vapaat painot vs laitteet

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
On.

Vapailla painoilla treenaaminen aktivoi useampia lihasryhmiä kerralla, joten on mahdollista lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla (vrt. esim jalkakyykky tai sumomave - eristävät reisihärpättimet). Vapailla painoilla myös pystyy treenaamaan ihan jokainen, koska liikerataa ei ole millään tavalla rajoitettu, laitteet taas eivät kaikille sovi (esim. jos olet erittäin lyhyt tai pitkä, saattaa säätövara loppua kesken).

Vapailla painoilla treenaaminen parantaa myös kropan koordinaatiota ja vahvistaa tukilihaksistoa.

EDIT: Ja jos tarkoituksena on vähentää kropasta rasvaa, vapailla painoilla treenaaminen kuluttaa enemmän kaloreita kuin laitteilla veivaaminen.

Kyllä mun mielest kannattaa. Joka lihasryhmälle tulee eka liike tehtyy vapail painoil.
Rinta: Penkki
Hauikset: Hauiskääntö tangolla
Selkä: Maastaveto
Jalat: Kyykky
Olkapäät: Pystypunnerrus
Ojentajat: Ranskalainen/Kapee pena
Vatsat: Istumaannousuja paino sylissä ja pohkeillekin tulee nykyään tehtyä semmosta päkiöille nousua käsipaino kädessä kun salilla ei ole mitään pohjelaitetta ja prässikin on rikki.

On se aika hölmöä esim. rinta päivänä alkaa peck deckiä tai ristikkäistaljaa ekana tekemään.

Itse ainakin huomannut, että vinopenkki käsipainoilla ja pystypunnerrus käsipainoilla on huomattavasti tehokkaampaa kuin "vastaavilla" vipuvarsilaitteilla tehtynä. Teen melkein kaikki liikkeet vapailla painoilla.

T: Ezkm

Ja mitä useampi lihasryhmä on liikkeessä mukana, sitä kovemmin kukin yksittäinen lihasryhmä aktivoituu.

Ja laitteilla syntyy enemmän rasitusvammoja, koska liikerata on aina täsmälleen sama ja monesti luonnonvastainen.

Tätä perusliikkeiden hyvyyttä kaikki hokee aina ammattilaisista tavallisiin salirottiin ja onhan se totta, että tehokkaita ne on. Kuitenkin koneillakin on paikkansa, mikäli ei pysty vaikka loukkaantumisen takia tavallisilla liikeillä treenaamaan. Lisäksi joskus hyvä ottaa koneita täydentämään treeniä tai vaihtelun vuoksi.

naruranne sanoi:
Onko totta että kannattaisi enemmänkin suosia vapaita painoja kuin laitteita? perusteluja

Joo onhan ne vapaat painot varmaan paremmat, kunhan ensin opettelee liikeradat kuntoon. Ainakin mulla vinopenkissä käsipainoilla ne painot huojui ja heilui sivusuunnassa pitkään ennenkuin sain motoriikan haltuun.

Eipä niitä laitteitakaan aina kannata vierastaa - ainakaan kehoilumielessä. Kyllä mä saan parhaan pumpin isoihin rintalihaksiin nimenomaan peck-deckillä tai ristikkäistaljassa.

Kertokaa mikä liike vapailla painoilla on muka edellämainittuja parempi nimenomaan isoille rintalihaksille, viparit maaten? Siinä mulla on tuntuma on ainoastaan, kun kädet on vaakatasossa ja loppu onkin sitten lekkeripeliä, toisin kuin esim. ristikkäistaljassa.

PunttiOskari sanoi:
Joo onhan ne vapaat painot varmaan paremmat, kunhan ensin opettelee liikeradat kuntoon. Ainakin mulla vinopenkissä käsipainoilla ne painot huojui ja heilui sivusuunnassa pitkään ennenkuin sain motoriikan haltuun.

Tämä on tasan totta - toki kannattaa muistaa, että sitä vapaiden painojen tekniikkaa ei opita laitteilla hinkkaamalla (tuskinpa tätä PunttiOskari tarkoititkaan, kunhan viisastelen :nolo: ).

PunttiOskari sanoi:
Eipä niitä laitteitakaan aina kannata vierastaa - ainakaan kehoilumielessä. Kyllä mä saan parhaan pumpin isoihin rintalihaksiin nimenomaan peck-deckillä tai ristikkäistaljassa.

Kertokaa mikä liike vapailla painoilla on muka edellämainittuja parempi nimenomaan isoille rintalihaksille, viparit maaten? Siinä mulla on tuntuma on ainoastaan, kun kädet on vaakatasossa ja loppu onkin sitten lekkeripeliä, toisin kuin esim. ristikkäistaljassa.

Pumppi ja tuntuma ei ole lihaskasvun tae. MKM:ää siteeraten: "Ja mitä useampi lihasryhmä on liikkeessä mukana, sitä kovemmin kukin yksittäinen lihasryhmä aktivoituu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On se aika hölmöä esim. rinta päivänä alkaa peck deckiä tai ristikkäistaljaa ekana tekemään.
ei välttämättä, mikäli tekee tuon "esiväsytyksenä". tomilla taisi olla enemmän kokemusta tuosta treenitavasta.. samoin laitteissa on kehoilumielessä hyvä treenin lopuksi vääntää viimeisetkin mehut pihalle turvallisesti.

taitaa olla hyvin pitkälti makuasioita vaan nuo. olen ymmärtänyt että voiman kannalta paras vaihtoehto on rehellinen tanko, samoin massan kannalta käsipainot.

omasta mielestäni laitteet on leluja. salille ei mennä leikkimään vaan treenaamaan. ;)

nevahood sanoi:
samoin laitteissa on kehoilumielessä hyvä treenin lopuksi vääntää viimeisetkin mehut pihalle turvallisesti.

Itse käytän kyseistä tyyliä joillekkin lihaksille ja mielestäni toimii hyvin. Joitain laitteita on missä itse ainakin saan hyvän tuntuman lihaksiin ja niillä sitten hoitelen tuon loppuväsytyksen. Kuitenkin mun mielestä ne vapailla painoilla tehdyt liikkeet on hyvä pitää pääasiana siinä treenissä ja nuo laitteet on sitten niitä millä vemputetaan viimeset mehutkin pois tai sitten tosiaan vähän esiväsytetään jne.

PunttiOskari sanoi:

Ristikkäistaljaa en nyt "laitteeksi" laske kuten en muitakaan taljaliikkeitä. Rintaanveto,alataljasoutu,

Enemmän tuo ristikkäistalja rinnalle aktivoi lihaksia kuin viparit maaten.

Tässä EMG-mittaustuloksia rintalihasaktivaatiosta. Vapaat painot voittavat laitteet, perusliikkeet voittavat eristävät liikkeet.

Exercise % IEMG Max

1) Decline dumbbell presses 93
2) Decline barbell presses 89
3) Pushups between benches 88
4) Flat-bench dumbbell presses 87
5) Flat-bench flyes 84
6) Pec deck 76

MKM sanoi:
Tässä EMG-mittaustuloksia rintalihasaktivaatiosta. Vapaat painot voittavat laitteet, perusliikkeet voittavat eristävät liikkeet.

Exercise % IEMG Max

5) Flat-bench flyes 84
6) Pec deck 76

Mikäs tuo eka liike nyt olikaan? tai noh kertokaas vaikka kaikki samalla suomeksi. :D

1) Alaviistopenkki käsipainoilla
2) Alaviistopenkki tangolla
3) Punnerrus kahden penkin välissä. Eli normaali punnerrus, mutta näin saa kovemma venytyksen (jos sitä haluaa hakea)
4) Penkki käsipainoilla
5) Vipunostot penkillä
6) Pec deck, eli rintakone (liikerata periaatteessa tasapenkkivipunostoja matkiva)

alaviistopenkki käsipainoilla, sama tangolla, punnerrus penkkien välissä, tasapenkki käsipainoilla, tasapenkki flyessit, ja peck deck eli vähän ku flyessit istuen koneessa.

Mä en myöskään laskisi taljoja samalla tavalla laitteiksi->
"Laitteessa" liikerata on useimmiten mekaanisesti rajoitettu kaksiulotteiseksi (vain ylös-alas tai vain oikealle-vasemmalle), taljassa liikerata on rajoitetumpi kuin vapailla painoilla, mutta silti vapaampi kuin laitteessa.

Osaiskohan joku paremmin selittää tuon mitä tuossa tarkotin, huohhh.

Ite käytän laitteita lähinnä lämmittelyyn ja/tai loppuväsytykseen sekä välillä
korvaan yhden vapaan liikkeen laitteella, esim. pec deck.

Gillyannen perustelut hyvät vapaiden painojen puolesta. :kippis1:

MKM sanoi:

Exercise % IEMG Max

5) Flat-bench flyes 84
6) Pec deck 76

Onko tietoa mikä on ristikkäistaljan lihasaktivaatio rinnalle?

Mistä löysit nuo tiedot?

Ei minusta voi sanoa suoraan että vapaat painot on parempia kuin laitteet. No kyykkyä en haluaisi korvata millään laitteella (ja maastavetofanit ei varmasti korvaisi maastavetoa) mutta jos liikerata on tehty laitteessa luonnolliseksi ja mukavan tuntuiseksi niin mikä ettei. Monesti taitaa kyse olla siitäkin että hienoissa laitteissa (edit: vaikka Technogym) on painopakat turhankin pieniä. Sitäpaitsi silläkin on merkitystä että vaihtaa välillä vapaista painoista laitteisiin niin saa lisättyä vaihtelua ja kiinnostusta treeniin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom