Vaparimiehet kadulla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SIC-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei muutu, mutta kun kaikki tavistreenaajat eivät ole hiljaisia hissukoita. Toisekseen hiljainen hissukka saattaa stressitilanteessa reagoida esim. hirvittävällä raivokohtauksella. Etenkin jos on vähän viinaakin otettu.

Ne tyypilliset peruskurssilaiset ovat hyvin heterogeeninen joukko ihmisiä, joihin mahtuu hiljaisia hissukoita, egoaan pönkittäviä machoja, panikoivia hössöttäjiä, kylmän viileästi toimivia psykopaatteja ja ihan normaaleita taviksia. Aivan naurettava väite, että nämä kaikki reagoisivat varmasti aina samalla tavalla uhkatilanteissa. Eihän tuossa ole mitään tolkkua.

Tuo on aika vakuuttavaa argumentointia, että "hiljainen hissukka saattaa stressitilanteessa reagoida hirvittävällä raivokohtauksella". Yhtä hyvin voitaisiin sanoa että joku Aikidon peruskurssilainen saattaa lyödä Fedorin levyksi. Lentotukialuksen kokilla saattaa olla SEAL-koulutus. Mitä vaan saattaa tapahtua tässä maailmassa mutta se on hiukan eri asia mitä tyypillisesti tapahtuu. Tyypillisellä kamppailulajien harrastajalla ajattelisin itse sellaista, jolla esim. ei ole aiempaa kokemusta katutappeluista ja joka ei harrasta mitään täyskontaktilajia. Näillä on kuitenkin aika paljon merkitystä jos itsepuolustustilanne tulee vastaan. Se millainen raivo- ja tuhopotentiaali naapurin 16 v / 50 kg tietokoneharrastajaan sitten saattaa sisältyä, on vähän epäolennaisempaa.

Yritetäänpäs nyt kerran vielä argumentoida tätä "väkivaltatilanne" vs "ottelu".
KYLLÄ. kova, yksi-vastaan-yksi, otteluharjoittelu kehittää kamppailukykyä henkisellä ja fyysisellä puolella. Yksilöstä tulee itsevarmempi, vahvempi ja päättäväisempi selvittämään kaikki (?) arkielämän vastoinkäymiset.
EI. otteluharjoittelu ei valmista odottamattomassa tilanteessa tapahtuvaan väkivaltatilanteeseen. Tällaisia tilanteitahan on periaatteessa rajaton määrä naapurin vihaisesta mummosta sota-alueella toimimiseen, mutta arkielämän kohtaamiset on jaoteltavissa selkeisiin ryhmiin.

Esimerkiksi, krav magan peruskurssilla kerrottaneen tyypillisistä väkivaltatilanteista ja näiden välttämisestä (baarissa oman egon pienentäminen, avaimien ottaminen käteen hyvissä ajoin ennen ovelle/autolle saapumista, vilkkaammin liikennöityjen reittien käyttäminen yöaikaan, ympäristön tsekkaaminen ennen automaatille menoa..). Näistä asioista kertomalla opetetaan ihmisiä välttämään, väistämään ja ennakoimaan väkivaltatilanteita. Skenaarioharjoitteissa näitä väkivaltatilanteita sitten pyritään käymään läpi mahdollisimman realistisesti (harjoitellaan esimerkiksi talvella, ulkona liukkaalla alustalla, yöaikaan, talvivaatteissa..). Asioihin perehtyminen, yleisen tietoisuuden ja huomiokyvyn kasvattaminen sekä tilanteiden toistuva läpikäyminen kehittävät yksilön kykyä selviytyä yllättävästä väkivaltatilanteesta.

Eli tuollainen perus-krav maga valmistaa mielestäni paremmin "arkielämän pääsääntöisesti kadulla tapahtuviin väkivaltatilanteisiin" kuin vapaaotteluharjoittelu. Toisaalta kumpikaan näistä lajeista ei valmista millään tavalla esimerkiksi sota-alueella toimimiseen, mikä olisi väkivaltatilanteiden toinen ääripää.

"Tappelu" on jotain millä ei ole mitään tekemistä väkivallan kanssa. Tappelussa kaksi urosyksilöä tai -laumaa kohtaavat ja selvittävät arvojärjestystään kyseisen lajin laumahierarkiassa. Rory Miller on osuvasti nimennyt tappelun "monkey dance"- termillä erinomaisessa kirjassaan "Meditations on Violence—A Comparison of Martial Arts Training and Real World Violence".

Tuo on aika vakuuttavaa argumentointia, että "hiljainen hissukka saattaa stressitilanteessa reagoida hirvittävällä raivokohtauksella". Yhtä hyvin voitaisiin sanoa että joku Aikidon peruskurssilainen saattaa lyödä Fedorin levyksi. Lentotukialuksen kokilla saattaa olla SEAL-koulutus. Mitä vaan saattaa tapahtua tässä maailmassa mutta se on hiukan eri asia mitä tyypillisesti tapahtuu. Tyypillisellä kamppailulajien harrastajalla ajattelisin itse sellaista, jolla esim. ei ole aiempaa kokemusta katutappeluista ja joka ei harrasta mitään täyskontaktilajia. Näillä on kuitenkin aika paljon merkitystä jos itsepuolustustilanne tulee vastaan. Se millainen raivo- ja tuhopotentiaali naapurin 16 v / 50 kg tietokoneharrastajaan sitten saattaa sisältyä, on vähän epäolennaisempaa.

Se että tyypillinen vapaaottelun harrastaja kykenee toimimaan ainakin jossain määrin järkevästi uhkatilanteessa on huomattavasti todennäköisempää kuin törmääminen SEAL-kokkiin. Jostain syystä kuitenkin päätit väittää, että hän lamaantuu varmasti, mitä et ole pyynnöstä huolimatta vaivautunut perustelemaan millään tavoin. Sen sijaan olet katsonut parhaaksi keskittyä älykkyyteni arviointiin. Tätä en voi ymmärtää. Olisi paljon vakuuttavampaa kertoa, millä perusteella tyypillinen harrastaja lamaantuu varmasti.

Jostain syystä olen kuitenkin nähnyt tapauksia, joissa perusharrastajat eivät ole lamaantuneet uhkatilanteessa. Olenko ehkä nähnyt harhoja, vai miten selität tämän, jos lamaantuminen kerran on varmaa?

Tyypillinen vapaaottleun harrastaja kaikenlisäksi ei ole 16v./50kg tietokoneharrastaja vaan pikemmin noin 20-vuotias opiskelija, jolla on usein hieman voimailukokemusta.

Äläs nyt Andy. Shanella on hyvä pointti kirjoituksessaan, jota hän ei tosin itse varmaan ymmärrä. Nyt kun ainakin minä puhun väkivallasta enkä siis ottelemisesta enkä tappelemisesta, niin tuo 16v/50kg tietokoneharrastaja on erinomainen esimerkki yllättävästä väkivaltatilanteesta. 18v tietokonenörtti nimeltä Pekka-Eric tappoi 8 (sekä itsensä) ja haavoitti 12 pienellä .22 pistoolilla. Hyvä esimerkki äärimmäisen yllättävästä ja raa'asta väkivaltatilanteesta, jossa yksi jos toinenkin todennäköisesti lamaantui. Miksi esimerkiksi rehtori Kalmi yritti ensin rauhoitella, sitten paeta ja lopuksi anoa Pekkaa lopettamaan? Koska hänet oli koulutettu/ehdollistettu toimimaan lasten kanssa näin? Mitä osaava itsepuolustuslajin harrastaja tekisi tuossa tilanteessa? Pakenisi? Soittaisi apua? Varoittaisi muita ja ohjaisi suojaan?

Eli tuollainen perus-krav maga valmistaa mielestäni paremmin "arkielämän pääsääntöisesti kadulla tapahtuviin väkivaltatilanteisiin" kuin vapaaotteluharjoittelu.

Kilin pallit. Nuo suuret ja mahtavat harjoitteet Krav Magassa on niin perushuttua, että normaalijärjellä varustettu henkilö osaa ne automaattisesti. Tälläinen perus-RBSD-harrastelija vain harjoittelee itse kamppailua niin vähän ja niin huonosti, että hänen todellinen itsepuolustuskyky on melkoisen alhaisella tasolla. KM:n harjoitteet voisivat antaa jotain lisää sellaiselle joka treenaa kunnolla, mutta rehellisesti, kuinka moni IP-lajien harrastajista harjoittelee kunnolla? Kun verrataan kamppailu-urheilun harrastajiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun puhutaan todennäköisyydestä niin huomattavasti todennäköisempää(varmaa) on ettei kamppailulajien TYYPILLINEN harrastaja ehdi sen ihmeemmin reagoida väkivaltatilanteessa. Sääli että meni pilkunnussimiseksi, mutta omaa päätä saa käyttää. Pekka eric A. on hyvä esimerkki. Siinä väkivalta kulminoitui, melkein sama olisko ericillä ollut puukko: tilanne olisi yllättänyt kenet vaan. Niin varauksella ei voi kaupungilla liikkua, että pitää kaikkia potentiaalisena vastustajana ja on ns. kamppailuvalmiudessa 24h/7 ja jos näin on niin kannattaa katsoa peiliin onko itsekään kunnossa.

Joku todellisissa tilanteissa kamppaileva voisi tietää asian laidan, käsittääkseni usein huutavat ja räyhäävät ihmiset ovat loppujen lopuksi niitä jotka harvoin edes käy päälle. Tuttu on nyk. sosiaalityöntekijä sekä entinen mielisairaanhoitaja, häntä ainakin huolettaa enemmän vihaiset ja syrjäänvetäytyneet lääkkeillä toimivat "lihavat tai ylipainoiset" miehet, ne kun käy yhtäkkiä päälle ja massassa on voimaa sekä viha vie tunteen kivusta. Entäpäs sosiopaatit?

Tottakai jos työ on poliisi, vartija tai muu vastaava järjestysalan ihminen. On tarkoituskin olla suhtkoht valppaana työssä ja siinä varmasti harjaantuu, mutta tässä tuleekin taas kyse siitä että omaa oikeaa kokemusta kentältä eikä se jää sinne ystävällisten kamppailulajien harrastajien joukkoon. Lisäksi ammattilaisilla on kättä pidempää tilanteisiin, jossa semmoiseen on tarvetta.

En tulkitse väkivaltatilanteeksi tilannetta, että toista on tahallaan ärsytetty ja sitten hakataan kun tämä käy päälle. Tämmöisessä onkin hemmetin hienot mahdollisuudet voittaa. Vaan nimenomaan ÄKILLINEN VÄKIVALTATILANNE.

Mutta joo ei tähän uskalla enempää kirjoittaa ettei tuu turpaan ens viikonloppuna ;)

Pekka Eric A. ampumassa ihmisiä käsiaseella koulussa arkipäivän väkivaltatilanne? Vittu ku ois ollu joku krav magan harrastaja paikalla ni ois säästyny ihmishenkiä.

Tunteeko joku tarpeen varautua johonkin äkilliseen väkivaltatilanteeseen? Asutteko te kaikki Korsossa vai oletteko töissä jossain hommissa joissa väkivallan uhka on olemassa? Pelottavaa.

Tunteeko joku tarpeen varautua johonkin äkilliseen väkivaltatilanteeseen? Asutteko te kaikki Korsossa vai oletteko töissä jossain hommissa joissa väkivallan uhka on olemassa? Pelottavaa.

Normaalissa elämässä esimerkiksi kaupassa, kävelyllä, koulussa jne jne ei tarvitse, mutta suomalaisen kulttuurin tuntien voisin sanoa, että kun alkoholi tulee kuvioihin jollain tapaa niin pitää alkaa katselemaan hieman olan yli. Itse työskentelen satunnaisesti ovella jne mutta ovesta riippuen voisin melkein sanoa, että on turvallisempaa olla ovella kuin asiakkaana. Riippuu miljoonasta asiasta mutta oman kokemuksen perusteella jollain tasolla on ainakin näin.

Nyt kun on kevät tullut niin kaiken maailman narkit jne nousee ojistaan ja niitä alkaa ikävä kyllä taas näkemään katukuvassa niin sitä saa olla hieman enemmän varovainen aika monessakin paikkaa. Siskon tuttua oli puukotettu juuri sen duunipaikalla kun joku narkki oli piikittänyt vessassa ja ks. juippi oli nähnyt sen. Tähän maailmaan mahtuu liikaa väkivaltaa ja mitä enemmän sitä kotoa poistuu vaikka yöelämän syviin pyörteisiin, sitä isompi riski on joutua väkivalatilanteeseen joko uhrina tai sivusta seuraajana. Ainakin omasta kokemuksesta voin näin sanoa. Kaksi viikkoa sitten kotimatkalla Turun keskustasta kotio pyörällä oli kolme tilannetta kolmen korttelin välissä kun kaverilla oli paljon asiaa ja minä toimin rauhanturvaajana välissä.

Kai se on vähän tuuristakin kiinni. Itse olen kerran aikuisiällä joutunut itseäni puolustamaan, eikä sekään tilanne nyt niin paha ollut.

Iltaakin käyn yleensä istumassa Helsingin Kallion kuppiloissa, näkyyhän siellä kaikenmaailman hörhöjä mutta eipä ne minulle ole mitään tehneet. Annan kaikkien olla omassa rauhassa, toistaiseksi minunkin on annettu. Juoppojen räyhäämiseen tietty aina silloin tällöin törmää, mutta niistä tilanteista on helppo poistua provosoimatta sitä räyhääjää.

En tunne ketään kuka olisi saanut puukosta. Pari frendiä on saanut nyrkistä taksijonossa, niistä tapauksista en sitten tiedä miten paljon siinä on itse provottu ensin. :)

Räikkönen mis oot pokena tuun jonon ohi koleesti jatkossa ja sanon et tunnen "Räkä räikkösen ovelta" :smoke:

Vaikea kuvitella että joku tuntisi olonsa turvallisemmaksi ovella kuin asiakkaana. Asiakkaana en ole koskaan joutunut tappeluun baarissa kunhan vain muistaa käyttäytyä muita kunnioittavasti ja välttelee näitä riidanhaastajia. Pokena kun taas on velvollisuus mennä jokaiseen tappeluun väliin niin voi joutua painimaan useita kertoja illassa, tietysti paikasta riippuen.

Vaikea kuvitella että joku tuntisi olonsa turvallisemmaksi ovella kuin asiakkaana.

Toi väite perustui omaan kokemukseeni, koska olen ollut ovella sekä rauhallisissa että vähemmän rauhallisissa baareissa. Pääasiassa rauhallisissa joissa selviää puhejudolla ja saa saattaa ulos kantamisen sijaan. Silloin kun eksyn baariin Turussa niin ne ovat sellaisia vähän vähemmän rauhallisia joissa yleensä sattuu ja tapahtuu. Siksi en niissä viihdykään vaan "seuraan kavereita sinne".
Eli jos vertaa reissuja jolloin olen ollut joko ovella/narikassa tms tai asiakkaana, olen asiakkaana kokenut huomattavasti enemmän niitä oikean elämän taistelutilanteita kuin töissä ollessani. Tää on tosiaan vain mun kokemuksiin perustuva näkemys asiasta. On yhtä monta tarinaa kuin on kertojaa...

Asiakkaana en ole koskaan joutunut tappeluun baarissa kunhan vain muistaa käyttäytyä muita kunnioittavasti ja välttelee näitä riidanhaastajia.

Tuolla pärjää hyvin pitkälle. Jotkut saattaa nähdä sen jotenkin raukkamaisenakin, mutta mielummin kävelen pois kun alan tekemään keätjuhlaliikkeitä ja vetää tuulimyllyä. Sekä luonne että järki potkaisee vastaan. Olen kylläkin joutunut tappeluun..muutama viikko takaperin viimeksi kun joku kääliö löi kyynärpäällä mua syystä jota en ihan tarkalleen ymmärrä, vaikka sen se kaveri ilmaisi mulle hyvinkin selvästi. Ei siitä tappelua tullut..ei mitään muutakaan kun hänet raahattiin pois baarista ja me jatkettiin sitä mitä oltiin tekemässä.

Suositut

Back
Ylös Bottom