vapaat painot vs laitteet

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
B.O.S.S. sanoi:
Mä en myöskään laskisi taljoja samalla tavalla laitteiksi->
"Laitteessa" liikerata on useimmiten mekaanisesti rajoitettu kaksiulotteiseksi (vain ylös-alas tai vain oikealle-vasemmalle), taljassa liikerata on rajoitetumpi kuin vapailla painoilla, mutta silti vapaampi kuin laitteessa.

Osaiskohan joku paremmin selittää tuon mitä tuossa tarkotin, huohhh.

Taljoissa liikerata on puoliohjattu, laitteissa kokonaan ohjattu. ;)

(nojoo, ei ollut omakeksimäni viisaus, jostain joskus lukenut nuo termit)

Mulla on noi olkapäät aina ollu vähän hankalat. Vaikka miten pienillä painoilla on tullut hinkattua pystypunnerruksia tai vipareita, ni kunnon tuntumaa eisaa niin kuin koneilla. Tai sitten johonkin sattuu väärällä tavalla. Silti esim. pystypunnerrukset on paremmin tullu tehtyä käsipainoilla kuin tangolla. Käsipainoilla on kuitenkin sen veran vapaampi liikerata.

Molemmilla on treenissä paikkansa. Itse aloitan esim. punnerrusliikkeet lähes poikkeuksetta vapailla painoilla, mutta esim. rintatreeniä täydennän rintaprässillä. Saa vedettyä sarjat totaaliseen finaaliin vaikka liikerata vapailla painoilla jo kärsisikin.

Samoin selkätreenissä on IMO aivan sama saako sen rasituksen leukaa vetämällä vai ylätaljasta. Tässäkin on kaksi koulukuntaa, toiset vannoo ehdottomasti leuanvetojen nimeen ja siitä onkin tässä turha ruveta vääntämään.

Ja jos taas ajattelee esim. hauiskääntöä, niin ei se nyt ainakaan liikeradallisesti tai muutenkaan ole sen huonompi tehdä suoralla tangolla alataljasta tai vapaalla suoralla tangolla. Itse ainakin saan tuon taljassa tehdyn käymään paljon paremmin hauiksiin. Taljassa kun ei ole mitään ns. kuollutta kohtaa, vaan veto on koko ajan tasainen, edes yläasennossa ei pysty turhaan lepäämään niinpaljon kuin tangolla.

Eli ei tässä mitään yksiselitteistä rajaa kannata vetää. Punnerrusliikkeissä, kyykyissä ja maastavedossa ehdottomasti ensisijaisesti vapaat painot. Mutta vetävissä kuten selkä ja hauis se on aikalailla yksi ja sama kunhan tulee monipuolinen rasitus.

Minä myös vannon vapaiden painojen nimeen. Osittain olosuhteiden pakosta. Ainoa laite mitä myönnän kaipaavani autotallissa, on jalkaprässi. Olisi mukavaa istahtaa jalkaprässiin ja puristaa viimeiset mehut jaloista, kovien jalkakyykky sarjojen jälkeen.

Meikäläisellä myös vapaat painot, koskapa tuossa seinän takana auton säilytyspaikassa treenaan :) .
Taljankin penkkiin saa kiinni, mutta kun ei ole niin painavia kiekkoja, että saisi tarpeeksi painoa tuohon... (tietenkin jos itse hitsailisi lisää vartta painotappiin... :evil: )
Joten selälle tulee tehtyä sitten esim leuanvetoja.

Timba79 sanoi:
Ja jos taas ajattelee esim. hauiskääntöä, niin ei se nyt ainakaan liikeradallisesti tai muutenkaan ole sen huonompi tehdä suoralla tangolla alataljasta tai vapaalla suoralla tangolla. Itse ainakin saan tuon taljassa tehdyn käymään paljon paremmin hauiksiin. Taljassa kun ei ole mitään ns. kuollutta kohtaa, vaan veto on koko ajan tasainen, edes yläasennossa ei pysty turhaan lepäämään niinpaljon kuin tangolla.

Tossa tosiaan hyvä pointti taljaa koskien mikä jäi omasta postista pois. Tuon haukan lisäksi esim. vipunostoissa tuo sama idea (veto on koko ajan tasainen) toimii.

Itse kanssa suosin aina vapaita painoja normaali oloissa. Ja yleensä onkin sitten 1-2 liikettä vapailla painoilla ja sitten viimeinen puristus sitten saattaa tulla jollakin laitteella, mitä meillä on salilla käytössä. Mutta sitten kun käyn kaupallisella salilla noin 1krt viikko niin sitten käytän enemmän laitteita. Tuolla tavalla tuntuu että saan jopa hieman enemmän irti tuosta kaupallisesta treenistä sillä laitteissa kuitenkin tuntuu olevan hieman turvallisempi treenata ja saa hieman jopa yli äärirajojen laitettua painoja ilman suurempaa loukkaantumis riskiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom