkista keskustelua tai kansanäänestyksiä.

Kuka päätti monikulttuurin ja mamutuksen aloittamisesta? Kuka päättää, että yksityisautoilu pitää lopettaa? Kuka päätti, että tämä seuranta aloitetaan? Nytkin näyttää siltä, että tämä satelliittiseuranta tulee halusi tai ei. Eikö tällaisista isoista periaatepäätöksistä pitäisi järjestää kansanäänestyksiä tai edes puhua niistä ennen vaaleja, jotta ihmiset tietäisivät äänestää puolueita jotka ajavat sitä kantaa mitä he haluavat näissä isoissa kysymyksissä?
 
Miksi ihmeessä tällaista pitäisi tehdä? Ei Suomessa ole tilasta puutetta ja kun sähköautot jne. tulevat, niin eivät ne edes saastuta kuin välillisesti.

En oo ihan varma saako näitä levitellä, mutta näkyyhän tossa lähde ja luulis iha julkista tietoo oleva.

paastot.png

Tommoseen EU:n tavotteeseen siis pyritään ja siinä on keinoja ja niitten vaikutuksia arvioituna.

Minua vituttaa tällainen demokratiavaje, että isoja päätöksiä tehdään ilman, että niistä käytäisiin julkista keskustelua tai kansanäänestyksiä.

Laitoin ehkä vähän turhan terävästi ton "poistetaan" :D. Tommonen malli, jossa ydinkeskustoissa kävellään ja kuljetaan julkisilla on kuitenkin maailmalla aika yleinen.

Hallitusohjelmasta:

Joukkoliikenteen palvelutasoa parannetaan, tavoitteena matkustajamäärien kasvu ja yksityisautoilun vähentäminen. On pyrittävä suunnitelmalliseen yhdyskuntarakenteeseen. Otetaan käyttöön valtakunnallinen joukkoliikenteen lippujärjestelmä, jossa yhdellä matkakortilla voi matkustaa kaikissa joukko-liikennevälineissä. Toteutetaan valtakunnallinen joukko-liikenteen aikataulu- ja reittipalvelu. Edistetään kaupunkiseutujen lähiraideliikenteen kehittämistä.
 
Jos vapautta ei harjoita, se surkastuu ja tällä menolla ihmisten vapaudet tosiaan katoavat. Tuon esityksen toteutuminen olisi helvetin vaarallista eikä kukaan voi taata, ettei järjestelmää valjastettaisi tulevaisuudessa vaikka poliisin käyttöön. KGB ja Stasi saattoivat vain nähdä märkiä unia sen käyttömahdollisuuksista.

Nothing to hide -argumentti ei vaan toimi ja on juuri hysteriakulttuurin lampaiden suosima. Moni näistä ei kuitenkaan haluaisi varmaan esitellä esim. luottokorttitositteitaan muille. Millä tahansa valvonnalla kerätty data kun voidaan tulkita aika helvetin monilla eri tavoilla kontekstista riippuen. Esim. lainaan kirjoja huumeiden valmistukseen liittyen. Päädyn tästä johonkin epäilyttävien henkilöiden listalle. Tarinasta puuttuu vain se, että kirjoitan romaania henkilöstä, joka valmistaa huumeita.

Anyways, tervetuloa yrittämään asentaa mun autoon mitään laitteita. :dance2:

 
Mistähän tuon raportin sais luettavaksi? Olis ihan kiva vilkaista sitä, kun siihen on kerta käytetty 2v työtä. Ajatelkaa kaksi vuotta on kulutettu verorahoja tuohon, kun saman voisi tehdä huomattavasti tehokkaamminkin. Jos km-vero otetaan tuollaisena käyttöön niin siihen on palanut ihan sopiva kasa rahaa + järjestelmän ylläpitoon pitää palkata henkilöstöä. Ollilakin taisi jossain haastattelussa todeta, että tämä tuo työpaikkoja. Niin nämä työpaikat kustannetaan verovaroista. Ei saatana! Miten tuolla muka voisi kerätä enemmän veroja, jos ylläpito syö moninkertaisen summan vs. nykyinen järjestelmä.

Laskin viimeviikolla edellisen autoni kulujen päälle tuon kilometriveron vaikutuksen ja se olisi tuplannut auton käyttökustannukset. Edellinen auto oli pieni, mutta nykyinen octavia on vähän isompi niin tuolla kulut nousis jo varmaan lähelle 10000€/vuosi.
 
Back
Ylös Bottom