Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dawid
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
5.1.2006
Viestejä
609
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608


Aloitteen sisältö:

"Satelliittipaikannusta on esitetty yhdeksi keinoksi auto- ja ajoneuvoverotuksen uudistamisessa. Verot ovat mahdollista kerätä ilman että luovuttaisimme pois vapauden liikkua ilman seurantaa.

Ihmisten liikkumisen seuranta satelliittipaikannuksen avulla ei kuulu avoimeen yhteiskuntaan eikä oikeusvaltion periaatteisiin.

Mahdollisuus liikkua vapaasti ilman seurantaa on oikeus, jota ei pidä luovuttaa pois autoverouudistuksen yhteydessä tai missään muussakaan yhteydessä.

Kansalaisten mahdollisuus vapaaseen liikkumiseen ilman viranomaisseurantaa tulee säilyttää ja ihmisten liikkumisen seurantaan tarkoitettua järjestelmää ei saa rakentaa."
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä on vähän ristiriitaista, että autolla liikkumista ei saa seurata millään tavalla, mutta samaan aikaan on hyvä juttu, että kännykkäsi tallentaa reealiajassa paikat missä liikut ja mitä puhelimellasi teet. Sähköpostit, kuvat, puhelinnumerot ja viestit tallennetaan tallennettujen salasanojen avulla pilveen, josta kuka tahansa alkeellista hakkerointia osaava voi hakea tiedot omaan käyttöönsä. Kännyköissä ei ole enää tietoturvaa sekä palveluntarjoajien, että käyttäjien itsensä toimesta. Auton kulkemaa reittiä sen sijaan ei saisi tallentaa, vaikka gps senkin jo tekee.

Mutta vastustan tottakai autoni seuraamista ja autoilun kallistumista edelleen.
 
Vastustan ehdottomasti seurantaa. Koittakaas vaan arvata ketkä tämänkin pelleilyn maksaa. Mulle on aivan sama tietääkö joku missä mä kuljen, mutta autoilu on jo riittävän kallista muutenkin. Käykää ny hyvät ihmiset allekirjoittamassa.
 
Jos ei ole mitään salattavaa, ei ole mitään syytä vastustaa. Vain rikolliset ovat tätä hanketta vastaan.
Ehdottomasti näin. Kyllä valtiolla tulisi olla oikeus seurata omaisuutensa liikkumista. Ihmettelen Suomen kansan vastustusta tätä hanketta kohtaan - eiköhän kyse ole lähinnä rahasta. Jos tätä ei pykättäisi minkään KM-veron yhteyteen valtaosa hyväksyisi tämän.
 
Niin. Ei kai kukaan halua lampaidensa karkaavan karsinoista. Tottakai pitää tietää missä orjat liikkuu, se on sitä Suomalaista oikeusturvaa ja yksilönvapautta! Ja kun orjat vielä riemuiten maksavat kaiken, ni mikäs siinä.
 
Ehdottomasti näin. Kyllä valtiolla tulisi olla oikeus seurata omaisuutensa liikkumista. Ihmettelen Suomen kansan vastustusta tätä hanketta kohtaan - eiköhän kyse ole lähinnä rahasta. Jos tätä ei pykättäisi minkään KM-veron yhteyteen valtaosa hyväksyisi tämän.

Vai niin, että valtio omistaa kansalaisensa.

Jakob, oot vähän jäävi vastaamaan tähän, kun et autoa käytä ollenkaan. Esimerkiksi minun ajoilla autovero tulisi kolminkertaiseksi nykyisestä. Päälle vielä diesel vero, koska tuohon ei ilmeisesti tule muutosta.

Nämä nykyiset hinnat ovat vasta sisäänajo hintoja. Ylläpitomaksut ja kilometrihinnat tulevat varmasti nousemaan parin vuoden sisään käyttöönotosta, kuten yle-veron kanssa kävi.

Helvetin hienoa, jos ylinopeussakotkin tulevat samaan systeemiin. Varmasti tulee. Ajat tarpeeksi monta kilometria 90 km/h 80-alueella, niin kortti hyllylle. Ohittamiset käy mahdottomaksi, koska vastaan tulee kanssa autoja.

Kyllähän autoilijoiden rankaiseminen autottomalle käy. Kaikki eivät voi julkisilla liikkua. Ja senkö takia pitäisi muuttaa Helsinkiin?
 
Vai niin, että valtio omistaa kansalaisensa.
Jakob, oot vähän jäävi vastaamaan tähän, kun et autoa käytä ollenkaan. Esimerkiksi minun ajoilla autovero tulisi kolminkertaiseksi nykyisestä. Päälle vielä diesel vero, koska tuohon ei ilmeisesti tule muutosta.

Kyllä minä tänään omalla dieselautolla pöristelin töihin. Ajan autoa päivittäin.

Ylinopeudet pitää integroida heti järjestelmään. Jos ei riko lakia, ei tartte myöskään maksaa sakkoja.
 
Jep, turha kuvitella että kilometritaksa olisi kovinkaan kauaa tuo nyt mainittu keskimääräinen 3,3 senttiä... Sillä tulee olemaan vain yksi suunta. Ylöspäin ja vuosittain.
 
Kuuntelin pari päivää sitten radiosta mielenkiintoista keskustelua aiheesta, jossa tuli esille että nuo laitteethan maksaisivat aivan perkeleesti, jos sellainen pitäisi jokaiseen autoon saada. Ja kenen muiden pussista rahat otettaisiin kuin veronmaksajilta? Eli joudumme maksamaan lisäveroa siitä, että maksamme veroa..
 
Kävin allekirjoittamassa, vaikkei se mitään vaikutakkaan. Kaikenlainen valtion ylimääräinen kontrolli ihmisten henkilökohtaisiin asioihin on pahasta. Kohta varmaan lyödään syntyessä joka kansalaisen niskaan GPS:llä varustettu siru.

Orwellilaista meininkiä. Tervetuloa tulevaisuuteen.

Ja itse siis en edes omista autoa. Vastustan silti tälläisiä projekteja voimakkaasti.
 
Näinköhän suomi lampaat antaa tän lain mennä läpi? Jenkkilässä olisi sisällissota jos tälläinen laki menisi läpi, Suomessa lampaille riittää kunhan Salkkarit ja BB tulee teeveestä. Mikä seuraavaksi, gps lähetin ihmiseen että nähdään missä kukin liikkuu, ainii eihän normaalilla ihmisellä ole mitään pelättävää, ainoastaan rikollisilla on pelättävää:)
 
Näinköhän suomi lampaat antaa tän lain mennä läpi? Jenkkilässä olisi sisällissota jos tälläinen laki menisi läpi, Suomessa lampaille riittää kunhan Salkkarit ja BB tulee teeveestä. Mikä seuraavaksi, gps lähetin ihmiseen että nähdään missä kukin liikkuu, ainii eihän normaalilla ihmisellä ole mitään pelättävää, ainoastaan rikollisilla on pelättävää:)

Hehheh. Jenkeissä NSA vakoilee, kuuntelee ja seuraa kansalaisia ihan ilman lakeja. Eipä siellä silti juuri kukaan ole vastaan äyskäröinyt.... Vakoilee toki myös maailmanlaajuisesti.
 
Hehheh. Jenkeissä NSA vakoilee, kuuntelee ja seuraa kansalaisia ihan ilman lakeja. Eipä siellä silti juuri kukaan ole vastaan äyskäröinyt.... Vakoilee toki myös maailmanlaajuisesti.

SirMaxin jenkeissä ei ole neekereitä eikä muslimeja, poliisi on kunniallinen verrattuna suomalaiseen ja valtio ei vakoile kansalaisiaan vaan kaikki ovat vapaita tekemään mitä haluaa ;)
 
Siinähän tulee, ei mua ainakaan haittaa yhtään vaikka seurattais auton liikkeitä. Mä luin joskus jostain ettei se seurantalaite paljoo tulis maksamaan.
 
Kyllä minä tänään omalla dieselautolla pöristelin töihin. Ajan autoa päivittäin.

Ylinopeudet pitää integroida heti järjestelmään. Jos ei riko lakia, ei tartte myöskään maksaa sakkoja.

Hah, mä olen tosi rauhallinen kuljettaja ja ajelen yleensä aina sallittua nopeutta paskalla kelillä hiljempaa ym.. Mutta mulla herättää pakokauhun tunteen se että olisi sallitut ajonopoeudet integroitu jonnekkin ja välittömästi kun ajat vahingossa muutaman sata metriä ylinopeutta esim:nopeusrajoituksen vaihduttua sakko napsahtaisi. Tulisi varmaan kerran kuukaudessa sakkoja.

- - - Updated - - -

Näinköhän suomi lampaat antaa tän lain mennä läpi? Jenkkilässä olisi sisällissota jos tälläinen laki menisi läpi, Suomessa lampaille riittää kunhan Salkkarit ja BB tulee teeveestä. Mikä seuraavaksi, gps lähetin ihmiseen että nähdään missä kukin liikkuu, ainii eihän normaalilla ihmisellä ole mitään pelättävää, ainoastaan rikollisilla on pelättävää:)


Varmasti antaa mennä läpi, Tämä kansa on jo ohjelmoitu olemaan vähään tyytyväinen ja nielemään kaikki paska mitä vaan voi tarjota.
 
Tomtom86:
Kaavailtu vuosimaksu on 10 €/vuosi, siis kaiken muun paskan päälle. Päälle indeksi- ja ylläpitokorotukset. Jossain sanottiin mokkulan hinnaksi 50 €. Eli alkuperäisellä hinnalla maksat viidessä vuodessa.

Kyllä eduskunta bisneksen osaa. Elää yli varojen, mutta kansalaiset maksaa viulut. Ero pikavippifakiireihin on, että ne sentään menettävät omat luottotietonsa. Eduskunta nostaa sensijaan lisää palkkaa.

Yle: Hartaudella valmistellun kilometriveron tyrmääminen hämmensi Kyllösen - "karkasi lapasesta" - Autot - Ilta-Sanomat

Ei mikään ihme, että toi ämmä ei ymmärrä. Sen suusta ei tule koskaan mitään hyvää. En ihmettele, vaikka todellinen ajattelu menisi näin: "mikä tässä nyt voi muka olla huonoa, valtio saa lisää rahaa. Ne rahat menevät julkisen liikenteen tukemiseen kaupunkikeskuksissa".
 
No mutta ettekö te luota valtioon? Valvonta pitää hyväksyä, koska ilman valtiota täällä olisi nälänhätä eikä olis teitä ja kukaan ei osaisi edes lukea tai mitään muutakaan ammattia! Kaikki vaan ryöstäis toisiltaan jatkuvasti. Se on jännä, että yksittäisiä epäkohtia jaksetaan vastustaa juuri sillä tavalla minkä valtio on antanut (jolla ei ole oikeasti mitään käytännön merkitystä, kun muutenhan sellaista "vaikutusmahdolllisuutta" ei olisi luotu), mutta kokonaosuuden ongelmia ei nähdä.

Tämä on kuin maahanmuuttokeskustelu. Kaikki valtion ongelmat ovat yksittäistapauksia eivätkö johdu valtiosta, vaan kansasta.
 
Sarkasmia aivan varmasti. Sumun kanssa samaa mieltä, noin niinkuin muuten, varsinkin viestin loppuosasta.

Tulevaisuuden veikkaukseni: Valtio tiedottaa että seurantalaite maksaa sen verran ja kilometri taksa sen verran, mutta eivät ole pakollisia, ehkä joskus tulevaisuudessa. Nykyinen auto- ja ajoneuvovero toimisi toisena vaihtoehtona samaan aikaan, mutta olisi jonkin verran kalliimpi, kuin edellä mainittu kilometriveroitus. Me tyhmät kansalaiset laskisimme, tuohan tulee halvemmaksi. Sitten kun tarpeeksi moni olisi tähän lankaan mennyt ja tämän "mokkulan" hommannut tulisi se pakolliseksi ja kilometriveroon reilu korotus.
Lyön toisen surkastuneen kivekseni vetoa että näin se tulee menemään.

Käyn allekirjoittamassa.
 
Back
Ylös Bottom